Het Grote Babyvragentopic deel 3
zondag 13 mei 2018 om 09:23
dinsdag 15 mei 2018 om 08:52
@buggy: volgens mij zitten alle kinderen er uitgezakt in, toch hebben we er eentje. Maar ik denk dat dat deels komt omdat veel kinderen erin "liggen" om te slapen, of erin gezet zijn tegen hun wil omdat ze niet luisterden ofzo. En hij heeft natuurlijk minder ondersteuning dan een kinderwagen. (Volgens mij zijn ze wel al vanaf 6mnd trouwens)

dinsdag 15 mei 2018 om 09:52
Met fietsen heb ik idd aangehouden dat hij zelfstandig tot zit moest komen. Ik zou dat ook eerder aanhouden bij fietsen dan bij een buggy, want die klappen van over hobbels enzo gaan vind ik soms nog best pittig voor dat nekje, en inmiddels fietsen we al 4.5 maand met hem. Maar als hij moe is gaat dat hoofd nog alle kanten op.
dinsdag 15 mei 2018 om 10:04
Dit, scheelt mij weer typen... tnx Luxlux. schreef: ↑15-05-2018 09:52Met fietsen heb ik idd aangehouden dat hij zelfstandig tot zit moest komen. Ik zou dat ook eerder aanhouden bij fietsen dan bij een buggy, want die klappen van over hobbels enzo gaan vind ik soms nog best pittig voor dat nekje, en inmiddels fietsen we al 4.5 maand met hem. Maar als hij moe is gaat dat hoofd nog alle kanten op.

dinsdag 15 mei 2018 om 10:06
@vliegen: aanleggen als hij in de gordel zit is inderdaad een beetje gepruts. Met mijn uk van 2,5 maand ging het allemaal nog wel maar nu hij groter is zou het wel moeilijker zijn. Ik zou ‘m misschien eerst in de goede houding leggen en daarna de gordel omdoen. En trek vooral zelf voedingskleding aan want vergeet niet dat je zelf ook in de gordel zit dus even shirt omhoog is lastig. En ga aan de raamkant zitten, dan hoef je je niet zo druk te maken over gezien worden.
dinsdag 15 mei 2018 om 10:32
Nog een andere vraag die ik jullie eens zou willen voorleggen. Mijn uk is afgelopen december geboren, in de dagen tussen kerst en oud & nieuw. Nu is december normaal al druk maar in onze situatie zijn ook 2 van de opa’s/oma’s in december jarig van wie 1 ook nog tussen kerst en oud & nieuw. Ik twijfel dus nogal of ik (en de rest van de familie) wel zin heb in nóg een familieactiviteit erbij. Maar tegelijkertijd wil ik wel aandacht besteden aan uks verjaardag en vind ik uitstellen naar bijv januari ook zo sneu. Wat zouden jullie doen?
dinsdag 15 mei 2018 om 10:41
Bij ons in de familie en vriendengroep gaan kinderverjaardagen voor, dus in dit geval zou uk zijn verjaardag vieren en opa en oma hun verjaardag uitstellen.
Ik stel mijn verjaardag ook uit voor een kinderverjaardag van een vriendin, en haar man stelt zijn verjaardag een week uit omdat onze Puk voorrang heeft.
Ik stel mijn verjaardag ook uit voor een kinderverjaardag van een vriendin, en haar man stelt zijn verjaardag een week uit omdat onze Puk voorrang heeft.
dinsdag 15 mei 2018 om 11:15
Bij ons is nu het geval dat zoon 3 dagen na mij jarig is. En mijn vriend precies een maand later dan ik.
Wij gaan dus volgend jaar onze 3 verjaardagen wel samen voegen (deden vriend en ik sowieso al) maar het zal dan helemaal om zoon gaan. Beide geven wij niet veel om onze verjaardagen/in belangstelling staan.
Ik vind dat een kinderverjaardag ook voorrang heeft dus zou het gewoon plannen zoals jij wilt ongeacht verjaardag van opa/oma.
Wel lastig met de toch al drukke december maand....
Wij gaan dus volgend jaar onze 3 verjaardagen wel samen voegen (deden vriend en ik sowieso al) maar het zal dan helemaal om zoon gaan. Beide geven wij niet veel om onze verjaardagen/in belangstelling staan.
Ik vind dat een kinderverjaardag ook voorrang heeft dus zou het gewoon plannen zoals jij wilt ongeacht verjaardag van opa/oma.
Wel lastig met de toch al drukke december maand....
Tralalalala
dinsdag 15 mei 2018 om 12:34
dinsdag 15 mei 2018 om 13:08
@kolven: ik heb wel dat schemaatje aangehouden van lichaamsgewicht x zoveel mililiter / aantal voedingen. Ik kwam zo op 180 ml. Dat heb ik nooit kunnen kolven, dus als dochter op kdv 2 voedingen had, zat ik 4 keer te kolven.
Inmiddels eet ze meer vast voedsel, is er een melkvoeding af en krijgt ze nog steeds 180 ml. Geen idee of dat nog ok is, maar ze wekt niet de indruk dat ze omvalt van de honger. Ze houdt gewoon 4 uur tussen de voedingen en slaapt meestal het klokje rond (hoewel haar klokje op sommige dagen wel een stuk korter is dan de mijne, maar goed). Het zal dus wel ok zijn allemaal.
Laat je trouwens niet teveel van de wijs brengen door een klagende baby als de fles leeg is. De zuigbehoefte ka er nog wel zijn. Hier regelmatig huilen vlak nadat de fles op is, maar als je dan even troost en beetje afleiding geeft, dan is ze er zo overheen.
@Lux en vegetarisch eten: Ja, met al die vreemde voedselhypes kan ik me helemaal voorstellen dat er ondervoede kinderen rondlopen! Ik las hier ook eens een post van iemand die haar kleine kind rauwe eieren gaf en tegen granen was, ofzo. Was een zeer eenzijdig eetpatroon wat zij haar kind oplegde. Ik hou zelf van gezond eten, en eet dus heel weinig vlees uit principiële overwegingen, maar ik ben absoluut niet rigide. Pannekoek met spek is té lekker om nooit meer spek te mogen eten. En chocola is een superfood wat je absoluut elke dag tot je moet nemen
. Nouja, mijn baby misschien nog niet
.
Inmiddels eet ze meer vast voedsel, is er een melkvoeding af en krijgt ze nog steeds 180 ml. Geen idee of dat nog ok is, maar ze wekt niet de indruk dat ze omvalt van de honger. Ze houdt gewoon 4 uur tussen de voedingen en slaapt meestal het klokje rond (hoewel haar klokje op sommige dagen wel een stuk korter is dan de mijne, maar goed). Het zal dus wel ok zijn allemaal.
Laat je trouwens niet teveel van de wijs brengen door een klagende baby als de fles leeg is. De zuigbehoefte ka er nog wel zijn. Hier regelmatig huilen vlak nadat de fles op is, maar als je dan even troost en beetje afleiding geeft, dan is ze er zo overheen.
@Lux en vegetarisch eten: Ja, met al die vreemde voedselhypes kan ik me helemaal voorstellen dat er ondervoede kinderen rondlopen! Ik las hier ook eens een post van iemand die haar kleine kind rauwe eieren gaf en tegen granen was, ofzo. Was een zeer eenzijdig eetpatroon wat zij haar kind oplegde. Ik hou zelf van gezond eten, en eet dus heel weinig vlees uit principiële overwegingen, maar ik ben absoluut niet rigide. Pannekoek met spek is té lekker om nooit meer spek te mogen eten. En chocola is een superfood wat je absoluut elke dag tot je moet nemen

dinsdag 15 mei 2018 om 13:28
Dienstmededeling
Dames en Badmeester: de dreumesen hebben een nieuw topic: kinderen/dreumes-topic-ii/list_messages ... #p28510004
Alle 1+ers zijn van harte welkom
Dames en Badmeester: de dreumesen hebben een nieuw topic: kinderen/dreumes-topic-ii/list_messages ... #p28510004
Alle 1+ers zijn van harte welkom

dinsdag 15 mei 2018 om 13:53
@staartmees: het was ook absoluut niet als commentaar op jou bedoeld hoor. Ik ken jouw eetpatroon helemaal niet en eer zelf echt niet 100% gebalanceerd, dus ik merk dat ik zelf bij zoon ook zoekende ben naar het hoe en wat. Nou begint mijn zoon te gillen zodra je met kipfilet of gehakt aankomt, dat vindt hij super lekker, dus een vegetariër zal hij voorlopig niet worden, maar hij houdt bijvoorbeeld niet zo van vis en ei en ik wil vooral graag dat hij toch af en toe wat vis binnenkrijgt.
Maar ik snap dus wel waar zo’n opmerking vandaan komt van zo’m jgz-arts. Ik heb een tijdje stage gelopen in een kinderziekenhuis en het was oprecht een probleem. Het is gewoon heel tegenstrijdig: 80% van de kinderartsen adviseert bij 4 maanden te beginnen met bijvoeden, 11% bij zelfs 3 maanden (net in de medischcontact verschenen artikel toevallig), maar 90% van het internet adviseert weer bij 6 maanden. Het is dus nogal verwarrend allemaal wat nou ‘het beste’ is en sommige ouders zijn zo overtuigd van hun gelijk dat dat helaas ten koste gaat van de gezondheid van hun kind, dat dan bij ons kwam met een gigantisch vitaminen- en mineralentekort en een groeiachterstand, of zelfs een die nierproblemen had door een zeer eiwitrijk dieet wat haar nieren niet aankonden. Waarschijnlijk lag daar ook een soort nog onbekende genetische gevoeligheid voor nierziekten aan ten grondslag ofzo, niet ieder kind krijgt dat, maar ja, hoe weet je dat jouw kind dat niet heeft?
Ik hoop van harte dat dat topic (heb ik ook gelezen) een trolltopic was, maar helaas heb ik het resultaat van dat soort bizarre diëten op die kinderafdeling zien verschijnen.
Dat neemt niet weg dat ik denk dat veel mensen (waaronder ik
) teveel vlees, vis en zuivel eten, teveel koolhydraten en te weinig groenten. En daarbij gewoon teveel in z’n algemeenheid. En dan heb je nog het zout- en bewerkte productenprobleem. De schijf van 5 is ook niet bepaald heilig, maar het voordeel ervan is dat als je hem volgt dat je dan van niets overmatig veel binnenkrijgt.
Maar zijn er gezondere diëten? Absoluut!
En ik geloof direct dat je je er goed in verdiept hebt hoor. Maar de jgz heeft een signalerings- en adviesfunctie en kan niet in jouw hoofd kijken. Maar wat extra aandacht voor op een zinvolle manier communiceren met ouders, dat je boodschap ook goed overkomt, dat zou geen overbodige luxe zijn volgens mij
Maar ik snap dus wel waar zo’n opmerking vandaan komt van zo’m jgz-arts. Ik heb een tijdje stage gelopen in een kinderziekenhuis en het was oprecht een probleem. Het is gewoon heel tegenstrijdig: 80% van de kinderartsen adviseert bij 4 maanden te beginnen met bijvoeden, 11% bij zelfs 3 maanden (net in de medischcontact verschenen artikel toevallig), maar 90% van het internet adviseert weer bij 6 maanden. Het is dus nogal verwarrend allemaal wat nou ‘het beste’ is en sommige ouders zijn zo overtuigd van hun gelijk dat dat helaas ten koste gaat van de gezondheid van hun kind, dat dan bij ons kwam met een gigantisch vitaminen- en mineralentekort en een groeiachterstand, of zelfs een die nierproblemen had door een zeer eiwitrijk dieet wat haar nieren niet aankonden. Waarschijnlijk lag daar ook een soort nog onbekende genetische gevoeligheid voor nierziekten aan ten grondslag ofzo, niet ieder kind krijgt dat, maar ja, hoe weet je dat jouw kind dat niet heeft?
Ik hoop van harte dat dat topic (heb ik ook gelezen) een trolltopic was, maar helaas heb ik het resultaat van dat soort bizarre diëten op die kinderafdeling zien verschijnen.
Dat neemt niet weg dat ik denk dat veel mensen (waaronder ik

Maar zijn er gezondere diëten? Absoluut!
En ik geloof direct dat je je er goed in verdiept hebt hoor. Maar de jgz heeft een signalerings- en adviesfunctie en kan niet in jouw hoofd kijken. Maar wat extra aandacht voor op een zinvolle manier communiceren met ouders, dat je boodschap ook goed overkomt, dat zou geen overbodige luxe zijn volgens mij

dinsdag 15 mei 2018 om 14:14
Oow hier gaat het verder! Dacht al: wat wordt er weinig gepost ineens..
@ voeding: ik vind het ook superlastig, zeker hoe we verder moeten na 6 maanden. Nu geven we elke dag fruit en/of groente, maar het vervangt nog geen voeding natuurlijk en tis ook niet op een vast tijdstip ofzo.
@ kolven: hier werkte de formule totaal niet, want dochter drinkt volgens mij heel gevarieerd gedurende de dag. Dus 's ochtends echt heel veel en overdag soms ineens maar 80-90. Ik ben uiteindelijk met 3 maanden begonnen te kolven op het werk en kolf dan 2x per dag en dan 1x 160 en 1x 130 ofzo.
Heb korte werkdagen, vanwege de mogelijkheid om thuis te werken, dus de voeding eind van de middag doe ik weer zelf.
Ik ben nu begonnen met afbouwen van de borstvoeding, dus vanochtend heeft ze haar eerste flesje ever gehad, was best even een ding na ruim 5 maanden. Maar tis gewoon genoeg geweest wat mij betreft, heb echt veel last van de hormonen nog en de druk om steeds genoeg te moeten produceren werd me te zwaar. Ben niet iemand met liters in de vriezer, had elke keer precies genoeg flesjes op voorraad in de koelkast.
Dochter heeft maar 50cc flesvoeding gedronken vanochtend, maar ze heeft het iig niet bruut geweigerd.
@ avondritueel: hebben we nog niet heel erg, ze slaapt overdag ook niet bepaald op vaste tijden, dus ook 's avonds is het niet op een standaard tijd naar bed. We hebben vakantie over 3 weken, dan is ze ook een half jaar, dus wil me dan eens even gaan buigen over een ritme/ritueel.
@ voeding: ik vind het ook superlastig, zeker hoe we verder moeten na 6 maanden. Nu geven we elke dag fruit en/of groente, maar het vervangt nog geen voeding natuurlijk en tis ook niet op een vast tijdstip ofzo.
@ kolven: hier werkte de formule totaal niet, want dochter drinkt volgens mij heel gevarieerd gedurende de dag. Dus 's ochtends echt heel veel en overdag soms ineens maar 80-90. Ik ben uiteindelijk met 3 maanden begonnen te kolven op het werk en kolf dan 2x per dag en dan 1x 160 en 1x 130 ofzo.
Heb korte werkdagen, vanwege de mogelijkheid om thuis te werken, dus de voeding eind van de middag doe ik weer zelf.
Ik ben nu begonnen met afbouwen van de borstvoeding, dus vanochtend heeft ze haar eerste flesje ever gehad, was best even een ding na ruim 5 maanden. Maar tis gewoon genoeg geweest wat mij betreft, heb echt veel last van de hormonen nog en de druk om steeds genoeg te moeten produceren werd me te zwaar. Ben niet iemand met liters in de vriezer, had elke keer precies genoeg flesjes op voorraad in de koelkast.
Dochter heeft maar 50cc flesvoeding gedronken vanochtend, maar ze heeft het iig niet bruut geweigerd.
@ avondritueel: hebben we nog niet heel erg, ze slaapt overdag ook niet bepaald op vaste tijden, dus ook 's avonds is het niet op een standaard tijd naar bed. We hebben vakantie over 3 weken, dan is ze ook een half jaar, dus wil me dan eens even gaan buigen over een ritme/ritueel.

dinsdag 15 mei 2018 om 14:35
Voor diegene die ook vliegt volgende week (kon t niet terugvinden, sorry) en kinderwagen of mc wil inchecken: is een prem pack niet iets?
meeting: als t op een doordeweekse dag valt of op een dag dat vriendin iets heeft staan doe ik mee. Maar onze samen dagen zijn nogal schaars door kraamvisite ed
lasvegas: heerlijk dat je gaat afbouwen. Maar ook spannend kan ik me voorstellen!
meeting: als t op een doordeweekse dag valt of op een dag dat vriendin iets heeft staan doe ik mee. Maar onze samen dagen zijn nogal schaars door kraamvisite ed
lasvegas: heerlijk dat je gaat afbouwen. Maar ook spannend kan ik me voorstellen!
dinsdag 15 mei 2018 om 14:49
@ kolven: dank jullie wel voor alle antwoorden! Het is nu nog niet echt belangrijk, want pas in augustus gaat uk naar het kdv en 'moet' ik echt genoeg hebben. Maar voor die tijd wil ik nog wel eens even weg
, dus is het toch alvast handig om een beetje te weten hoeveel ze drinkt. Dus ga ik inderdaad maar eens kijken of ik alle kleine beetjes bij elkaar kan doen en dan in de ochtend een keer kan kolven, kijken hoeveel ik er uit krijg. Nu tussen de voedingen in is dat nog maar 60-80 cc, maar er is nog tijd zat om een voorraadje op te bouwen als dat nodig mocht zijn. In ieder geval lijkt uk tot nu toe zonder problemen uit de fles te willen drinken, dat vind ik al heel wat!
@ verjaardag: ook bij ons gaan kinderverjaardagen voor die van volwassenen, maar kan me voorstellen dat in de feestmaand december het allemaal nog wat ingewikkelder wordt. Heb je enig idee hoe opa/oma staat tegenover het uitstellen van de verjaardag?
Lasvegas, wat fijn dat ze het flesje niet helemaal geweigerd heeft! Meer drinken komt vanzelf hoor ik tot nu toe om me heen.

@ verjaardag: ook bij ons gaan kinderverjaardagen voor die van volwassenen, maar kan me voorstellen dat in de feestmaand december het allemaal nog wat ingewikkelder wordt. Heb je enig idee hoe opa/oma staat tegenover het uitstellen van de verjaardag?
Lasvegas, wat fijn dat ze het flesje niet helemaal geweigerd heeft! Meer drinken komt vanzelf hoor ik tot nu toe om me heen.

dinsdag 15 mei 2018 om 15:02
Lv: prima toch, om dan lekker af te gaan bouwen?
@buggy: ik wil er ook een! Ik heb net zo’n soort ding waar je een buggy mee aan je fiets kan hangen gevonden op zolder, dan kan ik op de fiets naar de stad met zoon maar kan hij wel daarin als ‘t nodig is (ook als hij zo meer dan 1 stapje los kan lopen zie ik hem nog niet gauw zelfstandig over de Dam lopen ofzo). Welke is fijn lichtgewicht en el cheapo?
voor grote wandelingen heb ik al een mooie dure wagen.
@buggy: ik wil er ook een! Ik heb net zo’n soort ding waar je een buggy mee aan je fiets kan hangen gevonden op zolder, dan kan ik op de fiets naar de stad met zoon maar kan hij wel daarin als ‘t nodig is (ook als hij zo meer dan 1 stapje los kan lopen zie ik hem nog niet gauw zelfstandig over de Dam lopen ofzo). Welke is fijn lichtgewicht en el cheapo?

dinsdag 15 mei 2018 om 15:21
Ik kan op Google niet vinden wat een prem pack is?Suikerwafel schreef: ↑15-05-2018 14:35Voor diegene die ook vliegt volgende week (kon t niet terugvinden, sorry) en kinderwagen of mc wil inchecken: is een prem pack niet iets?