Heb ik dat écht allemaal nodig?

13-11-2008 12:31 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ben bijna 30 weken zwanger en bezig met de baby-uitzet. Jemig, wat zijn er veel soorten en maten producten die je kunt kopen!

Nu heb ik bij enkele van die spullen zo mijn twijfels, vooral als het gaat om (borst)voeden. Heb ik bijvoorbeeld écht dat flesverwarmingsapparaat nodig, of kan ik flesjes ook ouderwets au bain marie opwarmen? En is een elektrische kolfpomp nou écht veel handiger dan een handmatige, of gewoon zonde van het geld? En moet ik in de winter - zoals veel Duitsers hier doen - écht zo'n verwarmingselement boven de commode hangen?

Ik merk dat er in de 'babyindustrie' veel geld wordt verdiend aan heel veel dure, onnodige dingen (kinderwagens van ¤1100,-???) en laat ik nu net voorstander zijn van het consuminderen. Maar in sommige gevallen, in deze babywereld die nieuw voor me is, twijfel ik over welke producten ik wel of niet moet aanschaffen.

Mijn vraag is dus: wat is écht onmisbaar en wat kan ik met een gerust hart in de winkel laten liggen?

Liebe Grüße aus Berlin!
Nou, dat vraag ik me ook af. Ben nog maar 19 weken, maar heb de lijst al gezien. Aan mij heb je niet zoveel.

Behalve dan dat mijn schoonzus en zwager gewoon melkpoeder en een thermosfles heet water meenemen en zo het flesje maken. Gaat harstikke goed, dus snap die flessewarmers ook niet zo goed.
Verwarmingselement boven de commode? Echt waar? Ik weet dat ze dat in het ziekenhuis hebben voor veel te kleine kindjes, maar voor 'gewone' ook?

Ik zou je aanraden om zo min mogelijk zelf te kopen voordat je bevallen bent. Dingen die je denkt nodig te hebben zou ik eerst lenen (sommige dingen gebruik je maar zo kort dat het uberhaupt zonde van de aanschaf is).

Een kolf bijvoorbeeld zou ik niet kopen voordat je zeker weet dat de BV lukt en dat je weer aan het werk gaat of weg wilt. Een flessenwarmer ook niet, de magnetron voldoet prima, of anders een pannetje water. Verder een paar setjes kleren, beddegoed, verzorgingsproducten (billenzalf, luiers, billendoekjes, zeepvrije wasgel, creme, dan ben je er wel zo'n beetje). Kinderwagen, spuugdoekjes en hydrofielluiers zijn noodzakelijk.

En verder eerst maar eens zien wat je gebruikt.
zal ik dan maar beginnen??

kleertjes,rompertjes, sokjes,dekentjes,lakentjes,spuugdoekjes,slabbertjes,badje,de "zwitsal-lijn" zacht borsteltje,flesjes,flesvoeding/borstvoeding,kolfapparaat,pampers,aankleedkussen,bedje/wiegje,commode,kinderwagen,kruiken,babyfoon,moedertas,cremé voor de billetjes, maxi-cosi,jasjes,kast,leuke tierenlantijntjes voor op de kamer,zwangerschapsgym/yoga,vroedvrouw,zwangerschapscontrole,klossen voor het bed te verhogen,kraampakket, en dan denk ik dat je met de basisdingen al een heel eind op weg bent.

Er is zoveel en de helft dat ze verkopen heb je nog niet eens nodig!
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
oh,ben al mosterd zie ik!!!

toen ik enthousiast ging typen waren er nog geen reacties!
Ik zou ook niet te veel kopen hoor!

Verwarming, nee ...

Kolf apparaten, nee (eerst even afwachten)

Borstvoedingskussen, nee (ik vind het niet handig iig)

Badje + Tummy Tub, nee 1 van de 2 wel

Kinderwagen kan ook goedkoper (ik heb bv een showmodel)

Geen 20 flessen verschillende zwitsal spullen, is echt niet nodig.
Op het dak zie je kleine musjes,
je weet; ze krijgen wormen ... maar het lijken kusjes!
Oke, dat is gemakkelijk.

Behalve luiers en een basis aan kleertjes heb je niks nodig.

De hydrofielluiers heb ik gekregen, ik had er minstens 30 in de kast liggen, en de bovenste 4 zijn wel gebruikt. Met een baby was je zo vaak dat je er niet meer nodig hebt. Als je ze al wilt, maar ze drogen erg goed in de plooien. Dus 2 stuks zou ik zeker aanschaffen.

Je bent nu 30 weken, dus je hebt er nog pakweg 10 te gaan. Dan is het lente. Een kinderwagen is dan wel lekker, dan kun je makkelijk naar buiten, en onderop kun je een hoop aankopen kwijt. Die kinderwagen hoeft echt niet nieuw te zijn, op marktplaats staan er genoeg te koop voor een prikkie.

Een box werd hier alleen gebruikt om te slapen, en het campingbedje werd alleen gebruikt om ergens anders te slapen. Je kunt ook een campingbedje als box gebruiken. Wij hadden niet echt veel ruimte in de woonkamer dus binnen een jaar heb ik het ding eruit gegooid.

Als bv niet lukt en je stapt over op fv is een goede thermoskan erg handig. Ik had melkpoeder bij me (houder voor 3 porties) en een thermoskan met afgekookt heet water. Oh, en de fles uiteraard, die heb je dan wel nodig.

De commode heb ik veel gebruikt, hij is toevallig 2 weken afgebroken (dochterlelie is nu 8). Hij deed prima dienst als speelgoedkast. Ik heb er dochterlelie ook heel lang op aangekleed, een aankleedkussen is aan te bevelen.

Een ledikantje is wel handig en zou ik zeker aanschaffen (nieuw of tweedehands). Een matrasje, dekentjes en lakentjes natuurlijk ook. Een hoofdbeschermer, hemeltje en knuffels hoef je niet aan te schaffen. Knuffels krijg je meer dan je lief is

De kinderstoel was een onhandig kreng. Dochterlelie was er net ietsje eerder dan de nagemaakte versie van de triptrap stoel. Die kun je met beugel krijgen, zodat je hem heel lang kunt gebruiken. Een kinderstoel met tafeltje zou ik van z'n langzalzeleven niet meer kopen. Als je kindje nog zo klein is dat hij/zij nog niet in de stoel kan zitten voldoet de maxicosi ook voor een fruithap.

Een autostoel heb je absoluut nodig, en als je het kunt betalen zou ik een nieuwe kopen. Als er een ongeluk mee is gebeurd zijn ze vaak niet meer veilig en niet iedereen verteld je alles erbij.

Toen dochterlelie 3 werd heb ik alles weggedaan. Als er nog een tweede was gekomen had ik alleen kleren, luiers en een nieuwe fles aangeschaft. Al het andere was korte tijd wel handig maar niet absoluut noodzakelijk.

Het badje heeft hier welgeteld 2x op de standaard gestaan, daarna zette ik het badje in het bad. Maar als je een douche hebt kun je je het badje sparen, een beetje water in de douchebak en een antislipmat erin voldoet ook. Een gewone emmer doet het ook prima als tummytub, het enige voordeel van de tt is dat ie doorzichtig is en je kunt zien hoe je ukkie opgevouwen zit.

Wippertje, loopstoeltje, hangmatten, draagzakken... tja. Vraag ze als kado als je er de ruimte voor hebt, en anders fijn laten zitten.

Moraal van dit verhaal: schaf aan wat je leuk vind, vraag als kado wat je handig lijkt, en de rest komt later wel.

Oh, ik kreeg van iemand een badjas kado (voor uk) en die was wel helemaal super. Dat is handig op het cb, als je over de gang moet (in april kan het daar nog tochten), het hoeft niet te passen (te groot is geen punt, passend is geen punt, en te klein is ook geen probleem). Dochterlelie heeft in 8 jaar 3 badjassen gehad.
idd afwachten of borstvoeding loopt. Kolf huren kan in duitsland vast ook wel. Bij aanschaf zou ik wel een dubbele elektrische kopen als je ook door wilt gaan met borstvoeding als je weer gaat werken.

flesverwarmingsapparaat, als je borstvoeding gaat geven, niet meteen kopen, niet nodig. pas na 6 weken oefenen met flesje geven dus dan wordt het handig, maar au bain marie kan heel goed.

verwarmingselement?!?!? nou nee....wel 1 of 2 kruiken (elektrische vond ik erg handig)

Daarnaast: hydrofielluiers, genoeg van hebben, zijn ideaal!!!

draagdoek/zak vond ik erg prettig, maar is ook mooi kraamcadeau.

goede badcape(een extra grote! die gaat lekker lang mee!)

niet teveel dekentjes, want slaapzak is na een tijdje echt veel handiger

slofjes werkte hier niet lekker, gewoon dikke sokken aan bij de baby

badje, en inzet voor in badje is ook handig (hoe heet zo'n ding?! waar baby in kan liggen...)wederom mooi kraamcadeautje want eerste weken niet want baby te klein)

campingbedje nog niet nodig als je een kinderwagenbak hebt waar kind in kan liggen. kan later worden aangeschaft

voedingskussen als je bv wilt gaan geven, is erg handig! (ook om nu al mee te slapen in de zs)

succes! hier 28 weken zwanger van de tweede en nog niet eens begonnen aan de babykamer...slik...
Fijn, deze dosis Hollandse nuchterheid! Veel Duitsers zijn overbezorgd en over-voorbereid. Sommigen vrouwen zouden het liefst elke dag in het ziekenhuis langsgaan voor controle. Zo'n kommodeverwarming is hier heel normaal, net als in het ziekenhuis bevallen en daar vijf dagen blijven - je weet maar nooit...
Wat je echtechtechtechtecht nodig hebt is een pak luiers, wat kleertjes, een veilige plek om te slapen en iets om je kind te vervoeren. De rest is bijzaak
Flessenverwarmer niet nodig. Au bain marie is ook prima.

Kruiken voor in bed, duits verwarmingsding is ook overbodig.

Electrische en handmatige pomp, pas aanschaffen wanneer baby er is en je ze daadwerkelijk nodig hebt. Dan zou ik ook eerst nog evt kiezen voor huren als dat mogelijk is.

Ik zou niet teveel kopen, zonde van je geld. Ik ga ervan uit dat je een partner hebt, die heb je zo even naar de winkel gestuurd als je iets nodig hebt de eerste dagen.

Houd het bij de basisbehoefte en geniet vooral.
Ah, jij woont ook in Duitsland....

Denk je eraan alvast de feestzaal af te huren voor de communie?
Voor degene met interesse, ik heb de kast en commode nog op zolder staan.... gratis af te halen door de liefhebber.
Een luieremmer zou ik trouwens wel kopen. Mijn buurvrouw gooide de luiers uit het raam, dat is de goedkopere oplossing. Maar iedere keer als je buiten wilt zitten moet je eerst poepluiers rapen en zo'n emmer kost een tientje.
Zwitsal zou ik echt níemand aanraden. En al helemaal niet de hele lijn. Ik gebruik eigenlijk alleen zeepvrije wasgel, voor in bad, voor de haartjes, voor het douchen. Voor beide kinderen overigens nog steeds. (oudste is 2,5) En babyshampoo gebruik ik ook nog weleens, maar meestal alleen wasgel. (geleerd in het ziekenhuis). En er zijn héél veel baby's die niet tegen zwitsal kunnen.
Haha mamalelie, tja en die prachtige communiekleertjes vol toeters en bellen staan bovenaan mijn lijstje!
quote:mamalelie schreef op 13 november 2008 @ 12:56:

Oke, dat is gemakkelijk.

Je bent nu 30 weken, dus je hebt er nog pakweg 10 te gaan. Dan is het lente. Een kinderwagen is dan wel lekker, dan kun je makkelijk naar buiten, en onderop kun je een hoop aankopen kwijt.

.

Volgens mij is het over 10 weken toch echt nog januari, tuurlijk kan je dan buiten lopen maar het heet nog niet echt lente he!

Verder heb je helemaal gelijk.
Ben ik dan de enige die flesjes altijd in de magnetron opwarmde?

Commode heb ik hier in huis niet veel gebruikt. De oudste heb ik er nog wel een aantal keren op verschoond, maar de jongste eigenlijk nooit. Ik vond het prettiger om dat op een kussen op de grond te doen of op een handdoek op mijn bed. Konden ze niet afrollen, als ik wat moest pakken kon dat gewoon, ik kon de oudste beter in de gaten houden, enzovoorts.

Tummytub heb ik gekregen maar staat ongebruikt in de kast. Badstandaard hier ook 3x gebruikt ongeveer. Verder mee onder de douche (vanaf heel klein al) of in het badje op de grond in de badkamer.

Luieremmer bij de tweede ook niet meer gebruikt. Gewoon plastic zakje met een geurtje (etos) eromheen, en in de vuilnisbak (die moet toch 1x per dag leeg hier, als ik een container had had ik ze daarin gegooid).

Kruiken heb ik zelf aangeschaft, maar die leen ik nu bijvoorbeeld heel vaak uit aan mensen, je gebruikt ze maar zo kort. Zacht borsteltje is handig, nagelknippertje. Ik vond zelf een draagzak/draagdoek heel handig, maar dat is persoonlijk (heb een knoopdoek en een Lodger Shelter)

Flesjes kun je heel duur kopen, maar persoonlijk vond ik de goedkoopste versie van de kruidvat en etos het handigst.
missberlin,

Ik zou ook niet teveel aanschaffen. Het meeste kan ook na de bevalling, dan weet je ook beter wat je handig vindt.

flessenwarmer zou ik niet doen. als je BV geeft en je wil afgeklofde melk geven: dat is in 1 min opgewarmd in pannetje kokend water. Als je FV geeft mag je het (in NL) vanaf 6 weken met warm water uit de kraan doen. Het is absoluut waar dat er heel veel dingen "aangepraat" worden!

ik had wel veel aan

-hydrofielluiers voor t afdrogen

-een matrasbeschermende molton voor plas/poep/kots ongelukken

-goede voedingsbeha voor mezelf

-wandelwagen

-maxi cosi

Maar al die dingen zoals wipstoel, box, kinderstoel, dan komt later wel. En wat ook vaak gebeurt is dat mensen je dingen aanbieden als ze horen dat je een kind hebt gekregen. Wij hebben onze box en kinderstoel zo gekregen. Die kwamen gewoon naar ons toe....
en heeel veel liefde!!!
Hier een ander topic over dit onderwerp, maar liefst 8 pagina's vol!

Aanraders en afraders wbt babyspullen
The time is now
Ben ik dan de enige die flesjes altijd in de magnetron opwarmde?

Nee, hoor, dat deed ik ook. Maar ik ga er voor het gemak even van uit dat TO die niet heeft. Dan zou ik voor au bain marie opwarmen kiezen ipv een flessenverwarmer kopen.

Ik hoor ook regelmatig dat je water niet meer hoeft te koken en je zou dus warm water uit de kraan kunnen gebruiken. Maar dit zou je wel even na moeten vragen, wat waarheid is.
In plaats van een kinderwagen zou ik voor een buggy gaan die je ook in lig stand kunt zetten. Doe je veel langer met een vervoermiddel anders kun je na een maand of zes alsnog om een buggy.
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
quote:potsiedikkie schreef op 13 november 2008 @ 13:19:

[...]

Volgens mij is het over 10 weken toch echt nog januari, tuurlijk kan je dan buiten lopen maar het heet nog niet echt lente he!

Verder heb je helemaal gelijk.

Ehm.... *telt even na*

Je hebt gelijk. Ik ben met mijn hoofd al bij carnaval
Toen mijn oudste veel te vroeg geboren was, zei de neonatologie-verpleegkundige:

"Baby's hebben niets nodig, alleen hun moeder". Ook geen bedje? Nee, want ze kunnen bij hun ouders in bed slapen. Voeding, warmte, veiligheid e.d. komen allemaal van de moeder (of vader).

Je hebt in het begin in elk geval geen flesjes/kolf/flessenwarmer nodig. Mocht je later willen gaan kolven, dan heb je nog tijd genoeg om ze aan te schaffen.

Een kinderwagen heb ik nooit gehad, wel een draagdoek en later een draagzak. De draagdoek was gewoon een lange doek, die erg multifunctioneel bleek. We gebruikten hem om de baby op te verschonen, als dekentje in de auto of bij bezoek, om de baby in de auto uit de zon te houden en toe te dekken bij het voeden, om de baby toe te dekken in de maxicosi als we een stukje door de regen moesten. Voor al die dingen zijn ook speciale producten te koop.

Ik merkte dat je erg creatief wordt als je weinig spullen hebt (overigens was het een bewuste keuze om niet elk beschikbaar baby-accessoire in te slaan). Als je borstvoeding geeft, heb je sowieso niet veel nodig. Ik zou je wel aanraden een goed boek over borstvoeding te kopen en voor de bevalling te lezen, zodat je weet wat je moet doen om de borstvoeding soepel te laten verlopen.

Als je een auto hebt, is een autostoeltje wel onmisbaar.

Ik denk zelf dat veel mensen onzeker zijn over het ouderschap en zekerheid ontlenen aan het aanschaffen van heel veel spullen. Zo van: als we dat allemaal hebben, dan kan het niet meer misgaan. Ik geloof zelf dat gezond verstand en heel veel liefde ver komen. En als je nog wat blijkt te missen, is het zo gekocht.

dubio
Ga in therapie!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven