Het Grote Babyvragentopic deel 3

13-05-2018 09:23 2998 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stel je vragen en deel je ervaringen, iedereen is welkom in alweer het derde deel van het babytopic!

Of je nu nog moet bevallen of al een of meerdere babies in huis hebt, iedereen is welkom om gezellig met ons mee te praten over luiers, hapjes, slapen en andere mijlpalen!
lasvegas84 schreef:
16-05-2018 13:28
Best scary lijkt me dat als je baby nog niet zo goed kan slikken, maar ik hoorde idd van vriendinnen al dat het toch gewoon gaat goed en ze wel weer uit kokhalzen wat niet doorgeslikt wordt. :-D
Het ziet er ook absoluut niet leuk uit, maar ik heb het bij de oudste altijd een fijne reflex gevonden. Ik denk dat ik twee keer iets met mijn vinger uit zijn keel heb gewipt, de rest van de tijd heb ik het hem zelf laten oplossen. Vast niet pedagogisch verantwoord, maar ik wilde niet te veel ingrijpen zodat hij de reflex niet zou verliezen.
Natuurlijk hangt het wel van je kind af, ik weet nu nog niet hoe het bij de jongste gaat zijn en of ik er dan ook vertrouwen in heb om het haar zelf te laten oplossen.
lux. schreef:
16-05-2018 15:12
Zeker na 10 maanden is dat weleen risicootje ja ;)

Ik kom uit een IVF-traject, geef borstvoeding en heb toch een spiraal omdat ik nu echt niet wil; oeps-verhalen zoals jij nu iets te vaak gehoord afgelopen jaren :P

Maar ‘t komt goed joh :) nu ben je ook nog helemaal gewend aan dit leventje, rol je er makkelijker weer in denk ik :thumbsup:
Als nummer 2 er straks is en jullie zijn gewend kan je je niet meer voorstellen hoe het zou zijn om langer te wachten ;)
Aardbei-banaan schreef:
16-05-2018 15:39
Als nummer 2 er straks is en jullie zijn gewend kan je je niet meer voorstellen hoe het zou zijn om langer te wachten ;)
En dat ook :)
Aardbei-banaan schreef:
16-05-2018 15:39
Als moeder zijnde in elk geval, je hebt toch weinig tijd meer om erover te denken en hier gaat het redelijk natuurlijk om de overstap van een naar twee te maken.
Manlief zie ik dan af en toe wel wat struggles hebben :rofl:

(Maar onze jongste is ook extreem makkelijk, of wij stressen nu minder dan met de eerste (die ook al makkelijk was))
Een goede vriendin van mij heeft sinds 7 weken een tweede maar vond de overgang heel heftig! Ze is nu pas net een beetje gewend om haar aandacht redelijk te verdelen tussen twee kinderen.
Aardbei-banaan schreef:
16-05-2018 15:55
Een goede vriendin van mij heeft sinds 7 weken een tweede maar vond de overgang heel heftig! Ze is nu pas net een beetje gewend om haar aandacht redelijk te verdelen tussen twee kinderen.
7wk vind ik ook nog snel :)

Hoe oud is de oudste?
Oh lijkt me zo leuk 2 baby's/kinderen dicht bij elkaar! Weet niet of ik het hier al gezegd heb; wij hebben binnenkort een afspraak in het zkh voor weer een traject!

Hier was mijn moeder net op visite. Vraagt ze: Krijgt J. straks gewone voeding als ze naar het kdv gaat? En ook: Nou als je gaat kolven op het werk zullen ze ook wel zeggen dat ze niets meer aan je hebben (werk er al 4 jr en vast contract...)

Nee dat helpt in mijn 'bv avontuur'
anoniem_365027 wijzigde dit bericht op 16-05-2018 17:33
18.15% gewijzigd
Suikerwafel schreef:
16-05-2018 17:14

Hier was mijn moeder net op visite. Vraagt ze: Krijgt J. straks gewone voeding als ze naar het kdv gaat?

Herkenbaar, krijg hier ook vaak de vraag wanneer ik ga stoppen met borstvoeding, wanneer hij “normale” voeding krijgt of wat dan ook. Ik was altijd gewaarschuwd voor de borstvoedingsmaffia, maar nu lijken mensen me vooral te willen overtuigen van flesvoeding.
Ik heb vandaag contact gehad met mijn werk waar ik over twee maanden pas weer ga beginnen of er een kolfruimte was, die was er niet dus daar moet tzt een oplossing voor worden gevonden.

Ondanks dat ik af en toe twijfel denk ik dat ik er toch nog maar mee door wil gaan. Gister avond was ik weg, manlief met moeite 1 fles erin gekregen want hij had geen honger.. nou volgens mij heeft hij gewoon op mij gewacht, want hij dronk alsof zn leven er vanaf hing :)
Daarbij lacht hij soms net zo naar mn tepels als dat hij naar mn gezicht lacht, hij zal er wel plezier in hebben :-D
Het idee van 2 kinderen die in leeftijd niet te ver uit elkaar zitten is ook leuk, begrijp me niet verkeerd. En ik heb het allemaal nog in de vingers, de spullen hoeven niet naar zolder en ik hoef niet uit het babyvragentopic te vertrekken ;) allemaal voordelen..

maaaaarrr..... ik vond de eerste maanden zo ongelooflijk en onverwacht heftig en zwaar! En ik ben zo bang dat ik dit babytje ook eerst weer helemaal niet snap en niet kan slapen en me alleen maar paniekerig voel en mn tepels tot bloedens toe kapot gaan... en ik mijn kleine meisje van nu helemaal niet de aandacht kan geven die ze verdient, ze is nog zo klein..

Ik voel me zo'n vreselijke zeikerd maar het lijkt me zo spannend allemaal..

Maar ja, ik heb nog 8 maanden om aan het idee te wennen.. Het zal wel loslopen. Mijn dochter gaat vanaf september ook naar de Krippe (kdv in Duitsland) en dat zal ook wel wat veranderen.

Nu ga ik weer braaf on-topic, en zal alleen nog maar babyvragen stellen.
@Maartje: oudste is bijna 3.
Suikerwafel schreef:
16-05-2018 17:14
Oh lijkt me zo leuk 2 baby's/kinderen dicht bij elkaar! Weet niet of ik het hier al gezegd heb; wij hebben binnenkort een afspraak in het zkh voor weer een traject!

Hier was mijn moeder net op visite. Vraagt ze: Krijgt J. straks gewone voeding als ze naar het kdv gaat? En ook: Nou als je gaat kolven op het werk zullen ze ook wel zeggen dat ze niets meer aan je hebben (werk er al 4 jr en vast contract...)

Spannend suikerwafel! Gaan jullie proberen of jouw vrouw nu zwanger kan worden?
En wbt kolven op het werk, werkgever is verplicht om een ruimte beschikbaar te stellen en je tijd te geven om te kolven!
@Ballys: Oei lastig van die ruimte. Hoop wel dat er iets moois geregeld wordt! Wij hebben een ruimte die nergens anders voor bedoeld is dan kolven en toegang met een elektronisch pasje. Dochter hier is trouwens ook meteen stil met huilen zodra de bh los is. Trouwens ook met de fles. En het moment dat ze in slaap valt en dan heel hard grinnikt vind ik zo leuk. Ik dacht dat ik in augustus wilde stoppen (6 mnd) maar had van tevoren 'bedacht' dat ik 9 mnd wilde voeden.

@Aardbei banaan: Ja! Ze zei: als je nou doorgaat met bv kunnen we zelf allebei de kindjes voeden. Dat is ook lief!
Wat betreft de kolftijd: lastig, werk in het onderwijs en heb nu tussenuren aangevraagd, maar kolven is dan extra tijd ipv tijdens werktijd. Dus ga af en toe maar een vergadering skippen denk ik. Twijfel nog of ik er over in gesprek moet gaan dat dit zo eigenlijk niet klopt. Maar dan moeten ze speciaal iemand aannemen voor mijn gekolf!
Spannend suikerwafel! Gaan jullie proberen of jouw vrouw nu zwanger kan worden?
En wbt kolven op het werk, werkgever is verplicht om een ruimte beschikbaar te stellen en je tijd te geven om te kolven!
[/quote]

Oh ja, dat is een goede. Ik moet ook eens bij mijn werkgever navragen of er een ruimte beschikbaar is om in te kolven. Bij mij duurt het ook nog wel even voor ik aan het werk ga, maar volgens mij is er nu geen ruimte over.

Wat bijzonder trouwens dat sommige mensen borstvoeding en werk maar lastig lijken te vinden. Ik ben ze nog niet tegen gekomen, dus ben benieuwd. De enige vraag die ik tot nu toe heb gekregen is of ik wel nog zou gaan werken nu ik een kind heb. Die had ik ook niet verwacht eerlijk gezegd. Niets tegen ouders die thuisblijven voor hun kind, maar het ter discussie stellen van werken als vrouw met een kind is voor mijn gevoel toch wat achterhaald...

@ Suikerwafel, wat spannend!
@Suikerwafel, dat lijkt me heel bijzonder als jij en je vrouw allebei een kindje hebben gedragen!
@Suikerwafel spannend dat jullie het traject weer ingaan!

@Dudette: je gaat er vast aan wennen en alles valt echt wel op z'n plek met een 2e! En wat je zegt , het duurt nogal wat maanden ;) het lijkt mij persoonlijk niks om de 2e zo dicht op de 1e te hebben.... Maar goed ik moet er ook niet aan denken met die kleine man die morgen pas 6 weken is hahaha :biggrin:

@borstvoeding ik heb echt heel veel respect voor jullie die borstvoeding geven. Ik heb, door omstandigheden rondom een diagnose bij mijn vriend de dag voor de keizersnede, borstvoeding niet echt een kans gegeven (wel meteen begonnen met aanleggen na ks en de volgende dag nog meerdere keren geprobeerd en aan kolfapparaat gehangen om op gang te krijgen maar nee niet doorgezet) en ik moet ook heel eerlijk zeggen dat ik daar totaal geen spijt van heb.... :sigh: al zullen sommige dat misschien zwak vinden...
Tralalalala
Hier ook petje af voor de (lang)borstvoedende moeders!

Maar ook voor de moeders die geen BV wilden/konden geven. Uiteindelijk probeer je het beste te doen voor je baby en voor jezelf. Zwak vind ik je in ieder geval niet!

Hier wel begonnen met BV, maar in de kraamweek gestopt.

Dochter kon niet normaal aanhappen, alles was tot bloedens toe kapot en de pre-logopediste gaf aan dat dochterlief een absolute barracuda was. Vreselijk wild. Ook aan de fles hebben we problemen gehad, maar mede door de adviezen van de logopediste is dat uiteindelijk goed gekomen. Ik wilde graag genieten van mijn kraamtijd en dat lukte absoluut niet. Ik was een wrak, kon alleen maar huilen als ik aan voeden en BV dacht ( en niet van geluk), mijn tenen kromden als dochterlief eraan kwam voor een probeer-voeding. Dat was niet wat ik wilde en toen besloten om de fles te geven. Gelukkige moeder = gelukkig baby in dit geval :-) Soms vind ik het wel jammer, maar ik zie ook zeker wel de voordelen in van hoe het hier er nu aan toe gaat :-). Bij een volgende proberen we het gewoon nog een keer en lukt het niet, dan de fles. Ik weet nu dat dat ook een prima optie is.

Helaas heeft dochter op dit moment wel behoorlijke problemen met drinken en eten overdag..Vandaag al met al maar 300cc gedronken denk ik, avondeten ging redelijk, maar brood en fruit hield niet over. Ook water drinken wilde ze niet.

Nu al 3 dagen behoorlijke dunne ontlasting, geen diarree, maar erg zacht en brijig. Ik hoop op een tandje, dan hebben we een reden, maar ook dat lijkt het niet te zijn. Ik voel of zie niets in ieder geval.
Gezien de verhalen in dit topic misschien een virusje.. Nou ja, hopelijk is ze snel weer de oude, want erg prettig vind ik dit niet!
Chantilly21_1 schreef:
16-05-2018 20:15

Ik was een wrak, kon alleen maar huilen als ik aan voeden en BV dacht ( en niet van geluk), Gelukkige moeder = gelukkig baby in dit geval :-) Soms vind ik het wel jammer, maar ik zie ook zeker wel de voordelen in van hoe het hier er nu aan toe gaat :-). Bij een volgende proberen we het gewoon nog een keer en lukt het niet, dan de fles. Ik weet nu dat dat ook een prima optie is.
Wat je hier schrijft is helemaal hoe ik erover denk en voel!!!

Helaas heeft dochter op dit moment wel behoorlijke problemen met drinken en eten overdag..Vandaag al met al maar 300cc gedronken denk ik, avondeten ging redelijk, maar brood en fruit hield niet over. Ook water drinken wilde ze niet.

oh dat is inderdaad weinig... hopelijk morgen een betere dag en dat je weet waar het van komt....
Tralalalala
Het was hier vandaag de dag van de eerste keren :-).

Vanmiddag voor de eerste keer naar de osteopaat geweest. Ons kleine mannetje heeft een enorme voorkeurshouding en dus ook een scheef achterhoofd. Ik wil in ieder geval het gevoel hebben dat ik er alles aan had gedaan voor hem. Van de fysio al tips gehad en ook hier weer tips. Er zijn geen blokkades te vinden, dus we blijven volhouden met de andere kant op draaien en op de buik liggen.

Daarna voor het eerst met hem naar de bieb en de Boekstart koffer opgehaald. Wat een leuk boekje zit daarin! Meteen ook 2 baby boekjes geleend.

Toen voor de eerste keer een hapje gegeten! Een paar ienieminie beetje en hij zat te kauwen en te kijken of hij iets heel raars had gehad. Wat natuurlijk ook zo is...

En als laatste voor de eerste keer naar de kapper! Hij had lange plukken haar tussen het korte, dus de lange pieken zijn eraf. Nu lekker al dat haar laten groeien. Hij vond het allemaal prima :-).

Supertrots ben ik nu natuurlijk!
Lijkt me heel bijzonder om allebei een kindje te dragen en nog samen BV te kunnen geven Suikerwafel. Ik hoop voor jullie dat je vrouw snel zwanger is. Gaan jullie dezelfde donor gebruiken? (Als je er geen antwoord op wil geven is dat ook goed hè ;) )

Chantilly: hopelijk is dochter snel weer de oude!
Hier een spugende dreumes bij het avondeten en net weer op de commode. En hij was tijdens het spelen op kdv gaan slapen op de grond, dus volgens mij is hij ook ziek. Geen koorts iig en hij slaapt nu wel lekker rustig, misschien valt het mee. Helemaal lekker is hij iig niet.

@kolven: tja dat kolven is wel een dingetje vaak. Heel leuk dat je het recht hebt, maar ik werk ook op zo'n manier dat ik echt heel moeilijk weg kan. Stel je bent OK-assistente ofzo, dan kan je ook niet zeggen tegen de chirurg: nou meneer de chirurg, pak je eigen instrumenten maar even hoor, ik moet ff kolven, toedeloe. En om nou iemand anders vragen om steriel te gaan staan zodat jij kan gaan kolven. Het is gewoon niet altijd even realistisch (ik ben geen OK-assistente trouwens maar hou wat ik doe liever enigszins in het midden ;) ). Als je een kantoorbaan ofzo hebt is het allemaal wat minder moeilijk, maar ik redde kolven ook niet. Wel had ik verlof tot zoon 6 maanden was en heb ik het 1 maand geprobeerd. Daarna hebben we hem eigenlijk op mijn werkdagen 'geweaned' en kreeg hij een combinatie van brood, fruit, warme maaltijden en pap. Omdat hij nog heel inconsequent at probeerden we gewoon een aantal dingen op die leeftijd. De pap at hij dan als hij niks anders wilde, die was van kunstvoeding. Rond de 8 maanden kreeg hij eigenlijk geen pap meer overdag, alleen nog af en toe.

@borstvoeding: tja weet je? Ik geloof er niet zo in, in dat borstvoeding beter is dan flesvoeding. Uit de literatuur komt doorgaans vooral zwak bewijs voor een correlatie tussen borstvoeding en minder kans op ziekten en een hoger IQ voort, maar je kan er nauwelijks een kwalitatief goede studie naar doen, dus we zullen het nooit zeker weten denk ik. Ik begrijp ook eerlijk gezegd van mezelf niet helemaal waarom ik zo lang door ben gegaan met al die obstakels en problemen (idd huilend en met bloedende tepels voeden, klokje rond kolven, overproductie, al dat gedoe). Ik ben daarin heel erg over mijn eigen grenzen heen gegaan en ik vind dat niet per se iets om respect voor te hebben eerlijk gezegd.
Ik denk dat ik heel erg graag dat serene plaatje van die gelukzalig voedende moeder wilde. En het was zo makkelijk hè, borstvoeding, zoveel makkelijker dan de fles. Daar was ik erg naar op zoek en telkens zeiden mensen 'ja maar als straks, nou DAN heb jij ook dat gelukzalige, dat GEMAK van de borstvoeding...' Dus ging ik maar weer door.
Het heeft me dus ruim een jaar gekost eer ik had geconcludeerd dat ik niet zo'n gelukzalig voedende moeder ben die al haar hechtingssappen voelt overvloeien in haar kind en een soort magische verbinding voelt die je op geen enkele andere manier kunt ervaren. Ik ben meer de moeder die op haar telefoon op het vivaforum zit tijdens een voeding.
Tsja.

Maar ik zei al eens: ik heb er verder geen spijt van want ik heb heel erg het gevoel dat mijn zoontje het heel moeilijk heeft gehad met de overgang van in de buik naar buiten de buik en dat de nabijheid, het huid-huidcontact en de hormonen van de borstvoeding hém wel erg hebben geholpen. Dus ben blij dat ik het gedaan heb voor hem. En ben daar best trots op, dat ik het heb volgehouden ondanks alles. En tegelijkertijd denk ik: je bent knettergek, lux.
anoniem_210122 wijzigde dit bericht op 16-05-2018 21:49
0.28% gewijzigd
@Krullenbol, daar is niets zwaks aan hoor! Iedereen doet wat op dat moment goed voelt. Er is niets slechts aan flesvoeding, en als op het moment na de bevalling borstvoeding niet gemakkelijk lukte kan ik me je beslissing heel goed indenken.
Ik had mezelf ook voorgenomen dat als het om wat voor reden niet lukte stoppen altijd een optie was. Maar ik had de mazzel dat de borst geven heel gemakkelijk ging.

@ Chantilly, hopelijk is je dochter snel weer opgeknapt.

@ lampje, wat leuk al die eerste keren! Ik verheug me nu al op het eerste hapje van dochter, weer zo'n mooie mijlpaal!
lux. schreef:
16-05-2018 21:17
Ik ben meer de moeder die op haar telefoon op het vivaforum zit tijdens een voeding.
Tsja.
:whistle:
Maartje2016 schreef:
16-05-2018 21:28
:whistle:
Voor mij was het zeg maar dit:

Expectation:
Afbeelding

Reality:
Afbeelding

:P
Same here :biggrin:

Hoewel, nu bij de jongste alleen de onderste, mijn verwachtingen waren een stuk realistischer :proud:

(En toch vergeet je dan details uit de begindagen, de hel!)
@Aardbei banaan: Yes :D! Goede vriens van ons.

@Lux: mooi verwoord wat bv betreft. Ik herken dat wel: het wel willen maar nirt weten waarom en wachten op dat gevoel. Ik ging vandaag kolven ipv aanleggen en dat was al een verademing. Maar t is een soort van eindpunt wat ik wil halen ofzo.
En dat van t kolven op werk is dus precies ook waar ik tegenaan loop. Even kijken hoe dat gaat lopen. En dan loslaten en overstappen. Is niets mis mee inderdaad! En schuldig voelen is all helemaal niet nodig @krullenbol en Chantilly. Stel dat ik toch nog een keer ga zwangeren (als t vriendin niet lukt) wil ik t denk ik niet meer doen. Gewoon omdat het stom is.

@lampje klinkt als een fijne dag :D! Ik zet de bieb hier ook op t lijstje!
Suikerwafel schreef:
16-05-2018 21:38
@Aardbei banaan: Yes :D! Goede vriens van ons.
Bij mij ook een goede vriend. Leuk om te lezen ik ken niet veel anderen die een kindje van een bekende donor hebben waar ze ook echt vrienden mee zijn :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven