Groep 2 opnieuw

16-01-2020 22:24 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ons kind is van eind november en zit momenteel in groep 2.
Hij heeft vriendjes van groep 2 en heeft het naar zijn zin.
Nu hebben ze recent de kinderen gescreend en blijkt dat hij zich prima ontwikkelt voor zijn leeftijd maar dat de school twijfels heeft of groep 3 haalbaar is.

Reden hiervoor is dat dingen vaak niet beklijven. Letters en cijfers. Ik merk ook wel dat als ik dingen vertel hij die vaak niet onthoud. Is daar gewoon niet mee bezig.

Er zijn ook kinderen in groep 1 die ouder zijn dan hem dus dat hij iets achter loopt op de anderen van groep 2 is ook niet heel raar hij is gewoon nog jong.
Het is nog niet zeker of hij wel niet of niet overgaat. Binnenkort heb ik nog een gesprek over zijn functioneren.

Ik wil niet dat hij straks de hele tijd op zijn tenen moet lopen in groep 3 en geen successen heeft. Maar als ik er wat over ga googelen lees ik veel dat groep 2 overdoen helemaal niet de gewenste resultaat geeft.

Wat kan ik meenemen in het gesprek? Kan ik zelf ook dingen doen om hem nog wat te stimuleren?
lisa_ schreef:
17-01-2020 06:40
Dochter van eind augustus is wel over gegaan naar groep 3, ze was heel speels en speelde met de jongere kinderen, maar was te “ver”.
In groep 3 was ze echt niet gelukkig en we hebben al snel gevraagd of ze teruggezet kon worden naar groep 2, maar dat mocht niet.
Hoewel ze nu vwo doet heeft ze in de omgang met anderen altijd erg op haar tenen moeten lopen en nog steeds zijn veel klasgenoten veel verder.

Als ik het over mocht doen dan zou ik bij elke twijfel extra laten kleuteren, zeker als het gaat om de speelsheid van je kind.
Punt is dat uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat gemiddeld genomen een extra jaar kleuteren niks oplevert.

Stel dat je dochter wel extra gekleuterd had en nu tegen dezelfde problemen aanliep? Dan zou je wrsch zeggen dat extra kleuteren niks oplevert.

Je weet namelijk nooit of de beslissing die je nam idd de juiste was.

Ik lees hier ook mensen die schrijven dat dat extra jaar kleuteren de beste beslissing ooit was, maar ook die mensen weten niet hoe het zou zijn gegaan als het kind niet was blijven zitten.

Mijn aversie tegen het doubleren bij de kleuters is vooral dat de criteria boterzacht zijn en dat er wetenschappelijk gezien eigenlijk geen enkel argument voor is.
Plus dat er bij de screening anders gekeken wordt naar de jongere kinderen.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
lisa_ schreef:
17-01-2020 06:40
Dochter van eind augustus is wel over gegaan naar groep 3, ze was heel speels en speelde met de jongere kinderen, maar was te “ver”.
In groep 3 was ze echt niet gelukkig en we hebben al snel gevraagd of ze teruggezet kon worden naar groep 2, maar dat mocht niet.
Hoewel ze nu vwo doet heeft ze in de omgang met anderen altijd erg op haar tenen moeten lopen en nog steeds zijn veel klasgenoten veel verder.

Als ik het over mocht doen dan zou ik bij elke twijfel extra laten kleuteren, zeker als het gaat om de speelsheid van je kind.

Maar je weet dus helemaal niet of die omgang met anderen verbeterd zou zijn door een extra kleuterjaar. Of de speelsheid afgenomen door het extra jaar.

Misschien is dit gewoon hoe je kind is.
Net als bij lopen en zindelijk worden, je hersenen moeten "rijp genoeg" zijn en voldoende ontwikkelt om te kunnen lezen en rekenen. Ga je dit te vroeg pushen, dan kan je dit verkeerd automatiseren, wat tot dyslectie of dyscalculie leiden.

Je zoon loopt dus niet achter of zo iets, maar is gewoon iets later in het ontwikkelen van bepaalde vaardigheden. Net zoals het ene kind begint met 10 maanden te lopen terwijl een ander kind bijna 2 jaar is. Beide absoluut normaal, alleen ontwikkelt het ene kind zich wat sneller op motorisch gebied dan het andere kind.

In Finland zijn de kinderen 7 wanneer ze leren lezen en schrijven en rekenen. Daar komt dyslectie bijna niet voor. En Finland wordt het land gezien met de beste schoolopleiding.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
hamerhaai schreef:
17-01-2020 07:19
Net als bij lopen en zindelijk worden, je hersenen moeten "rijp genoeg" zijn en voldoende ontwikkelt om te kunnen lezen en rekenen. Ga je dit te vroeg pushen, dan kan je dit verkeerd automatiseren, wat tot dyslectie of dyscalculie leiden.

Je zoon loopt dus niet achter of zo iets, maar is gewoon iets later in het ontwikkelen van bepaalde vaardigheden. Net zoals het ene kind begint met 10 maanden te lopen terwijl een ander kind bijna 2 jaar is. Beide absoluut normaal, alleen ontwikkelt het ene kind zich wat sneller op motorisch gebied dan het andere kind.

In Finland zijn de kinderen 7 wanneer ze leren lezen en schrijven en rekenen. Daar komt dyslectie bijna niet voor. En Finland wordt het land gezien met de beste schoolopleiding.
Ik heb zelf dyscalculie maar van deze bewering echt nog nooit gehoord.
Bij mijn kinderen op school hanteren ze nog een soort oktobergrens, voor iedereen, slim of niet.

Letters en cijfers kende mijn eindejaarskind al als peuter, dus ik heb geen ervaring met of dat nog in een paar maanden blijft hangen. Hij heeft het altijd prima naar zijn zin gehad als een van de oudsten van de klas, en trok bij de kleuters ook niet naar de jongens van voor de 'oktobergrens'. Maar wat goedis voor TO' s kind kunnen wij niet weten.
Discover schreef:
17-01-2020 07:33
Ik heb zelf dyscalculie maar van deze bewering echt nog nooit gehoord.
Is ook echt onzin. Er zijn genoeg landen waar kinderen eerder leren lezen en rekenen en die hebben echt niet vaker dyslexie of dyscalculie.

Net als die bewering over het Finse onderwijssysteem, dat is helemaal niet zo geweldig.

David Dunning
Andersom schreef:
17-01-2020 06:32
Het jammere van dit soort topics is dat er nu veel ouders komen vertellen hoe goed de beslissing was om niet naar groep drie te gaan maar dat dat in feite nergens op gebaseerd is. Er was van dat specifieke kind geen 'controlegroep' die wel is doorgegaan en waarmee het ook goed is gegaan of juist niet.

Alle ouders die hier posten dat het de beste beslissing ooit was, weten niet goed het hun kind vergaan was als de beslissing anders was geweest. Kind zou dan best eens ook prima op zijn plek terecht kunnen zijn gekomen en diezelfde ontwikkeling in de andere groep kunnen hebben gemaakt.

Je weet het niet.
Maar je weet wel dat het een goede beslissing was. Of het de beste was, dat weet je inderdaad niet.

Bij onze middelste (oktober) vonden we het geen issue. Zij kon uuuuren spelen en opgaan in haar fantasie . Vond aansluiting bij de jongere kinderen en vond "leiding nemen " een hele fijne rol.
Ze is in het tweede jaar groep 2 goed uitgedaagd en het was achteraf een goede beslissing. Ze ging met veel zelfvertrouwen, leergierigheid en vriendjes naar groep 3.

Inmiddels studeert ze :)
Quincy2 schreef:
17-01-2020 07:37
Bij mijn kinderen op school hanteren ze nog een soort oktobergrens, voor iedereen, slim of niet.

Letters en cijfers kende mijn eindejaarskind al als peuter, dus ik heb geen ervaring met of dat nog in een paar maanden blijft hangen. Hij heeft het altijd prima naar zijn zin gehad als een van de oudsten van de klas, en trok bij de kleuters ook niet naar de jongens van voor de 'oktobergrens'. Maar wat goedis voor TO' s kind kunnen wij niet weten.
Oh nee! Dat had echt vreselijk geweest voor onze jongste. Ik vind dat zo slecht!
Ik zal idd nooit weten hoe het was verlopen als kind wel naar groep 3 was gegaan. Maar ik zag wel dat mijn kind binnen een aantal weken veranderde van verlegen en angstig jochie zonder vriendjes naar een vrolijk en blij joch met veel vriendjes. Voor mijn gevoel is mijn verzoek kind te laten doubleren dan goed uitgepakt.
Solomio schreef:
17-01-2020 07:42
Is ook echt onzin. Er zijn genoeg landen waar kinderen eerder leren lezen en rekenen en die hebben echt niet vaker dyslexie of dyscalculie.

Net als die bewering over het Finse onderwijssysteem, dat is helemaal niet zo geweldig.
Dankje. :proud:
Volgens mij waren er overigens al kenmerken van dyscalculie zichtbaar voor het moment dat ik überhaupt aan de slag ging met cijfers.
Solomio schreef:

Het niet goed automatiseren kan leiden tot een vorm van dislexie. Te hoge druk op dat automatiseren werkt vaak averechts. Het forceren van snel lezen verstoort het automatiseren en stimuleert het radend lezen. Dus dat alle kinderen geforceerd in AVI-E3 moeten zitten aan het eind van groep drie is een kwalijke ontwikkeling geweest en daar komen scholen nu ook op terug.

Daar hangt geen leeftijd aan, dat geldt voor alle kinderen.

Tot zo ver wat ik begrepen heb van de uitleg van mijn collega die een cursus deed over leesontwikkeling.
Because schreef:
Maar je weet wel dat het een goede beslissing was. Of het de beste was, dat weet je inderdaad niet.

Bij onze middelste (oktober) vonden we het geen issue. Zij kon uuuuren spelen en opgaan in haar fantasie . Vond aansluiting bij de jongere kinderen en vond "leiding nemen " een hele fijne rol.
Ze is in het tweede jaar groep 2 goed uitgedaagd en het was achteraf een goede beslissing. Ze ging met veel zelfvertrouwen, leergierigheid en vriendjes naar groep 3.

Inmiddels studeert ze :)

Zelfs dat weet je niet. Je kunt hooguit zeggen dat het geen foute beslissing was omdat je kind niet is vastgelopen door jouw beslissing.

Maar in de zin van goed, beter, best weet je gewoon niet of de andere keus niet minstens zo goed was geweest of zelfs beter.
Banba schreef:
16-01-2020 22:58
Persoonlijk denk ik dat je er goed aan doet te vertrouwen op het beoordelingsvermogen van de leerkracht. Als ouders zijnde heb je niet de kennis, ervaring en al zeker niet de objectiviteit om hierover te kunnen beslissen.
Niet mee eens. Ons kind zou niet van groep 3 naar groep 4 kunnen omdat hij eind groep 3 niet goed genoeg kon lezen.

Door doordrukken van ons is hij toch naar groep 4 gegaan.

Halverwege groep 4 had hij de leesvaardigheid van een kind van eind groep 5.

Bleek gewoon dat het hakken en plakken van groep 3 hem niet lag.
En eindelijk eenmaal aangeleerd hield hij er niet meer mee op. Dus dacht de juf dat hij niet goed kon lezen.

Groep 4 kreeg hij door dat hakken en plakken echt niet hoefde en toen ging het snel.
Because schreef:
17-01-2020 07:44
Oh nee! Dat had echt vreselijk geweest voor onze jongste. Ik vind dat zo slecht!
Voor de jongste zou het ook niks geweest zijn, maar die was gelukkig niet onhandig jarig.
Banba schreef:
16-01-2020 22:55
Dochter, inmiddels groep 6, heeft ook een jaar langer gekleuterd. In haar geval omdat ze echt de concentratie niet had. Was voor ons zeer herkenbaar en we zijn er dan ook meteen in meegegaan.
Nooit spijt van gehad, ze is in deze klas prima op haar plek.
Dan zouden mensen met ADHD nooit verder komen dan de kleuterklas. Die houden altijd moeite met zich te concentreren.
Hier in de omgeving scholen waar de oktober grens gehanteerd wordt. Voor mijn oud en nieuw kind was het dus geen vraag. Alleen vanuit zijn begeleiding op school voor zijn tos en de iber kwam het advies hem over te laten gaan naar groep 3. Hun zagen net als thuis dat hij al veel bezig was met groep 3. Er zijn vele gesprekken geweest op school want hun zagen het allemaal niet. Het is toen aan mijn kind gevraagd en die wou naar groep 3. Er is toen de keuze gemaakt dat hij in de ochtenden in groep 3 meedraaide en s middags naar groep 2 ging. Deze wisseling bleek voor mijn kind niet goed te zijn hij had het gevoel nergens bij te horen. Daarnaast bleek het functioneren in groep 3, 4 en 5(jenaplan) voor hem lastig. Ons kind wil zich graag zich op een of andere manier kunnen meten met andere klasgenoten en dat lukt op geen elke manier met kinderen 3 tot 4 jaar ouder.
Wat wel heel duidelijk zichtbaar werd is dat cognitief zich perfect voelde in groep 3. De school heeft toen een plan gemaakt waarin ons kind groep 3 stof in groep 2 krijgt. Inmiddels er nog een kindje die op hetzelfde niveau zit. Deze twee doen nu samen een apart programma draaien. Volgend jaar kijken ze op school wel waar ze zijn. Ze gaan volgend jaar naar de middenbouw en dan in aan hun hoe zich verder ontwikkelen hun ze de middenbouw doorlopen. Ze kunnen zich breed ontwikkelen of ze doen er 2 jaar over. We zien volgende jaar wel waar hun interesse ligt.

Een heel verhaal maar de kern kijk naar je eigen kind en kijk wat er kan op scho
Dan past Jenaplan dus niet goed bij hem.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Andersom schreef:
17-01-2020 07:52
Het niet goed automatiseren kan leiden tot een vorm van dislexie. Te hoge druk op dat automatiseren werkt vaak averechts. Het forceren van snel lezen verstoort het automatiseren en stimuleert het radend lezen. Dus dat alle kinderen geforceerd in AVI-E3 moeten zitten aan het eind van groep drie is een kwalijke ontwikkeling geweest en daar komen scholen nu ook op terug.

Daar hangt geen leeftijd aan, dat geldt voor alle kinderen.

Tot zo ver wat ik begrepen heb van de uitleg van mijn collega die een cursus deed over leesontwikkeling.
Het hele jaarklassensysteem is wat mij betreft een kwalijke ontwikkeling, niet alleen wat lezen betreft.

David Dunning
Onze school hanteerde nog een oktober regel en onze zoon van 3 oktober werd daar de dupe van. Wij hebben als ouders geweigerd om groep 2 nogmaals te doen. Dit had wat voeten in aarde en we hebben wel elk jaar tegen weerstand van de school moeten ingaan. Hij was altijd te jong in de ogen van de leerkracht. Als ouder vond ik het lastig, maar ik blijf achter de keuze staan dat nogmaals groep 2 niets opgeleverd zou hebben.
Overigens is het beleid nu wel aangepast en wordt er veel beter naar ieder kind gekeken.

We zijn nu halverwege groep 6, zoon doet het prima, eigenlijk ieder jaar een stukje beter. Alleen heeft de houding van school zijn zelfvertrouwen geen goed gedaan. Vriendjes heeft hij meer dan genoeg en zijn doorzettingsvermogen is ook enorm. Maar waar het een en ander door komt, dat weten we nooit.
Nouschi schreef:
17-01-2020 08:30
Dan past Jenaplan dus niet goed bij hem.
Dat kun je niet zo maar zeggen. Een school is nooit 100% sluitend voor een kind. In de buurt waar wonen is dit de school waar hij op zijn plek is. We zijn de scholen in de buurt wezen kijken en praten en daar had naar groep 2 gemoeten waarbij het extra programma wat hun nu draait niet mogelijk is. Door het tos verhaal ligt het allemaal een stuk ingewikkelder dan hier in het kort uitleggen is.
Quincy2 schreef:
17-01-2020 07:37
Dit zou voor mij de reden geweest zijn om voor een andere school te kiezen.

Mijn eind oktober kind had in groep 2 ook nog niet veel interesse in letters enz. Zijn toenmalige juf begon over overdoen van groep 1, want hij was nog jong. Ook halverwege groep 2 is dat gezegd. Cognitief noch sociaal was er geen enkele reden en bij twee andere eind oktoberjongens precies hetzelfde verhaal. De meisjes gingen wel gewoon door, want die waren motorisch verder enz.
Wij zijn niet akkoord gegaan en de ouders van de andere jongens ook niet.
Nu groep 7: de drie jongens doen het prima en verwachting is dat ze alledrie naar het vwo gaan. De meisjes daarin tegen, daar is er 1 gedoubleerd in groep 4 en de andere 2 scoren beduidend lager en het gaat een stuk moeizamer.
De kleuterjuf hebben ze nogmaals in groep 5 gehad. Die zei toen bij een oudergesprek dat ze fout had gehad en geleerd had dat ze zich gewoon op hun eigen tempo blijven ontwikkelen.

Het blijft gewoon lastig to ook omdat er een groot verschil zit in structuur tussen 2 en 3. Mijn zoon vond de structuur in groep 3 veel fijner dan in groep 2.
Als er behalve speelsheid geen redenen zijn, zou ik hem niet zomaar laten doubleren. Dat zeggen namelijk ook niet tegen een kind van mei.
Marloesjuh51 schreef:
16-01-2020 22:36
Ik vind het vooral vrij vroeg om er nu al een beslissing over te moeten nemen. Groep 3 start pas over een dik half jaar. Daarin kan nog veel gebeuren.
Hier ben ik het wel mee eens.
Kinderen kunnen in een paar maanden ontzettend groeien.
Het is en blijft lastig. Op deze leeftijd maken een paar maanden nog veel verschil, in leeftijd en op school. TO, als ik je zo lees dan snap ik dat school naar langer kleuteren neigt. Bezig zijn met letters en cijfers is dan toch wel heel belangrijk. Dit moet uit hemzelf komen, je kunt wel werkboekjes kopen voor thuis, maar daar kijkt hij misschien ook niet naar om.
Bekijk het in mei nog een keer, want die paar maanden doen iig veel. Zit hij in een combi 1/2 of niet? Is er mogelijkheid om alsnog door te stromen als hij ineens hard gaat als ze hem laten doubleren?

Mijn oudste is van december. In januari gestart, maar vlot en doet het prima in groep 2. Wij hebben rond maart weer een gesprek over groep 3. Ze zit in een combi 1/2 en speelt veel met oudere kindjes, maar is ook graag grote zus voor de jongere klasgenootjes. Merk wel dat ze zich echt optrekt. Een meisje zei in begin groep 1 dat ze niet tekende, maar kraste, prompt maakte ze hierin een enorme sprong. Ze zal dus in haar schoolcarrière blijven voelen dat haar klasgenootjes (als ze doorgaat) ouder zijn dan zij en soms al verder. 2 buurtkindjes zijn een half jaar jonger, ze spelen buiten veel samen en zitten in dezelfde klas, maar volgens juf is de kloof qua ontwikkeling wel duidelijk. Dat zie ik zelf ook, een andere vorm van spelen, dochter speelt graag een scenario, met verschillende rollen. Buurtkindjes zijn vaak gezellig samen aan het rommelen, zonder dat duidelijk is wat ze echt doen. Dat vindt dochter niet zo fijn meer.

- Meisjes lijken volgens mij snel verder. Dat kan een vertekend beeld geven denk ik.
- Aan Solomio, bewijs is lastig, dit blijft heel individueel en scholen verschillen ook enorm. Volgens mij kun je wel zeggen dat terugplaatsen van 3 naar 2 voor een kind onprettig is.
Solomio schreef:
17-01-2020 07:03
Punt is dat uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat gemiddeld genomen een extra jaar kleuteren niks oplevert.

Stel dat je dochter wel extra gekleuterd had en nu tegen dezelfde problemen aanliep? Dan zou je wrsch zeggen dat extra kleuteren niks oplevert.

Je weet namelijk nooit of de beslissing die je nam idd de juiste was.

Ik lees hier ook mensen die schrijven dat dat extra jaar kleuteren de beste beslissing ooit was, maar ook die mensen weten niet hoe het zou zijn gegaan als het kind niet was blijven zitten.

Mijn aversie tegen het doubleren bij de kleuters is vooral dat de criteria boterzacht zijn en dat er wetenschappelijk gezien eigenlijk geen enkel argument voor is.
Plus dat er bij de screening anders gekeken wordt naar de jongere kinderen.
Wij hebben ons er een beetje in verdiept omdat we met hetzelfde hebben gezeten en zijn tot precies deze conclusie gekomen. Scholen zijn er volgens mij tegenwoordig erg happig op om langer te laten kleuteren, maar ik vraag mij ook af of dit voor veel kinderen de oplossing is. Probleem is mijns inziens dat scholen vooral focussen op prestaties en het cognitieve gedeelte terwijl het sociaal-emotionele deel van de ontwikkeling evengoed belangrijk is maar daar lijken ze geen handvatten voor te hebben. Mijn dochter kan cognitief heel goed mee komen, misschien zelfs beter dan gemiddeld, maar loopt op emotioneel gebied eerder achter dan voor. School stelde al bij de start van groep 2 voor dat ze wellicht een jaar langer moest kleuteren maar ik zie dat totaal niet zitten. Ze kan nu al goed lezen en schrijven, en zou dan nog een extra jaar moeten 'spelen' bij de kleuters waar ook geen extra aandacht is voor de emotionele ontwikkeling blijkbaar. De juf van groep 3 mag van mij volgend jaar aan de bak om haar emotioneel te laten groeien nu ze immers minder werk aan haar zal hebben voor lezen en schrijven, maar ja, daar heeft ze natuurlijk geen tijd voor want de school catert toch vooral voor het gemiddelde kind.
Andersom schreef:
17-01-2020 07:04
Maar je weet dus helemaal niet of die omgang met anderen verbeterd zou zijn door een extra kleuterjaar. Of de speelsheid afgenomen door het extra jaar.

Misschien is dit gewoon hoe je kind is.
Ze match(e) meer met kinderen die even oud zijn of een jaar jonger. Ze wilde toen zelf ook terug naar groep 2 waar al haar vriendjes/vriendinnetjes zaten. Ze heeft sociaal gezien op haar tenen gelopen totdat ze in een combiklas kwam met kinderen erbij die een jaar jonger waren.

Ik ken twee andere kinderen die veel beter in hun vel zaten toen ze een jaar over deden.
Dus ja, je weet het nooit maar je baseert het op wat je ziet en meemaakt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven