Het consultatiebureau

31-07-2011 15:09 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een dochter van 12 weken en 'moet' dus elke maand naar het consultatiebureau (ben nu 3x geweest). Ik vind het, buiten de inentingen, zo'n onzin. De adviezen die ik daar krijg, daar heb ik helemaal niks aan.

De manier hoe dat ze met mijn kindje en mij omgaan vind ik ook helemaal niet prettig, Ze geven je daar zo het gevoel dat je het als ouders allemaal maar niet begrepen hebt, terwijl het juist heel goed gaat. Ik wil er dus eigenlijk niet meer naar toe. Ik weet dat het niet verplicht is maar je wordt helemaal bang gemaakt dat dan je kind niet vaak genoeg gecontroleerd wordt.

Zijn er hier mensen die ook alleen voor de inentingen gaan? En als je kind moet worden ingeënt laat je je kindje dan wel opmeten en wegen of ga je echt alleen voor de prikken?

Ik ben benieuwd naar de ervaringen!
Ik heb te maken gehad met twee verschillende cb's door verhuizing en het was een wereld van verschil. Bij mijn oudste kinderen was alles prima ook al waren ze slank en klein, beantwoorden het cb vragen die ik had en ondersteunden ze waar nodig. Bij mijn huidige cb is het echt verschrikkelijk. Ze behandelen je bijna als een mogelijk kindermishandelaar. Ook mijn twee laatste kinderen zijn klein en slank. Elke keer gezeik dat ze te dun waren, dat ze niet genoeg groeiden, dat het mij misschien te veel werd (4 kinderen), telkens nog een keer terug moeten komen etcetera.... Echt heel vermoeiend. Nou waren dit gelukkig mijn derde en vierde kind, dus van onzekerheid bij mij was geen sprake, maar ik heb echt medelijden met moeders die daar met hun eerste kind naar toe moeten. Ik was tenminste bij mijn eerste wel onzeker en dan helpt zo'n houding van het cb absoluut niet. Daar ga je je dan zwaar rot over voelen, zeker net na je bevalling als je emotioneel nogal onstabiel bent.

Ik heb het er nooit over gehad bij het tweede cb, omdat ik er niet echt last van had. Ik weet dat de bedoeling erachter (problemen vroegtijdig signaleren) goed is, maar eigenlijk had ik het toch even moeten melden.

In ieder geval, ik begrijp wat TO bedoelt.
Ik woon tegenover het consultatiebureau, de nachtmerrie van sommigen

Ik noem de dames altijd gekscherend de Gestapo.

Je moet je er niet te veel van aantrekken. Zolang Junior of Juniorette het goed doet, lijkt het me allemaal geen punt. En als je niet wilt dat zij iets noteren, dan zeg je dat gewoon. Dat het niet noodzakelijk is om dat in een dossier te zetten.

Noazoon1 is extreem snel en slim (ja ja ik weet het: hoog- hoogbegaafd ) en ik merkte op dat hij misschien iets "voor" was. Toen zei de CB-mevrouw dat ik "niet te veel verwachtingen moest hebben, hoor." Dan is het bij mij zo dat de volgende keer alles "goed" gaat. Het gaat dan gewoon altijd "goed". En de extra zorg voor mijn extra slimme kind bied ik dan via een andere weg aan. Assertiviteit heet dat.

Het CB moet je overigens niet alles klakkeloos laten noteren. Zij vallen onder / staan in direct contact met "jeugdzorg". Ook moet je oppassen met bijvoorbeeld je dossier bij zwangerschap bij je VK. Dat kan ook inzichtelijk zijn voor het CB. Alles is namelijk gelinkt. Als je bij de VK iets vertelt dat persoonlijk moet blijven, dan moet je dat zeggen, zodat het niet leesbaar is voor andere instanties. Even een tip van de expert
Noa, wat je daar zegt klopt niet hoor. Ik werk zelf op het cb en wij kunnen echt niet in het dossier van de VK kijken hoor. Ook staan wij niet in direct contact met Jeugdzorg. Het zijn allemaal verschillende instanties met allemaal geheimhoudingsplicht.
Maar even over het laten opschrijven van zaken, hoe voorkom je dat dan? Ik denk juist als je vraagt om iets niet te noteren, dat ze dan juist er iets achter zoeken? Of redeneer ik dan te snel?

Soms is het juist toch ook goed dat ze dingen opschrijven. Ik bezoek namelijk het CB in een van de slechste wijken van een grote stad, ik vermoed dat ze daar wel een bak ellende voorbij zien komen.
Ik heb tot nu toe geen klachten over mijn CB, vind het juist een voorrecht dat zo'n instantie bestaat in NL. Ik vond de kraamtijd bijzonder heftig en heb dit ook aangegeven bij het CB. Hier gingen ze goed mee om, vroegen net wat verder door en kwamen bij latere gesprekken hier ook op terug (op een prettige manier). Ook heb ik ze een aantal keer om advies gevraagd en gaven ze me tips met als kanttekening dat ik het alleen moest doen als ik me prettig voel bij die aanpak.

Om nou gelijk te zeggen dat het 'gezeur' is en 'onzin' en dat je er niks van moet aantrekken wat die mutsen schrijven (wat ik hier een aantal keer lees), vind ik nogal kort door de bocht.

In het geval van TO zou ik doen waar jij je goed bij voelt. En als zij die dingen over je/jullie opschrijven, so be it. Wat maakt jou het uit.
Even inhaken op diegene die hier vertelde dat je gewoon moet bespreken met je cb arts dat je onzeker wordt van t bezoek aan ze.

Mijn zusje behoorlijk assertief , heeft dus ook vragen gesteld aan de cb arts waarom ze zo werken , waarom het noodzakelijk was dat ze dingen vroegen over de huiselijke situatie en dan best persoonlijke dingen. In het dossier van zusje werd gezet : Mw wil niet mee werken , mw geeft geen antwoord op de vragen over de huiselijke sfeer. Terwijl mijn zusje best antwoord wilde geven maar ze eerst ging vragen waarom ze het gingen vragen.

Zusje werd door die aantekeningen ook wat onzeker ervan , en heeft de keer er op dit aan gegeven bij de cb arts. Die heeft er een nog mooier verhaaltje van gemaakt namelijk : Mw is en voelt zich onzeker. En er is verder NIET achter gezet waarom ze onzeker werd. Namelijk door de CB arts. Maar dat heeft die troela er niet in gezet. En de keren erop werd zusje aldoor gevraagd of ze onzeker was en t op zo'n boeg gooien dat zusje onzeker was over de hele thuissitiatie met man en kinderen. Terwijl ze dus daar niet onzeker over was , dit wederom gemeld aan de cb arts dat t ging om t contact met haar de arts. Maar daar ging de arts niet op in.

Dus zo heel simpel is het niet om zomaar maar even wat vragen terug te stellen aan ze. Want grote kans dat de boel geheel verdraaid wordt.

Zusje en zwager zijn nu bezig om t dossier op te vragen van beide kinderen. Om exact te weten wat er in staat. Maar dat gaat nog niet zo simpel. Terwijl t gewoon om je eigen kinderen gaat. Ze worden van het kastje naar de muur gestuurd om de dossiers in te mogen zien.
Wat idioot dat er zoveel verschil zit tussen CB's. Bij ons is het prima, gezellig zelfs
@dolfijntje1: Vorige week was ik bij de VK. Zij zei letterlijk: geef je toestemming dat jouw electronisch dossier inzichtelijk is voor ziekenhuis/huisarts/CB en uiteraard de overige VK van de praktijk. Het is wel gekoppeld, hier in deze gemeente althans.

Daarnaast komt hier tijdens de zwangerschap ook zo'n CB-mevrouw, die een (als je kan nadenken gemakkelijk te manipuleren) vragenlijst geeft waarbij je zelf aan moet geven of je in zgn. "risicogroepen -depressie/verslavingen etc- valt. Die lijst wordt toegevoegd aan het kinddossier en na een half jaar vernietigd. Ik ken ook mensen die daar niet aan meewerken. Die zeggen; mevrouw van het CB, prima dat u dit doet bij gezinnen waarvan u denkt dat het noodzakelijk is, maar ik werk hier niet aan mee. Vond ik dan wel weer assertief.

Ik vraag altijd gewoon: wat schrijf je op? Hoe formuleer je het? Dan wijs ik haar op drie spelvauten en dan zeg ik hoe ik het geformuleerd wil hebben. Zodat er niets vreemds in het dossier komt. Dit wel met een lieftallige glimlach. Vriendelijkheid met vlijt. Maar goed. Nogmaals, ik heb het, denk ik, redelijk getroffen met de Gestapo hier. Het hangt inderdaad af van de personen op de plaats.
Zusje noemt t controle of consultatieburo het Consternatie buro .

Ik mag zelf a.s donderdag heen , gelukkig niet naar t zelfde buro als zusje. Volgens mij krijg ik andere artsen dan zusje heeft.

Ik probeer er met een open blik heen te gaan en ik zie wel wat t mij gaat brengen. Naja geheel met open blik is niet helemaal waar denk ik , ik zal wel op mijn hoede zijn met dingen vertellen aan ze.
Mijn zoon is nu 1,5 en gelukkig hoef ik nu niet meer zo heel vaak naar het Consternatie Bureau Ik denk dat bijna elke nieuwe moeder wel eens wat onzeker is, en je krijgt al zo veel adviezen... En dan ook nog eens van zo'n instantie. Ik ga ook maar gewoon, en zit ja en amen te knikken. Ik kan ze niet meer serieus nemen nadat ze een "verwaarloosde oorontsteking" geconstateerd hadden. "Daar heeft hij vast erg veel pijn van, huilt hij nuet ontzettend?" Met zo'n beschuldigebde blik. Ik kan niet vertellen hoe ik me voelde, alsof ik de slechtste moeder ter wereld was. Direct naar mn huisarts gegaan, die stelde me gerust, het bleek een beetje vocht achter zn tromnrlvliesje te zijn van de bevalling nog, een ontsteking was in geen velden of wegen te bekennen... Als je gewoon je eigen gevoel volgt en eruit pikt wat jij kan gebruiken dan komt het wel goed. Ik knik ja en amen, en sta zo weer buiten
CB kan volgens mij beter opgedoekt worden!

Dochter is al over de 20, dus mijn ervaringen zijn van lang geleden.

De verpleegkundige was een draak, helemaal niet voorzichtig met de kindjes, hoorde ik ook van andere moeders.

Omdat ik geen vragen had, werd ik ook niet voor vol aangezien. Maar, ik had voor dochter een doodgeboren zoontje gehad, en was al lang blij dat dochter leefde en het gewoon naar omstandigheden (met 32 weken geboren) goed deed . . . . Er zijn mensen die bij ieder wissewasje om advies vragen en zo zat ik niet in elkaar . . . .

Heb zelfde mening over schoolartsen, die kunnen ook afgeserveerd worden!!! Kind was onder controle van AMC, daarin had ik veel meer vertrouwen dan in de artsen van de GGD . . . .

Als ik nu moeder zou zijn, zou ik alleen de inentingen halen bij het CB en de rest aan me voorbij laten gaan. Ik ben zo iemand van: als er echt iets is, ga ik wel naar de dokter . . . . heb dat ook dochter bijgebracht, zij doet het ook zo!

CB is echt iets van vlak na de oorlog, opbouwjaren van een land . . . . niet iets voor de 21ste eeuw . . . .
Onze CB-arts stuurde ons naar de huisarts i.v.m. verdenking van een heupafwijking. Ach, zei de huisarts, daar hebben we het consternatiebureau weer! We zullen voor de zekerheid foto's laten maken, maar ze zoeken daar altijd wat!

Onze dochter had inderdaad een dubbelzijdige heupluxatie.

Dus in ons geval was de CB-arts de enige dat in de gaten had dat ze een heupafwijking had. Huisarts en fysio hebben niets gemerkt.

Verder pik ik uit de informatie die ze verstrekken de dingen die ik handig vind om te weten.
Net een heel verhaal getikt, is het niet geplaats

Hier wisselende ervaringen, zowel positief als negatief, met twee verschillende bureaus (door verhuizing).

Ik ben blij dat er een instantie is als het cb. Dat er een plek is waar je terecht kunt voor advies, informatie over de introductie van voeding, slapen, opvoedondersteuning, en vooral de signalerende functie bij probleemsituaties en de vaccinaties.

Wat jammer is, is dat ze stug vasthouden aan hun eigen dingen, en niet kijken naar hoe je het in de praktijk kunt brengen. En daarnaast dat er zoveel verschillen zijn in de adviezen: zoals het voorbeeld van de yoghurt dat door iemand gegeven werd: op de ene locatie mager, de andere vol, de derde rept er niet over. Dat is dan weer jammer, en draagt niet bij aan een positieve beeldvorming.
Hier ook. Dochter (gister 1 geworden)... eet nog steeds niet. Al diverse mensen (logopedie etc) over de vloer gehad. Huisarts zegt komt wel blablabla enz....CB heeft ons toch doorverwezen naar de kinderarts en bloed is onderzocht. en ernstige bloedarmoede en wordt opgenomen na de vakantie bij de eetpoli ivm slikken enz. dus CB heeft hier het juiste wel gedaan. Wellicht is het ook per cb verschillend want heb met 3 kids nog nooit problemen gehad.

Wel sinds centrum jeugd en gezin is geworden die irritantie vragenlijsten die je onder je neus krijgt geschoven. 1x keer OK. maar dan moet dat het eerste half jaar elke keer.......
Puck
Bedankt voor alle reacties!

Misschien moet ik inderdaad kijken naar de mogelijkheid om naar een ander consultatiebureau te gaan.

De problemen die ik heb zijn vooral met de twee verpleegkundige. De consultatiearts is wel ok. Ik heb meerdere malen aangegeven dat ik de manier van verwoorden in het dossier niet prettig vind. Ik ben niet bang dat ze iets gaan doen met de info maar de info klopt gewoon niet. Ik begrijp ook niet dat ik veel reacties krijg met, leg dat naast je neer. Ik vind het niet ok als er dingen over mij en mijn dochter worden geschreven die niet helemaal waar zijn.

Natuurlijk snap ik dat het belangrijk is dat er op tijd hulp komt als dat nodig is maar als je geen hulp nodig hebt, laat het er dan bij.

@ Tot zoens, zit jij bij hetzelfde bureau als ik? Ik kreeg de vraag of papa en ik alweer tot elkaar gekomen waren ook! Ik was helemaal verbaasd. Mochten papa en ik problemen met elkaar hebben konden we ook altijd met haar praten. Mochten we dat niet willen konden we ons ook altijd opgeven voor een videoworkshop. Dusss.....

Dat veel instanties aan elkaar gekoppeld zijn geloof ik trouwens ook hoor want voordat dochter geboren is heb ik 4 miskramen gehad en bij de bevalling is er ook iets niet helemaal goed gegaan. Dat kon die dame mij bij de intake thuis al vertellen.

Ik ga proberen een extra afspraak te maken om dit nogmaals neer te leggen en dan kijk ik wel wat de mogelijkheden zijn.

Nogmaals iedereen bedankt voor de reacties.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven