Groep 3 topic (schooljaar 2019-2020)

zondag 30 juni 2019 om 20:44
Voor iedereen die wil meeschrijven of -lezen over de bevindingen van onze kinderen, die komend schooljaar (2019-2020) naar groep 3 gaan.
Maar eerst: een hele fijne vakantie!
Om verder te gaan in schooljaar 2020-2021: kinderen/middenbouw-topic-schooljaar-20 ... #p31595231
Maar eerst: een hele fijne vakantie!
Om verder te gaan in schooljaar 2020-2021: kinderen/middenbouw-topic-schooljaar-20 ... #p31595231
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 02-07-2020 16:13
31.90% gewijzigd
dinsdag 12 mei 2020 om 12:29
Hier begint tand 8 te wiebelen. Zoon had ook al met een paar maanden zijn eerste tand, en dat schijnt wel met elkaar te maken te hebben.
Zoon is nu op school, ben erg benieuwd hoe hij het heeft. Ik vond het wel erg druk bij school, vooral bij de kleuteringangen, waar ouders met kind moeten wachten tot juf alle kinderen tegelijk naar binnen meeneemt.
En toen fietste ik langs het kdv en jemig, dat was bijna een oploop. Zo verschrikkelijk veel mensen met kinderen die daar stonden. Daar doen ze kennelijk ook iets met allemaal tegelijk starten?
Sowieso verbaast het me best wel dat iedereen zo gretig gebruikt maakt van de opvang. Ik snap het helemaal dat je dat doet als het echt moet, ivm werk. En ik heb zeker een luxepositie dat ik mijn werk zelf over de dag kan verdelen en dus die uurtjes dat zoon naar bso zou kunnen 's avonds inhaal. Maar jemig, het lijkt wel of niemand ermee bezig is dat er nog steeds een pandemie heerst. En dat dit openen van scholen en opvang toch een soort experiment is, dat ook best verkeerd kan uitpakken.
Zoon is nu op school, ben erg benieuwd hoe hij het heeft. Ik vond het wel erg druk bij school, vooral bij de kleuteringangen, waar ouders met kind moeten wachten tot juf alle kinderen tegelijk naar binnen meeneemt.
En toen fietste ik langs het kdv en jemig, dat was bijna een oploop. Zo verschrikkelijk veel mensen met kinderen die daar stonden. Daar doen ze kennelijk ook iets met allemaal tegelijk starten?
Sowieso verbaast het me best wel dat iedereen zo gretig gebruikt maakt van de opvang. Ik snap het helemaal dat je dat doet als het echt moet, ivm werk. En ik heb zeker een luxepositie dat ik mijn werk zelf over de dag kan verdelen en dus die uurtjes dat zoon naar bso zou kunnen 's avonds inhaal. Maar jemig, het lijkt wel of niemand ermee bezig is dat er nog steeds een pandemie heerst. En dat dit openen van scholen en opvang toch een soort experiment is, dat ook best verkeerd kan uitpakken.
dinsdag 12 mei 2020 om 15:00
Sorry maar kdv en bso zijn toch heel wat anders? Kdv is een hele dag meestal en wordt bijna alleen afgenomen door werkende ouders. Als ik naar bijv buurmeisjes kijk kan de buurvrouw gewoon nauwelijks werken met een dreumes (net 1) en een driejarige die niet meer slaapt. Dat is geen kwestie van een paar uurtjes schuiven.Pozzebok schreef: ↑12-05-2020 12:29Hier begint tand 8 te wiebelen. Zoon had ook al met een paar maanden zijn eerste tand, en dat schijnt wel met elkaar te maken te hebben.
En ja ik ken dus bijna alleen maar mensen die staan te springen (behalve 1 die twee dagen werkt en 1 die niet werkt). De rest die ik ken moet met twee thuiswerken of 1 thuiswerken en 1 vitaal beroep. Nou dan ben je blij als je eindelijk weer een paar uur achter elkaar ongestoord kan werken hoor.
dinsdag 12 mei 2020 om 15:23
Ik werk thuis en vriend deels (vitaal beroep). We zijn blij voor dochter dat ze weer naar sport en school mag. We maken geen gebruik van bso nu (normaal wel). Ik kan redelijk wat werk doen ook met dochter thuis (zij heeft dan ook schoolwerk). Werkgever is flexibel en wij ook. Moet ook zeggen dat ik vanmiddag genoten heb van een leeg huis, even voor mij alleen.
dinsdag 12 mei 2020 om 16:45
Ik heb trouwens vandaag het thuiswerk gedaan wat ze hebben op de niet schooldagen.... zoon was echt met een half uur klaar... 1 schrijfles 1 rekenles 3 blz lezen rijtjesboek lezen en in werkboek een les (en dan heeft ie nog een extra gedaan omdat hij zowel het 2 als 3 sterwerkboek heeft omdat hij dan beter zijn best doet (hij mag de 3 pas doen als hij de 2 netjes gedaan heeft)
dinsdag 12 mei 2020 om 22:00
Hier vijf werkbladen veilig leren lezen met veel schrijfwerk. Één rekenles. Twee pagina’s veilig en vlot en nog een paar pagina’s in een leesboek. En daarbovenop nog haar pluswerk (o.a. begrijpend lezen)pimpelmeesje123 schreef: ↑12-05-2020 16:45Ik heb trouwens vandaag het thuiswerk gedaan wat ze hebben op de niet schooldagen.... zoon was echt met een half uur klaar... 1 schrijfles 1 rekenles 3 blz lezen rijtjesboek lezen en in werkboek een les (en dan heeft ie nog een extra gedaan omdat hij zowel het 2 als 3 sterwerkboek heeft omdat hij dan beter zijn best doet (hij mag de 3 pas doen als hij de 2 netjes gedaan heeft)
dinsdag 12 mei 2020 om 22:09
Begrijpend lezen heb ik idd ook werkboeken van misschien hem daar donderdag maar mee aan het werk zetten.... heb hem wel extra laten lezen maar hij is echt zo klaar. Ik moet zeggen dat ik het moeilijke rekenwerk ook voor hem niet echt moeilijk vind. Als er fouten inzitten is het omdat hij afraffelt. Maar goed morgen mag hij lekker weer naar school.

donderdag 4 juni 2020 om 15:10
Hoe is het met jullie kinderen? Hier loopt alles op rolletjes volgens mij. Sinds school 2 dagen p/w is opgestart is er een heel fijn evenwicht gekomen en een betere communicatie. Zowel zoon als ikzelf vinden de combinatie van thuis aan school werken en 2 dagen school eigenlijk wel ideaal.
Vanaf maandag gaan ze 4 dagen p/w naar school, woensdag blijft hier een thuisles-dag. Dat blijft voor de laatste 5 weken zo en dan is het zomervakantie.
Ik voorzie eigenlijk geen problemen bii het overgaan naar groep 4, ondanks dat hij zo weinig school heeft bezocht in toch best een cruciaal jaar, onderwijstechnisch beschouwd. Zelfs lezen lijkt voor zover ik kan inschatten geen dipje gehad te hebben.
Vanaf maandag gaan ze 4 dagen p/w naar school, woensdag blijft hier een thuisles-dag. Dat blijft voor de laatste 5 weken zo en dan is het zomervakantie.
Ik voorzie eigenlijk geen problemen bii het overgaan naar groep 4, ondanks dat hij zo weinig school heeft bezocht in toch best een cruciaal jaar, onderwijstechnisch beschouwd. Zelfs lezen lijkt voor zover ik kan inschatten geen dipje gehad te hebben.
donderdag 4 juni 2020 om 16:43
Hier vanaf volgende week weer 5 dagen naar school. Nog 6 weken. Sporten doen ze met sportdocent op het plein. De schoolfotograaf komt wel nog. Geen schoolreis of excursie. Een van de juffen blijft thuis tot na de zomer (ivm man in risicogroep) wordt door team opgevangen.
Muziekschool is ook weer op locatie ipv digitaal.
Muziekschool is ook weer op locatie ipv digitaal.
donderdag 4 juni 2020 om 18:13
Hier weer 5 dagen hopelijk gaat het dan beter.... kinderen hier zijn doodop motivAtie zakt hard. Wel met de juf gemaild rekenen gingen ze minder doen was te moeilijk/te veel en zoon was nog niet eens 10 minuten bezig. Hij heeft nu kopieerbladen gekregen die wat uitdagender gaan en loopt nu wat minder de kantjes eraf.
Wel blij dat woensdag hier geen thuiswerkdag is... gelukkig is man vrij flexibel en vangt hij alle uren op maar anders zou ik echt niet weten hoe ik alles rond zou blijven krijgen.
Wel blij dat woensdag hier geen thuiswerkdag is... gelukkig is man vrij flexibel en vangt hij alle uren op maar anders zou ik echt niet weten hoe ik alles rond zou blijven krijgen.
vrijdag 5 juni 2020 om 14:13
Toen er nog alleen thuisonderwijs was had dochter niet zo door dat we haar veel meer werk lieten doen als dat anderen in haar klas deden. Gewoon om haar bezig te houden en om onszelf te kunnen laten werken;) Alles wat er wordt opgegeven is hier zo af. Nu met de combinatie met school wordt er dus constant de discussie aangegaan. Want van de juf hoeft ze niet de 1 en 2 sterren weektaak te doen voor rekenen die ze van haar vreselijke rotmoeder wel moet doen. Gewoon zodat deze moeder nog een half uurtje meer kan werken :S
Volgende week gaat ze weer 5 dagen naar school, hoewel de woensdag- en vrijdagmiddag vrij zijn. Zusje is standaard op de vrijdag vrij. De gespliste wegbreng en ophaaltijden blijven wel gehandhaafd.
Ze heeft net de toetsen in muiswerk zitten doen voor groep 4, daarin mag ze nu pluswerk voor groep 4 doen... Ik vrees voor meer verveling volgend schooljaar...
Volgende week gaat ze weer 5 dagen naar school, hoewel de woensdag- en vrijdagmiddag vrij zijn. Zusje is standaard op de vrijdag vrij. De gespliste wegbreng en ophaaltijden blijven wel gehandhaafd.
Ze heeft net de toetsen in muiswerk zitten doen voor groep 4, daarin mag ze nu pluswerk voor groep 4 doen... Ik vrees voor meer verveling volgend schooljaar...
vrijdag 5 juni 2020 om 21:39
dinsdag 9 juni 2020 om 14:14
Te makkelijk rekenwerk is herkenbaar hier, al is de voorsprong bij dochter niet eens echt groot. Het rekenboek is gewoon net zoveel te makkelijk dat ze er lang over doet en heel veel tegenzin heeft (afleiding zoekt en slordigheidsfoutjes gaat maken). Ze had rekentijgers, maar dat was echt te moeilijk. Nu heeft ze ander pluswerk. Maar school laat ieder kind het gewone werk ook doen. Pluswerk rekenen is extra, geen compacten. Redactiesommen vindt dochter wel leuk.
Op lezen is een toets op avi niveau afgenomen. Dochter is van E3 (januari) naar E5 gegaan als ik haar goed begrijp. Zelf had ik al gezien dat ze minimaal op E4 zat, heb haar toen verder niet meer getest. Zon lezen is dus nog steeds een makkie, maar ze vindt t nog wel leuk. Begrijpend lezen gaat ook supersnel, maar ook dat vindt ze leuk.
Overal gaan werkbladen spelling wel vaak traag omdat ze de opdrachten te makkelijk vindt (dochter gaat dan afleiding zoeken en niet even tanden erin zetten helaas).. Dat in combinatie met rekenen maakt dat ze vaak op school niet eens het pluswerk afmaakt. Best frustrerend.
Op lezen is een toets op avi niveau afgenomen. Dochter is van E3 (januari) naar E5 gegaan als ik haar goed begrijp. Zelf had ik al gezien dat ze minimaal op E4 zat, heb haar toen verder niet meer getest. Zon lezen is dus nog steeds een makkie, maar ze vindt t nog wel leuk. Begrijpend lezen gaat ook supersnel, maar ook dat vindt ze leuk.
Overal gaan werkbladen spelling wel vaak traag omdat ze de opdrachten te makkelijk vindt (dochter gaat dan afleiding zoeken en niet even tanden erin zetten helaas).. Dat in combinatie met rekenen maakt dat ze vaak op school niet eens het pluswerk afmaakt. Best frustrerend.
dinsdag 9 juni 2020 om 14:17
Hier gaat t trouwens deze week veel beter. Vorige week was het thuiswerk voor spellling allemaal zo’n/maan samen. Nou de motivatie bij dochter was dus totaal weg, want ze vond t veel te makkelijk. Net als het herhaalwerk van rekenen wat ze kreeg. Blij dat ze weer elke dag naar school kan. Maar misschien was t met ander werk beter geweest.
dinsdag 9 juni 2020 om 14:24
Dochter blij dat ze weer de hele week naar school mag. Gister slakken gezocht in de schooltuin (Ze hebben het over slakken) en vandaag schoolfotos en voor het eerst weer naar de bso.
Zelf kleding uitgezocht voor schoolfoto. Het moest fleurig zijn volgens haar. Nou dat is het zeker
de buurjongen vond het mooi (zou zo in de jaren 80 passen).
Muziekles is ook niet meer digitaal, maar op de muziekschool. Instrument is dus ook weer gestemd
Zelf kleding uitgezocht voor schoolfoto. Het moest fleurig zijn volgens haar. Nou dat is het zeker
Muziekles is ook niet meer digitaal, maar op de muziekschool. Instrument is dus ook weer gestemd
donderdag 18 juni 2020 om 15:18
Hoe gaat het met jullie groep 3-ers? Langzaam toe aan het leven naar groep 4? Ik vind groep 4 weer zo groot klinken!
Via via al gehoord dat de groepen 3 in dezelfde samenstelling (buiten zittenblijvers/verhuizers) doorgaan naar groep 4. Weer een klas van 23-24 dus, heel fijn.
De nieuwe groepen 3 worden 30+ groepen. Vind ik zelf fiks en zou ik niet blij mee zijn.
Via via al gehoord dat de groepen 3 in dezelfde samenstelling (buiten zittenblijvers/verhuizers) doorgaan naar groep 4. Weer een klas van 23-24 dus, heel fijn.
De nieuwe groepen 3 worden 30+ groepen. Vind ik zelf fiks en zou ik niet blij mee zijn.

donderdag 18 juni 2020 om 15:52
Hier gaat ook alles goed. Ik vind groep 4 ook alweer zo groot klinken. Nog maar vijf basisschooljaren. Zoon wil trouwens de vlag gaan uithangen als ie met de basisschool klaar is. Hij ziet ze nu allemaal van de middelbare scholieren.
De twee groepen drie worden een groep 4 en een groep 4/5. Het is nog even wachten op de defintieve indeling. Ik schat dat het totaal aantal leerlingen zowel in de homogene als in de combinatiegroep op zo'n 24 leerlingen uitkomt.
De twee groepen drie worden een groep 4 en een groep 4/5. Het is nog even wachten op de defintieve indeling. Ik schat dat het totaal aantal leerlingen zowel in de homogene als in de combinatiegroep op zo'n 24 leerlingen uitkomt.
donderdag 18 juni 2020 om 17:54
Hier Jenaplan school dus combi van groepen 3/4/5. Ze blijft dus in dezelfde klas. Groep 5 gaat naar de bovenbouw (klein groepje) en er komt nieuwe groep 3 bij (groter groepje). Dus wel meer kinderen.
Ze vond het jammer dat buurjongen niet in haar groep komt.
Ze is nu druk met haar boekpresentatie voor aankomende maandag.
vrijdag 19 juni 2020 om 00:36
Hier een kleine school, dus de nieuwe groep 4 wordt gewoon de bestaande groep plus doubleurs uit groep 4 en minus doubleurs die in groep 3 blijven.
De groep is prima, nu 26 kinderen dus de omvang is ook ok. Hopelijk blijven alle leerkrachten bij de school, want het lerarentekort is nog steeds een behoorlijk probleem - wat tot nu toe aan onze school voorbij is gegaan gelukkig.
De groep is prima, nu 26 kinderen dus de omvang is ook ok. Hopelijk blijven alle leerkrachten bij de school, want het lerarentekort is nog steeds een behoorlijk probleem - wat tot nu toe aan onze school voorbij is gegaan gelukkig.

zondag 28 juni 2020 om 17:49
De laatste weekjes groep 3 gaan in, ze gaat gewoon naar groep 4 met in totaal 25 kinderen. 1 meer dan dit jaar.
Ze krijgt een hele goede juf, daar ben ik ook ontzettend blij mee.
De eerste stappen richting een dyslexie onderzoek zijn gezet. Zoals het er nu voorstaat dan kan ze in januari getest worden.
Deze laatste weken zijn wel druk altijd, maar ook wel weer heel leuk.
Ze krijgt een hele goede juf, daar ben ik ook ontzettend blij mee.
De eerste stappen richting een dyslexie onderzoek zijn gezet. Zoals het er nu voorstaat dan kan ze in januari getest worden.
Deze laatste weken zijn wel druk altijd, maar ook wel weer heel leuk.

zondag 28 juni 2020 om 18:22
Hoe is haar boekpresentatie gegaan? Jammer dat ze dat hier op school niet hebben, mijn zoon is op dit moment echt idolaat van de Waanzinnige Boomhut. Zit nu in het derde deel.Mugske schreef: ↑18-06-2020 17:54Hier Jenaplan school dus combi van groepen 3/4/5. Ze blijft dus in dezelfde klas. Groep 5 gaat naar de bovenbouw (klein groepje) en er komt nieuwe groep 3 bij (groter groepje). Dus wel meer kinderen.
Hier gaan nu ook de laatste (twee) weekjes in. De kinderen die in de “thuisonderwijs-tijd” jarig zijn geweest mogen komende weken trakteren.
zondag 28 juni 2020 om 18:31
Hier nog 4 dagen school. Hier blijven er 3 kinderen zitten en volgens zoon komt er niemand bij (maar of dat echt zo is) hij krijgt 1 juf (maar ik heb geen idee wie dat is).
Doel voor volgend jaar is zoon uitdagen en hem leren leren dus ben benieuwd. Straks een klas van 21 dan op zich ben ik er wel blij mee.
Doel voor volgend jaar is zoon uitdagen en hem leren leren dus ben benieuwd. Straks een klas van 21 dan op zich ben ik er wel blij mee.
zondag 28 juni 2020 om 18:32
Wij hebben als laatste vakantie. Dus nog een paar weekjes school. Boekpresentatie ging goed. Dochter vindt dat leuk. Eerder dit jaar hebben ze ik-presentatie gedaan.
Schoolfotos kwamen dit weekend binnen. Leuk dat dat toch nog kon. Foto van alle kinderen en juffenfotos op grote borden.
Toch nog weekje weg in Nederland geboekt voor de zomer. Normaal zit er vakantiekind komen, maar dat gaat dit jaar niet door.
Schoolfotos kwamen dit weekend binnen. Leuk dat dat toch nog kon. Foto van alle kinderen en juffenfotos op grote borden.
Toch nog weekje weg in Nederland geboekt voor de zomer. Normaal zit er vakantiekind komen, maar dat gaat dit jaar niet door.
woensdag 1 juli 2020 om 21:35
Morgen de laatste dag voor de vakantie! Zoon heeft er wel zin in om door te gaan naar groep 4. Maar, zei hij laatst, blijven zitten zou ook niet erg zijn, want dan komt hij bij vrienden uit groep 2 in de klas
Volgend jaar twee voor ons nieuwe juffen, ben heel benieuwd. Ze zitten nu met 26 in de groep, een kind gaat remigreren, dus dat zijn er dan 25. Geen idee of er nog groep-overslaanders of zittenblijvers of zij-instromers bij komen, of dat er nog zittenblijvers af gaan. We zien het wel.
Ik hoop dat het qua aantal niet meer wordt dan dit.
Verjaardag van zoon valt in augustus, die hebben we tot nu toe altijd voor de vakantie gevierd, qua trakteren en kinderfeestje. Nu gaan we het na de vakantie doen.

Volgend jaar twee voor ons nieuwe juffen, ben heel benieuwd. Ze zitten nu met 26 in de groep, een kind gaat remigreren, dus dat zijn er dan 25. Geen idee of er nog groep-overslaanders of zittenblijvers of zij-instromers bij komen, of dat er nog zittenblijvers af gaan. We zien het wel.
Ik hoop dat het qua aantal niet meer wordt dan dit.
Verjaardag van zoon valt in augustus, die hebben we tot nu toe altijd voor de vakantie gevierd, qua trakteren en kinderfeestje. Nu gaan we het na de vakantie doen.