Het Grote Babyvragentopic deel 3

13-05-2018 09:23 2998 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stel je vragen en deel je ervaringen, iedereen is welkom in alweer het derde deel van het babytopic!

Of je nu nog moet bevallen of al een of meerdere babies in huis hebt, iedereen is welkom om gezellig met ons mee te praten over luiers, hapjes, slapen en andere mijlpalen!
Alle reacties Link kopieren
PindaKaas-88 schreef:
14-05-2018 13:20
Weet iemand toevallig hoe het zit met die bodyscanners op Schiphol? Mag je je baby dan in de draagdoek houden?
Gechecked bij mijn broer (marechaussee), hij heeft geen idee en opperde om even contact met schiphol op te nemen voor het juiste antwoord.
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,
2 vragen van een onzekere moeder...
(Op dit vlak iig!)

1. Mijn kind van bijna 11 maanden kruipt nog niet. Tijgert ook niet vooruit, wel per ongeluk? achteruit. Ze heeft onlangs geleerd om zelf te gaan zitten. Nu ben ik bang dat ze het kruipen of tijgeren helemaal niet meer gaat leren, omdat ze steeds wil zitten. Moet ik hier wat mee, en zo ja, tips?

2. Sinds afgelopen week is in de avond gaan slapen drama. Ik vermoed verlatingsangst, omdat ze krijst als we weg lopen, en kalmeert als we er weer zijn. Overdag gaat slapen uitstekend overigens. Ik lees overal 'laten huilen, dan is het met een week over.' hier kan ik niks mee want dit druist tegen mijn gevoel in. Gisteravond na een half uur huilen ben ik bij haar gaan zitten en ze sliep met 25 minuten, kon met 30 rustig wegsneaken. Zorgt dit voor gewenning?
In ieder geval ook hier zijn tips welkom.

Bedankt alvast! :)
Alle reacties Link kopieren
Stephanie-88 schreef:
14-05-2018 14:57
Hallo allemaal,
2 vragen van een onzekere moeder...
(Op dit vlak iig!)

1. Mijn kind van bijna 11 maanden kruipt nog niet. Tijgert ook niet vooruit, wel per ongeluk? achteruit. Ze heeft onlangs geleerd om zelf te gaan zitten. Nu ben ik bang dat ze het kruipen of tijgeren helemaal niet meer gaat leren, omdat ze steeds wil zitten. Moet ik hier wat mee, en zo ja, tips?

2. Sinds afgelopen week is in de avond gaan slapen drama. Ik vermoed verlatingsangst, omdat ze krijst als we weg lopen, en kalmeert als we er weer zijn. Overdag gaat slapen uitstekend overigens. Ik lees overal 'laten huilen, dan is het met een week over.' hier kan ik niks mee want dit druist tegen mijn gevoel in. Gisteravond na een half uur huilen ben ik bij haar gaan zitten en ze sliep met 25 minuten, kon met 30 rustig wegsneaken. Zorgt dit voor gewenning?
In ieder geval ook hier zijn tips welkom.

Bedankt alvast! :)
Mijn zoon is jonger dan jouw dochter maar ik denk met alles: het is een fase. Uiteindelijk komt het goed als je je gevoel volgt.
Alle reacties Link kopieren
Welkom stephanie!
1: niet alle kindjes gaan kruipen of tijgeren, sommige gaan gelijk aan de wandel. Je hoeft er niks mee, gewoon geduld hebben ;-)
2: het is een fase, maar wel een vervelende. Als het tegen je gevoel indruisd om haar te laten huilen, vooral niet doen dan. Geef haar wat ze nodig heeft voor zover je dat lukt. Als ze wel in slaapt valt als je erbij bent dan heeft ze daar blijkbaar op dit moment behoefte aan, dus kan je er rustig bij gaan zitten.
Alle reacties Link kopieren
Westerpaviljoen schreef:
14-05-2018 15:01
Mijn zoon is jonger dan jouw dochter maar ik denk met alles: het is een fase. Uiteindelijk komt het goed als je je gevoel volgt.
Haha, jij hebt veel geleerd het laatste half jaar :proud:
Alle reacties Link kopieren
Vanmorgen gestart met een cursus babymassage en ik moest ons manneke eenmaal thuis wakker maken voor z'n flesje want er zat al 4uur tussen.
Na z'n fles naar boven gebracht
en daar ligt ie vanaf 13.15 te slapen :P
Het heeft dus behoorlijk indruk gemaakt en hem dus ook duidelijk relax gemaakt haha
Tralalalala
Alle reacties Link kopieren
Bedankt beiden! Ik snap ook dat het een fase is, het gaat wel weer over. Had gewoon even bevestiging nodig dat ik het goed doe, denk ik.. :@@:
Alle reacties Link kopieren
Stephanie-88 schreef:
14-05-2018 15:18
Bedankt beiden! Ik snap ook dat het een fase is, het gaat wel weer over. Had gewoon even bevestiging nodig dat ik het goed doe, denk ik.. :@@:
Daar zijn we voor, om elkaar te helpen :there:
Alle reacties Link kopieren
TVP. Druk geweest de laatste tijd maar ga proberen wat meer mee te schrijven :)
Dochterlief heeft sinds een paar dagen moeite met het drinken van haar flessen.

Ze is bijna 8 maanden, krijgt nog 3 flessen op een dag ( 200ml, 150 ml en 200 ml, met in de laatste fles een eetlepel bambix). Waar ze voorheen de flessen binnen 10 minuten volledig op had, gaat er nu per fles misschien 100-130 ml in. Het is vooral de 2e fles die ze nauwelijks drinkt. Al geprobeerd om voor haar boterham de fles te geven, maar ook dan blieft ze 'm eigenlijk niet. Vooral heel veel spelen met de speen, erin knijpen, beetje erop bijten. Eten van vast voedsel gaat verder prima, water drinken begint langzaam te komen, maar het is meer spelen met het water ;-) CB zegt dat we behoefte van dochter kunnen volgen. Maar overstappen naar 2 flessen lijkt me al zo vroeg..

Is het een bekende fase, rond de 8 maanden, dat babies ineens minder drinken? Het is geen immens groot probleem, als ze niet wil, dan wil ze niet. Ik zit meer een beetje in mijn maag met het vocht wat ze binnenkrijgt..Zeker met dit weer.
anoniem_271473 wijzigde dit bericht op 14-05-2018 16:05
39.44% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter drinkt ook niet heel goed..en kan me idd ook weleens druk maken of ze wel genoeg vocht binnen krijgt.. Maar ze heeft nog plasluiers, huilt met tranen en is niet suf dus ik ga er vanuit dat ze niet uitgedroogd raakt ;-) hier nu bezig met t introduceren van halfvolle koemelk, daar is ze het nog niet helemaal mee eens zeg maar.

Onze dochter zit momenteel ook in een fase waarin ze niet wil slapen in de avond en gaat huilen als we weglopen. Man gaat er bij zitten tot ze slaapt, hij heeft nog nooit langer dan een half uur daar hoeven zitten. Laten huilen zien wij allebei niet zitten en als ik bij haar ga zitten wil ze alleen maar op mij en blijft ze niet liggen.. Dus mijn man is de oplossing ;-)
Overdag gaat ze van 2 naar 1 slaapje maar hangt daar tussenin.. 1 is eigenlijk net te weinig en dan is ze stierlijk vervelend rond etenstijd, 2 slaapjes is teveel en dan blijft ze de hele avond wakker... Ook zo'n fijne fase! ;-)
Alle reacties Link kopieren
Ohja, mijn oudste dochter tijgerde ook nauwelijks en heeft ook nauwelijks gekropen. Ging iets later dan gemiddeld lopen maar liep wel in 1x goed.. Nu is ze motorisch redelijk goed tot goed ontwikkeld dus ik zou me niet direct zorgen maken hoor!
Alle reacties Link kopieren
En ohja, mijn toen 2jarige moest toentertijd zelf door de bodyscan lopen, mocht niet bij 1 van ons blijven
Alle reacties Link kopieren
@brood, bij het cb werd mij inderdaad gezegd brood pas vanaf 7 maanden te gaan introduceren.

@vliegen: heb ik toen uk 2,5 maand was voor het eerst gedaan. Mijn tip zou zijn om zeker een draagzak mee te nemen. Wij hebben de kinderwagen etc. meteen bij de bagage afgegeven en uk verder meegenomen in de draagzak. Hij heeft toen de hele tijd geslapen inclusief opstijgen. Voordeel van draagzak is ook dat je die bij je mag houden dus je hoeft je kind niet op de arm te dragen totdat je je bagage terug hebt bij aankomst.

Hij mocht bij de bodyscan niet in de draagzak blijven zitten dus dat ging zo: baby uit draagzak, man houdt baby vast terwijl ik door de scan liep. Baby door de scan doorgeven, werd gefouilleerd (speciaal door mannelijke security) en weer in de draagzak, man door de bodyscan. Trouwen bizar hoe aardig de security opeens is als je met baby reist.

@slapen: uk zit hier in een fase dat hij juist ontzettend veel slaapt. Gisteren én een slaapje van een uur 's ochtends én 's middags 5 (!) uur achter elkaar. En vandaag ook weer een slaapje van 3u en een slaapje van 2u op de crèche, terwijl hij normaal daar niet veel meer slaapt dan 2x 45 min.
Ik wil hier geen tekst (maar een leeg vak kan ik niet opslaan)
Ik ben geloof ik vandaag gestopt met kolven. Werd om 17 uur wakker van mn dutje (was vandaag ook nog ziek thuis) en had geen zin om nog te kolven. Ik kolf sinds begin maart nog 1 keer per dag, genoeg voor 2 voedingen. tussen 15 en 16 smiddags. Nu heeft ze net gedronken, heb ik haar de andere borst ook even laten opstarten (ze drinkt er 1 per voeding normaal) en die heb ik gedeeltelijk leeg laten lopen om de druk er af te krijgen. Ik ben er klaar mee. En ik hoop wel dat ik inmiddels lang genoeg voed om de avond/nacht/vroege ochtend voedingen zelf te kunnen doen nog. We zullen zien.
borboletas schreef:
14-05-2018 16:49

@vliegen: heb ik toen uk 2,5 maand was voor het eerst gedaan. Mijn tip zou zijn om zeker een draagzak mee te nemen. Wij hebben de kinderwagen etc. meteen bij de bagage afgegeven en uk verder meegenomen in de draagzak. Hij heeft toen de hele tijd geslapen inclusief opstijgen. Voordeel van draagzak is ook dat je die bij je mag houden dus je hoeft je kind niet op de arm te dragen totdat je je bagage terug hebt bij aankomst.

Hij mocht bij de bodyscan niet in de draagzak blijven zitten dus dat ging zo: baby uit draagzak, man houdt baby vast terwijl ik door de scan liep. Baby door de scan doorgeven, werd gefouilleerd (speciaal door mannelijke security) en weer in de draagzak, man door de bodyscan. Trouwen bizar hoe aardig de security opeens is als je met baby reist.
Wij gaan volgende week vliegen, ik dacht ook om de kinderwagen incl maxicosi bij de bagage af te geven, maar gaat het dan niet sneller stuk? Misschien in plastic laten verpakken?

Draagzak gaat idd mee, als ik haar in de bodyscan niet bij me mag houden moet 1 van de beveiliging maar even knuffelen. Ik neem aan dat ze er niet doorheen mag tijgeren :) ach, ze zullen het daar wel weten.
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond allemaal!

@slapen, onze dame heeft inderdaad ook last van verlatingsangst en wij troosten haar gewoon, als in bed niet lukt, lekker op schoot. Fases dat t heeln goed gaat en avonden dat t minder is, maar mijn ervaring is wel, met troosten en er de tijd voor nemen is het sneller over ofzo..

@warme kindjes: check! :high5: Ze slaapt nu in romper zonder mouw en zomerslaapzak van de Action. Anderen zijn te warm :bonk:

@vliegen: geen ervaring..

@kruipen: dame is hier 11 maand en tijgert wel, maar kruipt nog niet, zit nog niet zelf (ze kan het volgens mij wel, want als ze iets NU wil hebben, dan kan ze het wel) en trekt zich nu net een beetje op. Staan vind ze heel leuk en met ons lopen ook, maar dat kan ze nog niet zelf dus ik loop heel vaak krom :biggrin:

@drinken: hier rond de 8 maand ook wat minder en van de 1 op andere dag weer alles op.. Qua vocht, ze drinkt graag diksap (water laat ze dr uit lopen) dus met dit weer krijgt ze gewoon vaker een slokje tussendoor. En ze vind het ook leuk om alles te drinken wat ik in mijn glas heb. Dus dan krijgt ze ineens een slok water en dan kijkt ze vies haha! Maar het is wel weer een slok. En zolang idd de plasluiers nog lekker vol zijn, vind ik t prima.

@krullenbol, wat fijn dat ie zich zo lekker kon ontspannen!

En voor alles wat ik vergeten ben, sorry! Het was een indrukwekkende eerste opleidingsdag...
Make it one day
Alle reacties Link kopieren
Draagzak voor vliegen is een goede! Babylounge hebben we niet veel aan, want we vliegen low budget dus komen niet op die plek!
We hebben een reiswieg gehuurd, volgens mij hoeft die niet ingecheckt!

Onze baby krijgt tandjes, nu al. Zielig!

Rosings: spannend dat je gestopt bent!
Alle reacties Link kopieren
rosings schreef:
14-05-2018 19:21
Wij gaan volgende week vliegen, ik dacht ook om de kinderwagen incl maxicosi bij de bagage af te geven, maar gaat het dan niet sneller stuk? Misschien in plastic laten verpakken?

Draagzak gaat idd mee, als ik haar in de bodyscan niet bij me mag houden moet 1 van de beveiliging maar even knuffelen. Ik neem aan dat ze er niet doorheen mag tijgeren :) ach, ze zullen het daar wel weten.
Ik weet niet welke mc je hebt en met welke maarschappij je vliegt, maar sommige mc's mogen mee het vliegtuig in. Misschien de moeite van het checken? Of anders stevig met bubbelplastic? Er wordt best ruw met bagage omgegaan, zou zonde zijn als die daardoor niet meer veilig zou zijn.
Alle reacties Link kopieren
Kan even de quoteknopdinges niet terugvinden, maar
@Lux: Dank je voor je reactie :). We eten zelf heel weinig vlees, wel vis en ook zaken als ei en melk enzo, en ik zou het heel ongemakkelijk vinden om m'n kind dan wél veel vlees te geven. Gelukkig kun je ook baby's vleesloos groot krijgen, en in ons geval gaat dat door de vis zelfs nog wat makkelijker. Je moet uiteraard wel goed bedenken wat je geeft. Maar wist je dat er méér ijzer zit in peulvruchten dan in vlees, bijvoorbeeld? En dat één ei bijna evenveel b12 bevat als vlees? En je hebt ook heel veel notenpasta's die je zonder verstikkingsgevaar mag geven. Het is dus goed te doen, alleen je moet wel even je weg vinden er in.

@Brood: in ons consultatieboekje (het groeiboekje, heeft iedereen die?) staat dat baby's vanaf 6 maanden stukjes lichtbruin brood mogen. Maar er blijken dus nogal wat tegenstrijdige adviezen rond te gaan, als ik iedereen zo hoor! Ik geef Meesje nu wel eens een korstje om op te sabbelen, en dat is dan ook wat ze ermee doet. Sabbelen. Er gaat niet echt wat naar binnen. Dus ik denk dat ze voorlopig zo tevreden is en dat we het over een maandje voorzichtig kunnen uitbreiden. Maar het staat dan borstvoeding toch niet in de weg?

@de rest: ik wilde nog op andere vragen reageren, maar ben ze gewoon vergeten! Ben de laatste dagen echt moe en suffig. Veel werkstress, denk ik. Sorry!
Maartje2016 schreef:
14-05-2018 19:30
Ik weet niet welke mc je hebt en met welke maarschappij je vliegt, maar sommige mc's mogen mee het vliegtuig in. Misschien de moeite van het checken? Of anders stevig met bubbelplastic? Er wordt best ruw met bagage omgegaan, zou zonde zijn als die daardoor niet meer veilig zou zijn.

het leek me zo lekker om er niet mee te hoeven zeulen. maar dat is wel zo natuurlijk.... stuk is zonde.... dan leg ik de handbagage er wel op en rozetje in de doek.
@staartmees: natuurlijk kan het. Maar je moet je er inderdaad in verdiepen. En dat had de jeugdarts misschien beter kunnen zeggen. Maar ik snap hem wel, want helaas is het de laatste jaren echt een probleem aan het worden; ondervoede kindjes. En dat zijn gek genoeg niet de zoons en dochters van tokkies die de hele dag Mac eten, maar juist vaak kinderen van hoogopgeleide, supergezonde ouders, die er niet in slagen hun kind voldoende voedingsstoffen binnen te laten krijgen voor een goede groei en ontwikkeling met hun dieet.

Dus de jgz is daar alert op tegenwoordig.
Chantilly komt me heel bekend voor je verhaal, hier dochter ook een periode gehad dat ze slecht dronk. Geen idee achteraf wat het was, en indd vooral die tweede fles smiddags ging er amper in, heeft een week of 2 geduurd maar nu gaat het weer goed. Al eet ze smorgens nog niet echt veel qua hapjes brood ofzo maar iig de flessen gaan weer goed! Naja te goed vanacht 2 keer fles erin.
En vanavond uit het niks na een half uur op bed krijsen en niet meer stoppen helemaal overstrekken en ineens grote poepluier, verschoond en daarna nog 10 min krijsen heb haar bin me gehouden en ineens werd ze rustig en was vertrokken. Hoop dat ze nu blijft slapen. Denk dat ze ff flinke buikpijn had maar van wat hmmmz

Suiker zo sneu die tandjes , kunnen ze zo beroerd van zijn. Sterkte ermee.

Rosings nou dat is dan ook weer gebeurd haha hoe je het ook zegt ;)
Hopelijk lukt het op deze manier! Fingers crossed!

Cb en brood hou op schei uit bij 6 maanden begonenn ze ook ze moet brood en vlees en vis en minder flessen ect nou dochter was op dat moment echt niet gediend van hapjes laat staan brood, nu sinds een maand bunkert ze haar avond eten weg! Eet alles wat je haar aanbiedt, brood is nog steeds niet echt dol op maar goed ze krijgt papfles met granen spul erdoor dus denk dat het wel goed zit!
Voor de rest probeer ik haar gewoon vanalles aan te bieden en wat ze eer dat eet ze!

Qua vliegen geen ervaring sorry!

Wat kruipen tijgeren betreft, dochter nu net 9 maanden kan redelijk tijgeren maar zit ook pas een week of 3 , ik maakte me eerst ook beetje zorgen maar uiteindelijk ontwikkelen ze zich op hun tempo dus heb het los gelaten en nu ineens gaat ze vanalles doen, vanmorgen trof ik haa ein bed aan op haar knieën aan de spijlen , bed gelijk omlaag gegooid. Moet nu alleen verzinnen hoe ik haar in en uit bed krijg met men toeterbuik!
Alle reacties Link kopieren
@staartmees: had het inderdaad ook gezien in het boekje (pag 48 voor iedereen die wil meelezen), maar die driehoek waar ik het over had ziet er een stuk uitgebreider uit, dus wij hebben die toen als handleiding gebruikt.
Tegenstrijdige adviezen klopt wel, zelfs binnen het cb zelf dus.
Doe wat goed voor je voelt, misschien wil meesje de komende maanden wel niks anders dan sabbelen op een korst, lekker laten gaan dan!
Theoretisch is het natuurlijk wel zo dat des te meer vaste voeding een kleintje eet, des te minder melk die drinkt. Dat geldt dan niet alleen bij brood, maar bij alle voedingsmiddelen. Maar dat heb ik altijd als een natuurlijk verloop gezien, het is niet zo dat je ineens droog staat ;-)
Alle reacties Link kopieren
rosings schreef:
14-05-2018 19:21
Wij gaan volgende week vliegen, ik dacht ook om de kinderwagen incl maxicosi bij de bagage af te geven, maar gaat het dan niet sneller stuk? Misschien in plastic laten verpakken?

Draagzak gaat idd mee, als ik haar in de bodyscan niet bij me mag houden moet 1 van de beveiliging maar even knuffelen. Ik neem aan dat ze er niet doorheen mag tijgeren :) ach, ze zullen het daar wel weten.
Wij hebben toen ter plekke een soort grote hoes gekocht voor onderstel en maxicosi en kinderwagenbak. Niet super beschermend ofzo maar al met al wel zo groot dat er niet makkelijk mee gegooid kon worden ofzo.
Ik wil hier geen tekst (maar een leeg vak kan ik niet opslaan)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven