Groep 3 topic (schooljaar 2019-2020)

30-06-2019 20:44 392 berichten
Voor iedereen die wil meeschrijven of -lezen over de bevindingen van onze kinderen, die komend schooljaar (2019-2020) naar groep 3 gaan.

Maar eerst: een hele fijne vakantie!

Om verder te gaan in schooljaar 2020-2021: kinderen/middenbouw-topic-schooljaar-20 ... #p31595231
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 02-07-2020 16:13
31.90% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mugske schreef:
17-03-2020 13:03
Hier ook vanochtend spullen op school gehaald. Gisteravond gezinsvergadering 😊 dochter wil nu iedere dag een vergadering haha. Planning gemaakt. Vanochtend schoolwerk, net muziekinstrument geoefend. Nu buitenspeeltijd met buurjongens. Hebben met de buren buitenspeeltijden afgesproken. Buurjongens zijn nog kleuters, dus minder schoolwerk en ik wil niet dat ze hier aankloppen als dochter schoolwerk doet.

Wel leuk om te zien dat ze nu eigenlijk allemaal op school doen. Ook iedere dag werkjes die op de computer moeten, vindt dochter superleuk. Nu ook rekenen op de computer, doen ze normaal niet op school.
Hier ook rekenwerk op de computer. Daar hebben we verder ook geen papieren materiaal van gehad. Voor lezen hebben we gewoon de veilig leren lezen van zwijsen. Verder racelezen en basispoort. Hier willen ze dat we 1,5-2uur per dag aan schoolwerk besteden. Hoe is dat bij jullie?

Met werken en een driejarige erbij vind ik het wel pittig. Gelukkig werkt man ook thuis en kunnen we afwisselen. Maar t worden lange weken (en ben bang meer dan 3).
Alle reacties Link kopieren
Hier geen tijdsindicatie. Dochter is hele ochtend bezig geweest. Een ding heeft ze niet gedaan (moeten we nog uitzoeken op de computer). Wel heeft ze meer gelezen en gerekend dan moest.

Rekenen in werkboek (pluspunt) en gynzy op de computer. Ze heeft ook nog pluswerk.

Veilig leren lezen, werkboek, dictee, op de computer, schrijven.

Iedere dag 15 minuten stil lezen.

Er zijn nog extra suggesties voor deze week: plattegrond van kamer maken, vouwen met vouwblaadjes en filmpjes, muziek met de computer. En vrijdag pannenkoekendag.

Dochter gaat morgen op google opzoeken wat nodig is voor pannenkoeken.
Hier ook materiaal voor school ontvangen. Ik houd me eigenlijk grotendeels aan een programma zoals ze dat op school zouden doen (rekenen, taal, lezen, rekenen) maar je bent natuurlijk veel sneller klaar. Geeft ook niet, extra tijd om te spelen en vooral ook buiten (gisteren en vandaag).

Ik heb de woonkamer als het ware in 2 delen ingedeeld. Op het kleed (bij de bank, salontafeltjes aan de kant) laat ik de jongste spelen. Met blokken, constructiemateriaal, lego. En de oudste werkt aan tafel. Oudste mag in de "extra tijd" ook gaan spelen en ook op de momenten dat een (gericht) taakje met de jongste doe.
Alle reacties Link kopieren
Hier nu aan dag vier van het thuiswerken met de kids. ze houden zich vrij goed aan de planning. al de opgelegde oefeningen van de school voor deze week zijn al afgewerkt en ze doen nu nog wat extra oefeningen op de computer.
zelf kan ik natuurlijk wel minder productief zijn want er komt steeds wel een vraag tussen om wat uitleg enzo. maar al bij al valt het voorlopig nog wel mee. de werkjes in de voormiddag lopen wel vlotter dan het uurtje in de namiddag.
Waterpolo13 schreef:
19-03-2020 14:18
Hier nu aan dag vier van het thuiswerken met de kids. ze houden zich vrij goed aan de planning. al de opgelegde oefeningen van de school voor deze week zijn al afgewerkt en ze doen nu nog wat extra oefeningen op de computer.
zelf kan ik natuurlijk wel minder productief zijn want er komt steeds wel een vraag tussen om wat uitleg enzo. maar al bij al valt het voorlopig nog wel mee. de werkjes in de voormiddag lopen wel vlotter dan het uurtje in de namiddag.
Dat is hier ook zo. En verder doen ze het qua schoolwerkjes veel beter (beter luisteren naar mij) dan in hun extra vrije (speel)tijd. Op die momenten vliegen ze elkaar te gauw in de haren. Helaas vooral ook tijdens het buiten spelen in de tuin. Vooral de oudste (van zes) lijkt daar niet goed mee om te kunnen gaan...
Alle reacties Link kopieren
Hier nu twee thuisschool dagen gehad. Het is een programma van ongeveer 2 a 2,5 uur, inclusief een pauze en ook leuke beweeg en springoefeningen met youtube filmpjes. Dus echt met een vaste volgorde erin. En er mag absoluut niet vooruit gewerkt worden.
De eerste dag was erg wennen, want ik deed alles fout volgens zoon. Tweede dag ging al een stuk beter.
Wij doen het tussen 10 en half een, en dan is het klaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het vreselijk... mijn groep 3er is net 7 was een rare verjaardag, hij had ook wat koorts. Dan heb ik nog een slimme 4 jarige die wel wat gekregen maar daar vliegt ze doorheen. Dan loopt er nog een dreumes tussendoor. Mag nu zelf niet werken want ik hoest hopelijk is dat snel over dan kan ik iig weer doen wat ik kan kwa werk. Ik hoop dat ze 6 april weer naar school mogen (en denk er maar nog niet over na dat het heel reeel is dat dat niet gaat gebeuren)
Alle reacties Link kopieren
Ik weet ook nog niet zo goed wat ik ervan vind. We moeten nu na 2 dagen met echt schoolwerk ook echt onze draai nog vinden. Man werkt halve dagen op kantoor en de middagen thuis, ik werk volledig thuis. Een groep 3-er en een net groep1-er volledig thuis, want eventuele opvang door opa's en oma's is uitgesloten nu.

Thuiswerkprogramma van school zou 2 uur moeten kosten per dag, maar nu na 2 dagen zie ik al wel dat het die van mij niet 2 uur kost.

Ze moeten het volgende doen:
- 2/3 pagina's lezen in het leesboek van de methode (hebben we niet door gebrek aan boeken, school probeert bij te bestellen)
-2 pagina's lezen in het rijtjesboek
- op de computer wat 'spelletjes' doen. Daar hebben ze een hele week voor.
- 2 pagina's maken in werkboek lijn 3 (kost hier nog geen 5 minuten tijd)
- minstens 2x 15 minuten lezen per dag in een boek naar keuze
- 2 bladzijdes rekenen
- elke dag 1 schrijfletter herhalen

Incidenteel hebben ze een dictee en ik denk dat ze binnenkort ook nog een keer een verhaal moeten schrijven.

Voor de jongste is het vooral lastig dat ze toch meer alleen moet spelen als de oudste aan het werk is. Sommige dagen gaat dat heel goed, maar vandaag is ze knap chagrijnig helaas...
Alle reacties Link kopieren
starfish0704 schreef:
20-03-2020 11:12
Ik weet ook nog niet zo goed wat ik ervan vind. We moeten nu na 2 dagen met echt schoolwerk ook echt onze draai nog vinden. Man werkt halve dagen op kantoor en de middagen thuis, ik werk volledig thuis. Een groep 3-er en een net groep1-er volledig thuis, want eventuele opvang door opa's en oma's is uitgesloten nu.

Thuiswerkprogramma van school zou 2 uur moeten kosten per dag, maar nu na 2 dagen zie ik al wel dat het die van mij niet 2 uur kost.

Ze moeten het volgende doen:
- 2/3 pagina's lezen in het leesboek van de methode (hebben we niet door gebrek aan boeken, school probeert bij te bestellen)
-2 pagina's lezen in het rijtjesboek
- op de computer wat 'spelletjes' doen. Daar hebben ze een hele week voor.
- 2 pagina's maken in werkboek lijn 3 (kost hier nog geen 5 minuten tijd)
- minstens 2x 15 minuten lezen per dag in een boek naar keuze
- 2 bladzijdes rekenen
- elke dag 1 schrijfletter herhalen

Incidenteel hebben ze een dictee en ik denk dat ze binnenkort ook nog een keer een verhaal moeten schrijven.

Voor de jongste is het vooral lastig dat ze toch meer alleen moet spelen als de oudste aan het werk is. Sommige dagen gaat dat heel goed, maar vandaag is ze knap chagrijnig helaas...
Poeh jullie hebben echt een programma gekregen. Hier kregen we de link naar VLL van zwijsen. Daar staat voor elke dag een pakketje klaar van werkboek, leesboek. Verder een link naar gynzy. Pas na een week kregen we te horen wat daar de bedoeling was. Daarnaast allerlei links (basispoort, squla, pennenstreken etc) en bladen voor racelezen en racerekenen.

Enige instructie: 30min-1 uur taal en 30-1uur rekenen. Daarvan 1 dag VLL maken en 1 les in Gynzy. Verder moeten we zelf uitzoeken wat we doen. 1 les gynzy kost dochter 5 min. VLL verschilt per dag (soms zit er wel een hoofdstuk van een boekje bij en soms niet) maar is dus 5-15 min meestal.

Vind zelf dat de school er bijzonder weinig moeite in heeft gestoken.
Alle reacties Link kopieren
@sprietgras dat klink inderdaad als zeer beperkt. Hier weekplan met VLL, veilig & vlot, dictee, stillezen, zoem, turbolezen.
Rekenen in werkboek van pluspunt en les op gynzy.
Schrijven met pennenstreken.
(Verdeeld over de week natuurlijk)

Verder leuke opdrachten als soort dagverslag/ tekening in schrift, filmpje van de gymleraar, pannenkoekendag, filmpjes van de ib-er. Fotos van de juf en klasgenootjes. Juf gaat online iets opzetten zodat kinderen contact met elkaar hebben.
Alle reacties Link kopieren
Hier doet de meester super zijn best.
Begin van de week , planning voor de hele week onderverdeeld in , taal, rekenen, spelling, schrijven.
Daarin staan linkjes naar YouTube waar hij op het digibord de instructie geeft.
Ook is basispoort voor hun open gezet.
Hij post regelmatig filmpjes over wat hij heeft gedaan en de vraag om te skypen , tafels te oefenen of te lezen.
Elke dag 2 uur op Skype bereikbaar.
Dus we mogen niet klagen.

Wel vraag ik me af wat dit met zijn versnelling gaat doen , theoretisch gezien zal hij dan 7/8 maanden onderwijs hebben gehad na groep 2 en dan naar groep 5 gaan , Ik weet niet goed wat hierin nu wijsheid is.

Wat zouden jullie doen ?
Merk dat ik ontzettend in vertwijfeling ben.
empanada wijzigde dit bericht op 25-03-2020 07:50
0.28% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou alvast contact opnemen met de leerkracht over je zorgen. Die heeft er vast ook al over nagedacht.

Mijn dochter zegt dat het fijnste aan thuis school is dat ze niet de hele tijd op iedereen hoeft te wachten. Ik denk dat ze normaal dus voor haar gevoel de halve dag aan het rond hangen is.

Leeswerk is deze werk opgevoerd naar 45 minuten per dag. Juf benadrukt bij haar schema ook het belang van blijven lezen en ook dat van buitenspelen!
Wij krijgen op vrijdagmiddag een mail met wat er per dag gedaan moet worden.

Nu is het thema (lijn 3 werken ze mee) afgelopen en kunnen we vrijdag de nieuwe boeken enz ophalen.

Aangezien de bibliotheek dicht is heb ik gevraagd of we wat boekjes mogen lenen uit de schoolbieb. Die leggen ze ook klaar vrijdag.

Blijkbaar hebben ze breder over deze vraag nagedacht, want gisteravond kwam er een mail binnen gericht aan alle ouders of ze schoolbiebboekjes willen lenen.

Wij beginnen om half 9 elke ochtend met schoolwerk, zodat de middag vrij is voor andere dingen. Dat werkt best goed moet ik zeggen.
Alle reacties Link kopieren
In basispoort zit ook een blokje waar informatieve boekjes digitaal te lezen zijn. Gesorteerd op thema. Heeft dochter ontdekt, heerlijk: mam wat is dit? Geen idee, klik er maar op. Ontdekkend leren.
Alle reacties Link kopieren
Wat gaat het overal verschillend! Hier krijgen we in de avond een mail met daarin het programma voor de volgende dag. Meestal dit stramien:
- intro filmpje van de juf die de dag uitlegt
- youtube filmpje met dansende/gymmende figuur om lekker los te komen
- Veilig Leren Lezen via youtube, daar is een juf die elke dagles online heeft gezet (heb net even een linkje gezocht, maar dit zijn kennelijk officiele Zwijsen filmpjes die je alleen via een directe link kunt zien, en niet kunt zoeken op Youtube, dus ze zijn vast niet blij als ik dat linkje dan publiek maak)
Tijdens deze les werkt zoon in zijn werkboekjes
- Daarna dictee via een filmpje van de eigen juf
- pauze
- rekenen, met specifieke pagina's die in Wereld in getallen/Rekentijgers worden gedaan, of soms online (weet even niet hoe die sites heten)
- weer een spring/beweegfilmpje van youtube (vaak met sommen erin verwerkt)
- schrijfles (pagina's in werkboekje maken, bij een nieuwe letter instructiefilmpje van eigen juf)
- gymles met leuke uitvoerbare opdrachten, die gewoon beschreven staan (dus geen filmpjes hier)

Kost al met al inclusief pauze 2 uur ongeveer. Vooral de filmpjes van de juffen zijn heel belangrijk voor zoon. En er is een speciale site waar iedereen wordt uitgenodigd foto's en filmpje van de kinderen te posten, terwijl ze met thuisonderwijs bezig zijn. Zodat iedereen elkaar ook af en toe ziet.
EIgenlijk vind ik het allemaal best goed gaan zo. Zoon mist wel de natuur-lessen, dus daar kan ik nog wel wat tips voor gebruiken van leuke schooltv oid. Geen Freek Vonk, zoon heeft meer interesse in bv schuivende continenten of hoe wolken ontstaan dan in krokodillen en haaien.
pozzebok wijzigde dit bericht op 04-04-2020 23:28
7.85% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
foutje
pozzebok wijzigde dit bericht op 04-04-2020 23:27
Reden: gequote ipv gewijzigd
99.25% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij zijn die vll filmpjes van zwijnssen gewoon te bekijken via hun site nu (normaal gesproken niet). We kijken die instructies niet, want dochter werkt in zon-lijn en die hebben ander werkplan dan maan-lijn. In de klas volgt ze ook meestal niet instructie.

Het programma is best vol. Soms schiet ze er doorheen, soms niet vooruit te branden. Maar uiteindelijk komt al het werk af.

Lijkt mij onhandig dat er iedere dag een werkplan komt. Blij met weekplan hier. Zo kunnen vriend en ik schruiven in taken die bij onze kwaliteiten passen 😉
Alle reacties Link kopieren
De afgelopen drie weken had zoon vooral herhalingsoefeningen. Afgelopen vrijdag een toets voor rekenen gedaan, dat ging prima.
Komende week de eerste week van echt thuisonderwijs... We hebben een strak schema gekregen, inclusief pauze en zo. Het is een programma van 9 tot 12 ongeveer. Dan een uur pauze en dan vrije keuze. Dat laatste is knutselen en zo. Net als lezen, skippen we dat als ' schoolwerk'. Zoon is constant aan het lezen of aan het creëren, dus ik maak me niet zo druk. Ook gym slaan we over, hij gaat elke dag skateboarden met een klasgenootje, ( met afstand) dus krijgt gevoel beweging. Gisteren nog een uur gewandeld om huiswerk te bezorgen bij wat klasgenootjes...
We zijn ' streng' met schrijven, spelling en taal. Dat vindt hij moeilijk, vooral spelling, dus daar steken we onze tijd in. Het is wél fijn dat je nu het onderwijs op je kind kunt afstellen...
Hij vermaakt zich prima, gek genoeg... Hij heeft laatst een pijl en boog gemaakt, aardbeien geplant, bolletjes geplant etc. Hij tekent zichzelf helemaal suf of speelt met de Lego. Gisteren had hij online rugby training met zijn team, hij gaat even voetballen op straat of wat dan ook...
Laatst was een vriendje jarig en zijn we even een cadeautje gaan brengen.
Hij is wél wat drukker en irritanter dan gewoonlijk, misschien kan hij toch niet genoeg energie kwijt ofzo...
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat thuisonderwijs dus echt heel lastig. Met een week was ik door alles heen wat ik mee had de extra opdrachten zijn vaak creatief en dat vind zoon vreselijk dus dat is een strijd. Ik hoop dat het beter wordt als we maandag spullen voor het nieuwe thema krijgen. Maar ik had dan een schema van 45 minuten rekenen en hij was met 5 minuten klaar.... (daarnaast heeft hij 2 jongere zusjes die ik ook bezig moet houden). En ik merk dat ze veel in elkaars vaarwater zitten omdat ze geen andere kinderen/mensen zien dan ons.
Alle reacties Link kopieren
Ja, dochter mist vriendinnen om mee te spelen. Nu is er alleen de buurjongen (jaar jonger). Vaak spelen ze samen in de middag.

Knutselopdrachten die school meegeeft vindt ze ook niet altijd leuk. Maar is creatief genoeg bezig: aquabeads, kleuren, cake bakken (Zij leest voor en weegt af), pannenkoeken maken, lego, spelletjes, helpen met tuinstoelen schoonmaken. Verder ook dansen, muziekinstrument oefenen (lessen zijn diuitaal) en netflixen 😁
Hier gebruiken we de ochtenden voor schoolwerk en s middags om te spelen.

We zijn net begonnen met klussen in ons nieuwe huis en moeten dus nu nog meer puzzelen wie wat wanneer doet qua schoolwerk, klussen en eigen werk.

Gelukkig houdt ze erg van buiten spelen, is het mooi weer en zijn er meer vriendjes buiten. Daardoor hebben wij toch wat meer tijd om te klussen.
Alle reacties Link kopieren
@mugske, ook voor de zonlijn zijn de filmpjes van VLL hoor!

Ik vind het lesgeven maar lastig, waar hij op schook alles zelfstandig doet wil hij thuis alles samen met mij doen.
Met rekenen zijn ze alleen maar aan het herhalen, dat is echt een crime, want normaal gesproken krijgt hij dat gecompact.
Hij heeft buiten rekenen en veilig leren lezen nog 1 moet taak per dag, schrijven, begrijpend lezen of knutselen. Knutselen hoeft hij niet van me, in plaats daarvan een magtaak.
Na de lunch mogen ze buiten spelen, dan ben ik er zelf ook wel klaar mee.
Alle reacties Link kopieren
Die filmpjes van vll zijn inderdaad ook voor zonnetjes, maar op school volgt ze ook geen instructie.
Ze heeft moeite met schrijven omdat ze geen foutjes (foute letters, niet mooie letters) wil maken. Daar oefenen we meer op (pennestreken, vll werboek, dictee) en werken via basispoort. Dat is voor haar voldoende.
Alle reacties Link kopieren
@mugske, jij schrijft dat je blij bent met een weekplan. Zit daar dan ook een voorstel voor een dagplanning bij? Zo niet, dan vind ik dat de school veel bij de ouders neerlegt qua planning. Daar zullen niet alle ouders even goed in zijn.
Misschien is de ideale oplossing dat school op zondag de dagplanningen voor de hele week stuurt. Dan kunnen ouders die niet elke dag bezig willen of kunnen, dat omgooien naar een eigen planning. En ouders die niet zelf willen of kunnen plannen, volgen gewoon de dagplannen.

Ik denk sowieso dat scholen er goed aan doen om alles zo makkelijk mogelijk te maken voor ouders. Niet voor mezelf, ik kan prima omgaan met bv typefoutjes of linkjes die niet meteen werken. Maar er zijn ook minder geschoolde ouders, of ouders met veel stress, weinig tijd, veel andere kinderen. En ik ben bang dat de kinderen in die gezinnen echt grote achterstanden gaan oplopen.
Alle reacties Link kopieren
Ja, het is een weekplanning met een planning per dag. We schuiven dus zelf tussen dagen. Ik kan beter ondersteunen met rekenen en vriend beter bij schrijven. Soms schuiven we ook op verzoek van dochter, bijv als ze een dag lekker verder wil rekenen in haar pluswerk, dan doen we andere dag meer lezen oid.

Laatst was er een extra leesblad. Bij ieder rijtje lezen mocht je paaseitje inkleuren. Dochter wilde 1 pagina dictee maken als ik 1 paaseitje inkleurde. Ik heb er 2 ingekleurd en zit haar 2 paginas dictee gemaakt. Omkoperij, maar het werkte 😊

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven