heerlijk avondje

17-10-2008 09:00 96 berichten
Alle reacties Link kopieren
laatst zat ik een artikel te lezen en dat verwoordde heel mooi het fenomeen dat tegenwoordig bezig is

de tijd van halloween, sint maarten, sinterklaas en kerst breekt namelijk weer aan met alle rompslomp die het met zich meebrengt

dat betekent lampionnen maken, kadootjes kopen, schoenen zetten en liedjes zingen.

wat ik vooral om me heen merk is dat sommige ouders het iedere keer weer gekker maken en dat kwam in dat artikel dat ik heb gelezen ook weer naar boven. ik zal eens kijken of ik het nog ergens kan terug vinden.

het moet iedere keer groter duurder mooier en vooral unieker dan dat kadootje van de buurjongen, buurmeisje, neefje, nichtje en vul zelf maar verder in.

en ook wordt iedere gelegenheid 'gepakt' om maar weer een kadootje te kopen.

als ze een goed rapport hebben, als ze zindelijk worden, als ze een nieuw lintje met zwemmen hebben met als gevolg dat het meisje uit het artikel vroeg of ze nou ook een kadootje kreeg omdat oma dood was.

ik persoonlijk vertik het gewoon om hier aan mee te doen, ik vertik het echt.

ze krijgen met sinterkaas 2 kadootjes ieder en met de kerst ook, als ze over gaan naar het diepe zwembad dan krijgen ze ook nog iets en als ze jarig zijn natuurlijk ook.

ik vind dat genoeg. ze hebben drie keer sinterklaas, bij mijn man op zijn werk, op school en thuis en met kerst zitten we in het grote vakantiehuis. en tuurlijk mogen opa's en oma's en tantes en ooms iets meenemen.

maar diezelfde tantes en ooms, opas en omas weten gelukkig heel goed hoe mijn man en ik er over denken dus dat zit wel snor.

nu kun je denken, dan is ze zeker jaloers dat andere kinderen het wel krijgen. laat me je uit die droom helpen, ik ken het gevoel jaloezie niet dus die vlieger gaat niet op.

wij vertikken het gewoon om onze kinderen op deze manier tot op het bot te verwennen met het duurste van het duurste, het mooiste van het mooiste en het nieuwste van het nieuwste.

wij vinden het niet nodig want hoe moet dat als ze 18 zijn???? moet je dan een ferrari van 100.000 euro op gaan hoesten???

als het zo doorgaat, dan zullen sommigen ouders wel moeten vrees ik en dat hebben ze dan aan zichzelf te danken.

ben benieuwd hoe jullie hierover denken
Hier gaat dat ook zo, Intiem. En daarnaast krijgt zoon ook vaak "zomaar" een cadeautje, iets wat hij dus niet nodig heeft maar wat ik gewoon leuk vind om hem te geven.
Am Yisrael Chai!
quote:Eowynn_ schreef op 17 oktober 2008 @ 14:16:

Domweg omdat we er het geld niet voor hebben/hadden. Zoonlief was afgelopen week jarig en ik heb om precies te zijn 30,- precies uitgegeven aan zijn verjaardagskado, een houten trein en een paar boekjes. De kado's die hij van opa's en oma's kreeg waren volgens mij een stuk duurder dan die hij van ons kreeg. Dan vraag ik me weleens af waarom het altijd zo duur moet. Onze richtlijn voor een verjaardag is zo rond de 50,-.

Als ik dan soms hoor wat er aan 1e verjaardagen uitgegeven wordt en wat de norm schijnt te zijn qua bezoekersaantallen vraag ik me echt weleens af of wij niet veel te sobertjes zijn wat dat betreft.

Ik denk niet dat je te sobertjes bent hoor. Het verbaast me eigenlijk dat je dit (te?) weinig vindt. Dan heb je kennelijk familie en vrienden die veel meer uitgeven aan hun kids. Maar ik vind 30 euro voor een 1 jarige eigenlijk al best veel als je het mij vraagt. En 50 euro per kind voor Sint. Tjonge, dat vind ik echt veel hoor. Zeker omdat je een tijd geleden aangaf niet wist wat je moest kopen voor je jongste, omdat alles er al was.

Ik ben hier niet bezig met oh wat ben ik O.K. bezig. Ik zit kennelijk in een heel andere omgeving, want de kinderen die ik ken krijgen allemaal ongeveer even veel of even weinig aan kado's. Of ik kan beter zeggen, dochter krijgt in mijn ogen veel kado's voor weinig. Want wat ik allemaal wel niet (erg verantwoord haha) kan kopen voor 50 euro. Jemig, daar kan ik bijna twee (!) sintzakken voor vullen als ik zou willen. Maar goed, mij tref je dan ook bijna nooit winkelend in een real life winkel aan. Marktplaats en Action (tip: kijk eens bij de kinderboeken van Action, daar heb je ze voor ongeveer 2 euro en echt erge leuke!!).

Dus jouw dilemma herken ik helemaal niet. Ik vraag me zelfs af of ik dochter niet teveel verwen met van die tussendoor dingetjes. Maar dan denk ik anderzijds ook, "he, ik vind het gewoon leuk om haar blije smoeltje te zien en het wordt allemaal met veel plezier goed gebruikt, dus het is zelden weggegooid geld". Ik heb er erg veel lol aan om te bedenken waar ze erg heppie van wordt, waar ze zich groot van voelt (eigen pluutje bijvoorbeeld), waar ze lekker uren zoet mee kan zijn (klei) en daar dan beetje op doorborduren, wat ze als uitdaging kan zien (puzzelen) omdat ze het nog niet kan. Dan zoek ik dus een leuke puzzel om samen te doen (mama moet zich ook niet vervelen met altijd hetzelfde speelgoed) en moet dat dan wachten tot Sint? of valt een puzzel gewoon onder standaard ontwikkeling en behoor ik dat te kopen als goed ouder zijnde?? Ik doe gewoon wat goed voelt voor mij en dochter en ik zou me zeker niet schuldig voelen over dat jouw kinderen tekort komen.
Mijn kinderen krijgen het hele jaar door best veel speelgoed, boekjes, knuffels etc. Eigenlijk zijn ze best verwend.

Maar met sinterklaas krijgen ze 1 cadeautje van rond de15 euro

en met hun verjaardag ook 1 ding van zo rond de 20 euro.

Fietsjes, kleding, en ander spul krijgen ze gewoon wanneer ze het nodig hebben.

Omdat ze altijd al van alles krijgen doen we dus met verjaardagen en sinterklaas niet veel extra.

Ze krijgen zo op een doodnormale dag ook wel eens zomaar iets van 15 euro. Of een cadeautje als er 1 zindelijk is geworden, trots dat ze zijn...

Ik ken ook veel kinderen die bijna nooit wat krijgen en met sinterklaas een karrevracht ter waarde van honderden euro's over zich uitgestort krijgen... die raken compleet hyper en van het padje. Dat is niet onze keuze
Overigens kreeg ik zelf als kind cadeautjes met mijn verjaardag en met kerst.

Nooit met Sinterklaas, en toch heb ik tot mijn 12de in hem geloofd hahaha
Haha, nou, ik denk dat ik mijn kind wel heel erg verwen als ik dit allemaal zo lees, maar ik vind dat zelf helemaal niet erg. Ik koop best veel voor mijn dochter van 2. Als we gaan tanken neem ik rustig een beertje of een puzzel voor haar mee. Als ik met een vriendin ga winkelen neem ik ook altijd iets voor haar mee, meestal iets van 10 euro ofzo. Voor haar verjaardag krijgt ze iets groots, voor haar 2e verjaardag bijv. een speelhuisje van Little Tikes en dan ben je al gauw 300 euro kwijt. Voor de kerst besteed ik meestal 50 euro p.p. en we vieren dat met de familie, in totaal met 9 man dus dat is altijd wel een dure aangelegenheid, maar wel iets waar we veel tijd en zorg in steken. Sint vieren we met een paar kleine cadeautjes, ik denk denk zo rond de 25 euro. Pasen vieren we zelfs met een paar cadeautjes. Valentijnsdag ook, toen kreeg ook mijn dochter een prentenboekje waar ik een tekst in had geschreven :-) Ach, who care's. Als je het geld kunt missen is er toch helemaal niks mis mee. Tenzij mijn dochter er echt om gaat zeuren als we winkelen, dan krijgt ze dus helemaal niks.
Beter verwend dan verwaarloosd?
quote:blijfgewoonbianca schreef op 17 oktober 2008 @ 11:43:

Wat zijn mensen panisch om hun kinderen te verwennen .

Wie het breed heeft laat het ook iets breder hangen .

Helemaal mee eens,wij hebbenhet dit jaar wat breder dan afgelopen jaren en ben vanmiddag heerlijk wezen shoppen bij Bart Smit en intertoys etc voor leuke kadootjes vooor 5 december...

Zo blij dat het dit jaar geen actionrommel hoeft te zijn.

Kan me nu al verheugen op dat blije bekkie,heerlijk!!
Action heeft inderdaad ook rommel. Maar als je kieskeurig bent, kun je er ook goed spul kopen. Toen mijn dochtertje bijvoorbeeld twee was, hebben we die houten snijsetjes (je kent ze wel, dat nepfruit en die nepgroente van hout met klittenband) voor minder dan de helft van de normale prijs gekocht. En ze hebben veel meer houten speelgoed. Bijvoorbeeld houten leerklokken, houten dingen hoe je moet leren veters strikken etc. Idem met erg leuke boeken en puzzels (kruidvat heeft ze ook wel eens). Een puzzel kost al snel 10 euro. Daar heb je een puzzel voor 1 euro. Zelfde kwaliteit. Dat zijn zo de dingen waar je bij Action erg goed kunt slagen!
quote:Flinterke schreef op 19 oktober 2008 @ 20:58:

[...]

O jee, het cadeautje voor de derde verjaardag van mijn dochter kost ons niets. Wij hebben het bij elkaar gespaard van zegeltjes. Ze krijgt een mooi houten poppenhuis inclusief poppen en meubeltjes. Mooi niet dat daar nog wat bij komt. Niet dat ik het geld niet kan missen, maar omdat ik het gewoon niet nodig vind om te kijken hoeveel iets kost. Het gaat mij om dat wat zij krijgt en niet wat het mij heeft gekost.

Dat ben ik dan ook weer met je eens. Maar toen ik het stukje van Moppetoet eerst las, las ik dat ze een spel voor ¤0,75 op de rommelmarkt gekocht heeft en had ik hier het beeld bij van 'een spel van de rommelmarkt' en dat is in mijn ogen een misschien compleet, maar toen niet meer nieuw-uitziend spel (zacht uitgedrukt). Maar als de helft nog in cellofaan zit is het natuurlijk wat anders, alleen haalde ik dat niet uit de eerste post.

En dan nog, ik vind een houten poppenhuis-met-meubeltjes, of je die nou op zegeltjes spaart (waar kan dat trouwens, vertel vertel) of je het koopt, een stuk leuker dan dr. Bibber. Maar dat is persoonlijk natuurlijk.

Zo en nu heb ik er alles wel over gezegd denk ik.

Ben het eigenlijk nog het meeste eens met wat BGB zegt:

Wie het breed heeft laat het ook iets breder hangen

En ja, ik verwen ze dus graag, op hun verjaardag en met sinterklaas erg en zo tussendoor ook nog een beetje
Whatever, I do what I want
quote:crini schreef op 20 oktober 2008 @ 23:07:

[...]

En dan nog, ik vind een houten poppenhuis-met-meubeltjes, of je die nou op zegeltjes spaart (waar kan dat trouwens, vertel vertel) of je het koopt, een stuk leuker dan dr. Bibber. Maar dat is persoonlijk natuurlijk.

Ben het eigenlijk nog het meeste eens met wat BGB zegt:

Wie het breed heeft laat het ook iets breder hangen

En ja, ik verwen ze dus graag, op hun verjaardag en met sinterklaas erg en zo tussendoor ook nog een beetje Dat kun je sparen bij de bouwmaat, een bouwmarkt voor ondernemers. Onze dochter krijgt ook veel tussendoor, en ik denk wel dat het klopt wat BGB zegt.
ik denk dat het ook wel verschil maakt HOE je ermee omgaat!

mijn zoontje krijgt regelmatig kleine cadeautjes(voornamelijk van zijn oma's en tante's)het zijn kleine cadeautjes waar hij ook erg blij mee is.daarentegen leer ik hem heel goed dat dit niet vanzelfsprekend is en dus gaan we 2 keer per jaar zijn speelgoed opruimen,en alles waar hij niet meer mee speelt gaat naar een weeshuis in polen.het gaat dus vooral om het waarderen van spulletjes.het zijn geen grote cadeaus wat hij krijgt(puzzeltje,kleurtjes,kleine autootjes)en het is zeker niet zo dat hij nu steeds meer en steeds groter verwacht!
quote:crini schreef op 20 oktober 2008 @ 23:07:

[...]

En dan nog, ik vind een houten poppenhuis-met-meubeltjes, of je die nou op zegeltjes spaart (waar kan dat trouwens, vertel vertel) of je het koopt, een stuk leuker dan dr. Bibber. Maar dat is persoonlijk natuurlijk.IK vind een poppenhuis ook leuker, maar als je een jongetje van bijna zes hebt, dat al "héél lang" om Dr.Bibber zeurt, dan koop je geen poppenhuis (dat is natuurlijk ook voor *meisjes*, en dat wíllen jongetjes niet ). Had ik niet toevallig dat goedkope Dr.Bibberspel gevonden, dan had ik het wél nieuw gekocht.

Stijg ik nog een béétje in achting als ik zeg dat ik zelf een Cars-taart ga maken, waar ik een autootje van Red (de brandweerauto) en het standbeeld van Stanley op zet (spiksplinternieuw) ? Die heb ik namelijk in de vakantie in Frankrijk gekocht, vier euro goedkoper dan hier, en die liggen dus al maanden in de geheime doos te wachten op de verjaardagstaart.
Zoiets dus, maar dan met échte autootjes.

Wat een gave taart moppetoet
Een Pingu-taart (gekleurde-chocolade-pingu-plaatje gemaakt met vloeibare chocolade) en een prinsessentaart zijn al eerder gelukt. Ik ben gek op taarten versieren.

Zoiets, de mijne leek er wel op.

Dit jaar wil ik een slagroomvlaai met groene slagroom, en dan een weggetje maken van donkerbruine hagelslag en poedersuiker voor de strepen. En dan bloemetjes om Stanley heen, die door Red besproeid zouden kunnen worden.

ben het met je eens. ik vind het ongelovelijk als ik hoor over iemand dur dochtertje van 5 jaar die haar eigen computer op de slaapkamer heeft, lcd tv mét dvdspeler met een heleboel dvd's, en Wii etc. En dan janken als moeder eens een keer nee zegt. Wat uiteindelijk dus toch weer ja wordt.

ik kreeg met mijn verjaardag altijd iets van 100 gulden, voor mijn mooie rapport 5 gulden, voor mn zwem-diploma een kadootje. Met sinterklaas voor 100 gulden. Met kerst niets want dat werd te duur voor mijn ouders. Ik had geen tv of pc op mijn kamer. toen ik 16 was had ik een oudje waar ik zelf voor had gespaard. Tuurlijk was ik wel eens jaloers op kinderen die meer of duurdere spullen kregen. Maar is dat nou zo erg. Zo kan een kind zich tenminste ergens op verheugen en over fantaseren.
Bijna zonde om op te eten moppetoet,maar nog zonderder om NIET op te eten .

Krijg er trek van,ben echt gek op taart..
Gelukkig houden we de autootjes over.
quote:moppetoet schreef op 21 oktober 2008 @ 16:27:

[...]

IK vind een poppenhuis ook leuker, maar als je een jongetje van bijna zes hebt, dat al "héél lang" om Dr.Bibber zeurt, dan koop je geen poppenhuis (dat is natuurlijk ook voor *meisjes*, en dat wíllen jongetjes niet ). Had ik niet toevallig dat goedkope Dr.Bibberspel gevonden, dan had ik het wél nieuw gekocht.

Stijg ik nog een béétje in achting als ik zeg dat ik zelf een Cars-taart ga maken, waar ik een autootje van Red (de brandweerauto) en het standbeeld van Stanley op zet (spiksplinternieuw) ? Die heb ik namelijk in de vakantie in Frankrijk gekocht, vier euro goedkoper dan hier, en die liggen dus al maanden in de geheime doos te wachten op de verjaardagstaart.ja, je stijgt heel erg in achting. Wauw wat een mooie taart! En zoals ik hierboven al min of meer zei (volgens mij in mijn laatste post?), in eerste instantie leek me dat armoedig, gewoon omdat ik het beeld had van een 75-cent-van-de-rommelmarkt-spel en dat beeld niet heel positief was (ik stelde me er niet een zo-goed-als-nieuw-spel bij voor, omdat ik dat niet verwachtte voor die prijs, snap je?)
Whatever, I do what I want
quote:Heyjij schreef op 21 oktober 2008 @ 20:18:

ben het met je eens. ik vind het ongelovelijk als ik hoor over iemand dur dochtertje van 5 jaar die haar eigen computer op de slaapkamer heeft, lcd tv mét dvdspeler met een heleboel dvd's, en Wii etc. En dan janken als moeder eens een keer nee zegt. Wat uiteindelijk dus toch weer ja wordt.

ik kreeg met mijn verjaardag altijd iets van 100 gulden, voor mijn mooie rapport 5 gulden, voor mn zwem-diploma een kadootje. Met sinterklaas voor 100 gulden. Met kerst niets want dat werd te duur voor mijn ouders. Ik had geen tv of pc op mijn kamer. toen ik 16 was had ik een oudje waar ik zelf voor had gespaard. Tuurlijk was ik wel eens jaloers op kinderen die meer of duurdere spullen kregen. Maar is dat nou zo erg. Zo kan een kind zich tenminste ergens op verheugen en over fantaseren.

Ik vind ook dit stukje weer erg 1960. Het is nu eenmaal een andere tijd. Je kunt toch niet serieus je hedendaagse opvoeding baseren op wat de norm was toen jij werd geboren?En waarom is je eigen opvoeding de algemene norm dan?

Jij denkt dat als een kind veel spullen heeft, dat het niks meer te wensen heeft? denk eens terug naar je eigen kindertijd, je had altijd wel wensen. Ieder kind wenst de hele speelgoedwinkel als je het hem vraagt. Als er aan mij werd gevraagd wat ik wilde voor sinterklaas, dan had ik het hele boek van bart smit aangevinkt, terwijl wij het thuis niet breed hadden (toendertijd) en ik niet zo heel veel dingen kreeg.

Het een sluit het ander niet uit hoor.

Mijn kind is nog steeds vreselijk blij met een autootje van vier euro, ondanks het feit dat ie een tv en een computer op zijn kamer heeft. Hij vindt namelijk racespelletjes erg leuk om te doen, en zit uren te tellen en rekenen op de computer en engelse woordjes te doen. Ik vind het niet raar dat ik voor hem dan de tweede computer op zijn kamer zet.

Ik mis echt volledig de logica geloof ik...
@Crini,

Loop gewoon voor de lol eens een kringloopwinkel in. Deze week zag ik twee spellen (een 1000stukjes puzzel en nog iets anders) gewoon nog in het cellofaan, voor 70 cent. Als je een nette doos opent, dan zie je vaak dat de spelfiguurtjes nog in het voorgestanste kartonnetje zitten. Écht splinternieuw dus.

Natuurlijk is er ook genoeg dat ik nevernooit zou willen kopen, of gratis krijgen, maar dat is het leuke juist, je gaat erheen om te kijken of er iets van je gading is.

Leve de wegwerpmaatschappij !!!! (Alhoewel....)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven