Groep 3 topic (schooljaar 2019-2020)

30-06-2019 20:44 392 berichten
Voor iedereen die wil meeschrijven of -lezen over de bevindingen van onze kinderen, die komend schooljaar (2019-2020) naar groep 3 gaan.

Maar eerst: een hele fijne vakantie!

Om verder te gaan in schooljaar 2020-2021: kinderen/middenbouw-topic-schooljaar-20 ... #p31595231
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 02-07-2020 16:13
31.90% gewijzigd
Empanada, geen ervaring hier. Maar hij is pas een maandje geleden over gegaan. Geef het wat tijd, bijvoorbeeld tot de zomervakantie, dan pas kan je kijken wat de effecten echt zijn.

Pimpelmees, wat een fijne ontwikkelingen!

Hier krijgen we 14 feb het rapport. Ik ben erg benieuwd. 20 feb hebben we het 10 minuten gesprek wat erbij hoort.
Ben benieuwd.
@empanada nog geen ervaring hier maar gaan we na de vakantie wel krijgen. Zoon gaat dan op vrijdag met groep 4 meedraaien. Niet om te versnellen maar om hem de uitdaging te geven die hij nodig heeft. Kan binnen groep 3 icm extra werk 3 keer per week als plus (in zijn eentje want kleine school) niet meer uitdaging gegeven worden.

Hij had bij de toetsen lezen AVI M5 en DMT 246, rekentoets score I cito E3 (hier 2 foutjes op M3 0 fouten).

Hopen dat de vrijdag voor hem dan ook een ervaring wordt dat hij ergens voor moet werken, is namelijk nu niet het geval. Heeft ook het gevoel dat hij niets leert op school.

Wij vinden het wel een hele stap om onze 5 jarige (maart wordt hij 6) 1 dag naar groep 4 te doen maar hebben er vertrouwen in. Halverwege die dag gaat zijn juf steeds aan hem vragen hoe hij in de wedstrijd zit zodat er bijgestuurd kan worden. Wel echt fijn dat de school wil meedenken.

@rest fijn dat alle kinderen het zo lekker doen op school. Wel een vraag vertellen die van jullie ook zo weinig? Hier is zelfs op de vraag "wat was het leukste vandaag op school" het antwoord vaak "alles". Moet er echt aan trekken om er iets uit te krijgen. Vaak lukt dat wel met omwegen door te vragen of hij in de pauze heeft gevoetbald of dat de juf nog iets geks heeft gedaan. Ik was zelf als kind echt een kletskous en wilde het liefst aan tafel de hele schooldag minuut voor minuut vertellen. Misschien dat het jongens eigen is minder te willen zeggen.
Empanada schreef:
08-02-2020 08:05
Wat fijn om te lezen dat het goed bij jullie gaat.
Hier alweer 4 weken in groep 4 , gelijk in het diepe gegooid en met de citos meegedaan.
Rekenen A score
Taal B score
Avi M6 beheersing
DMT B score
Werkhouding en schrijven zijn matig.
Qua leren zit hij beter op zijn plek maar nog steeds bekruipt me het gevoel dat het niet de goede keuze is, hij is nog zo onzettend jong in doen en laten en vind weinig aansluiting in de groep..

Hopelijk iemand met dezelfde ervaring..
Mijn zoon zit nu ook 4 weken in groep 4. Ik vond het ook heel lastig, omdat ik bang was voor weinig aansluiting. Maar ik denk dat dit zijn tijd nodig heeft.
Mijn zoon krijgt wel weer pluswerk, omdat hij erg hoog scoorde op de cito's.
Hoe vindt je zoon het in groep 4?
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
13-02-2020 10:47
Mijn zoon zit nu ook 4 weken in groep 4. Ik vond het ook heel lastig, omdat ik bang was voor weinig aansluiting. Maar ik denk dat dit zijn tijd nodig heeft.
Mijn zoon krijgt wel weer pluswerk, omdat hij erg hoog scoorde op de cito's.
Hoe vindt je zoon het in groep 4?
Inderdaad, 4 weken is nog niks. Mijn zoon ging halverwege groep 1 naar een andere klas en had wel snel wat nieuwe vriendjes omdat ze hem kenden van het Buitenspelen. Toen hij naar groep 3 ging, duurde het ook even voordat iedereen aansluiting had bij iedereen. Met die kinderen is hij meegegaan naar groep 4 en nu valt hij niet meer op. Hij heeft sommige interesses die voor jongere kinderen zijn dan groep 4, maar heeft ook wat vriendjes buiten school met wie hij graag speelt en die zijn gewoon zijn leeftijd ( hij was al een jonge leerling)

Het aansluitingsproces duurt echt langer dan vier weken ;) en je kind komt in een soort stroomversnelling, hij gaat ineens onwijs groeien en valt dan niet meer op... Of althans, dat gebeurde bij mijn zoon toen hij van klas wisselde...
Hier tienminutengesprek gehad en het rapport. Op woordenschat scoort hij matig, spelling en begrijpend lezen (luisteren?) gemiddeld en dmt en rekenen hoog.
Wij denken dat hij zich flink verveelt, de juffen denken dat ze hem voldoende uitdagen.
De hoogbegaafdheidsexpert gaat er nu een keer naar kijken.
Nou hier is t rapport ook binnen. Wist al dat het goed ging, maar was positief verrast. Cito’s waren ook erg goed II (DMT), I (rekenen) en I+ (spelling). Avi E3

Dochter klaagde soms dat zon moeilijk was, maar juf vindt het heel goed gaan.
Klaverblauwtje schreef:
13-02-2020 15:57
Hier tienminutengesprek gehad en het rapport. Op woordenschat scoort hij matig, spelling en begrijpend lezen (luisteren?) gemiddeld en dmt en rekenen hoog.
Wij denken dat hij zich flink verveelt, de juffen denken dat ze hem voldoende uitdagen.
De hoogbegaafdheidsexpert gaat er nu een keer naar kijken.
Fijn dat er iemand meekijkt! Lijkt me erg lastig als het beeld over uitdagen niet hetzelfde is als dat van de juf.
Hier ook rapport binnen... zoon scoort op rekenen heel goed begrijpend lezen ook dmt was heel eind onder het gemiddelde.... zoals ik het begrijp moeten ze lezen en dan de woorden hardop zeggen toch? Dat is hier extra handicap zoon kan pas sinds een half jaar alle klanken dus daar moet hij over nadenken naast het lezen. spelling was wel ook weer boven gemiddeld. Begin maart 10 minuten gesprekken dan maar even bespreken of we er verder nog iets mee moeten kwa oefenen... of heeft iemand hier ervaring?
Mijn dochter vertelt ook niet veel hoor. Soms heel verhaal, maar dan vaak over 1 detail (Ik stootte mijn knie ofzo).

10 minuten gesprek gehad met toetsuitslagen. Geen verrassingen. Hoge score op rekenen en lezen E3, zit lekker in haar vel.

Vorige week naar les van mad science geweest en dat vond ze erg leuk. Daar dus wel verhalen over net als hele uitleg over muziekles.
DMT is inderdaad hardop lezen van een lijst woorden. Hier hebben we dat trouwens al iedere week moeten oefenen met woorden per kern. Per kern zijn er ook 1 minuut toetsen afgenomen, maar ik weet niet of dat standaard is of een keuze van school/de leerkracht. Hier waren de leerlingen er dus in elk geval wel al (een beetje) aan gewend. Het aantal gelezen woorden weet ik niet, een II score in elk geval hier. Ik weet niet tot en met welke uitslag het voldoende is.
Bij ons wordt er niet thuis geoefend met woordjes. Begin van het jaar is er ook dmt gedaan en daar is de eerste indeling in zon-maan-ster gemaakt.
Mugske schreef:
14-02-2020 21:47
Bij ons wordt er niet thuis geoefend met woordjes. Begin van het jaar is er ook dmt gedaan en daar is de eerste indeling in zon-maan-ster gemaakt.
Ah, overal anders waarschijnlijk. Of er begin van het jaar DMT toetsen zijn afgenomen weet ik niet. Zoon is begonnen op Maan, sinds kern 4 naar Zon, maar weet niet of dat n.a.v. een DMT is of op basis van andere criteria. Wat ik heel opvallend vind is dat hij rijtjes met korte woorden (1 lettergreep) veel langzamer leest dan rijtjes met langere of moeilijke woorden. Ik weet niet of de leerkracht dat gemerkt heeft, valt mij op met oefenen en met gewoon boeken (hardop) lezen.
Dochter is ook van maan naar zon gegaan. Dat was niet obv toets maar observatie van de juf.

Ik ga volgende week voor het eerst mee op excursie.
Hier heeft de juf al wel een keer gezegd dat hij in principe alles leest maar tempo mist. Komt wel overeen met dat hij op begrijpend lezen en spelling wel goed scoort. Als ik kijk scoort hij IV maar als ik dan kijk naar resultaten via resultatenkoppeling (zit ook blaadje van bij) scoort hij alles ruim boven de 8. Nouja dat is een punt om te bespreken tijdens het gesprek.
Wij lezen trouwens niet thuis. Doen wel bouw wat goed gaat aangezien hij elke keer nu hele stukken mag overslaan. En dan nog inmiddels bijna een uur aan logopedie per dag....
Dat is ook wel heel intensief, pimpelmeesje. Wij lezen uit het leesmapje denk ik 2-3 keer per week, is maar 1 A4 dus kost niet heel veel tijd en uit een gewoon leesboek doen we elke dag (ik denk 5x per week, het is ook gewoon leuk en niet als oefening) een hoofdstukje. Soms leest zoon alles, soms lezen we ook om de beurt in zin. Denk dat ze namelijk ook veel leren van horen hoe een ander een zin leest. Ook qua intonatie etc. Dat geldt natuurlijk ook al voor voorlezen maar wellicht ook voor de boekjes die op hun leesniveau zijn afgestemd en die ze anders gauw saai kunnen vinden omdat het interesseniveau vaak hoger ligt dan het (zelf)leesniveau.
Hier ook rapport binnen. Methode toetsen alles voldoende, ruim voldoende of goed ( rekenen). Behalve spelling ( matig) en handschrift ( onvoldoende)
De citos heeft hij vrij slecht gemaakt: alles onvoldoende of lager. Vind dat wel balen, want op een gegeven moment gaan die citos je schooladvies beïnvloeden... Nou ja, donderdag gesprek erover en dan zien we wel...
Voor rekenen had hij eerst ruime ll, nu IV... Echt zonde. Hij vertelde dat hij als 1 van de eerste klaar was, waarschijnlijk heeft hij het afgeraffeld. Zelfde met begrijpend lezen... Eind groep 3 scoorde hij een ll, nu een lV... Bij spelling zit hij in ieder geval weer in de bandbreedte: een V. Midden groep 3 een lll, eind groep 3 onder de bandbreedte...
Hoe is het met jullie groep 3'ers? Wij hebben het oudergesprek gehad en ook de scores van de cito erbij, spelling en rekenen allebei I+. Heel trots! Gedrag had leerkracht nog wel een kleine opmerking over. Zoon reageert af en toe "vreemd". Meestal is hij tamelijk braaf en rustig, maar de keren dat dat niet zo is dan lijkt hij niet goed aan te voelen dat zijn gedrag niet leuk is, lijkt signaal van leerkracht niet te zien, iets dat zij hem had afgenomen is hij gewoon van het bureau gaan pakken en reageert dan ook met "oh, dat heb ik gewoon gepakt." Het klinkt als heel brutaal gedrag maar het lijkt meer op - vinden wij en leerkracht (en herkennen het ook uit andere situaties) dat hij vanuit zichzelf de sociale context en ook de verhoudingen (autoriteit bijv ook) niet aanvoelt. Vind dit best moeilijk want weet niet hoe ik hem hierin kan begeleiden. Ik kan hierover met hem praten, hij accepteert wat ik zeg en snapt verstandelijk geloof ik ook wel waarom iets niet kan/de bedoeling is. Maar of hij het echt zo voelt?
Hier afgelopen week nog valantie (2 weken op onze school door handig studiedagen plakken). Maandag dus weer naar school. Er wordt hier heel wat gelezen door dochter. Hele stapels boeken uit de bieb (mag 10 per keer).

Ook heel veel vragen als waarom bestaat water? Waarom bestaat de aarde? Ik stelde haar de vraag hoe dat moet als er geen aarde is. Nou, dan zijn we in een ruimteschip natuurlijk. Haha.
Hier toevallig ook gesprek gehad. Zoon doet het goed maar is met lezen niveau terug gezet niet omdat hij het niet kan maar omdat hij afraffelt. En schijnbaar helpt het hij mag nu alleen het moeilijkere werk doen als hij de gewone opdrachten goed doet, schijnbaar redt hij dat vaak in de tijd en doet hij zijn werk nu netter.
Juf heeft het idee dat hij testen op leesgebied slechter doet dan dat hij daadwerkelijk leest. Dus ben benieuwd hoe dat ontwikkeld. Heb er goed gevoel bij maak me na de oudergesprekken ineens meer druk om dochter die pas 3 maanden naar school gaat. Maar goed bij beide wel echt het idee dat we de goede school hebben gekozen dus dat is wel heel fijn.
Hier ook een gesprek gehad, zoon loopt op alles erg voor. Om deze reden gaat hij op vrijdagen meedoen met groep 4. Hij heeft de hele groep 3 stof al onder de knie. Echter nu weer helemaal versnellen naar groep 4 zien wij als ouders en zijn juf niet zitten. IB-er ziet er geen probleem in. Hij heeft groep 1 al geheel overgeslagen dus vandaar niet nogmaals versnellen. Verder gaat hij 3 keer in de week zijn pluswerk doen, wat hij al deed maar nu gaat het een spreekbeurt/werkstukje worden.

Hij zit verder goed in zijn vel, nu wel beetje gespannen voor zijn verjaardag eind maart. Maar ja welk kind van bijna 6 is dat niet. Uitnodigingen voor kinderfeest zijn uitgedeeld en de traktatie is bedacht.
En toen waren alle scholen dicht! En dan is de grote vraag hier: wel of niet met vriendjes spelen? Ik snap dat het het beste zou zijn als niemand dat doet, hoe minder sociale contacten, hoe beter. Maar jemig, we zijn maar met zijn tweetjes thuis, ik denk dat we de komende weken niet doorkomen zonder af en toe iemand anders in de mix te gooien.
En hoe doen we die lange lange dagen (waarop ik eigenlijk ook nog gewoon 32 uur in de week nu ineens vanuit huis moet werken)?
Ik probeer een soort dagschema te maken, maar ik heb er een hard hoofd in. Nou ja, we moeten de klus met zijn allen klaren, om het virus te remmen. Dus dan is 3 weken thuisblijven een klein offer.

School heeft nog niks online aangeboden, als er iets komt is dat op zijn vroegst dinsdag. We hebben ook geen ipad of zo van school, zoals wel zo is op sommige andere scholen.
Plannen voor de komende dagen. Elke dag:
- lezen/schrijven - zoon heeft nog heel wat kernboekjes waar oefeningen in staan die hij niet gedaan heeft (hij heeft als raketje zowel zon- als maanboekjes, dus doet niet alle boekjes helemaal)
- film kijken - dat moet op de momenten dat ik vergaderingen heb op het werk (en dus in de werkkamer zit te webmeeten)
- flinke wandeling maken - zal nog lastig worden als we geen doel hebben (want ook winkels moeten gemeden worden. Misschien kunnen we tijdens het schrijfuurtje brieven schrijven aan vrienden en die bezorgen)
- schooltv
- in de tuin bezig
- rekensommetjes doen

Hoe gaan jullie het aanpakken?
Zwijnsen (van veilig leren lezen) biedt kernen 8 en 9 online aan (gratis). Hier gaat school ook denk ik pas dinsdag met digitaal aanbod komen. Dochter wil wel graag dingen blijven leren.

- leesmeters maken
- spelletjes met lezen en rekenen
- puzzelboekjes
- npo heeft s middags vanaf 13.00 educatieve programmering (morgen kijken wat dat is)
- cake bakken
- helpen in huis / tuin
- nieuw speelgoed (dingen die nog op voorraad zijn)
- knutselen.
- fietsen / dansen met youtube on energie kwijt te raken

En ik probeer ook thuis mijn 32 uur te werken. Vriend werkt in onderwijs, dus moet vooralsnog naar werk.
Pozzebok! Goed idee van die brieven schrijven :) wij zijn met zijn drietjes thuis en hebben eigenlijk 1 gezin met wie we nu nog afspreken.
T zou morgen bij een ander vriendje gaan spelen, maar die vader heeft lage weerstand vanwege kanker, en mijn man is nu echt behoorlijk ziek, dus die gaan we skippen, ik ga straks de moeder bellen...
Misschien kijken of je met 1 ander gezin een ' bondje' kan sluiten? Er zijn meer ( enig) kinderen die tegen de muren opvliegen...
Vandaag lagen op school de boeken en schriften klaar om opgehaald te worden met een lijstje wat ze elke dag moeten doen.

Op vrijdagmiddag krijgen we een mail met het lijstje voor volgende week.

We hebben samen een dagindeling gemaakt, compleet met pauzes en buiten speeltijd.

Kijken of we hiermee ritme kunnen houden.

Lezen doet ze nu op M3, zo knap! Ze haalt nog steeds letters door elkaar en we zijn nog druk met Bouw enz, er zijn twifels over dyslexie maar voor nu kunnen ze daar sowieso niets mee want dan moet je minimaal groep 3 hebben gehad.
Wij zijn in elk geval beretrots op hoe het nu gaat qua lezen en de juffen ook. Zo mooi om te zien hoe ze daar van op bloeit.
Hier ook vanochtend spullen op school gehaald. Gisteravond gezinsvergadering 😊 dochter wil nu iedere dag een vergadering haha. Planning gemaakt. Vanochtend schoolwerk, net muziekinstrument geoefend. Nu buitenspeeltijd met buurjongens. Hebben met de buren buitenspeeltijden afgesproken. Buurjongens zijn nog kleuters, dus minder schoolwerk en ik wil niet dat ze hier aankloppen als dochter schoolwerk doet.

Wel leuk om te zien dat ze nu eigenlijk allemaal op school doen. Ook iedere dag werkjes die op de computer moeten, vindt dochter superleuk. Nu ook rekenen op de computer, doen ze normaal niet op school.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven