Het Grote Keizersnede-topic

16-12-2009 16:11 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
...Alles wat je altijd al wilde weten maar nooit durfde te vragen...

Ik heb me (mede naar aanleiding van het Verwende Vagina-topic) hier en elders rot gezocht naar een informatief verzameltopic voor vrouwen die door middel van een keizersnede hun kind ter wereld hebben gebracht. Zelfs de vereniging voor keizersnede-ouders heeft gen eigen website, althans: ik kon hem echt niet vinden.

Zelf ben ik op zoek naar ervaringen over je lijf en (seks)leven na de keizersnede, en hoop hiermee tegelijkertijd een platform te creëren voor andere vrouwen die een ks hebben ondergaan danwel (mogelijk) nog gaan krijgen.

Hoe verloopt je herstel, waar moet je wel en niet op letten? Welke vragen zijn handig om te stellen bij je volgende controle in het ziekenhuis? Hoe gaat het met borstvoeden? En hoe zit het met je seksleven, wanneer mág je fysiek gesproken weer, en (niet onbelangrijk gelet op die jaap in je buik en baarmoeder) wanneer dúrf je weer? Ervaringen met de Cerazette-pil of andere voorbehoedsmiddelen zijn welkom, evenals het delen van je gevoelens over aanleiding en verloop van je keizersnede. Voel je het als een 'mindere' soort bevalling, of ben je juist erg blij dat je niet (alsnog) vaginaal bent bevallen?

Kortom, barst hier los of lees mee!

TD
Even zelf aftrappen: ik ben twee-en-een-halve week geleden met een geplande keizersnede moeder geworden van Timanni. Die lag al een eeuwigheid in een onvolkomen stuit. Na een mislukte draaipoging was het voor ons volkomen zonneklaar dat we direct voor de geplande ks zouden gaan, en niet het eerst vaginaal wilden proberen.

Zelf knijp ik nog steeds in mijn handen met het verloop van de operatie en het herstel van mezelf en Timanni. We doen het uitstekend. Ik kan me haast niet voorstellen dat ik nog maar zo kort geleden een heuse zware buik-operatie heb gehad, en moet mezelf soms terugfluiten omdat ik ook gewoon nog kraamvrouw ben en moet rusten etc.

Ik heb geen last van een gevoel niet volwaardig moeder te zijn, of het een gemis te vinden dat ik nog steeds niet weet wat een wee is. Wel vind ik het raar (als in grappig raar) om te zeggen dat ik bevallen ben en dat mijn kind geboren is. Ik neig ernaar te zeggen dat ik geopereerd ben en dat mijn kind is gehaald.

En verder ben ik inderdaad benieuwd en een beetje bang om te snel weer seks te hebben. Hoe zou het voelen om weer een orgasme te hebben? Doet dat pijn? Hoe lang moet je wachten? En wanneer moet ik (volledig bv gevend) met de Cerazette beginnen?
Poehee, even denken hoor, keizersnede is een dikke zeven jaar geleden intussen. Litteken is ook mooi weg nu, maar dat heeft lang geduurd. Kan ook liggen aan het sluiten van de wond. Dat duurde bij mij lang omdat ik toendertijd wel moest autorijden. Iets wat niet zo bevorderlijk is natuurlijk maar ja, anders zag ik mijn kind niet

Sex was niet zo 'n probleem, dat ging volgens mij na twee weken alweer prima. Wat ook scheelde was dat het meteen van binnen netjes schoongemaakt was, waardoor ik amper gebloed heb na de bevalling.

Ik vond en vind het nog steeds wel jammer dat ik niet vaginaal ben bevallen maar ja, het zij zo. Het was toen niet anders, dit was voor Zoonlief het beste. Maar ik vind het nu wel weer jammer omdat ik daardoor nu meteen een ziekenhuisbevalling krijg.

Oh, wat ik ook wel grappig vond was dat ik de dag na mijn bevalling de fysiotherapeute al aan mijn bed had voor buikspieroefeningen. Zou in NL volgens mij niet gebeuren maar in België dus wel
Leuk topic . Ik begrijp dat je binnenkort een keizersnede krijgt? Mijn herstel is zeer voorspoedig gegaan. Tuurlijk deed het pijn maar het ging goed met de paracetamol en de dyflanac (ik weet het niet te spellen). Op dinsdag ben ik bevallen en op zondag had ik al geen paracetamol meer nodig. Dit is niet om stoer te doen want ik weet dat het ook anders kan maar zo goed verliep mijn herstel. De eerste 6 weken heb ik heel rustig aan gedaan en dat kan ik ook iedereen aanraden. Mijn man heeft in deze 6 weken een beetje zorgverlof opgenomen om sochtends en eind van de middag wat later naar het werk en wat eerder naar huis te kunnen om de oudste aan te kleden, op te vangen en boodschappen te doen. Dit kan ik je zeker aanraden. Sexleven gaat prima haha al heb ik daar de eerste 6 weken in ieder geval niet naar omgekeken. Mijn wond is vrij mooi hersteld en heel af en toe heb ik er nog een klein beetje last van (nu 14 weken geleden) dat is meer als ik veel gedaan heb op een dag maar ook dat mag geen naam hebben.

Borstvoeding verliep ook goed ook in combi met Cerazette. Ik heb ook andere ervaringen gehoord over een keizersnede maar mij is het 100% meegevallen, ik hoop ook voor jou!
Ik heb eerder een KS gehad, en qua sex hebben wij het na 2 weken voorzichtig weer geprobeerd (ik was al heel snel gestopt met vloeien).

En dat deed geen pijn en was heerlijk. (Begreep dat vrouwen die een KS hebben gehad vaak wat eerder weer aan sex beginnen omdat de vagina niet beschadigd is).

Orgasme was bij mij ook niet pijnlijk.
Ah kindje is er al lees ik nu, gefeliciteerd! Ik ben geloof ik met 5 weken aan de Cerazette begonnen. Orgasme geen probleem maar dat was na ruim 6 weken .
Ik heb er ook geen last van dat kind met keizersnede is gekomen. Vind het soms wel gek dat mensen dat vragen. Ben allang blij dat het zo gegaan is, als ik 100 jaar geleden had moeten bevallen hadden zowel ik als mijn kind het waarschijnlijk niet overleefd. Het scheelt misschien wel dat de eerste wel vaginaal is gekomen zodat ik ook weet hoe dat is?

Ik heb trouwens onlangs begrepen dat je onverzekerd bent als je de eerste 6 weken gaat autorijden na keizersnede. Was zelf ook verbaasd maar vriendin heeft het opgezocht en blijkt echt zo te zijn. Bizar dat ik hier zo laat achter kwam want heb zelf wel autogereden in die weken.

Vond trouwens dat ziekenhuis heel weinig informatie heeft gegeven toen ik naar huis ging. Ze hebben het continu over heftige buikoperatie maar informatie was nihil waaronder bijv het autorijden, onverzekerd zijn. Daar mogen ze wat mij betreft wel meer informatie over gaan geven. Tevens heb ik geen nacontrole gehad, is niet meer standaard.
@TO; mijn verhaal is precies hetzelfde als het jouwe, maar voor mij is het nu 3,5 week geleden.

Seks heb ik wel weer zin in, voor ons voolopig met rubbertje, maar ik vloei nog. Verder niks toe te voegen...
Ik heb 3 keizersnedes gehad, dus vind mezelf wel deskundig. Maar partnervrij, dus over sex na een ks kan ik je niks vertellen en de pil slikte ik dus ook niet.

Herstel verliep bij mij heel wisselend: na de eerste en de derde ks ging het heel voorspoedig, na de tweede verliep het veel moeilijker en pijnlijker.
You're not the same person you were a year ago. Now you're even worse.
Week 14 van de Extremely Demotivational Calendar
Ha Fus! Had al begrepen dat je verzekeringstechnisch niet mag autorijden überhaupt, maar voor je wond dus ook niet zo goed. Jouw kind lag nog in het zkh begrijp ik?

Bij mij is ook inderdaad alles keurig schoongemaakt, al ben ik nog een klein beetje ongesteld nu. De kraamverbanden zijn al in de eerste week de deur uitgegaan en nu nog gewone maandverbandjes nodig. Die buikspieroefeningen heb ik niet meegekregen, ik ga wel volgende maand weer Pilatessen (opvolg-lessen van de zwangerschapsgym). Goeie tips hiervoor?

Ben je nu ook daadwerkelijk zwanger?

@Bibi, goed om te weten dat het dus niet pijnlijk is, een samentrekkende baarmoeder, en zo snel al weer! Wow! Dat haal ik niet hoor...

@Dierewier, Timanni is er inderdaad al . Ik ben ook vrij vlot gekapt met de pijnstillers want niet nodig. De Diclofenac ging met een week de deur uit, en de paracetamol afgebouwd binnen anderhalve week. Mij valt het tot nu toe ook 100% mee, ook omdat ik me niet druk hoef te maken om huishouden en boodschappen met zeer zorgzame TD-man.

Wanneer ben jij met de Cerazette begonnen en hoe? Gewoon op een dag of eerst een ongesteldheid afgewacht?
Cross met DW over verzekering

VFF en Solo

Viel mij ook tegen, de info uit zkh. Van de verzekering hoorde ik van mijn kraamverzorgster. Nacontrole is in dit ziekenhuis dan weer wel standaard. Lijkt mij wel een goede zaak trouwens.
Hier vier keizersnedes, maar van die verzekering is echt een bakerpraatje hoor. Voor je wond is het niet zo fijn om een vrachtwagen te besturen, maar als je een auto met stuurbekrachtiging hebt, JEZELF WEER FIT VOELT en er weer toe in staat bent (dus niet als je nog stevig aan de morfine zit vanwege de pijn), dan is autorijden verzekeringstechnisch echt geen probleem.
O, ik krijg ook wel een nacontrole, vond de info ook minimaal, en heb helemaal geen diclofenac gehad (ks zondag om 23.00, infuus uit op maandag 13.00 uur, daarna paracetamol 4x2 t/m ontslag op woensdagochtend, thuis niks meer). Geen heftige pijn gehad behalve tijdens het infuus met oxytocine.

Ik lees wel dat ik in vergelijking relatief lang vloei; hoop wel dat dat binnenkort stopt.
Niet verzekerd? Oeps! Maar goed dat ik dat toen niet wist! En dat er niets gebeurd is! Zoon lag toen zo'n 65 km verderop in het ziekenhuis, dus ja, ik wilde echt wel met de auto. Zijn vader had toen geen rijbewijs.

En ja, ben nu weer (net) zwanger. Zo leuk

Maar goed, nu ff rennen naar de bso om Zoonlief te halen!
Hoe standaard is het eigenlijk dat een bevalling na een keizersnede wéér een keizersnede wordt? Dan kan ik me vast voorbereiden
Infuus met oxytocine, wanneer heb jij dat gehad dan? Ik denk dat ik zelf die oxytocine tijdens de operatie ingespoten in mijn infuus heb gekregen, verder ging daar alleen de zoutoplossing doorheen. Pijn heb ik er ook niet aan gehad, ws door de verdoving.
ik heb 10 mnd geleden een ks gehad en zag toevallig vanochtend onder de douche dat mijn litteken al bijna onzichtbaar is! Nog twee rode plekjes, de rest is weer roze. Dat is me dus best meegevallen.

Sinds kort heb k ook al het gevoel weer terug in mijn buik (had nog lang van die 'duffe plekken' net alsof je voet slaapt)

Sex na 4 weken weer gedaan en de eerste 2 keer deed het 'n beetje pijn.

Buikspeiroefeningen heb ik wel echt op moeten bouwen, zeker 6 maanden mee gewacht. Ook dat gaat nu probleemloos (wat niet betekent dat ik het dagelijks doe jammer genoeg

Succes met je herstel TO!
3 ks. Eerst spoed (na 26 uur helse ingeleide weeën). Tweede lag in stuit en mocht gelukkig ook weer met ks. Derde woog 5225 g en ook ks.

Prima bevallen (hahaha).

Vloeien maar een paar dagen. Bij derde wel heel erge pijn van het geven van borstvoeding.

Sex na een week of 2/3 (hadden de hele zwangerschappen geen sex gehad dus we waren er wel aan toe).

En echt geen "ongelukkig" gevoel over het niet echt bevallen. Ik vind het prima zo. Als mijn kinderen er maar gaaf uitkomen (en dat was anders niet gelukt). Het gaat mij om mijn kind en niet om het "genot" van een bevalling.

Trouwens...wij vonden het ook wel handig met geplande data enzo voor oppas, vrijnemen etc.
Solo...ben je bammoeder? Of vraag ik nu iets heel privés?
Fussie, volgens mij is dat niet standaard hoor. Je zou prima vaginaal kunnen bevallen als je verder geen last tijdens je zwangerschap hebt gehad (bv van de complicaties waarop je nu een grotere kans hebt, zoals pijn aan litteken of mogelijke voorliggende placenta). Wel is zkh-bevalling noodzakelijk om je baarmoeder in de gaten te houden op rupturen.
quote:fussie schreef op 16 december 2009 @ 16:46:

Hoe standaard is het eigenlijk dat een bevalling na een keizersnede wéér een keizersnede wordt? Dan kan ik me vast voorbereiden Dat hangt natuurlijk erg af van de reden voor de ks.
quote:Nellebelletje schreef op 16 december 2009 @ 16:48:

Solo...ben je bammoeder? Of vraag ik nu iets heel privés?ik ben idd bammoeder en heb ff geen zin in hoofdletters.
Ow, vloeien: na de eerste 5 weken, na de tweede 6 weken, na de derde 8 weken. Hé, daar zijn mijn hoofdletters alweer.
Google eens op keizersnede autorijden.

Je vindt héél verschillende adviezen van de ziekenhuizen, en die zijn volgens mij bindend (als t mag van je arts, mag t ook van je verzekering). Het ene zkh zegt dat t meteen weer mag, t andere zkh zegt 6 weken niet.
Oxytocine na de OK, 2 zakken die om ca. 4 uur s nachts waren doorgelopen. Naweeen, de hel in vergelijking met de gewone weeen die ik de avond daarvoor had.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven