Groep 3 achterstand

28-01-2021 07:35 116 berichten
Alle reacties Link kopieren
Situatie:

Zoontje is een hele vroege leerling. Toch overgegaan naar groep 3 na observatie iber omdat hij er sociaal emotioneel wel klaar voor was.

Nu in groep 3 heeft hij toch wel erg veel moeite om mee te komen. Er zijn dit jaar al een aantal gesprekken geweest over zijn voortgang en daarin werd al besproken dat hij achter begon te lopen. Dit was voor ons nogal abstract waarin dit zich uitte. Nu met de lockdown is dit voor ons heel duidelijk geworden. Hij mist nog echt de basis zeker op rekengebied.

Ik heb dit aangekaart met school dat hij niet mee kan komen tijdens de instructie en zij begrepen mijn zorgen. We moeten terug in stof en daar wordt nu een plan voor gemaakt. Dit betekent wel automatisch dat hij een jaar over moet doen want hij loopt dus verder uit in vergelijking met de rest.
Ik heb hier geen probleem mee want hij is toch ook nog wat jong in gedrag. Ook vind ik het belangrijk dat hij de basis goed heeft, lekker in zijn vel zit en succeservaringen krijgt Ipv altijd maar op zijn tenen moet lopen.

Nu is de vraag wel wat ik mag verwachten van school nu in de lockdown en daarna. Ik wil wel dat hij een groei blijft houden in zijn ontwikkeling en niet dat het nu beetje pappen en nat houden is omdat hij toch blijft zitten.

Ik ben nu heel druk met hem om wat alternatieve dingen te doen want bijvoorbeeld de reguliere reken instructie doet hij al niet mee omdat hij dat niet meer kan volgen omdat het niveau te hoog is. (leren in spelvorm) maar ik heb ook nog een kleuter en een baan en ik ben ook geen juf.
Dit alles vraagt dus heel veel van ons. Hij heeft dus eigenlijk veel individuele aandacht nodig en kan dus nog niet zefstandig werken.

Hoe zien jullie dit? Wat is redelijk om van school te verwachten ten aanzien van het plan van aanpak? Feitelijk is het een kwetsbaar kind met een leerachterstand.

Binnenkort hebben we gesprek hoe nu verder maar ik ben ben benieuwd hoe jullie hier tegen aan kijken en ervaringen van anderen die dit wellicht hebben meegemaakt.
Jullie zoon is een te jonge leerling en zoals ik lees, wellicht te vroeg doorgezet naar groep 3 omdat hij het sociaal wel aan kon en zijn vaardigheden voldoende. Hij heeft immers wel de stof van groep 2 gehad. Ik denk dat de ib'r het verkeerd heeft ingeschat. Wellicht is hij een mondig kereltje waardoor hij rijper wordt ingeschat dan hij is.

Je vraagt nu wat je van school kan verwachten. Wat je van school kan verwachten is informatie. Vraag een zoommeeting met juf om jullie zorgen te uiten en te vragen hoe jullie zoon het beste geholpen kan worden. En stel ook breed de vraag of er nog andere zorgen zijn naast het rekenen. Hoe is zijn gedrag in de klas?

De oplossing die school nu geeft, is dat hij groep 3 over gaat doen. Je benoemt nu vooral het rekenen. Het grootste leerdoel is lezen en schrijven, hoe gaat het daarmee? Gaat hij zich dan volgend jaar niet vervelen of is dat nu ook maar net goed genoeg?

En waarom maken jullie je zorgen dat hij verder achter gaat lopen, hij gaat het jaar waarschijnlijk over doen. Ik zou nu dus ook niet te hard gaan trekken aan rekenen maar zorgen dat wat hij kan, blijft kunnen. Mama is geen juf en papa is geen meester. Ik mis zijn rol in de vraagstelling... Luister mee met hem naar de instructies zodat jullie als ouders weten wat er bedoeld wordt en wat lukt, dat lukt en wat niet lukt, lukt niet. Biedt het kleutermateriaal aan, speel rekenspelletjes, kijk educatieve filmpjes op YouTube/tv om het leuk te houden.

De noodopvang is hier, naast de cruciale ouders, meer voor kwetsbare kinderen waarbij er zorgen zijn over de thuissituatie (concentratie, structuur, veiligheid, taal etc.) of waar normaal al extra instructie of begeleiding nodig is. Van mijn dochter hoor ik dat de dyslectische kinderen bijvoorbeeld een keer in de week gaan zodat hun dyslexie programma door kan gaan. De dyslexiebegeleider is er dan ook. Maar normaal loopt er een juf rond, vaak is dat de kleuterjuf of de onderwijsassistent. De overige juffen zijn immers instructies aan het geven; online. Kinderen van de noodopvang volgen die online lessen ook maar dan vanuit de noodopvang. Of je zoontje bij de Noodopvang beter geholpen kan worden, dat is ook iets wat je met school moet bespreken.

Nu terug zetten, na de Lockdown, is hetzelfde als na de zomervakantie. Vriendjes en groepen hebben elkaar 6 weken niet gezien en moeten elkaar toch weer hervinden. Dus ik zou die optie zeker overwegen als dat bijdraagt aan het welzijn van jullie zoon. Kinderen worden opnieuw beoordeeld en op achterstand gecontroleerd, onbehandelde stof door de lockdown moet er nog zoveel mogelijk doorheen etc. Als hij nu al achter de feiten aanloopt dan kan dat alleen maar meer frustraties geven. Hoe denkt school hierover? De lockdown zal bij meer kinderen problemen geven, hoe gaat school daar mee om? De ib'r is al in beeld, vraag eens of de ib'r na de lockdown de M3 kan afnemen om te kijken waar hij staat als een soort nulmeting.
Ik zou eerst kijken op welk punt hij vast loopt. Zijn dat bijvoorbeeld de rekenvoorwaarden? Hoe gaat het met lezen? En kan hij een beetje begrijpend lezen?

Als je weet waar het probleem zit zou ik daar stof voor vragen van de juf.

In de tussentijd lekker ganzenborden met twee dobbelstenen en veel blijven lezen.
een tip voor rekenen: de serie rekenverhalen op SchoolTV. Uit het jaar kruik, maar hier een hit bij de oudste!
Als je bij aflevering 1 begint heb je echt een opbouw.

Daarnaast zou ik nu vooral inzetten op leuk leren, houdt hij van werkbladen? dan print je die uit. Werkt hij graag online? met je bibliotheek-account kun je inloggen op junior einstein. Is hij juist van bewegend leren? dan opdrachten zoeken met cijfers springen, grote dobbelsteen gooien, stoepkrijt cijfers tekenen en naar het goede cijfer rennen.(hier had ik vorig jaar de cijfers 1 t/m 20 verdeeld door de tuin, kleuter moest naar het goede cijfer rennen en oudste kreeg er een sommetje bij, dus dan kun je ze tegelijk rekenwerk bieden)
*
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 22-06-2021 14:24
0.00% gewijzigd
NYC schreef:
28-01-2021 10:29
Ik zou hem na de lockdown terug laten plaatsen in groep 2. Als vooral het rekenen het probleem is dan zou ik in elk geval niet teveel gaan trekken om hem in groep 3 te laten in na de zomer in groep 4 te plaatsen. Waar groep 3 voornamelijk in het teken staat van lezen is in groep 4 het rekenen/automatiseren het hoofddoel. Op de school van mijn zoons zijn naast reguliere, ook combinatieklassen. Soms volgen kinderen dan taal bij de ene groep en rekenen bij de andere groep. Ik weet daar het specifieke verder niet vanaf, in welke groep de leerling dan formeel zit. Maar zou dat nog bespreekbaar zijn? Al vermoed ik dat dat bij twijfel tussen groep 3 en 4 misschien lastiger is...
Op welk niveau leest hij?
Hier op school geven ze horizontaal les. De groepen 4 t/m 8 hebben min of meer tegelijk instructie rekenen, spelling etc. Mijn dochter zit in 7 maar doet spelling en begrijpend lezen met groep 8. Formeel zit ze in 7. Andersom kan ook, een vriendinnetje van mijn dochter zit formeel in 7 maar rekent bij groep 6. Maar hier is een combinatie 2/3 al jaren gewoon en werkt uitstekend. Sommige kinderen hangen er soms tussen en hebben zo 2 jaar de tijd om klaar te zijn voor groep 4. Het beslismoment is dan vooral of een (jonge) leerling klaar is voor groep 4.
Ik zou voor nu doen wat je kunt en wat lukt en dan na de lockdown inderdaad naar groep 2. Daar kent hij waarschijnlijk toch ook wel wat kindjes nog van zijn kleutertijd?
Waarom noem je het een achterstand, als hij een hele vroege leerling is (hoe vroeg is vroeg overigens) en het dan niet lukt? Dan is er toch gewoon sprake van een verkeerde inschatting? Vraag een gesprek met school aan, kom zelf met een voorstel (niet alles van school laten afhangen) en probeer samen tot een oplossing te komen. Wat voor jullie zoon het beste is. Niemand en voor zoon heeft er niets aan, als hij boven zijn kunnen moet werken/presteren.
viva-life22 schreef:
28-01-2021 11:00
Waarom noem je het een achterstand, als hij een hele vroege leerling is (hoe vroeg is vroeg overigens) en het dan niet lukt? Dan is er toch gewoon sprake van een verkeerde inschatting? Vraag een gesprek met school aan, kom zelf met een voorstel (niet alles van school laten afhangen) en probeer samen tot een oplossing te komen. Wat voor jullie zoon het beste is. Niemand en voor zoon heeft er niets aan, als hij boven zijn kunnen moet werken/presteren.
Precies! Soms is je brein ook nog niet klaar om te “rekenen” of om te lezen. Dat heeft nog niet veel met een achterstand te maken.
viva-life22 schreef:
28-01-2021 11:00
Maar blijkbaar was ie afgelopen zomer wel klaar voor groep 3.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Solomio schreef:
28-01-2021 11:14
Dat vond de IB’er? Ik vraag mij vooral af hoe jong hij is. Want ik lees vooral dat ze hem sociaal emotioneel klaar vonden voor groep 3.

Mijn 14 jarige was ook een vroege leerling en was sociaal emotioneel klaar voor groep 3. Vanaf toen heeft hii steeds op zijn tenen gelopen en scoorde d’tjes. Hij is in groep 5 een jaar blijven zitten en vanaf toen ging hij als een raket en zit nu op het gymnasium.
anoniem_400941 wijzigde dit bericht op 28-01-2021 11:18
0.18% gewijzigd
Solomio schreef:
En dan is het best vreemd dat de school het met nog een half jaar te gaan al helemaal opgeeft nu.
Eze schreef:
28-01-2021 11:18
En dan is het best vreemd dat de school het met nog een half jaar te gaan al helemaal opgeeft nu.
Ja, dat vind ik ook.
Maar goed, het is geen geheim dat ik vind dat hoe korter kleuteren hoe beter.
Ik realiseer me echter best dat dat per kind nogal kan verschillen.

Maar het idee dat op je tenen lopen slecht is vind ik wel iets om naar te kijken, want altijd op je hurken lopen is minstens zo schadelijk.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Eze schreef:
28-01-2021 11:18
Nou inderdaad. Ik zou een kind niet laten doubleren vanwege alleen een achterstand in rekenen. Er is nog tijd zat om met de rt’er aan de slag te gaan. Zo hoog zijn de leerdoelen in groep 3 nu ook weer niet. En het is uitermate normaal dat je er bij een 6-jarige de hele tijd bij moet blijven als hij zijn taken maakt. Degenen die zelfstandig werken zijn de uitzonderingen.
Ik reageer even op een aantal reacties in 1 bericht.

Mijn zoontje is van eind november. Het is niet alleen rekenen maar ook op taalgebied.
Je ziet dat zijn getalbegrip nog niet goed is, alles nog op de vingers gaat (ook simpele sommen) terug tellen enz. Echt de basis dus. Nu ze steeds verder in de methode gaan wordt het te lastig en snapt hij het niet meer. Op taal kan hij iets beter meekomen maar de au, ou, omdraaien b en d en lezen is ook nog niet super. Ook daar maken ze nu sprongen in de methode en daar is hij eigenlijk nog niet klaar voor.

Ik heb met de juf besproken dat ik graag wil laten testen op welk niveau hij nu zit zodat we ook gerichter kunnen kijken hoe we hem kunnen helpen en een beter beeld hebben waar hij nu staat. Dit is reeds gebeurd door de iber en daar krijgen we nog de uitslag van.

Mijn vraag is eigenlijk waar we straks goed aan doen.

Ik kan me voorstellen dat als we hem in groep 3 laten het niet heel fijn voor hem is aangezien zij gewoon doorgaan in stof. Hij valt er dan echt wel buiten. Er zullen wel meer kids dingen individueel doen maar ze zullen dat vast merken.

Terug naar groep 2 zal hem denk ik wel goed doen voor zijn cognitieve kant maar weet niet wat dit emotioneel doet. Zijn oude klas is er dan fysiek nog. Volgend schooljaar wordt toch alles anders.

Ik ben benieuwd of jullie ervaringsverhalen hebben en ik vind het ook fijn om even andere perspectieven te lezen. Dat kan ik ook weer meenemen met het gesprek met de school wat we hebben zodra de uitslag bekend is.
Dit geeft wel een duidelijk beeld.
Ik heb dus ervaring met mijn oudste die nu op het gymnasium zit. Hij liep op zijn tenen vanaf groep 3 en nadat hij is blijven zitten in groep 5 ging het wel goed. Ik heb meer van dit soort situaties gezien waarin zitten blijven een enorm verschil maakte.

Maar mijn oudste viel niet uit op rekenen. Dit was eigenlijk altijd a en de rest was allemaal d. Na het zitten blijven trok dit bij en in groep 8 was het op 1 b na, allemaal a.

Ik heb er nu 1 in groep 4 zitten en deze scoorde a in groep 3 en nu op spelling ineens c op spelling. Al kan dit ook aan de methode liggen. Hij scoorde overigens a in groep 3 met rekenen, maar keek ook nog op zijn vingers.

Ik denk dat het vooral belangrijk is om erachter te komen wat hij precies moeilijk vindt? Zijn het te plaatjes die hij om moet zeggen in een som?

Dat hij letters door elkaar haalt is ook echt niet heel raar op deze leeftijd. Dat doen ze in groep 4 ook soms. Ik zou hem daar zeker niet op laten zitten.
Solomio schreef:

Dat dachten ze, maar in de praktijk blijkt dat niet zo te zijn. Dat geeft niet, maar dat betekent in mijn ogen niet dat je dan een achterstand hebt.
*
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 22-06-2021 14:24
0.00% gewijzigd
viva-life22 schreef:
28-01-2021 12:53
Dat dachten ze, maar in de praktijk blijkt dat niet zo te zijn. Dat geeft niet, maar dat betekent in mijn ogen niet dat je dan een achterstand hebt.
Achterstand ten aanzien van de andere kinderen van groep 3.
Ik begrijp niet waarom je spreekt over een hele vroege leerling. Groep 3 is blijkbaar hetzelfde als het eerste leerjaar in België. In mijn dochters klas zitten er verschillende leerlingen van de leeftijd van je zoon en ook zelf jonger en die geen problemen hebben. Leeftijd heeft er meestal niet mee te maken. In België kijkt men naar het geboortejaar niet naar geboortemaand.
Ikzelf ben van eind december. Was blijkbaar een vroege leerling maar zonder problemen schoolcarrière doorgelopen en ik ben hier zeker niet de enige.
Eind november is tegenwoordig niet heel jong hoor om naar een volgend schooljaar te gaan. Bij mijn kinderen op school doen ze dat alleen niet als een kind er duidelijk cognitief niet aan toe is. Sociaal emotioneel komt wel.
Mijn jongste is ook van november en zit in groep 6, ze is de jongste van de klas maar dat is verder nergens aan te merken zegt juf (zitten groep 6/7 bij elkaar). Hoogstens concentratie.

Mijn dochter van 10 (groep 8) heeft een klas overgeslagen (groep 1/2 in een jaar gedaan) en die had in groep drie ineens een hele verdrietige periode omdat ze nog niet genoeg gespeeld had... Die ging vanuit groep 3 nog af en toe spelen in groep 2) nu was er bij haar cognitief niets aan de hand maar ze was nog wel maar een vijfjarige die nog graag even speelde.

Hopelijk mogen ze over anderhalve week weer naar school. Ik zou vragen om een plan waarbij hij af en toe 1 op 1 met de onderwijsassistent aan de slag gaat (of klein ondersteuningsgroepje). Waarbij ze werken aan waar hij moeite mee heeft. Zo kan je kijken of het op die manier bijtrekt.
(Dit is op de school van mijn kinderen een hele normale gang van zaken).
Beslissen het jaar over te doen kan altijd nog, we hebben nog een half jaar school te gaan en kinderen ontwikkelen zich zelden in een geleidelijke lijn maar in sprongen.
Vraag om een eigen leerplan.

Wat lezen betreft. Zelfs mijn dochter in groep 6 draait nog wel eens een letter om. Ze vindt het ook heel onzinnig dat we getallen uitspreken met de eenheden eerst en dan pas de tientallen daarna, dat doen ze in Engeland toch ook niet? Ze zegt het dus vaak fout terwijl ze het goede getal wel opschrijft.

Mocht over een paar maanden blijken dat ie toch beter groep 3 over kan doen, dan kan ie tegen die tijd wellicht af en toe in groep 2 meedraaien zodat ie die kinderen leert kennen. Ik zou echter eerst inzetten op bovengenoemde punten.

Vergeet ook niet dat ze al bijna 8 weken thuis zijn wanneer ze weer naar school mogen. En ze nog maar 14 weken gewoon les gehad hebben. Als er al niet iets uitviel door zieke leerkrachten.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
poezewoefje schreef:
28-01-2021 13:05
Ik begrijp niet waarom je spreekt over een hele vroege leerling. Groep 3 is blijkbaar hetzelfde als het eerste leerjaar in België. In mijn dochters klas zitten er verschillende leerlingen van de leeftijd van je zoon en ook zelf jonger en die geen problemen hebben. Leeftijd heeft er meestal niet mee te maken. In België kijkt men naar het geboortejaar niet naar geboortemaand.
Ikzelf ben van eind december. Was blijkbaar een vroege leerling maar zonder problemen schoolcarrière doorgelopen en ik ben hier zeker niet de enige.
Het is ook geen heel vroege leerling. Mensen hebben nog altijd in hun achterhoofd dat 30 jaar geleden kinderen die 6 werden waren na 1 oktober, nog een jaar moesten kleuteren. Als je het zo bekijkt is het een vroege leerling, maar nu is het gewoon een kind dat in 2020 6 werd.
*
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 23-06-2021 08:47
0.00% gewijzigd
Er zijn kindjes in zijn klas die nu langzaam alweer 7 worden of al zijn. Ik vind dit best een groot verschil op die leeftijd.
Siska001 schreef:
28-01-2021 13:54
Er zijn kindjes in zijn klas die nu langzaam alweer 7 worden of al zijn. Ik vind dit best een groot verschil op die leeftijd.
Ja, dat vind ik ook. Mijn kind is ook een vroege leerling ( december) en ik merk echt een verschil met kinderen die bijna 10 maanden ouder zijn.
Interessant om te lezen. Mijn zoon is van januari 2016, zit formeel in groep 1 maar doet in zijn groep 1/2 mee met de werkjes van groep 2. Ook sociaal komt hij mee. Wij (de ouders en de school samen, bedoel ik) zullen in de loop van het jaar moeten bepalen hoe hij verder gaat: groep 2 of groep 3. Ik heb nog geen voorkeur en het is daar ook nog wat vroeg voor maar ik vind het waardevol om jullie ervaringen te lezen. Waarvoor dank.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven