Groei-echo???
vrijdag 18 maart 2011 om 09:14
Om mij heen hoor ik dat vrouwen steeds vaker een groei-echo aangeboden krijgen. Nu ben ik zelf zwanger en mijn verloskundige zegt dat een groei-echo voor mij niet nodig is, want alles lijkt goed te gaan, bij twijfel wordt er volgens haar een groei-echo gemaakt. Maar als ik kijk naar de vrouwen in mijn omgeving die een groei-echo krijgen, krijg ik niet de indruk dat ze die krijgen omdat er mogelijk iets met de baby is, maar omdat ze het gewoon krijgen. Weet iemand of een groei-echo tegenwoordig standaard wordt aangeboden? Zit er zo'n verschil in bij welke verloskundige je loopt??
vrijdag 18 maart 2011 om 09:19
Ik ben moeder van dire kindjes en heb bij de laatste 2 een groeiecho gekregen. Bij de 2e omdat ze dachten dat hij wat groot werd. Dat bleek mee te vallen bij de echo. Bij geboorte was meneer toch stiekem iets groter dan verwacht, 54 cm en 9 en een half pond. Bij onze laatste kreeg ik een groeiecho omdat ons 2e kindje zo groot was. De laatste was 51 cm en net 8 pond. Bij onze eerste heb ik dus geen groeiecho gekregen omdat er idd geen reden was om dat te doen.
vrijdag 18 maart 2011 om 09:23
Ik heb bij beide kinderen een groeiecho gehad, maar dat was omdat ik zelf vrij stevig ben en ze willen uitsluiten dat de baby te groot zou worden. Mijn eerste was 4120 gam en de tweede 4420 gram.
Bij de tweede heb ik vervolgens nog veel meer echo's gehad omdat er iets heel erg mis leek te zijn, dit bleek uiteindelijk gelukkig mee te vallen.
Bij de tweede heb ik vervolgens nog veel meer echo's gehad omdat er iets heel erg mis leek te zijn, dit bleek uiteindelijk gelukkig mee te vallen.
vrijdag 18 maart 2011 om 09:28
Ik had bij een gewone controle echo dat ze zagen dat het kind ineens een reus was, toen moest ik 3 weken later terug komen voor een groei-echo.
Toen bleek het een groeispurt te zijn geweest. Niet dat het een kleintje wordt, maar bij die controle echo zat de baby in de bovenste curve en nu richting de 8 pond geschat.
Toen bleek het een groeispurt te zijn geweest. Niet dat het een kleintje wordt, maar bij die controle echo zat de baby in de bovenste curve en nu richting de 8 pond geschat.
Stressed is just desserts spelled backwards
vrijdag 18 maart 2011 om 09:29
Ik heb volgens mij bij 34 weken een groei-echo gehad, was standaard bij de vk-praktijk waar ik was. Niet dat het iets uitmaakte...zoonlief was sowieso groter dan verwacht/voorspeld was. Bij mij was het alleen om een inschatting te maken van zijn lengte en gewicht. Vond het zelf wel weer leuk om hem even te zien.
vrijdag 18 maart 2011 om 09:52
Ik heb een groeiecho gekregen omdat bij een pretecho bleek dat ik erg weinig vruchtwater had. Op basis van een indicatie dus, anders was er nooit naar gekeken (had overigens inderdaad erg weinig vruchtwater, maar viel nog net binnen de norm; bij de bevalling had ik uiteindelijk nog maar een paar druppels en kind had het benauwd).
vrijdag 18 maart 2011 om 10:07
Ik heb geen groeiecho gehad. De vk heeft gezegd dat dat bij een volgende zwangerschap wel het geval zal zijn, omdat zoon veel kleiner uitviel dan geschat (2250 gr bij 37+2).
No but yeah but no but yeah but no but yeah no but yeah but no because I'm not even going on the pill because Nadine reckons they stop you from getting pregnant.
vrijdag 18 maart 2011 om 10:07
Bij elke verloskundigenpraktijk hanteren ze toch weer een verschillend beleid. Maar wat ik ervan weet is dat een groeiecho inderdaad wordt gemaakt op het moment dat ze denken dat het kindje te klein of te groot is. Dus eigenlijk kun je heel gerustgesteld zijn, want bij jou is er blijkbaar geen enkele reden om zo'n echo aan te vragen.
Hetzelfde geldt voor bijv. liggingsecho's. Ik dacht ook dat die standaard waren aan het eind van de zwangerschap (en ik wilde zo graag dat ze nog een keer zouden kijken), maar zo'n verloskundige kan aan je buik al zoveel voelen, dat het - als alles goed gaat - gewoon niet nodig blijkt te zijn. Geen zorgen dus! En als je persé wilt, kun je gewoon een pretecho laten maken.
Hetzelfde geldt voor bijv. liggingsecho's. Ik dacht ook dat die standaard waren aan het eind van de zwangerschap (en ik wilde zo graag dat ze nog een keer zouden kijken), maar zo'n verloskundige kan aan je buik al zoveel voelen, dat het - als alles goed gaat - gewoon niet nodig blijkt te zijn. Geen zorgen dus! En als je persé wilt, kun je gewoon een pretecho laten maken.
vrijdag 18 maart 2011 om 10:10
quote:nukje schreef op 18 maart 2011 @ 10:07:
Bij elke verloskundigenpraktijk hanteren ze toch weer een verschillend beleid. Maar wat ik ervan weet is dat een groeiecho inderdaad wordt gemaakt op het moment dat ze denken dat het kindje te klein of te groot is. Dus eigenlijk kun je heel gerustgesteld zijn, want bij jou is er blijkbaar geen enkele reden om zo'n echo aan te vragen.
Hetzelfde geldt voor bijv. liggingsecho's. Ik dacht ook dat die standaard waren aan het eind van de zwangerschap (en ik wilde zo graag dat ze nog een keer zouden kijken), maar zo'n verloskundige kan aan je buik al zoveel voelen, dat het - als alles goed gaat - gewoon niet nodig blijkt te zijn. Geen zorgen dus! En als je persé wilt, kun je gewoon een pretecho laten maken.Toch zou een liggingsecho nog niet eens zo gek zijn als standaardpakket. Hier zou dochter ingedaald zijn en goed liggen. Op de groeiecho bleek ze in stuit te liggen. Bij mijn schoonzus zou de baby ook goed zijn gaan liggen, maar ook dat bleek anders.
Hetzelfde geldt voor bijv. liggingsecho's. Ik dacht ook dat die standaard waren aan het eind van de zwangerschap (en ik wilde zo graag dat ze nog een keer zouden kijken), maar zo'n verloskundige kan aan je buik al zoveel voelen, dat het - als alles goed gaat - gewoon niet nodig blijkt te zijn. Geen zorgen dus! En als je persé wilt, kun je gewoon een pretecho laten maken.Toch zou een liggingsecho nog niet eens zo gek zijn als standaardpakket. Hier zou dochter ingedaald zijn en goed liggen. Op de groeiecho bleek ze in stuit te liggen. Bij mijn schoonzus zou de baby ook goed zijn gaan liggen, maar ook dat bleek anders.
vrijdag 18 maart 2011 om 10:11
Ik heb ivm een verhuizing bij twee verschillende verloskundigenpraktijken gezeten. Bij de eerste hadden ze zelf een echo-apparaat en werd er vaak een echo gemaakt. Bij de andere hadden ze die niet en kreeg ik geen echo meer.
Bij de laatste moest ik weer standaard bloed laten prikken voor trombose controle, terwijl ze daar bij de eerste helemaal niet aan deden. Het zal wel aan het beleid van de praktijk liggen.
Bij de laatste moest ik weer standaard bloed laten prikken voor trombose controle, terwijl ze daar bij de eerste helemaal niet aan deden. Het zal wel aan het beleid van de praktijk liggen.
vrijdag 18 maart 2011 om 10:15
quote:Tuorrebout schreef op 18 maart 2011 @ 10:10:
[...]
Toch zou een liggingsecho nog niet eens zo gek zijn als standaardpakket. Hier zou dochter ingedaald zijn en goed liggen. Op de groeiecho bleek ze in stuit te liggen. Bij mijn schoonzus zou de baby ook goed zijn gaan liggen, maar ook dat bleek anders.Als ik dit lees, zou het zeker in standaardpakket moeten zitten. Het maakt nogal een verschil of de baby goed is ingedaald of dat het in stuit ligt. Een behoorlijke fout van verloskundige als zij dacht dat baby gewoon goed ingedaald was en het dus in stuit ligt.
[...]
Toch zou een liggingsecho nog niet eens zo gek zijn als standaardpakket. Hier zou dochter ingedaald zijn en goed liggen. Op de groeiecho bleek ze in stuit te liggen. Bij mijn schoonzus zou de baby ook goed zijn gaan liggen, maar ook dat bleek anders.Als ik dit lees, zou het zeker in standaardpakket moeten zitten. Het maakt nogal een verschil of de baby goed is ingedaald of dat het in stuit ligt. Een behoorlijke fout van verloskundige als zij dacht dat baby gewoon goed ingedaald was en het dus in stuit ligt.