Het Grote Babyvragentopic deel 3

13-05-2018 09:23 2998 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stel je vragen en deel je ervaringen, iedereen is welkom in alweer het derde deel van het babytopic!

Of je nu nog moet bevallen of al een of meerdere babies in huis hebt, iedereen is welkom om gezellig met ons mee te praten over luiers, hapjes, slapen en andere mijlpalen!
@uit bed met een toeter: moedig haar zoveel mogelijk aan om nog eens op haar knieen te gaan zitten zodat je haar dan kan pakken, dat scheelt al een deel bukken. En laat op momenten dat er ook iemand anders thuis is het iemand anders doen, ook al ga je haar daarna zelf verschonen ofzo.
Bij ons in het ritueel zat ook altijd een flesje op schoot doen en dan naar bed, dat heb ik toen zo veranderd dat Puk zijn fles kreeg als die op de commode lag en ik er dan naast stond om te knuffelen, dat scheelde weer tillen naar de stoel, opstaan uit de stoel en verder tillen naar het bed.
rosings schreef:
14-05-2018 20:04
het leek me zo lekker om er niet mee te hoeven zeulen. maar dat is wel zo natuurlijk.... stuk is zonde.... dan leg ik de handbagage er wel op en rozetje in de doek.
Misschien de mc op een bagagekar? Geen idee tot waar je die dingen kan gebruiken eigenlijk...
En eerst even dubbel checken of je mc het vliegtuig in mag en wat de voorwaarden van de maatschappij zijn!
Hebben of hadden jullie een ritueel qua slapen met een kleine van 5,5 week?

Die van ons is echt een avond kindje denk ik...
Nu is het zo dat hij in de ochtend tussen 5.30 en 6.30 komt voor een fles. Dan nog even bij ons in bed wat doezelen/knuffelen en als we opstaan tussen 7 en 8 gaat hij in zijn wiegje op zijn kamer en vaak neem ik hem daarna mee wandelen in de wagen met de hond en kan ik hem bij terugkomst al slapend in zijn wiegje lekker terug leggen tot de volgende fles.
Dan is het standaard luier verschonen, fles, even nog op schoot, even in de box en bij slaapsignalen boven op z'n kamertje slapen.
Overdag gaat dit prima maar zo rond 18.00 begint de onrust/wakkere uurtjes.
Om 1930 in badje maar dit kan ook een half uurtje eerder of later zijn (ligt aan de tijd vd fles) en daarna richting bedje.
Maar dat wil hier niet lukken... Nu is hij ook al vanaf 17.30 wakker (ja alleen hazeslaapjes op schoot)

Iemand tips wat we anders kunnen doen? Of voor nu gewoon accepteren dat ons zoontje een avond kind is die in die uren gewoon bij ons wilt zijn op schoot? Ook niet erg hoor :)

Na de late fles en na nachtvoeding is in bed leggen ook eigenlijk nooit een probleem. Heel af en toe maar.
Tralalalala
Ik zou voor accepteren gaan, zeker met 5,5 week! Hier met 10wk is het trouwens nog niet anders hoor ;-)

Avondritueel met de oudste heeft pas echt met 15mnd vorm gekregen...

Google anders maar eens op huiluurtje, dat slaat ook op onrustige babies aan het eind van de dag, ze hoeven niet per se te huilen.
Hier zijn we met een maand of 3 begonnen met wat meer regelmaat aan te brengen in het afsluiten van de dag.

Maar dochter heeft zeker tot 4 maanden vooral ‘s avonds tussen ons in op de bank in haar babynestje gelegen. Daar wilde ze wel slapen. In haar bedje vaker niet dan wel. En ineens was dat over en sliep ze wel in haar ledikant.

Nu ze bijna 8 maanden is, hebben we een bepaalde structuur voordat ze naar bed gaat.. Avondeten, wandeling buiten of even erop uit met elkaar, daarna wassen of in badje en dan lekker op schoot even knuffelen terwijl een van ons haar fles maakt. Na de fles nog even knuffelen en dan naar bed. ( tussen 19.00 en 19.30). Slaapzakje aan, kusje geven en deur resoluut achter ons dichttrekken ;-). Boekje lezen werkte hier niet in het ritueel, dat duurde te lang. Boekje lezen doe ik nu ergens anders op de dag.

9 van de 10 keer geeft ze geen kik en gaat ze direct knock-out volgens mij!

Groot voordeel vind ik nu wel dat we echt de avonden terug hebben.
@Maartje we laten hem ook echt niet onnodig huilen! Pakken hem als het niet gaat gewoon weer bij ons en proberen het als hij dan weer in slaap is gevallen nog een keer haha en dat lukt de ene keer wel en de andere keer niet :P Blijven er zelf ook gewoon rustig onder.

@Chantilly ook bedankt!
Tralalalala
Krul, de meeste baby’s hebben op de leeftijd van die van jou huiluurtjes en die hebben ze meestal ‘s avonds. Gaat vanzelf over, maar hoort echt heel erg bij deze leeftijd. Die van ons was tot een maand of 4 erg onrustig tussen 18-22u, dus lag hij bij ons op de bank/op schoot tot wij naar bed gingen. Met 4 maanden begon hij mee tv te kijken, dus toen zijn we hem maar eens in bed gaan leggen ;)

Als je je handen vrij wil kan ik je een draagzak aanraden.
Ahhh, zo'n kleintje nog lekker bij je houden in de avond.. Moesten we hier ook hoor. (en nu mis ik t weleens :$)
krullen-bol schreef:
14-05-2018 21:45
@Maartje we laten hem ook echt niet onnodig huilen! Pakken hem als het niet gaat gewoon weer bij ons en proberen het als hij dan weer in slaap is gevallen nog een keer haha en dat lukt de ene keer wel en de andere keer niet :P Blijven er zelf ook gewoon rustig onder.

@Chantilly ook bedankt!
Dat bedoelde ik ook niet, ik bedoelde dat het bekend is onder de term huiluurtje, zodat je wat achtergrondinfo kan googleen om te snappen wat er in jullie kleintje omgaat, qua neurologische ontwikkeling.

Het is heel normaal dat een baby onrustig is op dit specifieke tijdstip van de dag, de piek ligt meestal rond 6wk en het is over rond 3mnd. Ik vind zelf dat de term huiluurtje niet klopt, maar dat is nu eenmaal de naam waaronder deze periode bekend staat...

Je doet het prima zolang je je gevoel volgt :-D
@krullenbol: heel herkenbaar! Die huiluurtjes s avonds zijn bij ons reden geweest om geen kraamvisite meer te doen in de avond! Wii zijn sinds deze week begonnen met J. (10.5 wk) boven te leggen na de voeding van ergens tussen 8 en half 10. Gaat redelijk. Maar wel als een van ons boven is. Soms nemen we haar weer mee of gaan we boven in bed chillen naast haar. Overdag slaapt ze overal: box, bank, babynestje, kleed, wandelwagen, maxi cosi ... in de hoop dat ze die flexibiliteit houdt als ze ouder wordt :D! Geen vaste tijden daarin.

Nu ligt ze boven te slapen. Maar kijk ik de hele tijd op de babyfoon (camera). Heb er vandaag meer moeite mee dan zij geloof ik ;-D
Oh maar zo vatte ik het ook niet op hoor maartje :) Als de piek rond 6 weken ligt dan gaan we die nu tegemoet haha!
Het is inderdaad wel een beetje een misplaatst woord, huiluurtje want het is vaak langer dan een uurtje.

Ik vind het fijn te lezen dat jullie ook gewoon lekker meebewegen met jullie kindje en gevoel volgen.
ik doe dat ook maar soms heb je dan ineens zo'n onzeker moment of je het wel goed doet o_o

@Suikerwafel , box en wandelwagen zijn hier ook goede slaapplekken vooral als we er op uit zijn geweest met de hond :-D

@Lux omdat overdag wel prima gaat en ik dan ook de ditjes en datjes in huis kan doen vind ik het ook niet erg om hem savonds lekker bij me te hebben en hoef ik niet heel erg nodig nog m'n handen vrij te hebben.
Ik heb een draagzak gehad maar moet me daar nog erg in verdiepen.

En heb nog een wond ivm keizersnede dus weet niet of het voor mezelf al zo prettig dragen is
Tralalalala
@Krullenbol ik denk ook dat accepteren voor nu het beste werkt. Klinkt sowieso alsof je zoon in principe een redelijk makkelijke slaper is, op de avonden na. Wat fijn! Bij ukje hier kost het allemaal een stuk meer moeite. Ze slaapt overdag alleen soms in de kinderwagen als we wandelen, of in de draagdoek, met uitzondering van 1x een slaapje in haar eigen bed in de middag (wat ook meestal niet makkelijk gaat). En 's avonds wil ze echt alleen maar bij ons zijn. Slapen doet ze dan meestal nauwelijks, maar dat ligt meer aan de krampjes dan aan dat ze niet moe is. Het heeft me even wat tijd gekost om te accepteren, maar nu zit ze dus soms halve dagen in de draagdoek omdat ze anders niet slaapt en echt te moe wordt.

Vraagje aan de dames die borstvoeding geven/gaven: ik ben begonnen met kolven. Hoe zijn jullie er achter gekomen hoeveel melk je nodig had voor een voeding? ik weet dat er richtlijnen zijn voor hoeveel het ongeveer moet zijn (zo'n sommetje met gewicht en hoeveelheid voedingen), maar uk drinkt nog behoorlijk onregelmatig nu met 7 weken. Zowel qua hoeveelheid voedingen als in tijd die ze aan de borst hangt, Is het gewoon een kwestie van uitproberen?
Mijn zoon kreeg gewoon wat er was :proud: op was op.

Maar ik kolfde 300cc voor een hele dag kdv en dat was genoeg, maar dan ging hij thuis wel inhalen.
@krul: ohnee dan is dragen misschien niet zo handig nu. Maar dat huilerige gaat echt voorbij hoor :)
Maisnon3 schreef:
14-05-2018 22:43

Vraagje aan de dames die borstvoeding geven/gaven: ik ben begonnen met kolven. Hoe zijn jullie er achter gekomen hoeveel melk je nodig had voor een voeding? ik weet dat er richtlijnen zijn voor hoeveel het ongeveer moet zijn (zo'n sommetje met gewicht en hoeveelheid voedingen), maar uk drinkt nog behoorlijk onregelmatig nu met 7 weken. Zowel qua hoeveelheid voedingen als in tijd die ze aan de borst hangt, Is het gewoon een kwestie van uitproberen?
Tsja gewoon een beetje proberen eerlijk gezegd. Als hij als de fles leeg is nog blijft zuigen, dan had hij kennelijk nog niet genoeg. Dus dan de volgende keer een beetje meer.
@vliegen: bedankt voor de antwoorden, dan weet ik een beetje wat te verwachten.

@huiluurtje: had zoon ook veel last van de eerste weken. In diezelfde periode ging hij slecht slapen, ben hem toen hele dagen gaan dragen en het huilen werd meteen zoveel minder. Dus lekker bij je houden is denk ik het beste wat je kan doen. 's Avonds ging ik wel eens rond 20.00 uur al op bed liggen met zoon op mij, dan sliep hij veel sneller en beter dan beneden op de bank.
lux. schreef:
14-05-2018 22:57

Maar ik kolfde 300cc voor een hele dag kdv en dat was genoeg, maar dan ging hij thuis wel inhalen.
Hmmm, dan moet ik nog even dooroefenen, zoveel krijg ik er nog lang niet uit! Met goed, ook pas net een week begonnen, en kolf nu nog als 'extra' ...
Suikerwafel schreef:
14-05-2018 21:59
Die huiluurtjes s avonds zijn bij ons reden geweest om geen kraamvisite meer te doen in de avond
Hier ook al heel snel niet meer. Het huilend duurt soms uren en uk krijst door de krampjes zo hard dat je niemand met kan verstaan. Voor niemand echt gezellig dan zo'n bezoekje...
Maisnon3 schreef:
14-05-2018 23:15
Hmmm, dan moet ik nog even dooroefenen, zoveel krijg ik er nog lang niet uit! Met goed, ook pas net een week begonnen, en kolf nu nog als 'extra' ...
Ja maar da’s anders hè. Dan kolfde ik op werk 2x en dan kwam er ongeveer 150 per keer. Maar dan dronk zoon dus ook niet.
@ dragen na mijn keizersnede begon ik met 6-7 weken met hem dragen in draagzak, eerst kleine stukjes maar het gaat steeds beter en uk vindt het fantastisch

@kolven ik kolf meestal zo’n 100 cc (extra) dit krijgt hij dan als hij nog meer wil krijgt ie meer en als ie minder wil krijgt hij minder net als bij borstvoeding. Ik heb in het begin wel als inschattig 150x gewicht/8 gedaan maar daarna dat losgelaten en gewoon naar mn zoon gekeken.

@avonden s avonds slaapt onze uk ook niet boven, alleen maar op mijn schoot of in zn schommeltje. Ik laat het maar zo er rkomt vanzelf een moment dat ie wel boven slaapt.

Vannacht heeft hij 7 uur achter elkaar geslapen, wat heerlijk! :cheer2:
@avonden, mijn zoon sliep tot 5.5 maanden niet alleen. Dus was hij gewoon bij ons. Blije baby=blije moeder=blije vader. Ik heb het op een gegeven moment helemaal los gelaten en met 5.5 maand werd hjj te groot voor de wieg en is hij helemaal probleemloos naar zijn eigen kamer gegaan en nu mis ik hem 's avonds :facepalm:

@kolven, je moet dat idd een beetje leren. Ik kolf ongeveer 100-150cc per keer. Ik heb de formule aangehouden en dan gewoon kijken of hij een deel laat staan of juist meer wil na de fles

@lux tnx voor je tips. Ik ga morgen wegen. Brood vindt hij heerlijk maar ook maar voor 5-6 minjhapjes. Pureren helpt helaas niet.

Vanaf welke leeftijd geven jullie eigenlijk peulvruchten?
Over vakantie gesproken...paraplu buggy voor baby 7.5 maanden...doen of niet doen? Ik wil eigenlijk de kinderwagen niet meenemen..
@ kolven; ik kolf elke ochtend. Was volgens mij een tip van iemand hier. Soms drinkt J. 1 borst en soms 2, maar in de ochtend kolf ik ze altijd beide af. Ook omdat ik voorräad moet maken. Ik hou 150xgewicht:aantal voedingen aan. Soms krijgt ze extra. Minder nooit, want er mag nog wel wat spek aan.
Maisnon; blijven oefenen, komt vanzelf. en misschien een keer al het extra geven en kolven ipv een voeding als dat lukt!

@dragen; ben ik niet zon fan van en baby vindt de wagen en box ook prims. nu ook een beetje te warm. En ze zakt weg in de tula op de een of andere manier.

@vliegen; weet iemand hoe aanleggen werkt als ze in de gordel zit?

@maartje; inderdaad bruiloft! Van vrienden, die van zwager is in juli. J. ziet er toch schattig uit met al die mooie jurkjes <3
@ Paraplubuggy, volgens mij wordt het pas aangeraden als kind zelfstandig zelf in zit kan komen. Ik heb er zelf ook naar gekeken, maar vind toch veel kindjes onder de 1 er onderuitgezakt inzitten/in liggen.
Snap wel dat als je gaat vliegen, een hele kinderwagen meeslepen een gedoe is. Wij nemen de kinderwagen met buggyinzet mee, maar gaan wel met de auto. Dochter is dan 9 maanden.

Wanner begonnen jullie trouwens met kind mee in een fietszitje? Zelf altijd het idee dat ze hier ook zelf voor moeten kunnen gaan zitten, maar als ik om me heen kijk gaan er al veel baby's mee op het moment dat ze kunnen zitten als je ze neerzet. Dochter blijft zitten als ik haar neerzet, maar snapt nog niets van het zelfstandig in zit komen. Hoeft ook nog niet, daar niet van! De sit ups die ze doet helpen in ieder geval mee in het versterken van haar spieren ;-)

@ meebewegen met baby, in zoverre dat het voor mij ook nog prettig blijft. En dat gaat eigenlijk prima. Soms past iets gewoon echt niet bij mij, terwijl dochterlief dat wel fijn vindt te lijken. Tja, dan moeten we op zoek naar een andere manier en gek genoeg is dat nog altijd gelukt. Het is een wisselwerking, blije baby= blije moeder, maar ook blije moeder = blije baby in ons geval.
Chantilly ik vind het op zich geen gedoe om de wagen mee te nemen, maar ik ben bang dat hij beschadigt en ik verwacht hem ter plekke niet zo heel veel te gebruiken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven