Goed voor de longetjes...
woensdag 6 april 2011 om 15:37
woensdag 6 april 2011 om 15:43
Dat is er voor zover ik weet, op gebaseerd dat de longen na de geboorte zouden uitvouwen door het huilen (edit: beetje onduidelijk, ze vouwen wel een stuk uit na de geboorte). Daarna zouden de longen als spieren getraind worden door het huilen.
't Is allang achterhaald gelukkig. Alleen is dat diverse buurvrouwen en oma's (en crecheleidsters...) moeilijk aan het verstand te peuteren.
't Is allang achterhaald gelukkig. Alleen is dat diverse buurvrouwen en oma's (en crecheleidsters...) moeilijk aan het verstand te peuteren.
woensdag 6 april 2011 om 15:45
Als een baby geboren is, en hij huilt niet, is het foute boel. Dat eerste huilen is het teken dat het kind het doet.
Misschien dat men daarom zegt dat huilen goed is voor de longen?
Ik vind het trouwens barbaars. Mijn vorige hulp van in de 60 zette haar kind in de kinderwagen 's nachts in de schuur, zodat ze het niet hoorde. De dokter had gezegd dat haar dochter dat af moest leren. Later bleek dat het arme kind erge pijn had. Nou ja zeg.
Ik vind het trouwens barbaars. Mijn vorige hulp van in de 60 zette haar kind in de kinderwagen 's nachts in de schuur, zodat ze het niet hoorde. De dokter had gezegd dat haar dochter dat af moest leren. Later bleek dat het arme kind erge pijn had. Nou ja zeg.
woensdag 6 april 2011 om 15:45
quote:wen schreef op 06 april 2011 @ 15:43:
Dat is er voor zover ik weet, op gebaseerd dat de longen na de geboorte zouden uitvouwen door het huilen.
Precies, dat is ook zo. Daarom is huilen direct na de geboorte heel belangrijk.
Verder is het onzin en is het helemaal niet nodig als training je baby te laten huilen (hij/zij kan later altijd nog gaan sporten en zo zijn/haar longen trainen!).
Dat is er voor zover ik weet, op gebaseerd dat de longen na de geboorte zouden uitvouwen door het huilen.
Precies, dat is ook zo. Daarom is huilen direct na de geboorte heel belangrijk.
Verder is het onzin en is het helemaal niet nodig als training je baby te laten huilen (hij/zij kan later altijd nog gaan sporten en zo zijn/haar longen trainen!).
woensdag 6 april 2011 om 15:54
Ja dat van direct na de geboorte weet ik, dan nemen ze een flinke ademteug en dan is het goed. Nou ja ik weet nooit zo goed wat ik moet zeggen als iemand tegen me zegt dat ik R. moet laten huilen want dat is goed voor z'n longetjes. Ik vraag wel altijd waarom dan, en meer dan een 'dat zeggen ze' krijg ik dan ook niet.
woensdag 6 april 2011 om 15:55
Mijn schoonvader zegt dat altijd, ik reageer er niet eens op. Als zoonlief gaat huilen ga ik hem troosten of zijn speentje teruggeven. En mijn schoonvader is echt een hele lieve man hoor . Gelukkig denkt mijn schoonmoeder er anders over, en zij troost mijn zoon ook altijd snel. De rolverdeling tussen mijn schoonouders is nogal ahum traditioneel.
woensdag 6 april 2011 om 15:56
quote:Pucker schreef op 06 april 2011 @ 15:54:
Ja dat van direct na de geboorte weet ik, dan nemen ze een flinke ademteug en dan is het goed. Nou ja ik weet nooit zo goed wat ik moet zeggen als iemand tegen me zegt dat ik R. moet laten huilen want dat is goed voor z'n longetjes. Ik vraag wel altijd waarom dan, en meer dan een 'dat zeggen ze' krijg ik dan ook niet.Nou, dan is het toch klaar? Niet geloven. Ze zeggen zoveel.
Ja dat van direct na de geboorte weet ik, dan nemen ze een flinke ademteug en dan is het goed. Nou ja ik weet nooit zo goed wat ik moet zeggen als iemand tegen me zegt dat ik R. moet laten huilen want dat is goed voor z'n longetjes. Ik vraag wel altijd waarom dan, en meer dan een 'dat zeggen ze' krijg ik dan ook niet.Nou, dan is het toch klaar? Niet geloven. Ze zeggen zoveel.
woensdag 6 april 2011 om 15:57
Ik werk met babys en ik persoonlijk vind het onzin. Een ander communicatiemiddel hebben babys nog niet dus als ze huilen is er 9 vd 10x wat aan de hand. Die 10e x ben ik niet te bedonderd om een kindje te troosten en de ouders vaak ook niet
Dus het 'laat maar huilen, goed voor de longen' vind ik niet opgaan.
woensdag 6 april 2011 om 16:01
Mijn schoonouders, ouders en oma zeggen het ook. Maar toch willen ze stuk voor stuk Kootje meteen pakken als hij huilt. Net als wijzelf. Als we hem niet stil krijgen geeft dat niet maar ik laat Ko niet gewoon maar liggen huilen.
Op het KDV vind ik het wel een beetje anders. Daar is 1 leidster op 4 kindjes dus ik weet dat Ko daar misschien wel eens langer huilt. Ze proberen hem altijd te pakken hoor, als hij huilt. Maar ik weet gewoon dat dat niet altijd kan en dat vind ik ook niet erg. Kan hij daar mooi leren dat hij niet altijd op zijn wenken bediend wordt
Op het KDV vind ik het wel een beetje anders. Daar is 1 leidster op 4 kindjes dus ik weet dat Ko daar misschien wel eens langer huilt. Ze proberen hem altijd te pakken hoor, als hij huilt. Maar ik weet gewoon dat dat niet altijd kan en dat vind ik ook niet erg. Kan hij daar mooi leren dat hij niet altijd op zijn wenken bediend wordt
woensdag 6 april 2011 om 16:19
Nou, ik had dus een crecheleidster die het riep... ik stond met m'n mond vol tanden toen (ja, dat kan!) en heb haar eigenlijk niet meer vertrouwd wb het huilen, ze nam me voor mijn gevoel niet serieus met mijn (gegronde) bezwaren tegen lang laten huilen.
Pucker, later heb ik geleerd dat 'waarom?' vragen helpt Huilen goed voor de longen? Oh ja, waarom? Komt meestal geen antwoord op.
Pucker, later heb ik geleerd dat 'waarom?' vragen helpt Huilen goed voor de longen? Oh ja, waarom? Komt meestal geen antwoord op.
woensdag 6 april 2011 om 16:29
Oh, ik herinner me van mijn schoonvader dat hij dat nu bijna 20 jaar geleden ook tegen me zei want hij had al 3 volwassen kinderen en hij wist dat het goed was. En ik heb toen echt gezegd dat ik dat niet zo vond en ik mijn kind dus niet (lang) liet huilen, vond ik niet nodig, huilen is gewoon een signaal, hoe moet een baby anders communiceren? Maar of een generatiekwestie is, geen idee, mijn moeder liet ons ook nooit huilen.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
woensdag 6 april 2011 om 16:46
quote:Katherina schreef op 06 april 2011 @ 15:45:
Als een baby geboren is, en hij huilt niet, is het foute boel. Dat eerste huilen is het teken dat het kind het doet.
Wat vreselijk !
Ik huilde overigens niet toen ik geboren werd.. Ik keek alleen heel kwaad de wereld in .. Van meneer de dokter toen een zachte tik op de bips gehad.. Toen kon ie me krijgen WÈÈÈÈÈÈÈHHH!
Wat vreselijk !
Ik huilde overigens niet toen ik geboren werd.. Ik keek alleen heel kwaad de wereld in .. Van meneer de dokter toen een zachte tik op de bips gehad.. Toen kon ie me krijgen WÈÈÈÈÈÈÈHHH!
woensdag 6 april 2011 om 17:05
woensdag 6 april 2011 om 17:16
woensdag 6 april 2011 om 17:23
Dan ben ik een erg ontaarde moeder.
Mijn oudste dochter huilde de eerste dagen na haar geboorte behoorlijk wat, vooral 'snachts. Ik en mijn partner zaten er helemaal doorheen en vroegen bij de kraamhulp om de gouden tip, omdat wij niet van plan awren om maanden snachts met ene kind op onze arm te gaan lopen.
Zij adviseerde om dochter 3 nachten te laten huilen, als ze het de 4e nog zou doen moesten we meteen naar de dokter, want dan zou er iets aan de hand zijn. Die rit naar de dokter bleek niet nodig, dochter heeft 2 nachtjes gehuild, daarna nooit meer 'snachts. het was even doorbijten voor ons als verse ouders, maar we hebben er absoluut geen spijt van dat we het zo hebben aangepakt.
Mijn oudste dochter huilde de eerste dagen na haar geboorte behoorlijk wat, vooral 'snachts. Ik en mijn partner zaten er helemaal doorheen en vroegen bij de kraamhulp om de gouden tip, omdat wij niet van plan awren om maanden snachts met ene kind op onze arm te gaan lopen.
Zij adviseerde om dochter 3 nachten te laten huilen, als ze het de 4e nog zou doen moesten we meteen naar de dokter, want dan zou er iets aan de hand zijn. Die rit naar de dokter bleek niet nodig, dochter heeft 2 nachtjes gehuild, daarna nooit meer 'snachts. het was even doorbijten voor ons als verse ouders, maar we hebben er absoluut geen spijt van dat we het zo hebben aangepakt.
woensdag 6 april 2011 om 17:40
quote:AnneBoleyn schreef op 06 april 2011 @ 15:57:
Ik werk met babys en ik persoonlijk vind het onzin. Een ander communicatiemiddel hebben babys nog niet dus als ze huilen is er 9 vd 10x wat aan de hand. Die 10e x ben ik niet te bedonderd om een kindje te troosten en de ouders vaak ook niet
Dus het 'laat maar huilen, goed voor de longen' vind ik niet opgaan.Mijn kinderen konden wel communiceren hoor. Oogjes wrijven, gebalde vuistjes naast het hoofd, gapen etc...
woensdag 6 april 2011 om 21:56
Nee laten huilen ben ik ook niet van hoor. In het begin huilde mijn zoon ook veel s nachts en sliep hij overdag. Hij had last van een omgekeerd ritme. Na een week was dat wel over, door hem overdag met de gordijnen open te laten slapen en actiever met hem te zijn. Mijn kraamhulp zei ook dat we als niets hielp we hem een nachtje moesten laten huilen, maar dat was gelukkig niet nodig.