Gevoel dat schooladvies te hoog is

zondag 23 februari 2020 om 15:38
Dochter (12) heeft van de week haar schooladvies gekregen. Wij gingen uit van Havo of Havo vwo.. tot groep zes had dochter alleen maar I op citos maar in groep zeven ook een III voor begrijpend lezen en een II voor rekenen. Toch heeft ze een VWO advies gekregen. Juf (heeft ze nu drie jaar) geeft aan dat ze slim genoeg is en veel beter zal presteren als ze haar best zal doen.. Dochter wil liefst Havo gaan doen. Kan dat met VWO advies of zal ze geplaatst worden in VWO brugklas?
zondag 23 februari 2020 om 21:11
Maar dat is toch totaal VWO?
Ik zou lekker op VWO beginnen.
Zo bijzonder of moeilijk is dat niet hoor, als de school haar zo inschat kan ze dat gewoon.
En lekker als 't kan toch? Alle opties open.
Ik zie eerlijk gezegd nul nadelen.

zondag 23 februari 2020 om 21:12
Die eerdere cito's doen er niet echt meer toe, er wordt vooral gekeken naar het niveau in groep 7 en 8.
Begrijpend lezen en rekenen tellen het zwaarst mee.
zondag 23 februari 2020 om 21:16
De Cito's van groep 6 tellen ook al mee.Hetvrijewoord schreef: ↑23-02-2020 21:12Die eerdere cito's doen er niet echt meer toe, er wordt vooral gekeken naar het niveau in groep 7 en 8.
Begrijpend lezen en rekenen tellen het zwaarst mee.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

zondag 23 februari 2020 om 21:19
Hebben jullie zelf als ouders soms geen VWO gedaan, TO?
Onze kinderen gingen naar zelfstandig gymnasium en heel veel mensen zeiden toen 'Oh maar stel dat het niet lukt, dan moet je er af.. Is een brugklas niet beter, etc'
Dat waren eigenlijk altijd mensen die zelf geen gymnasium hadden gedaan en er dus een minder realistisch beeld bij hadden.
Voor hun kinderen speelden ze, ondanks soms een VWO advies, liever 'op safe'.
Vond ik best zonde als een hoger niveau er wel inzat, het is leuk voor een kind om dat dan ook te bieden.
Onze kinderen gingen naar zelfstandig gymnasium en heel veel mensen zeiden toen 'Oh maar stel dat het niet lukt, dan moet je er af.. Is een brugklas niet beter, etc'
Dat waren eigenlijk altijd mensen die zelf geen gymnasium hadden gedaan en er dus een minder realistisch beeld bij hadden.
Voor hun kinderen speelden ze, ondanks soms een VWO advies, liever 'op safe'.
Vond ik best zonde als een hoger niveau er wel inzat, het is leuk voor een kind om dat dan ook te bieden.

zondag 23 februari 2020 om 21:24
Maar als ze wo zou willen doen wel. En met vwo heb je de keuze.
Maar het is natuurlijk allebei goed, ik denk alleen dat er soms wat wordt overdreven over hoe moeilijk vwo zou zijn, en als het kan zou ik het gewoon lekker doen. Maar als kind het niet wil houdt het op natuurlijk.
anoniem_639a9136a72af wijzigde dit bericht op 23-02-2020 21:29
34.52% gewijzigd

maandag 24 februari 2020 om 07:10
Ik heb dochter op het vwo in de eerste. Dacht vorig jaar na het vwo advies, dat ze het wel lastig zou krijgen op het vwo. Wij hebben als ouder geen vwo gedaan. Maar ze doet het super. En denk niet dat ze het drukker heeft als een gemiddelde havo leerling. Zij doet er ook nog 2 sporten bij. Dit leert haar plannen.
Ik zou zeggen als je er zo aan twijfelt, zet haar in een havo -vwo brugklas die op vwo niveau les geeft. En ga gewoon kijken hoe ze het doet.
Ik zou zeggen als je er zo aan twijfelt, zet haar in een havo -vwo brugklas die op vwo niveau les geeft. En ga gewoon kijken hoe ze het doet.

dinsdag 25 februari 2020 om 01:10
Je zegt het al, stad. Ik kom uit een dorp, waar je geen keuze uit allerlei verschillende soorten voortgezet onderwijs hebt.nausicaa schreef: ↑23-02-2020 16:23Ik vind dit altijd zo’n raar beeld van het vwo. Alsof daar alleen studiebollen zitten die de hele dag met hun neus in de boeken doorbrengen.
Van alle scholen in de stad waar ik vandaan kom, is het lokale gymnasium juist de school met de meeste culturele opties qua bijvoorbeeld toneel en dans, en bij mij in de klas zaten minimaal 6 kinderen die in de nationale teams voor hij leeftijd sportten. Sowieso werd er heel veel gesport.
Je mag niet zeggen dat kinderen met vmbo een lagere opleiding hebben, dan wordt je met de grond gelijk gemaakt, want het is allemaal nuttig. Maar je mag wel overal verkondigen dat het maar goed is dat niet iedereen vwo gedaan heeft, want dan hadden we alleen maar studie bollen die vreselijk onwetend zijn over de echte wereld en al sowieso helemaal niks met hun handen kunnen.
Natuurlijk is het niet nodig dat kind jarenlang op haar tenen moet lopen, als het te hoog gegrepen is, moet je het niet willen. Maar als juf aangeeft dat ze het best kan, waarom dan niet op zijn minst havo/vwo proberen. Een brede basis is altijd een voordeel als je het gewoon aan kunt. Het houdt mogelijkheden open. En ondertussen kun je gewoon alsnog met je handen werken, sporten, toneelspelen of weet ik veel wat.
Als je hard moet werken om dat VWO te halen houd je trouwens veel minder tijd over voor de andere dingen.

dinsdag 25 februari 2020 om 04:22
Vaak is het eerder een kwestie van efficiënt leren werken en plannen, dan daadwerkelijk langer moeten werken en geen tijd meer hebben voor dingen.YellowLemon schreef: ↑25-02-2020 01:10Je zegt het al, stad. Ik kom uit een dorp, waar je geen keuze uit allerlei verschillende soorten voortgezet onderwijs hebt.
Als je hard moet werken om dat VWO te halen houd je trouwens veel minder tijd over voor de andere dingen.
dinsdag 25 februari 2020 om 04:58
Ik zou niet naar dochter luisteren wat zij wil, ze hebben natuurlijk helemaal geen verstand van zaken en zal waarschijnlijk alleen willen omdat vriendinnen dan naar de havo moeten. Ze weet zelf toch helemaal niet wat haar te wachten staat? Ook beetje jammer dat je zo weinig vertrouwen hebt in je eigen kind en de juf....
Ik zou haar gewoon naar het vwo laten gaan, niet naar brugklas havo/vwo aangezien je dat zó goed je best moet doen op havo (je krijgt havo stof). Ze gaat waarschijnlijk gewoon mee met de stroom.
Ik zou haar gewoon naar het vwo laten gaan, niet naar brugklas havo/vwo aangezien je dat zó goed je best moet doen op havo (je krijgt havo stof). Ze gaat waarschijnlijk gewoon mee met de stroom.
dinsdag 25 februari 2020 om 10:00
Persoonlijk vind ik het raar dat je dochter ineens zo afgezakt lijkt. In feite staat ze dus stil en is stilstand achteruitgang. Heeft ze last van faalangst nu ze denkt dat het voor het "echie" is? Wil ze bij bepaalde klasgenoten blijven? Is ze perfectionistisch en is ze bang door het ijs te zakken op het vwo? Hoe zijn haar studievaardigheden qua planning, ergens moeite voor moeten doen etc.
Ik ben er voor om kinderen te laten beslissen over hun opleiding en toekomst. Maar ik vind wel dat je als ouder even verder moet kijken om te bepalen waar het besluit vandaan komt, welke consequenties het heeft en of er nog andere opties zijn zoals een havo/vwo-klas, extra begeleiding etc. Dat kun je van een 11/12/13-jarige nog niet verwachten.
Ik ben er voor om kinderen te laten beslissen over hun opleiding en toekomst. Maar ik vind wel dat je als ouder even verder moet kijken om te bepalen waar het besluit vandaan komt, welke consequenties het heeft en of er nog andere opties zijn zoals een havo/vwo-klas, extra begeleiding etc. Dat kun je van een 11/12/13-jarige nog niet verwachten.

dinsdag 25 februari 2020 om 11:10
Ik snap echt niet waar die bangmakerij vandaan komt. Mijn oudste heeft vwo gedaan en had echt niet allemaal raketgeleerden in de klas. Jongste zit op de mavo en wil graag naar de havo. Dan wordt er door het lerarenkorps de hele tijd geroepen dat dat ‘heel pittig’ is en er veel van je wordt verwacht op cognitief vlak maar ook qua zelfwerkzaamheid en planningsvaardigheden. Houd nou toch op! Je hebt op alle niveaus kinderen die het op hun gemakje doen, of die twee dagen voor een deadline eens gaan kijken wat ze moeten doen.
dinsdag 25 februari 2020 om 12:18
Ik kom ook uit een dorp, en fietste dus een flink eind naar die stad om naar school te gaan.YellowLemon schreef: ↑25-02-2020 01:10Je zegt het al, stad. Ik kom uit een dorp, waar je geen keuze uit allerlei verschillende soorten voortgezet onderwijs hebt.
Maar dat verandert toch niks aan het feit dat het echt onzin is dat vwo leerlingen en masse een stelletje studiebollen zijn die alleen maar met hun neus in de boeken zitten? Voor de meesten is dat gewoon echt niet het geval, het zijn net gewone kinderen.
En ja, als je echt heel hard moet werken omdat je het niveau maar net of eigenlijk net niet aan kan, dan moet je inderdaad gaan denken of het een goed idee is. Dat schreef ik ook al. Maar voor veruit de meeste kinderen geldt dat helemaal niet. Die moeten gewoon normaal werken, wel leren voor proefwerken, maar echt niet 3 uur per dag of zo. Het gaat mij er om dat er hier soms een soort van schrikbeeld wordt gevormd van vwo/universiteit etc, dat dat loodzwaar is, alleen maar bollebozen, niemand die ook maar enige andere interesse heeft dan theoretisch leren etc. Terwijl dat gewoon niet zo is.
Het bekende ‘ja, ik ken dus iemand die universiteit heeft gedaan, en die kan dus niet eens een brief schrijven. Of zijn auto repareren.’ En dat geldt dan meteen maar voor de volledige bevolkingsgroep. Ik werk op een universiteit, en ik ken hoogleraren die absolute eikels zijn. Ik ken er ook die heel aardig zijn, die zelf een prachtige bewerkte houten tafel voor onze vergaderzaal gemaakt hebben, die zelf een klassieke auto volledig gerestaureerd hebben, die heel goed kunnen koken enz. Ik ken ook mbo’ers die helemaal niet handig zijn, nauwelijks een schroef vast kunnen draaien en geen flauw idee hebben wat een carburateur is.
Voor sommigen is theorie makkelijker, voor sommigen praktijk, maar heel veel mensen zijn best ok in allebei. En sommigen helaas in beiden niet, dat is wat lastiger.