Griepprik en kippenei-eiwit allergie

11-10-2008 20:13 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje van nu 20 maanden heeft via de huisarts een oproep gekregen om de griepprik te komen halen. Ik was een beetje verrast, wist helemaal niet dat dit eraan zat te komen, maar ben er eigenlijk toch wel blij mee.

Vorig jaar, toen Vito 9 maanden was, heeft hij bijna een week in het ziekenhuis gelegen met ernstige benauwdheid en een te laag zuurstofgehalte in zij bloed. Dit werd veroorzaakt door een virusinfectie die verwant is aan het RS-virus.

Sindsdien pikt hij iedere verkoudheid op en slaat dat bijna altijd op zijn longen, waardoor hij astmatische klachten krijgt. We zijn al meerdere malen met spoed naar het ziekenhuis geweest om hem te laten vernevelen met ventolin, zodat de ergste benauwdheid afnam.

Met deze achtergrond vind ik het dus eigenlijk heel fijn als hij komende winter behoed zou worden voor het griepvirus.

Maar... ik heb net even wat gegoogled, en kwam het volgende tegen:

Op de site van het rivm:

Als u allergisch bent voor kippenei-eiwit kunt een heftige allergische reactie krijgen van de griepprik. U mag daarom geen griepprik krijgen.

En op de site van nivel:

Voor personen met een ernstige allergie voor kippeneieren, vrouwen in het eerste trimester van de zwangerschap en babies jonger dan 6 maanden wordt de griepprik afgeraden.

Je raadt het al: mijn Vito is allergisch voor kippenei-eiwit. Op een schaal van 0 tot 6 scoort hij 2. Niet enorm allergisch dus, maar de allergie is er wel.

Wie weet hoe erg de reactie op de griepprik dan is of kan zijn? Wat is nu belangrijker? Geen griep krijgen of geen heftige allergische reactie? Natuurlijk wordt het niet voor niets afgeraden, maar echt héél erg allergisch is Vito nou ook weer niet.

Maandag bel ik de huisarts even op om te overleggen wat nu de beste keus is, maar tot die tijd:

Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?
Loretta is De Mol. Punt.
Ik zou het niet doen denk ik. De griepprik beschermt alleen maar tegen het echte griepvirus, en niet tegen alle andere virussen waar hij problemen van kan krijgen. En dan nog is de griepprik het ene jaar beter dan het andere. Ik denk dat ik het risico daarom niet zou nemen.

Gaat hij eigenlijk naar een creche, of is hij altijd thuis? In het laatste geval zou je misschien kunnen overwegen om de rest van het gezin te vaccineren, en dan hopen dat hij de griep op deze manier ook ontloopt.
Ik ga er trouwens even van uit dat hij nu nog allergisch is. Kinderen groeien hier vaak overheen, dus als de test lang geleden is zou je dat eerst nog eens kunnen bekijken.
Dat is geen gek idee, om de rest van het gezin te vaccineren. Zijn oudere broertje gaat naar de peuterspeelzaal en neemt dus de nodige virussen mee naar huis. Vito zelf mag vanaf februari ook naar de psz. Misschien is het sowieso handig om daar iets later mee te starten, in de lente, als er wat minder virussen rondwaren.

En ja, je hebt gelijk, het is maar één virus waar hij tegen beschermd zou worden.
Loretta is De Mol. Punt.
quote:nippo schreef op 11 oktober 2008 @ 20:26:

Ik ga er trouwens even van uit dat hij nu nog allergisch is. Kinderen groeien hier vaak overheen, dus als de test lang geleden is zou je dat eerst nog eens kunnen bekijken.

Dat klopt, de testen zijn niet helemaal betrouwbaar bij jonge kinderen, maar geven wel een indicatie. De test is een half jaar geleden gedaan, schat ik. Heb het even niet precies op een rijtje.

In de praktijk merken we niet echt veel van zijn allergie. Ja, hij heeft eczeem. Maar dat wordt niet echt zichtbaar veel meer na het eten van kippenei-eiwit. We houden ei ook niet heel spastisch uit zijn menu.
Loretta is De Mol. Punt.
Mijn zoon heeft zijn BMR prik in het ziekenhuis gehad, en dagopname, dit ivm dat de BMR prik ook geent is op kippe-eiwit.

Dus als je de griepprik echt wilt geven, dan kan je waarschijnlijk die in het ziekenhuis krijgen. Dit ivm de allergische reactie die het kan opleveren.

Gewoon navragen bij die huisarst of consultatiebureau-arts.

En heeft je zoontje niet veel last van zijn eczeem?

Als je al het ei, dus ook ei in koekjes ed weglaat uit zijn voeding kan hij helemaal "schoon"worden.

Duurt wel even, maar toch!

En is hij alleen allergisch voor kippe-ei? of ook koemelk-allergie of andere voedingsmiddelen?
Ik wist niet dat de BMR ook op kippenei-eiwit is gebaseerd... Weer wat geleerd. In ieder geval heeft Vito geen allergische reactie gehad na zijn BMR-prik.

Vito is voor zover de test aanwees allergisch voor kippenei-eiwit en katten. Op katten scoort hij ook 2 op een schaal van 0 tot 6. We hebben wel een kat thuis. De kinderarts vond het te vroeg en te rigoreus om het beestje de deur uit te doen, omdat kinderen inderdaad over de allergie heen kunnen groeien. Hij vond dat die keus pas aan de orde was, als de allergie duidelijke zou verergeren en dat is tot op heden niet gebeurd.
Loretta is De Mol. Punt.
Toen ik de eerste keer een griepprik kreeg (in mijn bovenarm) kreeg ik als reactie een dikke, rode, pijnlijke harde "schijf' in mijn bovenarm. Bleek ook allergische reactie te zijn. De volgende keer kreeg ik de prik in mijn bovenbeen en werd het heeeeeeel langzaam ingespoten. Daarna bijna nergens last van. Maar ja, ik ben volwassen en geen klein ukkie dus weet niet of dit ook voor kleine kinderen zou werken.
Ik ben mijn eigen bananenschil
Dat is dan positief dat Vito niet heeft gereageerd op zijn BMR.

Dan zal het met de griepprik ook meevallen.

Kat nog niet de deur uit, okee, let er wel op dat hij het ook aan zijn luchtwegen kan krijgen, in de vorm van astma, door het beestje. En dat de kat niet in zijn kamertje komt, dit ivm huidschifertjes van het beestje!

Heb zelf een honden en kattenallergie, en ja krijg het benauwd en eczeem en als ik de diertjes aai, begint mijn hand te tintelen, dus altijd handen wassen.

Hoop echt dat hij er nog overheen groeit, hou het aub wel goed in de gaten!! Eczeem is niet leuk!!
quote:vos24 schreef op 14 oktober 2008 @ 13:45:

Kat nog niet de deur uit, okee, let er wel op dat hij het ook aan zijn luchtwegen kan krijgen, in de vorm van astma, door het beestje. En dat de kat niet in zijn kamertje komt, dit ivm huidschifertjes van het beestje!

Gelukkig heeft Vito alleen last van zijn luchtwegen op het moment dat hij een virusinfectie heeft. Tussen de virussen door heeft hij dus niet veel 'last' van de kat. En natuurlijk komt de kat niet op de slaapkamers!

Ik heb intussen contact gehad met de huisarts en we hebben besloten om de griepprik over te slaan. Er waren 's winters inderdaad genoeg virussen rond waar hij last van kan en/of zal krijgen. Alleen het griepvirus uitsluiten is dus niet heel zinvol, als daar het risico van een allergische reactie tegenover staat.

Vito is nu natuurlijk al een jaar ouder en absoluut minder kwestbaar dan vorige winter, dus we hopen gewoon dat hij er nu wat gemakkelijker doorheen zal komen. We houden hem goed in de gaten!
Loretta is De Mol. Punt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven