Het Grote Babyvragentopic deel 3
zondag 13 mei 2018 om 09:23
woensdag 16 mei 2018 om 10:43
Hoi! Ik lees al een tijd mee, maar nu ook een account aangemaakt. Baby van 8 mnd en een kleuter.
@vliegen met de baby (en kleuter/peuter en een ouder) veel ervaring hier. Draagdoek mogen omhouden verschilt per keer. Mij tactiek: een Front Cross Carry voorknopen (met een 6/base size), dan kan je de kleine er heel makkelijk in en uit doen. Een ringsling is ook makkelijk. Een hip cross Carry is ook fijn en kan met een kortere doek. Wat voor doek heb je?
En meestal is er wel een douane beambte die graag de baby even wil vasthouden indien nodig.
Babyvoeding apart houden, zodat je die makkelijk kan laten zien bij de controle. Verder heb ik een Mountain Buggy nano als buggy, die mag mee als handbagage. En past ook in mijn fietskrat. Goed pakken en niet te veel meeslepen probeer ik ook te doen.
Maxicosi heb ik gehuurd de laatste keer. Ik zou het idd wel goed verpakken als het kan. Zoals een prampack
Bij de toiletten zijn er ook speciale babyrooms waar je zelf ook kan plassen/kinderwagen en kleuter meekan, ik weet alleen niet precies waar. Misschien de plattegrond checken.
Als je alleen reist is het ook handig om te kijken of je kind alleen mee mag nemen... Gelukkig kwam ik toch snel door de douane zonder toestemmingsformulier de laatste keer...
Je kan trouwens ook dragen na een keizersnede. Hier kun je wat goed advies vinden https://www.vonvavoom.nl/nl/blogs/draag ... izersnede/ . Ik vond zelf dragen in de doek minder belastend dan op mijn arm en werd ook geadviseerd door de bekkenfysio. (Geen keizersnede maar wel flink last van bekkeninstabiliteit). Zoals ze ook in het artikel schrijft, wel goed naar je lichaam luisteren.
Je leest het al, draagfan hier. En Oscha is mijn favo merk...
@vliegen met de baby (en kleuter/peuter en een ouder) veel ervaring hier. Draagdoek mogen omhouden verschilt per keer. Mij tactiek: een Front Cross Carry voorknopen (met een 6/base size), dan kan je de kleine er heel makkelijk in en uit doen. Een ringsling is ook makkelijk. Een hip cross Carry is ook fijn en kan met een kortere doek. Wat voor doek heb je?
En meestal is er wel een douane beambte die graag de baby even wil vasthouden indien nodig.
Babyvoeding apart houden, zodat je die makkelijk kan laten zien bij de controle. Verder heb ik een Mountain Buggy nano als buggy, die mag mee als handbagage. En past ook in mijn fietskrat. Goed pakken en niet te veel meeslepen probeer ik ook te doen.
Maxicosi heb ik gehuurd de laatste keer. Ik zou het idd wel goed verpakken als het kan. Zoals een prampack
Bij de toiletten zijn er ook speciale babyrooms waar je zelf ook kan plassen/kinderwagen en kleuter meekan, ik weet alleen niet precies waar. Misschien de plattegrond checken.
Als je alleen reist is het ook handig om te kijken of je kind alleen mee mag nemen... Gelukkig kwam ik toch snel door de douane zonder toestemmingsformulier de laatste keer...

Je kan trouwens ook dragen na een keizersnede. Hier kun je wat goed advies vinden https://www.vonvavoom.nl/nl/blogs/draag ... izersnede/ . Ik vond zelf dragen in de doek minder belastend dan op mijn arm en werd ook geadviseerd door de bekkenfysio. (Geen keizersnede maar wel flink last van bekkeninstabiliteit). Zoals ze ook in het artikel schrijft, wel goed naar je lichaam luisteren.
Je leest het al, draagfan hier. En Oscha is mijn favo merk...

woensdag 16 mei 2018 om 10:47
Zo lekker is dat hè! Hier ging ze pas met 6,5 maand doorslapen. Toen ze een week brood at. Daarvoor elke 3 uur bv... Maar dankzij de borstvoedingshormonen en co-sleeper was het prima te doen.

woensdag 16 mei 2018 om 10:49
Ik heb geen idee. Ik las alleen in dat artikel dat 80% dat adviseert. Het ging verder over prematuren dus daar werd verder niet zo op ingegaan.
‘Tijdens bijeenkomsten vulden 358 Nederlandse artsen deze lijsten in. Er was onderling verschil van mening over het beste moment van starten met vaste voeding, ook voor aterme geboren kinderen. Zo kiest 92 procent van de jgz-artsen bij deze kinderen voor starten vanaf 4 maanden, tegenover 80 procent van de kinderartsen. Van de kinderartsen houdt 11 procent 3 maanden aan, en 7 procent 6 maanden. Bij prematuren lopen de meningen nog verder uiteen.’
https://www.medischcontact.nl/arts-in-s ... rijgen.htm
Wat ik iig begreep van 1 kinderarts, maar goed, dat is er dus maar 1, dus geen idee of de rest er ook zo over denkt, is dat het WHO-advies een wereldwijd advies is. En dat dat dus niet is aangepast aan de Nederlandse situatie (wat zo’n beetje de beste situatie is die je kunt hebben), maar ook geschikt voor de slechtste situatie. En in landen waar voedsel- en waterhygiëne en -voorraad te wensen overlaten, is borstvoeding veel belangrijker dan hier. En kun je beter zo laat mogelijk starten met vv omdat het immuunsysteem nog zo onderontwikkeld is.
Daarnaast was hij van mening dat baby’s, of ze nu 4 of 6 maanden zijn, moeten leren eten. Net zoals dat ze moeten leren iets vast te pakken, hun hoofd omhoog te houden, om te rollen, enz. Er is niet een dag waarop ze het opeens ‘kunnen’, het is een kwestie van oefening baart kunst. En voor die darmrijping was volgens hem geen enkel bewijs. Dus hij zag geen enkel voordeel van wachten tot 6 maanden. Maar nogmaals, dat wad er dus 1.
In ieder geval weet ik dat de WHO zich heeft gebaseerd op een Cochrane review van Kramer et al en die heb ik gelezen. Heb de conclusie ff voor je teruggezocht:
‘Although infants should still be managed individually so that insufficient growth or other adverse outcomes are not ignored and appropriate interventions are provided, the available evidence demonstrates no apparent risks in recommending, as
public health policy, exclusive breastfeeding for the first 6 months of life in both developing and developed country settings. Large randomized trials are recommended in both types of setting to rule out small adverse effects on growth and to confirm the reported health benefits of exclusive breastfeeding for 6 months.’
En het idee is dat met 4 maanden met bijvoeding meer kans op gastroenteritis geeft.
‘Infants who are exclusively breastfed for 6 months experience less morbidity from gastrointestinal infection than those who are mixed breastfed as of 3 or 4 months, and no deficits have been demonstrated in growth among infants from either developing or developed countries who are exclusively breastfed for 6 months.’
http://www.who.int/nutrition/publicatio ... ew_eng.pdf
Dus ik heb zelf eigenlijk nooit het gevoel gehad dat de WHO daar nou een enorm punt mee had en ze zijn er zelf ook niet heel streng mee in de leer in ‘developed countries’ heb ik het idee. Die review is ook al uit 2002 en in 16 jaar wordt er in de geneeskunde een hoop bijgeleerd. Het zou dus best kunnen dat het advies binnenkort wordt aangepast, nu al die studies over allergieën en timing van voedselintroductie naar buiten komen.
Zelf heb ik toen zoon die leeftijd had heel pubmed doorgespit en daaruit kwam voor mij alleen een vrij duidelijke grens van 17 weken naar voren, waaronder er een aantal adverse effects van vaste voeding werden gezien. Daarna niet meer, behalve dus iets meer kans op buikgriep en dat was een studie die dat linkte aan de introductie van kunstvoeding, niet aan bijvoeding. En aangezien ik toch geen kunstvoeding gaf, vond ik dat geen argument.
Dus mijn educated guess is dat de kinderartsen van nu het 16 jaar oude advies van de WHO ietwat achterhaald vinden. Maar je zou het ze moeten vragen om het zeker te weten

Iig weet ik dat het officiële advies van de WHO na onderzoek door de European Food Safety Authority geen voordeel voor Europese landen liet zien: https://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/pub/1423 (daar kun je de abstract lezen).
En heb ik uiteindelijk zelf na lang lang lezen min of meer geconcludeerd wat deze onderzoekers schrijven, of dat sloot er iig het beste bij aan: https://www.racgp.org.au/afp/201204/46226.
Maar of kinderartsen hetzelfde pubmedpad bewandeld hebben als ik? Geen idee.
woensdag 16 mei 2018 om 10:52
Bedankt voor de felicitaties!
Een vraag. Mijn dochter van ruim 10 maanden eet goed en graag. Zo graag dat het vaak neerkomt op zoveel mogelijk eten in haar mond proppen en dat dan proberen door te slikken. Ze krijgt zowel potjes als zelfgemaakte prak als stukken eten om zelf af te happen.
Stukjes brood geef ik daarom één voor één, maar ze moet toch ook leren zelf te doseren? Of komt dat vanzelf op een gegeven moment? Ze heeft zes tandjes, vier boven, twee onder..
Bijvoorbeeld vanochtend had ze mandarijn en banaan, maar ze kauwt dan vrijwel niet en slikt meteen door. Ik vind het zo lastig omdat ze het heel graag ‘zelf doet’ en ik dat ook wil stimuleren. Het gaat meestal wel goed, maar soms schrik ik wel van de stukken die ze doorslikt/terughoest..
Iemand tips?
Een vraag. Mijn dochter van ruim 10 maanden eet goed en graag. Zo graag dat het vaak neerkomt op zoveel mogelijk eten in haar mond proppen en dat dan proberen door te slikken. Ze krijgt zowel potjes als zelfgemaakte prak als stukken eten om zelf af te happen.
Stukjes brood geef ik daarom één voor één, maar ze moet toch ook leren zelf te doseren? Of komt dat vanzelf op een gegeven moment? Ze heeft zes tandjes, vier boven, twee onder..
Bijvoorbeeld vanochtend had ze mandarijn en banaan, maar ze kauwt dan vrijwel niet en slikt meteen door. Ik vind het zo lastig omdat ze het heel graag ‘zelf doet’ en ik dat ook wil stimuleren. Het gaat meestal wel goed, maar soms schrik ik wel van de stukken die ze doorslikt/terughoest..
Iemand tips?

woensdag 16 mei 2018 om 10:53
Suikerwafel schreef: ↑16-05-2018 10:10Mijlpaal; ik wist vanmorgen voor het eerst niet hoe vaak ik de baby heb gevoed. Sowieso 2x; maar volgens mij 4, maar geen idee hoe laat en hoe lang. Ga ik het dan echt kunnen loslaten?

woensdag 16 mei 2018 om 10:55

woensdag 16 mei 2018 om 10:59
Doet die van mij ook. Ik heb zoiets van tja. Hij moet het toch leren. Hij begint eigenlijk nu pas steeds meer te kauwen, laatst zat hij te kauwen op de pap, maar hé, hij kauwde tenminste-Dudette- schreef: ↑16-05-2018 10:52Bedankt voor de felicitaties!
Iemand tips?![]()

Die van mij lijkt er niet echt in te stikken en kotst dat wat niet goed gaat weer uit. Mandarijnpartjes, tomaatjes, olijven, druiven, etc. gaan hier daarom wel door midden (mandarijn) of in vieren (de rest). En banaan/komkommer/brood etc. geef ik hem een stuk, geen partjes, want dan moet hij zelf afhappen en dat zijn veel kleinere hapjes dan een schijfje komkommer of een broodje in kleine stukjes. En hij kan toch echt niet een hele banaan in 1x naar binnen proppen. Maar wel 4 schijfjes.

woensdag 16 mei 2018 om 10:59
Heerlijk!Suikerwafel schreef: ↑16-05-2018 10:10Mijlpaal; ik wist vanmorgen voor het eerst niet hoe vaak ik de baby heb gevoed. Sowieso 2x; maar volgens mij 4, maar geen idee hoe laat en hoe lang. Ga ik het dan echt kunnen loslaten?
woensdag 16 mei 2018 om 11:07
Maar precies dat: banaan, komkommer, brood... ze blijft maar afhappen zonder te slikken of ze neemt een reuzenhap waar ze niet zo makkelijk iets mee kan..
Maar dan doe ik het dus hetzelfde als jullie, en geef ik haar maar gewoon de tijd om er beter in te worden. Ik moet zeggen dat het vooral een probleem is bij voedsel wat ze heeeeel lekker vindt, dus ach.. is ook wel fijn dat ze zo geniet van eten!
Maar dan doe ik het dus hetzelfde als jullie, en geef ik haar maar gewoon de tijd om er beter in te worden. Ik moet zeggen dat het vooral een probleem is bij voedsel wat ze heeeeel lekker vindt, dus ach.. is ook wel fijn dat ze zo geniet van eten!
woensdag 16 mei 2018 om 11:53
Bedankt voor de adviezen!

@dudette, gefeliciteerd!
pindakaas-88 wijzigde dit bericht op 16-05-2018 11:54
4.06% gewijzigd

woensdag 16 mei 2018 om 11:54
Ja nouja. Daar heb ik dus niet echt een betere oplossing voor gevonden dan grote stukken. Eergister waren we picknicken en kreeg hij watermeloen en dat propte hij ook heel erg. En kwam er dus weer uit. Ik ken de babyheimlich voor noodgevallen-Dudette- schreef: ↑16-05-2018 11:07Maar precies dat: banaan, komkommer, brood... ze blijft maar afhappen zonder te slikken of ze neemt een reuzenhap waar ze niet zo makkelijk iets mee kan..

woensdag 16 mei 2018 om 13:06
@ Dudette: gefeliciteerd! Hoe voel je je?
@zwangerschapsdementie: volgens mij is er laatst onderzoek naar gedaan en kan het tot 2 jaar na de bevalling duren voordat je er vanaf bent!
@vakantie met baby: ik lees hier al wat goede tips
wij gaan over +/- 3 weken op vakantie en gaan van het weekend op pad voor een buggy. Een draagzak/doek gebruiken we niet en willen we ook niet gebruiken.
Las nog ergens een vraag over de wandelwagen meenemen in het vliegtuig, deze moet in het ruim. Grote kans dat de wandelwagen beschadigd of kapot uit het vliegtuig komt aangezien er nogal lomp met bagage word om gegaan. Bij sommige maatschappijen mag je de MC meenemen in het vliegtuig (kijk dit even na bij de betreffende vliegmaatschappij).
En wat gaat dit topic hard zeg!!
@zwangerschapsdementie: volgens mij is er laatst onderzoek naar gedaan en kan het tot 2 jaar na de bevalling duren voordat je er vanaf bent!
@vakantie met baby: ik lees hier al wat goede tips

Las nog ergens een vraag over de wandelwagen meenemen in het vliegtuig, deze moet in het ruim. Grote kans dat de wandelwagen beschadigd of kapot uit het vliegtuig komt aangezien er nogal lomp met bagage word om gegaan. Bij sommige maatschappijen mag je de MC meenemen in het vliegtuig (kijk dit even na bij de betreffende vliegmaatschappij).
En wat gaat dit topic hard zeg!!
woensdag 16 mei 2018 om 13:07
Goede vraag, ben ook benieuwd naar het antwoord!PindaKaas-88 schreef: ↑16-05-2018 11:53Bedankt voor de adviezen!Weet jij of het nodig is om de babyvoeding in de verpakking te laten (zo groot..) of mag het ook mee in een poedertorentje?

woensdag 16 mei 2018 om 13:36
@aardbei-banaan
Ik ben bij vlagen heel moe en heb enorme honger, maar ik voel me eigenlijk wel prima.
Wel echt even wennen aan het idee van zo snel een tweede, was niet echt (echt niet) de bedoeling.. ik had net het gevoel mezelf weer te zijn na het stoppen met de bv en het idee dat dat zo snel weer voorbij zal zijn, is wel even slikken.
Ik ben bij vlagen heel moe en heb enorme honger, maar ik voel me eigenlijk wel prima.
Wel echt even wennen aan het idee van zo snel een tweede, was niet echt (echt niet) de bedoeling.. ik had net het gevoel mezelf weer te zijn na het stoppen met de bv en het idee dat dat zo snel weer voorbij zal zijn, is wel even slikken.
woensdag 16 mei 2018 om 13:40
Precies dat.. het gaat altijd wel goed maar it ain’t pretty..lasvegas84 schreef: ↑16-05-2018 13:28Best scary lijkt me dat als je baby nog niet zo goed kan slikken, maar ik hoorde idd van vriendinnen al dat het toch gewoon gaat goed en ze wel weer uit kokhalzen wat niet doorgeslikt wordt.![]()

woensdag 16 mei 2018 om 14:36
Was je nog niet aan de ac?-Dudette- schreef: ↑16-05-2018 13:36@aardbei-banaan
woensdag 16 mei 2018 om 14:52
Dat geloof ik meteen! Hier maar kort BV gegeven maar veel last van mn hormonen gehad en heb pas sinds anderhalve/twee maanden het idee dat ik weer meer mezelf ben (zoon is 10 maanden).-Dudette- schreef: ↑16-05-2018 13:36@aardbei-banaan
Het kleine leeftijdsverschil lijkt me wel leuk

woensdag 16 mei 2018 om 15:12
Zeker na 10 maanden is dat weleen risicootje ja

Ik kom uit een IVF-traject, geef borstvoeding en heb toch een spiraal omdat ik nu echt niet wil; oeps-verhalen zoals jij nu iets te vaak gehoord afgelopen jaren

Maar ‘t komt goed joh