Groep 2 opnieuw

16-01-2020 22:24 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ons kind is van eind november en zit momenteel in groep 2.
Hij heeft vriendjes van groep 2 en heeft het naar zijn zin.
Nu hebben ze recent de kinderen gescreend en blijkt dat hij zich prima ontwikkelt voor zijn leeftijd maar dat de school twijfels heeft of groep 3 haalbaar is.

Reden hiervoor is dat dingen vaak niet beklijven. Letters en cijfers. Ik merk ook wel dat als ik dingen vertel hij die vaak niet onthoud. Is daar gewoon niet mee bezig.

Er zijn ook kinderen in groep 1 die ouder zijn dan hem dus dat hij iets achter loopt op de anderen van groep 2 is ook niet heel raar hij is gewoon nog jong.
Het is nog niet zeker of hij wel niet of niet overgaat. Binnenkort heb ik nog een gesprek over zijn functioneren.

Ik wil niet dat hij straks de hele tijd op zijn tenen moet lopen in groep 3 en geen successen heeft. Maar als ik er wat over ga googelen lees ik veel dat groep 2 overdoen helemaal niet de gewenste resultaat geeft.

Wat kan ik meenemen in het gesprek? Kan ik zelf ook dingen doen om hem nog wat te stimuleren?
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste heeft groep 2 dubbel gedaan, Beste beslissing ooit!
Hij was er emotioneel gezien niet aan toe, qua resultaten zou hij prima meekunnen naar 3. Ik heb er zelf op gehamerd hem niet naar 3 te laten gaan.

Ik zou vragen naar een plusklasje volgend jaar, wat extra uitdaging. Verder lekker laten spelen nog een jaar :)
Alle reacties Link kopieren
Mina81 schreef:
16-01-2020 22:28
Mijn oudste heeft groep 2 dubbel gedaan, Beste beslissing ooit!
Hij was er emotioneel gezien niet aan toe, qua resultaten zou hij prima meekunnen naar 3. Ik heb er zelf op gehamerd hem niet naar 3 te laten gaan.

Ik zou vragen naar een plusklasje volgend jaar, wat extra uitdaging. Verder lekker laten spelen nog een jaar :)
Hoe merkte jij dat hij er emotioneel nog niet aan toe was?
Onze zoon (ook een vroege leerling) heeft groep 2 twee keer gedaan vanwege sociaal emotionele redenen. Hij was kort gezegd nog heel speels. Dat was de beste beslissing ooit.

Maar het schijnt dat het voor leerproblemen geen oplossing is om groep 2 nogmaals te doen.

Bij ons maakte school gebruik van bepaalde beslisbomen ter ondersteuning van de keuze. Wie weet doet de school van jullie kind dat ook? Daarin staan precies de voor- en nadelen uitgesplitst, specifiek voor jouw kind.

Ik zou kijken of het met name sociaal emotionele redenen zijn of leerproblemen.

Sterkte met de keuze!
Ik lees even mee. Vergelijkbare situatie hier. Alleen moet de ‘screening’ deze maand nog plaatsvinden. Ik verwacht dat hij getalsmatig prima gaat meekomen, maar hij heeft nog weinig interesse in lezen en letters. Ik vind zijn gedrag soms ook nog wel jong, hoewel hij wel lang en geconcentreerd ergens aan kan werken. Dat laatste lijkt me wel belangrijk voor groep 3.
Alle reacties Link kopieren
Siska001 schreef:
16-01-2020 22:30
Hoe merkte jij dat hij er emotioneel nog niet aan toe was?
Weinig aansluiting, speelde met de jongste kindjes en was van de "grote" jongens een beetje bang, erg speels in vergelijk met de andere oudere kinderen...
Ik vind het vooral vrij vroeg om er nu al een beslissing over te moeten nemen. Groep 3 start pas over een dik half jaar. Daarin kan nog veel gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
Halverwege de tweede keer groep 2 ging hij zichzelf vervelen (had de stof immers al eens gehad) en is hij in een plusklasje gezet, vond hij reuze interessant. Eind groep 2 was hij heel erg toe aan groep 3 èn had hij veel meer vriendjes
Alle reacties Link kopieren
Doro75 schreef:
16-01-2020 22:31
Onze zoon (ook een vroege leerling) heeft groep 2 twee keer gedaan vanwege sociaal emotionele redenen. Hij was kort gezegd nog heel speels. Dat was de beste beslissing ooit.

Maar het schijnt dat het voor leerproblemen geen oplossing is om groep 2 nogmaals te doen.

Bij ons maakte school gebruik van bepaalde beslisbomen ter ondersteuning van de keuze. Wie weet doet de school van jullie kind dat ook? Daarin staan precies de voor- en nadelen uitgesplitst, specifiek voor jouw kind.

Ik zou kijken of het met name sociaal emotionele redenen zijn of leerproblemen.

Sterkte met de keuze!
Sociaal emotioneel zie ik geen problemen. Hij komt prima mee met zijn vriendjes van groep 2. Hij doet daar echt niet van onder.

Leerproblemen zijn het ook niet echt maar er is nog weinig belangstelling voor lijkt het wel.
Alle reacties Link kopieren
Dochter, inmiddels groep 6, heeft ook een jaar langer gekleuterd. In haar geval omdat ze echt de concentratie niet had. Was voor ons zeer herkenbaar en we zijn er dan ook meteen in meegegaan.
Nooit spijt van gehad, ze is in deze klas prima op haar plek.
The time is now
Alle reacties Link kopieren
Bij onze jongste (augustus-kind) was er enige twijfel, maar adviseerden ze toch hem naar groep 3 te laten gaan. Het lastige was dat hij in mei van groep 2 van school is veranderd, vanwege verhuizing. De oude school twijfelde, de nieuwe school heeft onvoldoende overdracht gekregen en zag geen probleem in mee naar groep 3.

Hij zit nu in groep 4. Op zich redt hij het. Hij is wel jong in zijn gedrag, en qua taal is alles op het nippertje. Hij heeft fysiotherapie gehad in groep 3 vanwege de fijne motoriek en schrijven, en nu logopedie om mee te kunnen komen in leesonderwijs. Hij is prima intelligent en qua praten wel taalvaardig. Met rekenen en vakken als biologie en aardrijkskunde is hij prima bij de pinken.

Gelukkig heeft hij drie fijne vriendjes in zijn klas, echt een clubje. Een van die jochies is ook jong voor zijn leeftijd en de andere twee zijn sociaal en emotioneel ook geen koplopers. Dat was ook de reden om hem gewoon mee te laten gaan naar groep 4.

Maar als ik eind groep 2 wist wat ik nu weet, dan had ik hem liever een jaar extra laten kleuteren. Vooral qua zelfvertrouwen. Hij heeft nu veel te vaak het gevoel net niet goed genoeg te zijn. D inschatting kan je alleen zelf maken. maar wel: Liever groep 2 overdoen dan groep 3.

Het is ook zo dat het nog maar januari is hé. Hij heeft nog ruim 5 maanden waarin hij in zijn eigen tempo ontwikkeld. Kan snel gaan, kan minder snel gaan. Op die leeftijd is een half jaar echt lang en kan een heel groot verschil zijn.
Ik zou tegen schoo,, zeggen: joh, we kijken eind mei hoe het er voor staat.
Alle reacties Link kopieren
Siska001 schreef:
16-01-2020 22:47
Sociaal emotioneel zie ik geen problemen. Hij komt prima mee met zijn vriendjes van groep 2. Hij doet daar echt niet van onder.

Leerproblemen zijn het ook niet echt maar er is nog weinig belangstelling voor lijkt het wel.
Persoonlijk denk ik dat je er goed aan doet te vertrouwen op het beoordelingsvermogen van de leerkracht. Als ouders zijnde heb je niet de kennis, ervaring en al zeker niet de objectiviteit om hierover te kunnen beslissen.
The time is now
Alle reacties Link kopieren
Eens met Patchouli!
Vriendin van dochter is destijds (oa door uitdrukkelijke wens van ouders) wel doorgegaan naar groep 3 en is uiteindelijk in begin groep 4 teruggeplaatst naar groep 3, omdat ze vastliep. Was voor kind echt niet leuk en veel meer een ding dat de kleuters die langer in groep 2 bleven.
The time is now
Als hij er niet mee bezig is en graag speelt dan zou ik ervoor kiezen voor nog een jaar kleuteren. Kleuterklas is wel de leukste klas van de basisschool voor heel veel kindjes.
Banba schreef:
16-01-2020 22:58
Persoonlijk denk ik dat je er goed aan doet te vertrouwen op het beoordelingsvermogen van de leerkracht. Als ouders zijnde heb je niet de kennis, ervaring en al zeker niet de objectiviteit om hierover te kunnen beslissen.
Dit is helemaal waar.

Ook zou ik nu nog niet de knoop doorhakken. Wij hebben pas eind mei definitief beslist.
Alle reacties Link kopieren
Er wordt nu ook geen beslissing genomen, maar als er twijfels zijn wordt dit nu wel met ouders besproken.
Natuurlijk kan er nog veel gebeuren en is het misschien niet nodig.
Maar als leerkracht wil je niet pas aan het einde van een schooljaar hiermee komen, dat is veel te laat.
Ik zie het OP al: mijn kind moet 2x groep 2 doen en wij horen dat nu pas (ergens in mei/juni).
Alle reacties Link kopieren
Banba schreef:
16-01-2020 22:58
Persoonlijk denk ik dat je er goed aan doet te vertrouwen op het beoordelingsvermogen van de leerkracht. Als ouders zijnde heb je niet de kennis, ervaring en al zeker niet de objectiviteit om hierover te kunnen beslissen.
Maar als ouders ken je wel je kind, al langer dan de leerkracht en ook intensiever.

Je kent en voelt je kind vanaf geboorte, je maakt hem mee op alle momenten en je hebt een band die zelfs grootouders niet met hem hebben.

De leerkracht is deskundig op het pedagogisch vlak en ziet je kind in de klas. Het is belangrijk om daar goed naar te luisteren.

Maar als ouder ben je deskundig als het gaat om jouw kind, dat ene unieke kind. Jij voelt dingen aan die de leerkracht niet aanvoelt.

Die deskundigheden moet je naast elkaar leggen. En dan samen beslissen wat goed is voor dit ene kind.
Hier een omgekeerd verhaal. Eind november kind. Volgens juf (hij kiest geen ontwikkelingstaken) en de toets (uitval op letterherkenning) niet toe aan groep 3. Niet doorstromen was ook schoolbeleid.

Vlak voor het einde van het schooljaar wijzigde het beleid (nieuwe directeur) Dus uiteindelijk toch groep 3 geworden. Top keuze. Kind bleek daar binnen 2 weken giga voor te lopen met lezen. Denk niveau groep 5. En trok voornamelijk op met kinderen die een jaar ouder waren. Inmiddels groep 8 en zonder enige moeite de schoolcarrière doorlopen.
Het is nog vroeg, ik zou pas in mei/juni de knoop doorhakken met school.
Vanuit mijn werk kom ik meerdere keren per jaar in contact met twijfelgevallen die op nadrukkelijke wens/eis van ouders toch doorstroomden naar groep drie wat achteraf niet goed uitpakte.
Banba schreef:
16-01-2020 22:58
Persoonlijk denk ik dat je er goed aan doet te vertrouwen op het beoordelingsvermogen van de leerkracht. Als ouders zijnde heb je niet de kennis, ervaring en al zeker niet de objectiviteit om hierover te kunnen beslissen.
Met je tweede stuk ben ik het helemaal eens, als ouders heb je inderdaad geen objectieve kijk op je kind. Echter, ik weet ook dat je echt niet elke docent op expertise kunt vertrouwen. Soms zie ik op school dat er zulke some beslissingen werken genomen.
Hebben jullie vertrouwen in de juf? Is ze ervaren of net klaar met de pabo?

Anders een 'second opinion' van een andere expert misschien?
Het jammere van dit soort topics is dat er nu veel ouders komen vertellen hoe goed de beslissing was om niet naar groep drie te gaan maar dat dat in feite nergens op gebaseerd is. Er was van dat specifieke kind geen 'controlegroep' die wel is doorgegaan en waarmee het ook goed is gegaan of juist niet.

Alle ouders die hier posten dat het de beste beslissing ooit was, weten niet goed het hun kind vergaan was als de beslissing anders was geweest. Kind zou dan best eens ook prima op zijn plek terecht kunnen zijn gekomen en diezelfde ontwikkeling in de andere groep kunnen hebben gemaakt.

Je weet het niet.
Dochter van eind augustus is wel over gegaan naar groep 3, ze was heel speels en speelde met de jongere kinderen, maar was te “ver”.
In groep 3 was ze echt niet gelukkig en we hebben al snel gevraagd of ze teruggezet kon worden naar groep 2, maar dat mocht niet.
Hoewel ze nu vwo doet heeft ze in de omgang met anderen altijd erg op haar tenen moeten lopen en nog steeds zijn veel klasgenoten veel verder.

Als ik het over mocht doen dan zou ik bij elke twijfel extra laten kleuteren, zeker als het gaat om de speelsheid van je kind.
Alle reacties Link kopieren
Tsja bij ons is dochter van december wel meteen door gegaan. Maar bij haar was de interesse er wel en het gaat super in groep 3. Was in groep 1 wel twijfel bui doorgaan naar groep 2 (vanwege beleid directeur, vanuit de juf niet). Merk in sommige dingen dat dochter jong is, aan de andere kant zitten er volop oktoberkindjes in de klas (2 maanden ouder maar) en nog een decemberkindje. Ik merk eigenlijk vooral grofmotorisch dat ze jonger is, maar volgens de juf is ze daarin ook weer niet de zwakste ofzo. Oh en ze is klein. Maar ik ben ook klein.

Nichtje (half jaar ouder), had weinig interesse in cijfers en letters. Halverwege groep 2 had de juf nog twijfels. Cito ging ook niet zo goed. Maar omdat ze van juni was ging ze toch door. En in groep 3 gaat het heel goed. Ze komt meer dan goed mee, maakt alle toetsen heel goed en helpt andere kindjes bij rekenen en lezen.

Kleuters ontwikkelen zich in sprongen.
Alle reacties Link kopieren
lisa_ schreef:
17-01-2020 06:40
Dochter van eind augustus is wel over gegaan naar groep 3, ze was heel speels en speelde met de jongere kinderen, maar was te “ver”.
In groep 3 was ze echt niet gelukkig en we hebben al snel gevraagd of ze teruggezet kon worden naar groep 2, maar dat mocht niet.
Hoewel ze nu vwo doet heeft ze in de omgang met anderen altijd erg op haar tenen moeten lopen en nog steeds zijn veel klasgenoten veel verder.

Als ik het over mocht doen dan zou ik bij elke twijfel extra laten kleuteren, zeker als het gaat om de speelsheid van je kind.
Ik snap je redenatie. Bij mij is vroeger het omgekeerde gedaan (novemberkind). Ik verveelde me kapot in groep 3 en 4. Ik kon allang lezen en was vaak al pagina’s voor op de rest. Als ik een leesbeurt kreeg moest ik zoeken waar de rest van de klas was met lezen. En ik was nog steeds speels en jong. Speelde in groep 8 nog steeds veel met speelgoed, de rest van de klas niet. Op dat vlak heeft extra kleuteren dus niks opgebracht.
Alle reacties Link kopieren
Belangrijkste vraag is of doubleren gaat helpen.
Dan moet er een duidelijk doel zijn.
Als ik lees dat het lijkt alsof hij (nog) niet zo'n interesse heeft in 'leren', dan is dus de vraag of die interesse wel komt na een extra jaar groep 2.

Je wilt niet dat hij steeds op zijn tenen moet lopen, maar bedenk dat altijd op je hurken moeten lopen ook vervelend is.

Belangrijke vraag vind ik ook of een kind dat een half jaar (ofzo) ouder is op dezelfde manier beoordeeld wordt, of met dezelfde kenmerken wel door zou gaan naar groep 3.

Mijn jongste is ook van eind november en die is ook nog eens versneld naar groep 3 gegaan, wat ook prima heeft uitgepakt. Kleuteren was zeg maar niet zijn ding.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven