Gevoel dat schooladvies te hoog is

23-02-2020 15:38 65 berichten
Dochter (12) heeft van de week haar schooladvies gekregen. Wij gingen uit van Havo of Havo vwo.. tot groep zes had dochter alleen maar I op citos maar in groep zeven ook een III voor begrijpend lezen en een II voor rekenen. Toch heeft ze een VWO advies gekregen. Juf (heeft ze nu drie jaar) geeft aan dat ze slim genoeg is en veel beter zal presteren als ze haar best zal doen.. Dochter wil liefst Havo gaan doen. Kan dat met VWO advies of zal ze geplaatst worden in VWO brugklas?
Alle reacties Link kopieren
Ligt eraan waarom ze liever havo wil doen.

Het oudste kind bij ons thuis ging naar het vwo en had het daar behoorlijk moeilijk. Die verhalen kreeg ik wel mee en toen ik ook vwo advies kreeg, zag ik daar behoorlijk tegenop. Ik was bang dat ik volledig door de mand zou vallen en wilde daarom eigenlijk liever havo doen. Soort van faalangst.

In de havo/vwo brugklas (er was geen vwo eerste klas in de buurt) bleek dat het mij wel goed af ging. Toen vond ik vwo wel prima.

Kan zoiets bij jouw dochter ook spelen? Dat ze van iemand heeft gehoord dat het vwo erg moeilijk is?
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Marnamai schreef:
23-02-2020 16:05
Vraag is wel wat er gebeurt als ze begint te puberen in 1 of 2 HAVO.
Of zich laat meeslepen om geen barst te doen door een paar vriendinnen.

Dan zit ze straks niet in 2 HAVO, maar in 2VMBO.
Terwijl ze wel duidelijk HAVO aankan.

Dan zou ik toch liever nu inzetten op een VWO/HAVO-klas waarbij je gewoon aan 't eind kijkt wat het waard is.
Jij maakt het wel heel spannend.
YellowLemon schreef:
23-02-2020 15:58
Ik zou niet perse op het VWO beginnen ook al is dat het advies. Dat streven naar het hoogste heb ik nooit zo goed begrepen. Ik ben zelf op het VWO begonnen en stond na de brugklas twijfelachtig met overgaan. Nu had ik het een en ander aan ziekenhuis onderzoeken achter de rug dus vonden ze dat ik prima naar 2 VWO kon maar ik heb heel eigenwijs gezegd “nee dankje”.

Je kent zelf je kind het beste. Is ze van het in de boeken zitten, of misschien ook wel graag creatief bezig, heel handig of sportief? Dan zou ik niet weten waarom je perse op dat VWO niveau zou willen zitten.

Nu ik ouder ben had ik gewild dat ze me hadden gestimuleerd om lekker mijn handen te gebruiken.
Ik vind dit altijd zo’n raar beeld van het vwo. Alsof daar alleen studiebollen zitten die de hele dag met hun neus in de boeken doorbrengen.
Van alle scholen in de stad waar ik vandaan kom, is het lokale gymnasium juist de school met de meeste culturele opties qua bijvoorbeeld toneel en dans, en bij mij in de klas zaten minimaal 6 kinderen die in de nationale teams voor hij leeftijd sportten. Sowieso werd er heel veel gesport.
Je mag niet zeggen dat kinderen met vmbo een lagere opleiding hebben, dan wordt je met de grond gelijk gemaakt, want het is allemaal nuttig. Maar je mag wel overal verkondigen dat het maar goed is dat niet iedereen vwo gedaan heeft, want dan hadden we alleen maar studie bollen die vreselijk onwetend zijn over de echte wereld en al sowieso helemaal niks met hun handen kunnen.

Natuurlijk is het niet nodig dat kind jarenlang op haar tenen moet lopen, als het te hoog gegrepen is, moet je het niet willen. Maar als juf aangeeft dat ze het best kan, waarom dan niet op zijn minst havo/vwo proberen. Een brede basis is altijd een voordeel als je het gewoon aan kunt. Het houdt mogelijkheden open. En ondertussen kun je gewoon alsnog met je handen werken, sporten, toneelspelen of weet ik veel wat.
Vwo is voor gewone kinderen. Ik kan het weten, niet alleen zat ik er zelf zes jaar, ook geef ik al jaren les aan leerlingen op dit niveau. En er zitten uitzonderlijk intelligente kinderen, lepe Leo's en types die het van hard werken moeten hebben. Het is geen superingewikkelde zaak verder.
Ik zou met je kind overleggen. De juf heeft dit advies gegeven, dat zal niet zomaar zijn.
Ik zou haar naar de havo laten gaan. Ik heb zelf als kind vwo advies gekregen maar wilde dat niet. Ik ben op de havo begonnen en na 1 jaar doorgestroomd naar het vwo. Was onwijs goed voor mijn zelfvertrouwen, ben blij dat mijn ouders mij dat hebben laten doen.
Waarom geen combi klas? Ben je bang dat ze je overstijgt?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik zie het probleem niet. Laat haar lekker havo doen als ze dat graag wil, daar zal geen ontvangende school moeilijk over doen met zo'n advies.

Overigens heb ik zes jaar als leerling rondgelopen op zo'n vwo en ik kan je verzekeren dat daar echt niet alleen maar wereldvreemde studiebollen rondlopen met een bril en een spencer. Sterker nog: zo'n duizelingwekkend iq heb je nou ook weer niet nodig om vwo te kunnen doen.
anoniem_648c663507eb3 wijzigde dit bericht op 23-02-2020 16:55
49.20% gewijzigd
Waarom ben je bang dat je kind het niet haalt? School denkt dat ze vwo kan, dus ik zou haar daar lekker op laten beginnen. School geeft echt niet zomaar een vwo-advies. Ik vind het geen goed signaal naar je kind als je als ouder dan zegt dat het beter havo kan doen.

Projecteer je eigen faalangst alsjeblieft niet op je kind.
Waarom wilgje dochter het liefst havo doen? Ze zit nog op de basisschool en heeft geen idee van wat havo of vwo inhoudt.
Ik vind dat je naar je gevoel moet luisteren. Dus naar een havo/vwo klas. Er komt echt zoveel op die brugklasser af! Vooral de eerste maanden! Echt wel veel huiswerk. Ik neem aan dat je het ook belangrijk vindt dat ze nog lekker kan tutten met haar vriendinnen en andere dingetjes doen.

En als blijkt dat ze makkelijk vwo kan dan gaat ze daar in de 2e mee verder!
roosje1976 wijzigde dit bericht op 23-02-2020 17:05
Reden: Iets toegevoegd
12.00% gewijzigd
Luiheid en gemakzucht van je kind vind ik dus geen leidraad om een school op uit te kiezen. Als je onder je niveau zit leer je namelijk helemaal geen werkhouding en dan loop je bij je vervolgstudie of in je werk vast. Wat is er mis met op het juiste niveau (qua intelligentie) te gaan zitten en in te zetten op het aanleren van werkhouding en studievaardigheden?

Afzakken kan altijd en is heus niet zo traumatiserend als er hier over gedaan wordt. Onder je niveau werken is op de lange termijn ook zeker niet goed voor je zelfvertrouwen!
anoniem_394429 wijzigde dit bericht op 23-02-2020 21:30
27.25% gewijzigd
Eens Dubbeljus. Luiheid en gemakzucht is een non-argument met potentieel verstrekkende gevolgen.
Hier 2 vmbo kinderen die nu een hbo diploma en universiteit bul hebben.
Zoon had vwo advies, maar wilde absoluut niet, nou dan ga je toch lekker vmbo doen? Uiteindelijk komen ze er wel. Neefje die 6 jaar zich rot had geleerd op vwo, eindigde uiteindelijk ook op het hbo.
ik geef mn bek ook maar een douw
Madeliefjees schreef:
23-02-2020 17:15
Zoon had vwo advies, maar wilde absoluut niet, nou dan ga je toch lekker vmbo doen? Uiteindelijk komen ze er wel. Neefje die 6 jaar zich rot had geleerd op vwo, eindigde uiteindelijk ook op het hbo.

Ja.. uiteindelijk kom je er wel. Maar leuk is zo’n omweg zéker niet altijd en sommige paden zijn dan wel degelijk afgesloten of veel moeilijker, denk aan lotingsstudies waarbij je meer kans maakt als je nominaal heb gelopen. En denk aan sociaal, het is fijner om gewoon met een groep gelijkgestemden mee te groeien en te gaan studeren dan op je 21e via een individuele omweg.

Als het onnodig is, waarom zou je het dan zo doen?
Dubbeljus schreef:
23-02-2020 17:08
Ik had zonder twijfel vwo advies (98% score op cito), maar ben naar een combibrugklas gegaan. Toen ik eenmaal ging puberen ging ik met liefde naar de havo want dan hoefde ik niets te doen. Ik deed ook echt niets en slaagde moeiteloos. Heb geen boek eerder dan 1 dag voor een tentamen open geslagen. Ik zou veel beter tot mijn recht zijn gekomen op een gymnasium waar ik een beetje uitgedaagd zou zijn.

Luiheid en gemakzucht van je kind vind ik dus geen leidraad om een school op uit te kiezen. Als je onder je niveau zit leer je namelijk helemaal geen werkhouding en dan loop je bij je vervolgstudie of in je werk vast. Wat is er mis met op het juiste niveau (qua intelligentie) te gaan zitten en in te zetten op het aanleren van werkhouding en studievaardigheden?

Afzakken kan altijd en is heus niet zo traumatiserend als er hier over gedaan wordt. Onder je niveau werken is op de lange termijn ook zeker niet goed voor je zelfvertrouwen!
Ik denk dat jij wel een uitzondering bent. Tuurlijk wil ik ook dat mijn kinderen zich goed ontwikkelen maar hun hele leven hangt niet af van het niveau wat ze op dat moment kiezen. Ik vind het vooral ook heel belangrijk dat ze lekker in hun vel zitten en het goed aankunnen. 5 jaar op je tenen lopen is echt niet gezond!
Wat is ze voor meisje? Hoe zit ze in elkaar? Waar is ze bang voor bij het idee naar vwo te gaan? Heeft ze veel andere activiteiten naast school?

Als je eigenlijk structureel I scoort op je Cito’s lijkt me dat je je snel verveelt als dingen te makkelijk zijn. Ze zal waarschijnlijk nog niet echt hebben leren leren en echt uitgedaagd zijn waardoor je werkhouding ook al snel minder wordt omdat je met weinig doen ook voldoende haalt. Je gaat dan een beetje ‘uit’.
Wij (ben docent VO) zien dat vrij veel bij kinderen die met twee vingers in de neus de basisschool hebben doorlopen.

Op de havo zal dit niet verbeteren. Een werkhouding moet je jezelf aanleren. Dan kan je dat beter op niveau doen.

Maar je bent vrij je dochter op de havo in te schrijven.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Het is wel zo dat veel kinderen werken naar wat ze wordt aangeboden. Dus als je geen enorme werkmentaliteit hebt kan het zijn dat je het zowel op de havo als op het vwo matig doet.
LaFleurNoire schreef:
23-02-2020 15:43
Je kunt haar gewoon voor de havo aanmelden, ze kunnen haar niet dwingen het vwo te gaan doen. Doet de school aan warme overdracht? Wat zegt de leerkracht over het feit dat jullie en dochter de havo veel meer zien zitten?

Dit. Opstromen is beter dan afstromen voor haar zelfvertrouwen. Als het erin zit, komt het er echt wel uit.
Madeliefjees schreef:
23-02-2020 17:15
Als hbo’er na vwo heb je toch een streepje voor op de stapelaars. Je hebt een bredere basiskennis en meestal ook een hogere intelligentie. Ik begeleid hbo-stagiairs en zie de verschillen, al gaat het maar om het schrijven van een foutloze brief.
Waarom niet geen vwo? Vwo is nou echt niet zo bijzonder veel moeilijker en ingewikkelder dan havo. Het niveau verschil tussen die twee valt echt reuze mee. Ze werken ook vaak uit dezelfde boeken alleen ligt op vwo het tempo dan iets hoger. Maar je hoeft echt niet super slim of zo te zijn om vwo te doen. Ik zou dus het advies volgen (eventueel gemengde brugklas) en dan zie je vanzelf wel waar het schip strandt (of niet natuurlijk!). Afstromen is makkelijker dan opstromen en vwo geeft je toegang tot meer opleidingen dan havo dus waarom niet daar voor kiezen?
Puur kijkend naar de cito vind ik het ook een te hoog advies.
De juf zegt: 'als ze haar best gaat doen'. Kennelijk doet ze dat nu niet genoeg? Wie zegt dat ze dat straks wel gaat doen? Beetje vreemde opmerking.

Ik zou kijken naar een Havo/VWO brugklas. Dan kun je later bekijken wat het meest passend is. Overstap naar VO is voor veel kinderen al groot genoeg.
Hetvrijewoord schreef:
23-02-2020 19:37
Puur kijkend naar de cito vind ik het ook een te hoog advies.
De juf zegt: 'als ze haar best gaat doen'. Kennelijk doet ze dat nu niet genoeg? Wie zegt dat ze dat straks wel gaat doen? Beetje vreemde opmerking.

Ik zou kijken naar een Havo/VWO brugklas. Dan kun je later bekijken wat het meest passend is. Overstap naar VO is voor veel kinderen al groot genoeg.
Ze heeft 1x in haar hele schoolcarrière een III gehaald op begrijpend lezen en 1x een II op rekenen. Dus van alle Cito’s tot nu toe (12 of 13).
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
MinkeDeWit schreef:
23-02-2020 19:01
Als hbo’er na vwo heb je toch een streepje voor op de stapelaars. Je hebt een bredere basiskennis en meestal ook een hogere intelligentie. Ik begeleid hbo-stagiairs en zie de verschillen, al gaat het maar om het schrijven van een foutloze brief.

Het is maar hoe je het bekijkt. Het zegt in ieder geval wel iets over doorzettingsvermogen en intrinsieke motivatie. Ook de zgn laatbloeiers hoeven niet persé minder intelligent te zijn. Er zijn zoveel factoren van invloed. Ik ken ook personen die de Uni hebben afgerond maar geen sollicitatiebrief kunnen schrijven en dit door paps/mams laten doen. Dus het is maar wat je onder intelligentie verstaat.
Ghost79 schreef:
23-02-2020 20:21
Het is maar hoe je het bekijkt. Het zegt in ieder geval wel iets over doorzettingsvermogen en intrinsieke motivatie. Ook de zgn laatbloeiers hoeven niet persé minder intelligent te zijn. Er kunnen zoveel factoren van invloed zijn.
Het is wel dat doorzettingsvermogen dat essentieel is. Je moet echt wel willen om maar door te blijven gaan na een afgeronde opleiding. Veel mensen die eerst havo gaan doen met de gedachte daarna vwo te doen, doen dat als het diploma eenmaal is behaald helemaal niet. En mensen die eerst hbo doen met het plan daarna wo te doen, of mbo met het plan daarna hbo te doen, hebben daar vaak na al die jaren school geen zin meer in en willen gaan werken. Niets mis mee natuurlijk, maar het is veel makkelijker om gewoon meteen het dat je wil pad in te slaan en daar desnoods war langer over te doen.

Ik heb bijvoorbeeld nul doorzettingsvermogen en ben blij dat ik toch als zeer matige gymnasiast door m’n school ben gerold, was ik eerst iets anders gaan doen (wat ook helemaal prima is!), dan was ik zeker niet het type leerling dat dan nog een niveautje door was gegaan, daar ben ik te lui voor.
Maar met hbo na havo is ze sowieso geen stapelaar, maar doet ze gewoon een aansluitende opleiding, dus dat is helemaal niet van toepassing.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven