Het consultatiebureau

31-07-2011 15:09 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een dochter van 12 weken en 'moet' dus elke maand naar het consultatiebureau (ben nu 3x geweest). Ik vind het, buiten de inentingen, zo'n onzin. De adviezen die ik daar krijg, daar heb ik helemaal niks aan.

De manier hoe dat ze met mijn kindje en mij omgaan vind ik ook helemaal niet prettig, Ze geven je daar zo het gevoel dat je het als ouders allemaal maar niet begrepen hebt, terwijl het juist heel goed gaat. Ik wil er dus eigenlijk niet meer naar toe. Ik weet dat het niet verplicht is maar je wordt helemaal bang gemaakt dat dan je kind niet vaak genoeg gecontroleerd wordt.

Zijn er hier mensen die ook alleen voor de inentingen gaan? En als je kind moet worden ingeënt laat je je kindje dan wel opmeten en wegen of ga je echt alleen voor de prikken?

Ik ben benieuwd naar de ervaringen!
Neem het cb met een korreltje zout. Mijn broers hebben het afgelopen jaar net als ik een kindje gekregen. Soms bespreken we wat het cb iedereen aanraadt. En jawel, ze zeggen allemaal wat anders. De één wil dat je juist magere yoghurt geeft, de andere volle. En die van ons heb ik nog nooit iets horen zeggen over het geven van yoghurt Het maakt allemaal niet zoveel uit. Pik er uit wat je handig vindt, en laat de rest langs je heen glijden. Ze doen ook maar wat. Ik vind het goed dat ze dingen proberen te screenen, maar daardoor kan het zo zijn dat sommige moeders zich op de vingers getikt voelen. Let it go!
Ik heb dat gevoel totaal niet, maar goed, wat ik niet begrijp: waarom zeg je dat daar niet gewoon

"ik zie dat u echt alles opschrijft. is dat een standaardprocedure of moet ik aan mezelf twijfelen?"

"Ik vind 'geeft opdracht aan' best negatief klinken. Is dat mijn aanname of bedoelt u het ook zo?"

"ik moet eerlijk zeggen dat ik me hier soms erg onzeker voel, terwijl ik doorgaans heel blij ben dat het zo goed gata met ons gezin. Ik zou graag even bepreken of dat terecht is?"

etcetera.

Zó makkelijk en klaar ben je.
Of "ik heb het gevoel dat u het raar of niet goed vindt dat mijn man niet meegaat naar het CB. Ik wil dat wel even toelichten? En denkt u dat het noodzakelijk is dat hij wel meegaat, en waarom dan? Ik ben daar heel benieuwd naar"

Nou ja, kan nog wel even doorgaan.

Van alles aannemen en dan klagen is zo makkelijk...
Gewoon niet meer gaan en dus die onzekerheid laten winnen, het 'maar laten' .. vind je dat echt een betere manier dan het gewoon bespreken aldaar?

Dat kan ik me niet voorstellen.

Nu stop ik maar weer met posten
Rococo, wat formuleer je het mooi! Ga ik onthouden
Ik heb geloof ik niet gezegd dat ik het er daar niet over gehad heb.

Ze wuiven dat alleen steeds weg en vinden de manier waarop ze iets verwoorden niet belangrijk. Daarbij ben ik helemaal niet onzeker, juist niet, daarom vind ik de adviezen die ik krijg niet nuttig omdat ik mijn eige kind het beste ken denk ik.

Ik ben niet bang voor hetgeen ze over me schrijven maar dan moet het wel kloppen met hoe het echt gaat als ik daar ben.

Misschien is het inderdaad gewoon beter als ik alleen nog maar voor de inentingen ga.
Misschien is het gewoon beter om je niet zo druk te maken over zoiets? Het CB is er niet voor niets, ik denk dat een hoop mensen toch blij zijn dat er een dergelijke instantie bestaat. (soms tref je het niet met de mensen die er werken, dat kan altijd)

Advies is in het algemeen wel nuttig, of het nuttig is voor jou en je kind op dat moment, dat is een tweede. Daarom luister ik wel altijd, en kijk ik daarna wel of ik er iets mee doe. Je zult maar zo overtuigd zijn van je eigen gelijk, adviezen naast je neerleggen en de gouden tip over het een of ander missen. Toch jammer dan.

Als je je daar niet serieus genomen voelt in het aangeven dat je de manier waarop ze dingen verwoorden niet prettig vindt, kun je het misschien eens op een andere manier brengen? Hoe heb je dat aangegeven?

Je klinkt in je laatste post nl nogal alsof je het allemaal beter weet, als dat ook is zoals je daar over komt, en dingen bespreekbaar maakt, tsja, daar zou ik als ik cb arts of verpleegkundige ook geen discussie over aangaan. Er zitten namelijk nog zat mensen in de wachtkamer die misschien wel openstaan voor advies, dan zou ik daar mijn tijd liever instoppen.
Hoe oud ben je eigenlijk?

Ik begrijp daarnaast nog steeds niet waar je zo bang voor bent.... wat maakt het uit wat ze wel of niet opschrijven? Waar ben je bang voor?
Misschien kom ik over alsof ik alles beter denk te weten in mijn post maar dat is niet de bedoeling. De adviezen waar ik niks aan heb is bijvoorbeeld hoe ik de nachtfles moet afbouwen maar ik had net verteld dat ze 's nachts al 8 uur achter elkaar slaapt.

Dat ik de laatste fles 's avonds altijd op precies hetzelfde tijdstip moet geven, honger of geen honger en als ze slaapt ik haar daar wakker voor moet maken. Soms zit er weleens een uurtje verschil in maar dat ik blijkbaar niet goed.

Dat ik mijn dochter zich in slaap moet laten huilen terwijl ze heel makkelijk in slaap valt als ik nog even (10 minuten) met haar knuffel na de laatste fles en haar daarna slapend ik bed leg. Laten huilen is gezond zegt die verpleegkundige daar.

Dat zijn adviezen waar is me niet in kan vinden.
Ik ben niet bang voor wat er wordt opgeschreven ik vind alleen dat het moet kloppen.

Mijn leeftijd is denk ik niet van belang maar niet geheim, ik ben 33.
Nee dat zijn adviezen die geen betrekking op je hebben.... Nou en, fijn toch dat alles wel goed bij je gaat.
En volgens de mensen daar klopt het, alleen volgens jou niet... wie heeft er dan gelijk?

En dan nogmaals, wat kan het je schelen hoe zij het zien.... je hebt er toch geen last van.
quote:christina schreef op 31 juli 2011 @ 19:06:

Ik heb geloof ik niet gezegd dat ik het er daar niet over gehad heb.

Ze wuiven dat alleen steeds weg en vinden de manier waarop ze iets verwoorden niet belangrijk. Daarbij ben ik helemaal niet onzeker, juist niet, daarom vind ik de adviezen die ik krijg niet nuttig omdat ik mijn eige kind het beste ken denk ik.

Ik ben niet bang voor hetgeen ze over me schrijven maar dan moet het wel kloppen met hoe het echt gaat als ik daar ben.

Misschien is het inderdaad gewoon beter als ik alleen nog maar voor de inentingen ga.

Tja, als je de vragen stelt zoals ik ze formuleer krijg je toch wel een antwoord of het terecht is dat je je onzeker voelt daar?

En alle reacties gaan natuurlijk over je onzekerheid daar, iets waar je nota bene zelf een topic over opent, niet over je onzekerheid als moeder op zich. Waarom je daar nu aanrefereert is me een raadsel.

Direct een gesprek aangaan over specifiek dat wat er volgens jou onterecht geschreven wordt heb je dus wel/niet gedaan.. blijft vaag?

Ach weet je, ga dan niet. Je bent zo achterdochtig, het ligt alleen bij hen niet bij jou... dus haal je inentingen en blijf verder thuis, ipv proberen je gevoel ten goede te keren. Succes ermee.
Dat is zeker heel fijn en ben ik ook echt heel erg blij mee.
quote:Veronicas schreef op 31 juli 2011 @ 15:12:

Overleg je bezwaren eens met je huisarts. Ik was ook niet zo ontzettend blij met de communicatie bij het CB hier en mijn huisarts wilde het prikken en controleren wel overnemen van het CB. Tenminste, de huisarts zou dan prikken en de assistente hield 'n groeicurve bij op basis van wat ik zou doorgeven als ik junior thuis gewogen had.

Uiteindelijk kwam hier een andere vpk en cb-arts waar ik veel fijner contact mee had en ben ik dus wel naar het CB blijven gaan. En niet alle huisartsen willen die controles overnemen. Maar je kunt 't altijd overleggen toch?overstappen naar HA kun je overwegen, maar vlgs mij worden de vaccinaties dan niet meer vergoed? meen eens zoiets gehoord te hebben.
quote:Fame schreef op 31 juli 2011 @ 15:28:

Het is de kinderbescherming niet. LAat die mutsen lekker schrijven als ze dat zo fijn vinden. Voor je het weet hoef je er niet meer naar toe.

Het consultatiebureau bestaat niet meer.

Dit zijn tegenwoordig Centrums voor Jeugd en Gezin geworden.

Ze hameren er erg op dat je bij opvoedproblemen hulp en ondersteuning kan krijgen. Hebben ook erg korte lijnen met het AMK . Dus je moet je er wel degelijk bewust van zijn wat je aan ze meedeelt.
Ik begrijp je probleem niet zo goed. Je mág gratis gebruik maken van de diensten van het CB, ze houden de ontwikkeling van jouw kind in de gaten en zorgen dat de benodigde vaccinaties gegeven worden. Het kan in Nederland nooit snel goed zijn wat betreft de zorgverlening lijkt het wel: te veel of te weinig 'aandacht'.

Bespreek jouw problemen met de verpleegkundige, en als je dat niet wilt: hou dan op te zeuren. Hou gewoon in je achterhoofd dat deze verpleegkundige jou niet 24 uur per dag/7 dagen per week ziet, maar het moet hebben van die contactmomenten op het CB. In die tijd moet zij een inschatting maken van hoe het gaat met kind en ouder(s). De dingen die naar jouw idee niet van toepassing zijn op jouw/jullie situatie laat je lekker gaan.
Sugarmiss, wij hebben hier anders wel een cb, geen cjg. CB gaat onder de vlag van de thuiszorgorganisatie (zuidzorg), cjg is iets van de gemeentes uit. Ik geloof dat er wel her en der de combi wordt gemaakt, om zo alle ouder-kindzorg bij een loket te hebben.

TO: als je het dan toch beter weet, ga dan lekker niet (ze hebben het al druk zat zonder jou) of ga wel, vertel niks, luister nergens naar en ga weer naar huis.

En geen topics meer openen he, dan krijg je ook adviezen, brrrrrr ;)
Hier echt een heel makkelijk cb. Sta ook meestal met een paar minuten weer buiten. Heb zelf nooit echt vragen en het is ook niet zo dat ze hier uit zichzelf met tips en adviezen komen. Heb binnekort de 4-maandencontrole, dus ben benieuwd of ze over eten gaan beginnen.

Maar goed snap dat je het vervelend vind dat alles wat je zegt en doet genoteerd word. Vind dat ook eerlijk gezegd wel heel erg overdreven. Maar wat anderen ook zeggen, koppel dat terug naar hen, nu ga je je alleen maar steeds meer opvreten over alles wat ze doen.
Misschien heeft iemand het al gezegd anders alvast sorry maar je zegt in je op dat je MOET maar het CB is niet verplicht hoor, ik ga er ook alleen heen voor de intentingen en al die domme dingen die ze daar lopen te verkondigen gaat er bij het ene oor in en het andere oor weer uit. Het was bij ons zelfs zo erg dat als je de ene keer te horen kreeg dat hij ( bijvoorbeeld ) te veel op zijn linker kant sliep en dan wist de arts de volgende maand hier niets van .. Alles liep langs elkaar heen, de druppel voor mij was toen ik nog net niet voor gek verklaard werd dat ik gestopt was met borstvoeding en over ging op flesvoeding, er werd letterlijk gezegd dat het schandalig was, nou toen heb ik mijn zoontje opgepakt en ben weg gegaan en daarna niet meer terug gegaan, ik kom nu ( met de tweede ) alleen puur voor de prikken en het meten en wegen, meer niet. Er is niemand die mij gaat vertellen wat ik wel en niet mag doen, het is mijn kind en niet dat van hun, als ik advies wil dan vraag ik het wel.

Meid laat je niet gek maken hoor die die mafkezen,.
Ik kan me wel wat bij je ergernissen voorstellen hoor. De artsen die ik tref zijn over het algemeen prima, maar er zitten een paar overijverige verpleegkundigen tussen. Vooral het ongevraagde advies wat maar doorgedrukt wordt terwijl je aangeeft het anders aan te pakken, het gezucht en gesteun als je aankomt met een draagdoek en het geweldige advies om te stoppen met kolven, want veel te veel gedoe. Ik heb een behoorlijk lijstje tenenkrommende adviezen en opmerkingen vergaard in de afgelopen 1,5 jaar.

Maar.........

Wegen mijn (kleine) ergernissen op tegen de signalerende functie die het cb heeft bij gezinnen die die (extra) hulp en adviezen wel heel goed kunnen gebruiken omdat ze moeite hebben met opvoeden of een postnatale depressie aan het ontwikkelen zijn? Ik denk het niet. En ik heb het hier inmiddels zo opgelost dat man lekker gaat, of ik braaf knik bij de adviezen die gegeven worden en ze vervolgens weer heeeel snel vergeet. En gelukkig hoef je ook niet meer zo vaak naarmate je kind ouder wordt.

Mocht je je niet over je irritaties heen kunnen zetten, dan bespreek je het toch gewoon een keer met je huisarts? Misschien biedt hij/zij zelf wel aan om de controles over te nemen.
Wij noemen het CB bureau hier het CONTROLE bureau! Mijn man en ik hebben inmiddels besloten om hun maar helemaal naar de mond te praten, zeggen dat alles hartstikke goed gaat ( ook al is onze zoon een slechte eter), ja en amen knikken en overal zo kort mogelijk op te antwoorden. Ik ga er nog heen voor de inentingen en het wegen en meten, maar ze zitten daar inderdaad altijd ontzettend te vissen. Ondertussen; de adviezen die ze mij hebben gegeven daar heb ik weinig aan.

Dus gewoon zo kort en bondig mogelijk zijn en ondertussen maar vriendelijk blijven lachen! Haha!
quote:christina schreef op 31 juli 2011 @ 15:09:

Ik heb een dochter van 12 weken en 'moet' dus elke maand naar het consultatiebureau (ben nu 3x geweest). Ik vind het, buiten de inentingen, zo'n onzin. De adviezen die ik daar krijg, daar heb ik helemaal niks aan.

De manier hoe dat ze met mijn kindje en mij omgaan vind ik ook helemaal niet prettig, Ze geven je daar zo het gevoel dat je het als ouders allemaal maar niet begrepen hebt, terwijl het juist heel goed gaat. Ik wil er dus eigenlijk niet meer naar toe. Ik weet dat het niet verplicht is maar je wordt helemaal bang gemaakt dat dan je kind niet vaak genoeg gecontroleerd wordt.

Zijn er hier mensen die ook alleen voor de inentingen gaan? En als je kind moet worden ingeënt laat je je kindje dan wel opmeten en wegen of ga je echt alleen voor de prikken?

Ik ben benieuwd naar de ervaringen!

Ik heb precies hetzelfde gevoel: ze bemoeien zich met dingen waar ze niks mee te maken hebben ("Komen jij en je man alweer aan elkaar toe?" PARDON?!) maar geven geen adviezen waar ik iets aan heb. Ik vergeet dan ook meestal de afspraken (zal ook wel met rode letters in het dossier staan) omdat ik het echt als een moetje zie. Na een tijd ben ik alleen nog gegaan voor de inentingen, dat is geen enkel probleem. Ik zei het gewoon tegen de mevrouw die de afspraken plant. Dat ik met tegenzin kwam hadden ze allang door. Je kunt de inentingen ook bij de huisarts halen, hoef je er helemaal niet meer heen.

Het hangt volgens mij erg van het cb af hoe je het ervaart. Ik moet zeggen dat ik bij kind 1 met veel minder tegenzin ging, ik had niet veel aan de adviezen maar het irriteerde me allemaal niet zo. Nu zijn de afspraken ook altijd op kdv/werk-dagen (bij kind 1 was dat anders) dat helpt ook niet.
Bij mij is t ook best wel vreemd. Ik had een hele zware bevalling gehad, hadden ze in mn dossier genoteerd dat ik daar psychisch last van had.. Dat was helemaal niet zo, maar 4 weken na de bevalling zat ik gewoon nog niet zo lekker in mn vel, dus tja logisch dat het allemaal nog wat moeizaam ging. Wel vervelend dat het nu nog weleens terugkomt.

Verder echt belachelijke adviezen gekregen over borstvoeding, hij dronk teveel volgens de arts. Tevens liep mijn bv een keer terug door een griep, toen vertelde ze me dat ik een voeding moest afbouwen (niet echt handig als je daarna gewoon wilt verder voeden). Ook was hij een keer "te" weinig gegroeid, dus toen werd ik helemaal doorgezaagd over voeding. Maar tis allemaal best, ik snap ook wel dat zij alleen hun werk doen. Dat het bij mij allemaal best gaat, zo gaat het niet overal, dus ik begrijp de functie van t cb wel

Ik kom er trouwens buiten het wegen, prikken en meten nooit. Ook niet toen ik bv gaf, het zit gewoon te ver bij me vandaan en ik had nooit zin om een half uur te gaan reizen naar het CB.

Dus gewoon niets van aantrekken. Trouwens mijn zoon is nu 7,5 maand en ik hoef pas terug bij 11 maanden. Laatste keer is ook al weer een paar weken geleden.
Klikt het niet met 1 bepaald persoon? Want dan zou je kunnen vragen of je een andere arts/ verpleegkundige als vast contactpersoon mag. Verder: ene oor in, andere oor uit.

Hier hebben we een heel fijn cb, nooit het gevoel gehad dat iets niet goed was, of dat ze iets op wilden dringen, ze gaven juist goede adviezen. Ik ging er altijd graag heen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven