Groep 1-2 topic schooljaar 2020-2021

02-07-2020 16:11 562 berichten
Voor iedereen die wil meeschrijven of -lezen over het wel en wee van de kinderen in de groepen 1 en 2 en voor iedereen die een kind heeft dat dit schooljaar komt instromen.

Maar allereerst: (alvast) een fijne vakantie!
Alle reacties Link kopieren
Kleuter hier heeft maatje 26... eigenlijk nog net niet maar ook 'op de groei' gekocht. Ze is ook pas net over de meter heen... klein meisje dus!

Gisteren begonnen met Sinterklaasjournaal. Ze wilde vanavond niet kijken maar in haar boek 'werken' (zo'n doe-boekje van Zappelin). Maar ik zette hem toch aan (voor mezelf haha) en binnen twee seconden zat ze naast me op de bank hoor.
'Waarom zei ze tot morgen mama?'
'Omdat er morgen weer een aflevering is'
'Oh, waarom dan?'

Zucht. Ik dacht dat we de waarom-fase waren gepasseerd...
Alle reacties Link kopieren
Haha fijn hé, dat waarom?
Hier is kleuter verbaasd dat het elke dag een andere aflevering is. Dat vindt ze ook niet zo leuk, ze houdt er erg van om 1 filmpje wat vaker te zien. Dus ik denk dat we de aflevering van vanavond morgenmiddag kunnen herhalen :)
Alle reacties Link kopieren
zussel schreef:
10-11-2020 21:13
Haha fijn hé, dat waarom?
Hier is kleuter verbaasd dat het elke dag een andere aflevering is. Dat vindt ze ook niet zo leuk, ze houdt er erg van om 1 filmpje wat vaker te zien. Dus ik denk dat we de aflevering van vanavond morgenmiddag kunnen herhalen :)
Hier is elke dag een andere aflevering ook niet gewend. Lang leve netflix, youtube en videoland haha. Op zich wel een idee om dezelfde dag erna nog eens te kijken. Door herhaling blijft het allemaal wel beter hangen. Maar of ze de dingen nou echt snapt... ach zolang ze maar geniet!
Alle reacties Link kopieren
Die van mij zei juist: waarom zetten ze niet alle aflevering gewoon meteen online?

:mrgreen:

Verder heeft hij uitvoerig zitten nadenken hoe ze nou toch die kolen bij die boot kunnen krijgen.
Jongste kleuter vond dat Sint en pieten maar gewoon het laatste stuk moeten zwemmen.
Onze kleuter vond dat de kolendief maar moest gaan zwemmen o_o en hij keek mij heel droevig aan en vroeg "Mama ga ik dit jaar Sinterklaas nog wel zien?" :-[
Alle reacties Link kopieren
DaSilva86 schreef:
11-11-2020 09:50
Onze kleuter vond dat de kolendief maar moest gaan zwemmen o_o en hij keek mij heel droevig aan en vroeg "Mama ga ik dit jaar Sinterklaas nog wel zien?" :-[
Hier zijn ze vrij relaxt want mama heeft beloofd om een kado te kopen als Sinterklaas echt niet kan komen :$
Maar mijn 7 jarige geloofd nog volop en mijn bijna 5jarige ook (de 2 jarige vind het niet echt boeiend nog)
Alle reacties Link kopieren
Onze kleuter is nogal groot uitgevallen. Net 4,5 schoenmaat 30 en kledingmaat 122. Er zijn kledingstukken die zij en die van 7 beide aankunnen...

Die van 7 maakt zich drukker over hoe het allemaal zal gaan met de cadeaus en kerst en vuurwerk door corona als de kleuter. Ik denk dat dat komt omdat zij dat al een beetje kan overzien en de kleuter echt nog niet.

De kinderen zijn gewend om met ons dagelijks naar het normale journaal te kijken, dus ze vinden het volstrekt normaal dat het elke dag is en elke dag anders. Ze zijn normaal ook niet zo van dingen opnieuw bekijken, dat doen ze eigenlijk alleen met films wel eens. Zelfs puzzels worden maar 1x gemaakt en dan niet meer naar omgekeken.

Wat krijgen jullie kleuters met Sint en/of kerst? Ik moet nodig de verlanglijstjes aanvullen, maar dan Paw Patrol lego komt de kleuter niet....en dat bestaat dus niet... :-?
Alle reacties Link kopieren
Hier paw patrol klein voertuig, Lego en een set met kralen om sieraden te maken... en dan moet er nog wat bij maar ze wordt ook 5 dus krijgt ook al vanalles... lastig
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben dus al echt veel te veel paw patrol. En met teveel bedoel ik alle medium voortuigen (incl. tracker en everest), grote brandweerwagen, grote paw patroller, groot vliegtuig. Dus we vinden het wel voldoende zeg maar.... Eerlijk gezegd is het onverwoestbaar dus zeker wel het geld waard, maar het is zó veel.

Gelukkig geen verjaardag in december, maar wel opa's en oma's met vrij grote budgetten dus veel cadeau's om te verzinnen.
Alle reacties Link kopieren
Hier krijgt kleuter in elk geval Tiptoi (van marktplaats), een kerst onesie, leren tekenen (zo’n ding met lampje eronder) en magnetische letters. In haar schoen het doe-boek van Sinterklaas, leren armbandjes maken en wat lekkers. Maar eerlijk: voor kleuter kan ik nog wel 100 dingen bedenken. Peuterjongen van 2 (ook nog net jarig geweest) vind ik echt veel ingewikkelder!
Alle reacties Link kopieren
Sinterklaas brengt hier Lego, klei, klei spullen (om bijzondere vormen te maken), een boek en “iets nuttigs” (kleding).
hamer wijzigde dit bericht op 11-11-2020 11:51
1.61% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mijne wordt bijna 5 en wil voor zijn verjaardag én Sinterklaas alleen maar Super Mario lego, alle sets - lekker makkelijk. Zijn broer moet die dan opbouwen en hij speelt ermee, allebei blij ;-) (we hebben al een paar sets)

Ook groot voor zijn leeftijd. Voor de zomer zat hij in maat 30, nu al 32. Maar vooral zn benen zijn gegroeid, hij zat superlang in 110 qua broeken en nu ineens 122. Truien al langer 122.
Alle reacties Link kopieren
Hier vind hij het sinterklaasjournaal wel leuk, maar hij gaat ook net zo goed iets anders doen. Hij momenteel gek op pokemon dus heb daar al iets van besteld.

Broertje van 20 maanden kijkt lekker mee. Hij is helemaal dol op Pieter konijn dus hij krijgt daar iets van.
De Sint brengt hier lego van ninjago, lego van Mario, een mario pak X-D een spirograph set en iets om tye-dye shirts mee te maken. Wij vieren Sinterklaas niet heel groot (hij gelooft niet in de Sint), maar we maken er wel een extra gezellige avond van.

Het Sinterklaas journaal vindt hij heel grappig. Vooral "trek eens aan mijn vinger" is voor hem hilarisch. Dat gaan we weer lang horen haha!
Alle reacties Link kopieren
Hoi! Even hier leek me wel de makkelijkste weg. Mijn kleuter is na de zomervakantie op school gestart. Hij is type "kat uit de boom kijken" maar ik begrijp van de juf (telefonisch oudergesprek) dat hij langzaam wel een beetje los begint te komen; samen speelt.
Mijn zoon gaat voor zover ik aan hem merk graag naar school. Het enige dat mij dwars zit is; 'pietje slaat mij'.
'Pietje slaat mij naar de grond en dan moet ik huilen'.
Stop hou op ( :-[ ) heeft hij als reactie gebruikt maar daar werd geen gehoor aan gegeven aldus zoon.
Ik wil niet meteen zo'n ouder zijn die er vol bovenop zit en bij elk wissewasje dit aan de juf voor legt. Ik denk dat het handig is als ik af en toe peil hoe het met Pietje gaat? Bij mijn zoon dus. Ik gun hem gewoon een fijne start en als ik dan zn verdrietige koppie zie bij het naar bed brengen dan is dit niet precies wat ik bedoel... :-( ik snap ook uiteraard dat dit ook gewoon in spel gebeurd kan zijn ofzo, ik was er niet bij, maar toch. Hoe ervaren jullie dit soort dingen?
Heb je al gevraagd wat jouw zoon bij Pietje doet?

Mijn moedergevoel stond bij “Pietje slaat mij” direct op de achterste benen. Tot ik vroeg waarom Pietje sloeg. Nou omdat mijn kleuter iets naar Pietjes hoofd gooide, iets afpakte of omdat mijn kleuter de spelregels niet snapte en het spelletje daarmee doorkruiste. Tja sommige kleuters meppen dan :-|

Behalve bij twee jongetjes gingen mijn stekels wel omhoog en heb ik de juf aangesproken. Die jongens zijn twee jaar ouder en twee koppen groter. Het zijn etters en de juf heeft er wat mee gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Wat vervelend melbourne! Naast checken wat er aan voorafging zou ik vooral bedenken hoe ik mijn kind ken. Mijn kleuter zou dat niet verzinnen of groter maken dan het is bijvoorbeeld maar dat verschilt misschien per kind. Ik zou het zeker even checken bij de juf, gewoon of zij het ook ziet gebeuren en wat de context dan is. Hier sowieso heel laagdrempelig app-contact met de juf. Super fijn. Niet dat ik om vanalles een berichtje stuur maar als het nodig is dan is het zo gedaan en stuurt ze snel antwoord. Afgelopen week vertelde kleuter dat ze haar familie moest tekenen en had getekend: papa, mama, zijzelf, broertje en zusje (die laatste bestaat niet :lol: ). Heb toen de juf maar een berichtje gedaan voor er gekke verhalen komen :-$ . Juf vond het, net als wij, erg grappig en vertelde de dag daarna dat kleuter echt heel volhardend was (ja, mijn babyzusje zit nu nog in mama haar buik) maar ze wel dacht dat het vooral een grote wens was.. :-D
Alle reacties Link kopieren
Wat vervelend melbourne. Is het 1 keer gebeurd of al vaker. Je schrijft dat hij nog verdrietig was bij het naar bed gaan. Ook nog bij naar school gaan?

Bij dit soort dingen zou ik normaal gesproken na school even aan de juf vragen of ze het herkent. Dat is nu lastig natuurlijk. Ik denk dat ik als het vaker als 1 keer gebeurd is toch even een mailtje zou sturen. Niet op hoge poten maar gewoon om te informeren of de juf er iets van weet.

Ik zou trouwens met kind afspreken om de volgende keer meteen naar de juf te gaan. Achteraf kan de juf niet veel met doen en wordt het zo'n welles nietes situatie.
Alle reacties Link kopieren
Oja de aanleiding is nog wel een goede vraag, daar heb ik op dat moment helemaal niet aan gedacht...
Ik heb hem gevraagd wat hij kan doen als dat gebeurd, behalve dus de 'stop hou op'. Hij is niet naar de juf gegaan (overblijven, dus andere gezichten) , maar we hebben dus afgesproken dat hij dat wél even moet doen als hij het niet leuk vind. Daarnaast hebben we bedacht dat hij dan Pietje niet opzoekt , maar met andere kindjes gaat spelen (zover het mogelijk is). Dit was nog allemaal van de week tijdens het naar bed brengen.

Als hij terloops nog eens de naam laat vallen zal ik eens peilen hoe het precies tot zover is gekomen, want ik kan me voorstellen dat mn zoon misschien inderdaad met zand heeft gegooid ofzo. Ik noem maar wat.

Thnx voor de input. Mocht het een 2e of 3e keer gebeuren zonder duidelijke oorzaak dat zal ik de juf eens appen of het haar ook opvalt!
Bij ons is het thema herfst afgesloten en we zijn over op thema Sinterklaas. De juf schrijft al de hele week in haar verslagen dat de kinderen zo gespannen zijn en dat ze dat zo goed merkt. Dan moet je er niet zo veel nadruk op leggen, denk ik dan :wtf:

Kleuter had gister een nieuwe rugzak mee. Een grotere want ik wilde niet meer zo Teterissen met zijn trommels en beker. Maar bij thuiskomst had hij de herfst werkjes van zijn halve klas meegenomen :lol: Want dat paste allemaal in zijn tas, zei hij trots :hyper:
Alle reacties Link kopieren
Weet niet of het helemaal de juiste topic is maar ik vraag het hier .

Zoon van bijna 5 jaar zit in groep 1 .

Is al bijna een jaar (zo goed als) zindelijk overdag..
Maar heeft nog zeer geregeld een natte broek, want was te laat zoals hij dan zegt.
Maar het gebeurt ook vaak dat die nat is omdat hij aan het spelen was of tv keek en dus geen zin had (denk ik)
Vaak genoeg gezegd van als je moet plassen ga je plassen. Zet je tv/filmpje ff op stop en kun je daarna verder). En stuur hem geregeld even naar de wc of help hem herinneren )
Maar ook op school komt het dus nog voor want hij was buiten spelen...

In de nacht slaapt die met luierbroekje van hij merkt het dan gewoon niet lijkt het
( luier zit dan ook best vol smorgens). Maakt niet uit qua veel of weinig drinken in de avond.

Herkent iemand dit? Of heeft tips?


Oh en verder nog altijd een reserve broek onderbroek en sokken in zijn tas...
Want met dit weer (nat) buiten is die elke dag smerig tijdens het buitenspelen O_o
Alle reacties Link kopieren
Duo-Penotti schreef:
19-11-2020 19:34
Weet niet of het helemaal de juiste topic is maar ik vraag het hier .

Zoon van bijna 5 jaar zit in groep 1 .

Is al bijna een jaar (zo goed als) zindelijk overdag..
Maar heeft nog zeer geregeld een natte broek, want was te laat zoals hij dan zegt.
Maar het gebeurt ook vaak dat die nat is omdat hij aan het spelen was of tv keek en dus geen zin had (denk ik)
Vaak genoeg gezegd van als je moet plassen ga je plassen. Zet je tv/filmpje ff op stop en kun je daarna verder). En stuur hem geregeld even naar de wc of help hem herinneren )
Maar ook op school komt het dus nog voor want hij was buiten spelen...

In de nacht slaapt die met luierbroekje van hij merkt het dan gewoon niet lijkt het
( luier zit dan ook best vol smorgens). Maakt niet uit qua veel of weinig drinken in de avond.

Herkent iemand dit? Of heeft tips?


Oh en verder nog altijd een reserve broek onderbroek en sokken in zijn tas...
Want met dit weer (nat) buiten is die elke dag smerig tijdens het buitenspelen O_o
Hier niet herkenbaar. Wel een dochter die weinig plast en dan ineens erg moet maar wel op tijd is. Ook in de nacht zindelijk. Ze zegt het pas laat te voelen als ze moet plassen. Wij sturen haar nu wel op vaste tijdstippen omdat ze pas blaasontsteking heeft gehad.

Ik hoorde van een vriendin die op de poep en plas poli kwam met haar kind dat de kinderarts had gezegd dat niet zindelijk zijn in de nacht tot 7 jaar geen reden is tot zorgen. Weet niet zeker of dat specifiek over haar kind ging of dat dat een algemene 'regel' is.
duizel wijzigde dit bericht op 19-11-2020 22:56
1.42% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hier ook niet herkenbaar en weinig tips mbt zindelijkheid. Wel herken ik het verhaal tot 7 jaar geen zorgen, al weet ik niet hoevaak dat dan ‘mag’ zijn. In de nacht is volgens mij nog langer? Ik zou schoolarts of huisarts eens vragen of doorverwijzing nodig is..

Dochter kreeg vandaag voor het eerst een vriendenboekje mee, helemaal trots was ze :heart:
Alle reacties Link kopieren
Duo-Penotti schreef:
19-11-2020 19:34
Weet niet of het helemaal de juiste topic is maar ik vraag het hier .

Zoon van bijna 5 jaar zit in groep 1 .

Is al bijna een jaar (zo goed als) zindelijk overdag..
Maar heeft nog zeer geregeld een natte broek, want was te laat zoals hij dan zegt.
Maar het gebeurt ook vaak dat die nat is omdat hij aan het spelen was of tv keek en dus geen zin had (denk ik)
Vaak genoeg gezegd van als je moet plassen ga je plassen. Zet je tv/filmpje ff op stop en kun je daarna verder). En stuur hem geregeld even naar de wc of help hem herinneren )
Maar ook op school komt het dus nog voor want hij was buiten spelen...

In de nacht slaapt die met luierbroekje van hij merkt het dan gewoon niet lijkt het
( luier zit dan ook best vol smorgens). Maakt niet uit qua veel of weinig drinken in de avond.

Herkent iemand dit? Of heeft tips?


Oh en verder nog altijd een reserve broek onderbroek en sokken in zijn tas...
Want met dit weer (nat) buiten is die elke dag smerig tijdens het buitenspelen O_o
Ja hier deels herkenning! Helaas geen tips.
Zoon is ruim 4 jaar en is bijna een half jaar zo goed als zindelijk overdag en iets korter 's nachts geheel zindelijk. 'S nachts nog ongeveer 3x een ongelukje gehad, maar verder wordt hij keurig midden in de nacht wakker om te plassen. Maar overdag helaas een ander verhaal. Thuis sturen we hem regelmatig naar de wc, maar ook dan heeft hij wel eens een ongelukje. Op school is het bijna standaard wel een ongelukje tot soms wel 4 natte broeken op een dag. Buiten spelen is hier ook berucht.
Hij krijgt een beloning voor als hij een hele dag een droge broek heeft gehouden (sticker plakken en wat lekkers en na zoveel stickers een cadeautje), maar dat helpt ook niet echt. Hij heeft dus standaard 2 reserve setjes in zijn tas en op een BSO-dag zelfs 3 .
Omdat hij 's nacht wel wakker wordt en het voelt, denk ik niet dat er iets lichamelijks is, maar meer dat het komt omdat hij zo afgeleid is en druk bezig is met andere dingen + dat hij het niet erg vindt om een natte broek te hebben.
Als hij wat ouder is kan misschien een plaswekker helpen, daar zit ik zelf wel aan te denken. Tot die tijd maar een grote voorraad inslaan van (onder)broeken om voldoende voorraad te hebben...
Alle reacties Link kopieren
Mijn kleuters van 4 en 5 dragen allebei een luierbroekje 's nachts. Het is een hele poos goed gegaan met allebei zonder luierbroekje. Maar nu ook al weer een poos wél regelmatig ongelukjes. Dus we zijn even terug geschakeld naar luierbroekjes. Ze zijn daar niet luier door oid. Ongelukjes zijn hier ook echt ongelukjes en geen gemakzucht. Zolang dat zo gaat, heb ik geen enkele moeite met het luierbroekje.
Zou dat nog een optie zijn voor je kleuter, of zou hij dat idee erger vinden dat een ongelukje hebben?

En kunnen ze hem op school en BSO niet op vaste momenten naar de wc sturen? En zéker voor het buiten spelen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven