Gymnasium met lage citoscore?

19-01-2022 08:16 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter heeft vandaag cito toets.
Ze wil graag naar het gymnasium.

Nu vroeg ze zich vanmorgen af wat de citoscore moet zijn. Ze heeft het opgezocht en liet het me zien; Tussen de 545-550.
Ze vroeg me hoeveel fouten je dan mag maken. Echt geen idee.

"En wat nou als mijn score lager is dan 545?"

Volgens mij geldt het basisschool advies. In haar geval VWO. Dus ik heb haar gerust gesteld en gezegd dat ze gewoon die toets moet maken en niet teveel erover moet nadenken.

Maar nu begin ik te twijfelen :S

Iemand ervaring? :)






--- volgens mij zijn de cito toetsen van deze week niet eens de toets waar het voor haar om gaat maar de middengroep 8 toets.
Als ik zoiets zeg als, vraag het anders even aan je juf, dan wil ze dat niet.
Alle reacties Link kopieren
“Cito is de foto, de school ziet de film”

Volgens mij hoeft je dochter zich nergens druk om te maken!
Alle reacties Link kopieren
mb1986 schreef:
19-01-2022 08:32
Meer dan je best kun je niet doen, toch?
Ik begrijp nooit zo goed waarom per se een bepaald niveau behaald moet worden. Alsof lager minder waard is??
Het moet de hele school periode leuk blijven. Als kind op de tenen moet lopen en verder nergens aan toe komt dan huiswerk lijkt me dat niet de bedoeling er is nog zoveel meer dan school.. en met plezier naar school gaan is volgens mij heel wat waard. Je kunt altijd nog doorleren. Dan kom je ook daar waar je wilt zijn, doe je er alleen wat langer over. Maar dan heb je wel ook tijd gehad voor andere dingen naast school
Je kunt het ook omdraaien natuurlijk. Mijn oudste ging met zijn vwo niveau absoluut niet graag naar de basisschool waar de meeste leerlingen vmbo-havo advies hadden. Waarom moet iemand tegen de ouders altijd zeggen "alsof lager minder waard is?". Mijn kind kan en wil gewoon tweetalig vwo doen, schaken, wiskunde doen en niet eeuwig en altijd meer willen aangezien worden voor nerd, studiebol, professor etc. Hij doet nu tweetalig vwo brugklas en wil in het 2e jaar overstappen naar tweetalig gymnasium.

En mijn middelste in groep 8 gaat ook tweetalig vwo doen. Hij begint ook deze week aan de M8.
Alle reacties Link kopieren
VWO advies betekent geschikt voor atheneum en gymnasium.
Cito geeft geen apart Gymnasium advies. VWO kent namelijk 2 richtingen: atheneum of gymnasium. Als je naar ‘het VWO’ gaat betekent dat in de praktijk atheneum, voor diegenen met klassieke talen is dit gymnasium.
Veel scholen hebben een brugjaar VWO, hierna komt dan pas de splitsing gymnasium of atheneum.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap sowieso de aanname niet dat dit meisje op haar tenen zou lopen, blijkbaar doet ze het heel goed op school en die lage Citoscore is niet eens aan de orde, die gedachte lijkt me ingegeven door de angst dat er op het laatste moment nog iets tussen zou kunnen komen, niet omdat het zo logisch is dat ze daadwerkelijk laag gaat scoren.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Je geeft zelf het antwoord al. Voor gymnasium moet ze minimaal 545 halen.
Hier was dat ook zo, voor tweetalig en voor gymnasium minimaal 545 en anders “gewoon” vwo.
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
19-01-2022 08:19
Ik heb nooit een Cito toets gemaakt en wel naar een gymnasium geweest dus het moet kunnen. Ik ben wel 32 ;)
Hier ook nooit een Cito toets gehad. Het is wat met al die toesten tegenwoordig. Mijn dochter schiet er enorm van in de stress. Snap niet wie dat bedacht heeft, om zo’n nadruk daarop te leggen. Het gaat toch om het totale plaatje?
aardbeienslof schreef:
19-01-2022 09:49
Je geeft zelf het antwoord al. Voor gymnasium moet ze minimaal 545 halen.
Hier was dat ook zo, voor tweetalig en voor gymnasium minimaal 545 en anders “gewoon” vwo.
Nee hoor. Hooguit moet ze 545 halen voor een gymnasiumadvies van CITO :lol:
Ghost79 schreef:
19-01-2022 09:50
Hier ook nooit een Cito toets gehad. Het is wat met al die toesten tegenwoordig. Mijn dochter schiet er enorm van in de stress. Snap niet wie dat bedacht heeft, om zo’n nadruk daarop te leggen. Het gaat toch om het totale plaatje?
Precies. Hier is er vanuit school dan ook nooit druk. Wij als ouders weten niet eens wanneer er toetsen zijn.
Lady*Voldemort schreef:
19-01-2022 09:52
Nee hoor. Hooguit moet ze 545 halen voor een gymnasiumadvies van CITO :lol:
Sommige scholen hanteren zelf die regel.
aardbeienslof schreef:
19-01-2022 10:03
Sommige scholen hanteren zelf die regel.
Dat mag dus niet meer. Het advies van de basisschool is leidend.
Lady*Voldemort schreef:
19-01-2022 10:10
Dat mag dus niet meer. Het advies van de basisschool is leidend.
Dat is goed nieuws, vier jaar geleden ging het hier nog zo.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
19-01-2022 10:10
Dat mag dus niet meer. Het advies van de basisschool is leidend.
Sommige scholen zien gymnasium, technasium of tweetalig als plusklassen en vragen dan vwo+. Dat advies kan hier ook worden afgegeven door juf. Geen idee welke cito daar bij hoort.
Alle reacties Link kopieren
Hoe het bij gymnasium is weet ik niet. Maar in mijn tijd (1998) was een lagere cito score gelukkig niet doorslaggevend. Cito gaf me Vbo-advies. Score 27. Terwijl de leerkracht Mavo/Havo advies gaf vanwege mijn schoolprestaties. Ik was alleen heel slecht in meerkeuze vragen.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij bestaat vwo+ bij ons niet en is vwo echt het hoogste. Tweetalig kun je hier in de stad sowieso ook op havo-niveau doen en volgens mij is er ook een school die tweetalig vmbo aanbiedt.

Het gymnasium hier vraagt in elk geval vwo-advies. Geen + of een bepaalde citoscore.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
19-01-2022 08:40
Kind heeft gewoon VWO-advies hoor, dus waar je dat tenenloopverhaal ineens vandaan haalt is mij een raadsel.
Ik lees dat hier heel vaak. Mensen denken dat je op het vwo of gymnasium nergens meer tijd voor hebt en vreselijk hard moet werken. Terwijl het velen het zonder moeite doorlopen.
Alle reacties Link kopieren
Lorem_Ipsum schreef:
19-01-2022 10:40
Ik lees dat hier heel vaak. Mensen denken dat je op het vwo of gymnasium nergens meer tijd voor hebt en vreselijk hard moet werken. Terwijl het velen het zonder moeite doorlopen.
Ja of dat mensen al op voorhand hun stekels opzetten als ouders hopen dat hun kind naar het vwo gaat of gewoon alleen maar benoemen dat het zo is, alsof je dan wel zo'n pushende, overschattende ouder zal zijn.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter kijkt ook naar het gymnasium hier in de buurt, ook omdat het een kleine school is die meer uitdaging geeft, wat bij haar past. De website van de school is heel duidelijk: toelatingseis is 'zuiver VWO advies' (dus niet HAVO/VWO). Ook voor de school waar je dochter naar kijkt, zou de toelatingseis duidelijk op de site moeten staan.

Bij ons op school hebben ze niet eens een cito, maar de DIA. ze heeft al een voorlopig advies, wat volgens de school nooit meer naar beneden kan, alleen omhoog. Het is dus al zeker dat ze naar die school zou mogen (al moet er nog geloot worden in deze regio). Geen druk dus op de toets, en gelukkig maar, want de toets is vandaag en zij zit thuis met corona!
Alle reacties Link kopieren
Onze BO gaf duidelijk verschillen in advies voor VWO en voor VWO-gymnasium

daar werd ook erg gekeken naar het type kind, zelfredzaamheid. Hele goeie scores op met name rekenen en begrijpend lezen
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
19-01-2022 10:45
Ja of dat mensen al op voorhand hun stekels opzetten als ouders hopen dat hun kind naar het vwo gaat of gewoon alleen maar benoemen dat het zo is, alsof je dan wel zo'n pushende, overschattende ouder zal zijn.
Ja, alsof al die atheneum- of gymnasiumklassen alleen maar bestaan uit kinderen die het eigenlijk niet aankunnen.

Gelukkig zitten de meesten gewoon prima op hun niveau daar.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
19-01-2022 10:51
Onze BO gaf duidelijk verschillen in advies voor VWO en voor VWO-gymnasium

daar werd ook erg gekeken naar het type kind, zelfredzaamheid. Hele goeie scores op met name rekenen en begrijpend lezen
Hmm, zelfredzaamheid met leren, of zelfredzaamheid in het dagelijks leven?
Alle reacties Link kopieren
Lorem_Ipsum schreef:
19-01-2022 10:40
Ik lees dat hier heel vaak. Mensen denken dat je op het vwo of gymnasium nergens meer tijd voor hebt en vreselijk hard moet werken. Terwijl het velen het zonder moeite doorlopen.
Precies. Als mijn dochter kijk vindt ze nu, op het gymnasium, vooral fijn dat het tempo hoger ligt en ze dus niet de hele tijd moet wachten tot iedereen het begrijpt. En ze kan eindelijk eens hulp vragen aan andere leerlingen. Op de basisschool kon ze dat niet, want als zij het niet snapte, snapten haar klasgenoten het meestal ook niet. Voor sommige kinderen is het gymnasium gewoon een plek waar ze goed tot hun recht komen. Ze werkt zich overigens echt niet over de kop.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Quincy2 schreef:
19-01-2022 10:57
Hmm, zelfredzaamheid met leren, of zelfredzaamheid in het dagelijks leven?
Zelfredzaamheid in de klas lijkt mij.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
19-01-2022 10:58
Zelfredzaamheid in de klas lijkt mij.
Daar ben je eigenlijk al toe gedwongen, als sneller lerende basisschoolleerling :-( En dat is dan niet altijd je eigen verdienste, maar omdat er gewoon geen extra mankracht of materiaal is om jou bezig te houden op jouw tempo en niveau.
borboletas schreef:
19-01-2022 09:19
Om te reageren op de vraag hoeveel fouten je mag maken. Precies weet ik het niet maar ik weet dat ik zelf (20 jaar geleden) een score van 550 had met 18 fout. Ook gymnasium gedaan overigens.
Het maakt ook uit waar je die fouten gemaakt hebt. Wij hadden destijds op de woensdag wereldoriëntatie oid en die fouten telden dan weer niet mee, want je kon ook alleen de maandag en dinsdag doen met taal en rekenen enzo.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
19-01-2022 10:45
Ja of dat mensen al op voorhand hun stekels opzetten als ouders hopen dat hun kind naar het vwo gaat of gewoon alleen maar benoemen dat het zo is, alsof je dan wel zo'n pushende, overschattende ouder zal zijn.
Ja, ik moet wel zeggen, ik heb destijds in de jaren ‘90 gymnasium gedaan, gewoon zonder problemen of moeite doorlopen (was een luie leerling). Maar ik denk dat ik tegenwoordig waarschijnlijk helemaal geen vwo-advies meer zou krijgen, met de instelling die ik als kind had.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven