Groep 3 topic (schooljaar 2019-2020)

30-06-2019 20:44 392 berichten
Voor iedereen die wil meeschrijven of -lezen over de bevindingen van onze kinderen, die komend schooljaar (2019-2020) naar groep 3 gaan.

Maar eerst: een hele fijne vakantie!

Om verder te gaan in schooljaar 2020-2021: kinderen/middenbouw-topic-schooljaar-20 ... #p31595231
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 02-07-2020 16:13
31.90% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hier nog 1 week en 2 dagen school..
Kleine Empanada gaat ondanks versnelling en corona toch door naar groep 5 , ik vind het al zo onzettend groot klinken.
Hebben ze bij jullie citos afgenomen ?hier alleen de methodetoetsen en citos lezen en DMT, kind heeft Avi E6 Gehaald en is daar reuze trots op.
Volgend 2 juffen en vrijwel dezelfde klas dus ben benieuwd !!
Alle reacties Link kopieren
Hier zijn wel cito rekenen en lezen gedaan. In januari I voor rekenen en II voor lezen. Nu andersom. Ze is nu echt een boekrnverslindster.
Toets begrijpend lezen komt na de zomer.

Dochter was vlak na de lockdown jarig en mag nu nog feestje geven. Ze spreekt nu ook veel af met vriendinnen.
Hier nog 1.5 week en dan vakantie. Definitieve indeling is nu ook bekend. Zoon komt in de combinatiegroep 4/5, daarnaast is er ook een homogene groep 4. De twee groepen 3 worden gehusseld en ongeveer 1/3 versus 2/3 verdeeld over de homogene en de combinatiegroep. Ik ben zelf heel blij met de combinatiegroep, ook omdat dat in onderwijskundig opzicht mijn voorkeur heeft. Daarnaast gaan de twee beste vriendjes van zoon ook naar de combinatiegroep. Volgende week zullen ze met de hele nieuwe groep al een dagdeel samenkomen, ook met de leerlingen uit 5 erbij.

Er zijn hier ook cito's afgenomen, maar heb ik nog geen uitslagen van gezien. Alleen het avi-niveau weet ik (E4) dus gaat allemaal dik in orde komen. Rapport komt in de laatste week.

Vinden jullie het ook weer leuk als ik een meeschrijf-topic groep 4 open?
Alle reacties Link kopieren
Ja, leuk NYC.
Alle reacties Link kopieren
Leuk hoop dat ik toch nog met jullie mee mag blijven schrijven ondanks dat kleine Empanda over gaat naar 5
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is iedereen hier welkom met (interesse in) kinderen op ongeveer de middenbouw van de basisschool :-D
Alle reacties Link kopieren
Ik ga ook mee naar groep 4 ;-)
Hier laatste schooldag.... straks rapport en zoon gaat met vlag en wimpel naar groep 5 (benieuwd of er nog rekenuitslagen instaan) lezen was geloof ik e4/m5 en als ik dan kijk waar we vandaan komen verbaas ik me eigenlijk nog iedere keer.
Volgend jaar 1 juf en dan maar weer eens aan de werkhouding gaan werken en hopelijk ook onmiddellijk door met de iets meer uitdaging.
Lezen jullie kinderen graag? Hier heeft zoon niet enorme interesse thuis, alleen de Donald duck wordt hij heel blij van en stripboeken. (Hij leest ook wel gewoon gouden Disney boekjes ofzo) samen lezen we fantasia (die kan hij makkelijk zelf maar hij vind voorgelezen worden leuk) ben aan het denken waar ik hem blij mee zou kunnen maken met boeken... of toch maar eens lid worden van de bibliotheek.... (voor mezelf kom ik er nooit omdat ik wel van lezen hou maar met 3 kinderen vaak geen tijd heb)
Pozzebok schreef:
02-07-2020 08:44
Volgens mij is iedereen hier welkom met (interesse in) kinderen op ongeveer de middenbouw van de basisschool :-D
Zeker. Zal het topic ook zo noemen, het hoeft niet zo strikt alleen over groep 4 te gaan, vind het gewoon leuk een basisschool-schrijftopic te hebben.
pimpelmeesje123 schreef:
02-07-2020 08:55
Ik ga ook mee naar groep 4 ;-)
Hier laatste schooldag.... straks rapport en zoon gaat met vlag en wimpel naar groep 5 (benieuwd of er nog rekenuitslagen instaan) lezen was geloof ik e4/m5 en als ik dan kijk waar we vandaan komen verbaas ik me eigenlijk nog iedere keer.
Volgend jaar 1 juf en dan maar weer eens aan de werkhouding gaan werken en hopelijk ook onmiddellijk door met de iets meer uitdaging.
Lezen jullie kinderen graag? Hier heeft zoon niet enorme interesse thuis, alleen de Donald duck wordt hij heel blij van en stripboeken. (Hij leest ook wel gewoon gouden Disney boekjes ofzo) samen lezen we fantasia (die kan hij makkelijk zelf maar hij vind voorgelezen worden leuk) ben aan het denken waar ik hem blij mee zou kunnen maken met boeken... of toch maar eens lid worden van de bibliotheek.... (voor mezelf kom ik er nooit omdat ik wel van lezen hou maar met 3 kinderen vaak geen tijd heb)
Hier ook de Donald Duck en we lezen iedere dag samen uit de Waanzinnige boomhut. Hij kan het grotendeels zelf maar stuit af en toe wel op lastige woorden, half Engelse woorden en het heeft veel fantasie(woorden) dus om te voorkomen dat hij te snel stukjes gaat overslaan doen we dat samen. En de jongste is ook fan dus iedere avond liggen we met zijn drietjes op bed te lezen uit de Boomhut. Ik koop eigenlijk de meeste boeken zelf, bij de bieb haalt hij wel graag informatieboeken over dieren en andere onderwerpen.
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan ook mee naar groep 4. Niet daar enige twijfel over was.

Er zijn op school wel een paar cito's afgenomen, maar naast rekenen weet ik niet precies welke. Rest wordt in september afgenomen. Gisteren hebben we het rapport gekregen, met daarin naast het verhaal van de juf, ons verhaal over de thuiswerkperiode alleen de uitslag van de cito rekenen. Ze heeft daarvoor nu een (hoge!) I+. Verder staat er in het rapport alleen dat ze met lezen en spelling een goede ontwikkeling laat zien. Wel moet ze niet zo bang zijn om fouten te maken en zich sommige dingen die in de klas gebeuren niet zo aantrekken.

@pimpelmees Hier hebben beide kinderen een bibliotheekpas. Die gebruiken we niet altijd evenveel, maar in de coronaperiode was het een zegen. Van school moest er toen 45 minuten per dag gelezen worden. Een boek van 220 pagina's ging hier dan 2 dagen mee... :-o Verder worden Donald Ducks hier echt stuk gelezen. Als in ontbijt met Duck, lunch met Duck, alle uren tussendoor het allerliefste Duck lezen.
Alle reacties Link kopieren
Verder is eindelijk tand nummer 3 eruit! Nog 2 volle weken school hier na deze week, wij zitten in de laatste regio die vakantie krijgt.

Na de vakantie zal ze in een combi 4/5 zitten. Er zijn maar heel weinig kinderen in groep 5 op deze school. Ik geloof maar 7, samen met de 21 die in groep 3 zitten komen ze dan op een prima 28 kinderen in de combi. Welke juffen het worden weten we nog niet, want dat wordt op alle scholen van de stichting altijd tegelijk bekend gemaakt. Er wordt nog al eens door leerkrachten van school binnen de stichting gewisseld. Ook binnen de school wisselt het nog wel eens wie welke groep draait, dus het is nog even afwachten.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ik ook maar eens een abonnement op de duck neem (vind ik ook leuk :proud: )
Hij had Ninjago maar die is afgelopen nu (was zo een via de Kruidvat en dat hebben ze niet meer)
Ik vind het vooral belangrijk dat hij leest en dat leuk vind. Benieuwd naar het rapport... nog 2 uurtjes hier dan zit het schooljaar erop.
Alle reacties Link kopieren
Ja hier ook een donald duck verslinderd Even een tip ! Ze hebben nu weer het Donald Duck vakantieboek super leuk.

Empanada kind las hier eerst alleen de Donald Duck later dan ook de waanzinnige boomhut ( was alleen binnen 2 uur uit )
En heeft het lezen nu echt gevonden.
Hij leest nu Bizarria en is daar helemaal fan van
Voor de goede rekenaars is Alice in wiskunde wonderland echt een super tof.boek.
.
Nog steeds een onheilspellend gevoel qua school toetsen tot nu toe zijn nog steeds 9 , 10 of een A ..
Uitzondering was een 2 voor het kalender onderdeel van rekenen daar kon hij weer helemaal niks van :-D

Kind kan dan weer niet zwemmen of veters strikken , energie moet ergens naar toe gaan zeg maar.

Wie boekentips wil hebben roep maar , we hebben de laatste maanden veel uitgebreid zeg maar.

Hebben jullie kids ook smart games ? En welke zijn een hit en welke niet ?
Alle reacties Link kopieren
Grootste smart game succes hier was IQ Link:
Afbeelding
Maar het probleem is vaak dat als het lastig wordt, er snel achterin wordt gekeken. Dus ik zou heel graag smart games zien met twee losse boekjes: een voor de opdrachten en een voor de oplossingen. Zoon vindt het moeilijk om iets lang te proberen. In elk geval als het om denkwerk gaat. Lichamelijke dingen snapt hij wel, dat je die moet oefenen en proberen en nog een keer etc. Maar bij denkwerk wordt snel de handdoek in de ring gegooid.
Oh deze heeft ook wel even de aandacht vastgehouden:
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Ja, die jump-in hebben wij ook. Is leuk.

Mbt lezen : dochter heeft interesse in lezen weer gekregen door boekpresentatie. Kinderen kunnen gratis lid van de bieb worden. Dat is fijn, want wat toch niet leuk is kan terug.

Wat wordt hier zoal gelezen : foeksia, dolfje weerwolfje, suske en wiske junior, informatieve boeken. Zo weet ik nu allerlei feitjes over keizerspinguins want dochter heeft daaruit voorgelezen. 😊

In de bieb hebben ze ook stripboeken zoals die suske en wiske junior.

Nou ja, wat dan ook maar de interesse wekt.
Alle reacties Link kopieren
Vakantie hier! Zoon leest idd m5 nu.... dus eigenlijk gewoon een heel trotse moeder hier vorig rapport was nog avi start...
Smartgames hebben we wel maar vooral de kleuterversies Roodkapje, 3 biggetjes sneeuwwitje misschien wel weer leuk, vorig jaar hadden ze op school voor hem de pinguins daar zaten af en toe tussen die ik moeilijk vond. (Die vierkant die je moest schuiven). Misschien wel weer leuk dit jaar in december om uit te bereiden (en misschien dochter weer eens aan de slag zetten met wat we hebben, ik loop alleen ook tegen het boekjes probleem aan, of dan leggen ze de oplossing meer)
Hier kan worden vervolgd: kinderen/middenbouw-topic-schooljaar-20 ... #p31595231

(blijft zo ook in de OP staan)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven