Help me alsjeblieft de kraamtranen door.

07-10-2009 18:40 219 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hier lig ik dan, net vanmorgen ontslagen uit het ziekenhuis met mijn kersverse dochter en ik zie het niet meer zitten. Ik kan alleen nog maar huilen.

Omdat ik zwangerschapsvergiftiging heb gehad heb ik de laatste weken alleen maar plat gelegen, afwisselend thuis en in het ziekenhuis. Hierdoor en door mijn helse bevalling van eergisteren is mijn lichamelijke conditie naar het absolute nulpunt gezakt. Toen ik vanmorgen naar huis mocht, voelde ik me de koning te rijk, maar eenmaal thuis besef ik pas hoe ziek, moe en zwak ik ben.

Nu zit ik met een heel teer poppetje van twee dagen oud dat niet aan de borst wil drinken een heel moeizaam wat bijvoeding accepteert, wat mij grote zorgen oplevert. Een peuter die alleen maar huilt en schreeuwt omdat hij weken niets aan zijn moeder heeft gehad en nu hij haar eindelijk terug heeft moet delen met een baby waar hij niet eens naar wil kijken. En een kraamhulp van 23 uit de categorie ik sta erbij en ik kijk ernaar.

Natuurlijk ben ik blij met mijn versgeperste dochter, maar dat gevoel is nu wel even heel ver naar de achtergrond verdwenen. Ik zie even niet meer hoe dit allemaal goed moet komen. Vanaf vrijdag is mijn man godzijdank vrij, maar morgen zal ik het echt nog alleen met de best lieve maar totaal oneveraren en onbeholpen kraamhulp moeten rooien en ik weet niet waar ik het vandaan moet halen.
The time is now
@layla: ik doe zowiezo niet elke dag de kinderen in bad. Het is zowiezo niet zo goed voor de huis (en mijn kinderen hebben al een droge huid) en het scheelt ook een boel stress.

Bij mij gaan ze 2 a 3 keer per week in bad.

Inderdaad een ieniemini babietje trouwens, 4570 gram .

@banba: gefeliciteerd met je dochter! Wel lastig dat je nog zo onzeker bent. Geen idee of het al gezegd is maar je kunt verlening van de kraamzorg aanvragen voor 2 dagen. Als je nog zwak en onzeker bent lijkt me dat geen gek idee.

Banba, als je denkt dat je de verkeerde kant op gaat (kraamtranen/PPD); zorg voor regelmaat!! Echt heel belangrijk. Richt je op je rust, en ga iedere avond op tijd naar bed, met een tijdschriftje en een potje thee ofzo. Vermijd prikkels en doe echt rustig aan. Regelmaat is altijd belangrijk, maar voor jou nu even helemaal, omdat je je nog zo wiebelig bent. Veel succes!
Hoi Banba,

Gefeliciteerd met je dochter! Ik had precies hetzelfde als jij...dacht ook dat ik het niet kon. Inmiddels is zoon bijna 3 en dochter ruim een half jaar en het gaat allemaal z'n gangetje. Je bent zo labiel die eerste weken en je hebt nog totaal geen ritme met die kleine. Het komt allemaal goed.
Lieve Banba,

Van harte gefeliciteerd met de geboorte van je dochter!

Meis, ik heb geen ervaring met het krijgen van kraamzorg, maar wel met je rot voelen voor en na de bevalling. Alleen dat is al erg vermoeiend.

Dikke knuffel voor jou .

Fijn dat het allemaal al wat beter lijkt te gaan dan de dagen hiervoor. Overleg met je kraamhulp dat je steeds meer dingen zelf gaat doen, met haar als backup op de achtergrond. Dan krijg je vanzelf meer vertrouwen in- en feeling met het zorgen voor je ienimini meiske. Over anderhalve week ben je dan een volleerde babymama. En een volleerde peutermama ben je natuurlijk al! Natuurlijk zal het niet meteen soepel lopen als je man gaat werken, maar dat verwacht ook niemand van je (toch? ).

Lieverd, ik wens je veel succes en kom vooral hier vertellen als het goed gaat (ook zit zat in tranen om je post van 15:18 ), maar ook als het niet goed gaat. Geen vraag of gevoel is gek!!!! (En al helemaal niet voor een ervaren kraamverzorgster, hint hint )

Veel liefs, Woei

*is erg blij dat ze een ervaren kraamverzorgster heeft aangevraagd, maar gaat nu toch Lief even instrueren wat te doen in het geval dat er over 5,5 maand een dom wicht voor de deur staat*
quote:Apricot schreef op 09 oktober 2009 @ 17:24:

[...]

Ik ben al 4 weken bezig en dan kan het wel, hoor.

Enne Roque, dat is niks om jaloers op te zijn, want het is gewoon echt teveel. Ben nu met hulp van een lactatiekundige aan het afbouwen. Bovendien dronk uk niet aan de borst en kolf ik fulltime. Pas sinds vandaag voed ik volledig aan de borst. Zo heeft iedereen wat, hè.

Herkenbaar. Bij mij nog extremer overigens... ik zat dit keer op dag 3 op 400 cc... Bij zoon (die ook pas met een maand volledig zelf dronk) had ik nóg meer stuwing en productie... Appricot, het kan ook zijn dat je zoveel productie hebt nu omdat het oefenen met je kind aan de borst ook stimuleert, dat had ik bij zoon ook, komt vanzelf goed als je gewoon alleen je kind aan de borst hebt en niet meer hoeft te kolven voor alle voedingen.

Banba, het komt écht écht goed. Wat mirjam zegt is wel waar: zorg voor je rust en regelmaat en zorg vooral ook goed voor jezelf. En het is ook even wennen en zoeken ineens 2 kindjes die van je afhankelijk zijn. Dat heeft (bijna) iedereen, laat staan als je een zware bevalling achter de rug hebt. Ik zie er nu (gupje is 3 weken) ook al tegenop dat manlief weer gaat werken en ik was lichamelijk na 1 dag al weer bijna de oude. Ga je alsjeblieft niet schuldig of rot voelen als je er tegenop ziet. Het ís ook eng en lastig, maar je kunt het echt, dat zul je zien! En zodra man dan thuis is jezelf lekker laten verwennen. Echt doen hoor! (en je dus níet verplicht voelen om te zorgen voor eten op tafel ed.!!! Dat komt later allemaal wel weer een keer....)
Banda, je hoeft nog helemaal niet te denken aan het moment dat de kraamhulp weg is. Ze is er net!!! En bekijk het opnieuw tegen die tijd. En de vk had toch ook al verlenging aangeboden?

Ik zou dat aanbod zeker aannemen. Nogmaals, het komt allemaal goed!!!!
Banba; van harte met je dochter meid.

Erg vervelend dat je je zo moet voelen. maar het komt echt, echt allemaal goed! ik hoop voor je dat dat alleen niet te lang mag duren. Ik herken je gevoel maar al te goed meis. Zou je zo een echte knuffel willen geven en je willen helpen!

Sterkte en zet hem op. Wees trots op wat je hebt gepresteerd!

Liefs marleen
Gefeliciteerd met je nieuwe kindje!

Het komt allemaal goed, dag per dag en niet te ver vooruitkijken lieverd. Ze blijft nog tot na het weekend. Dan ben je zelf al weer steviger en ken je je kleine meid beter!

Schroom niet om hulp te vragen, laat een ander de boodschappen doen en je huis poetsen. Richt je rusitg op je kinderen. Je zoon kan je vast hardstikke goed helpen als je man weer aan het werk is. Kinderen begrijpen veel hoor!
Je moet de dagen volgende week gewoon nemen zoals ze komen. Dan maar later in de kleren of zelf wat later douchen. Mijn dochter is nu 9 maanden en mijn oudste is nu 3. Ik heb alles altijd relaxed gedaan. Op mijn gemakje. Peuter erbij betrekken: luiers halen, mama helpen met de baby enzo. Dat is harstikke gezellig.

En vergeet niet: zo'n jong kindje slaapt nog heel erg veel. Als je dochter slaapt ga je met de oudste wat leuks doen.
@Broedkippetje, ja ik bespreek mijn gevoel wel met de kraam en ook met de verloskundige. Zij was er vandaag weer even en is ook een hele fijne vrouw. Ik heb inmiddels inderdaad verlenging gekregen en de kraam blijf tot en met woensdag, die gedachte brengt al wat meer rust.

@Layla, inderdaad herkenbaar. Ook mijn man werkt in ploegen en de avonden zullen dan ook pittig zijn. Gelukkig is zoon wel een goede slaper, dus na 7 uur zal het goed te doen zijn.

@Toffifee,

@Mirjam, daar heb je gelijk in. Ik heb bewust tot nu toe ook al het bezoek buiten de deur gehouden. Ik moet er niet aan denken om nu allerlei tantes te woord te staan. Slapen doe ik veel en ook best goed inmiddels.

@Woei, wat een lieve reactie. Ik hoop van harte dat bij jou alles straks soepel verloopt en dat je ook een engel van een kraam op de stoep krijgt. Als iemand het verdient.....

@Iedereen, fijn hoor al die peptalk en lieve woorden, ik kan het ook echt goed gebruiken.

Vannacht ging het eigenlijk heel goed. Dochter is zelfs drie keer zelf voor een voeding gekomen. Ik was dan ook diep teleurgesteld dat ze toch wéér was afgevallen bij het wegen vanmorgen. Ze is nu over de 10% van haar geboortegewicht verloren en we moeten daarom nu echt alle zeilen bijzetten om te zorgen dat ze voldoende binnenkrijgt. Om een duidelijk beeld te krijgen stoppen we tijdelijk met aanleggen, maar geven alleen nog maar gekolfde melk in een flesje. Zo kunnen we beter zien en bepalen wat er ingaat. Omdat ze nog niet zo goed wakker is steeds, gaan de flessen er bijzonder moeizaam en soms maar half in. De verloskundige drukte me vanmiddag nog op het hart dat ze ook gewoon wat vroeg was (37 weken) en dat het moeizame drinken in de eerste dagen daar wel bijpast. Toch maak ik me (natuurlijk) wel zorgen en hoop van harte dat ze morgen is aangekomen of iig stabiel is gebleven...

Tot zover mijn troubles van vandaag
The time is now
Goed idee om even de bv via de fles te geven.

Drinken aan de borst kan erg vermoeiend zijn, via de fles is het wat makkelijker dus spaart ze energie, die ze weer kan gebruiken om te groeien.

Vaak zie je van de ene op de andere dag de kindjes die veel afvallen weer omhoog schieten.

Dat ze niet zo goed wakker is, heeft weer met het behoorlijke afvallen te maken, de energie is even op.

Dus tussendoor niet je kindje storen maar lekker laten slapen, badje een dagje overslaan (warmhouden kost je kindje ook veel enrgie) en het flesje.

Zeker weten dat over 2 dagen alles weer lekker loopt.

Kndje komt dan aan en heeft dus weer meer energie en is dus weer meer wakker en drinkt dus weer beter...en zo is de cirkel rond.
Ik snap je zorgen want het is nog zo'n klein pasgeboren grietje, maar zo te lezen heb je nu een fijne kraamhulp en verloskundige kan je ook altijd bellen als er iets is, dus heus meid, het komt goed
Eens met Pearle. Als je je kindje nu vooral voedt en laat slapen komt ze vanzelf op krachten (en jij ws ook), waardoor ze straks beter gaat drinken. Voor je het weet komt ze dan wel weer aan. Probeer ook zelf voldoende rust en slaap te pakken. Mijn ervaring is dat je dan ook meer voeding gaat aanmaken.

Nadat de kraam weg is kun je toch ook nog wat begeleiding krijgen van de wijkverpleegkundige? Dat is mij tenminste verteld. Zij is dan niet bij je in huis, maar je kunt wel met vragen bij haar terecht. En Yunio heeft ook een telefoonnummer waarop je 24 per dag kunt bellen met al je vragen: 0900-9864. Daar zit ook een vplk aan de lijn.

Lika, mijn productie is zo hoog geworden door het vele kolven, helaas. Vraag en aanbod raakten bij mij verstoord. Nu het wel lukt met aanleggen kolf ik alleen als ik voel dat het moet, waardoor de productie ook langzaamaan wat terugloopt. Maar goed, daar zal ik dit topic niet mee vervuilen. Heb mijn eigen topic waar ik super geholpen ben!
banda als eerste gefeliciteerd met je dochtertje.

En zo herkenbaar de traankramen en gevoelens.

Hier ook een baby gehad die alleen maar afviel ondanks heel goed drinken aan de borst. Zat op 13% van het geboortegewicht eraf. Alle zeilen bijgezet en kolven, aanleggen, kolven en weer aanleggenen toen.................6 maanden volledig bv gegeven, dus het kan. Is hard werken en bedenk vooral of je het wil. Kunstvoeding is ook goed.

Maar als je het echt wil en de energie nog hebt dan gaat het je zeker lukken
Banba,

Wat een start..ontzettend herkenbaar!

Ik vond mijn 1e kraamhulp ook niet iemand die haar handen uit de mouwen stook en belde op dag 3 met dikke tranen naar het kraamburo. Ze vonden het niet meer als normaal om een andere ervaren persoon te sturen en wat heb ik genoten!

Als je huilbuien aanhouden en je echt niet kunt genieten kaart het aan bij de verloskundige of je huisarts, je bent echt de enige niet!

Ook kan je hulp vragen voor de borstvoeding?

Vind je ontzettend dapper dat je je echte gevoel uitspreekt!

Gefeliciteerd en geniet ervan ze groeien zo hard...geniet op jou manier...waar jij je goed bij voelt!

(het kan dat veel mosterd is, ik hoop t niet )

Liefs,
Gelukkig gaat het al beter met je...

Die vervelende kraamtranen ook!
Gefeliciteerd met je dochter!

Ik heb de rest van het topic neit meer gelezen, maar ik ben met het HELLP syndroom bevallen en ik kan me wel voorstellen hoe je je voelt. Heb het toen zelf ook HEEL zwaar gehad. MAar het komt allemaal goed met een beetje veel rust. Heel veel sterkte!
banba uiteraard van harte met je dochter en wat goed dat jullie gebeld hebben voor een andere kraam!

Ik zou ook zeggen: probeer nu nog te genieten van de hulp en probeer even niet te denken aan over 1,5 week.

Ik weet het, het is lastig maar probeer toch maar.

Over 1,5 week en erna is baby een stukje groter, ben je meer gewend aan haar en de hele situatie en voel je jezelf ook weer een stukje beter, lichamelijk gezien zeker en hopelijk geestelijk ook.

Probeer met de dag te leven sterkte en dikke kus!
Hoe is het met jullie Banba?
Ppffff, nou ik ben weer thuis. Nadat ik me zaterdagavond heel slecht voelde en 's ochtends een onderdruk van 109 bleek te hebben, ben ik zondag weer opgenomen samen met baby.

Baby bleek veel te geel en is meteen onder de lamp gegaan en kreeg een maagsonde geplaatst, omdat het drinken inmiddels helemaal niet meer wou. Nadat we een week hebben lopen kloten in het ziekenhuis, heb ik nu eindelijk de goede medicijnencombi, waarmee mijn bloeddruk onder controle is. Ik ben dus thuis, maar baby niet. Het drinken gaat wel langzaam beter en ze komt aan, maar ze is er nog niet. Ze moet nu 65cc drinken om de 3 uur, maar meer dan zo'n 40 gaat er meestal niet in en dus door de sonde. Ik ga ervan uit dat het nog wel een weekje duurt, voordat we haar mogen ophalen.

Ik baal er wel enorm van, want hoewel dit beeld precies gelijk is aan wat we met onze eerste hebben meegemaakt (die meteen moest blijven) had ik nu echt op een normale kraamtijd gehoopt. Ik voelde me ook behoorlijk verscheurd toen ik meisjeklein vanmiddag moest achterlaten.

Gelukkig voel ik mezelf fysiek en mentaal inmiddels wel een stuk stabieler en hou me vast aan de (me hier voorgeschotelde) mantra; this too shall pass
The time is now
Eerst las ik je kraamtranen verhaal, het gevoel dat ik helaas maar al te goed ken, en nu krijgen jullie dit er ook nog eens bij.

Ik hoop dat het snel beter gaat met jou en jullie kleine meid. En dat je binnenkort rustig en ontspannen kan genieten van de kraamperiode.

(en over die mantra....die heb ik ook gebruikt, hij werkt hoor! Nu 8 maanden verder en heb het al lang en breed achter de rug).
O, ik zie hier al hoe het met je is? Jee meisje in het ziekenhuis, bah, dat was niet de bedoeling
oh Banba, wat een naar gedoe allemaal, zeg! Toch klink je nog wel alsof je de moed erin weet te houden!! Knap!

Ik wens je sterkte en voor de kleine ook veel voorspoed!
He getsie Banba! Dat is ook niks, je moppie in het zkh. Mocht je niet blijven? Of wilde je dat liever niet voor oudste?

Ik hoop dat ze snel mee naar huis mag!
Ach nee toch! Sterkte mop
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven