Het grote speelgoedtopic 2019!

04-09-2019 16:05 1839 berichten
Buiten lijkt het wel herfst, dus het buiten speelgoed maakt langzamerhand weer plaats voor het binnen speelgoed.

Tijd om weer eens te inventariseren wat nog gebruikt wordt, wat naar een speelgoedbank/kringloopwinkel/marktplaats kan.

Maar ook tijd om weer vooruit te kijken naar bijvoorbeeld de gezellige december maand.

Bij deze dus een nieuw speelgoed topic!
Voor ouders, opa's en oma's, ooms en tantes en iedereen die verder maar op zoek is naar speelgoed ideeën!

Wees welkom!
Alle reacties Link kopieren
Morgenstond_ schreef:
13-02-2020 10:51
Dames, help mij. Zoontje wordt over een maand 4 en we hebben al zooo veel speelgoed. Wat kreeg jouw 4- jarige en wat was en hit?

We hebben veel duplo (ook trein), veel houten treinbaan, en heeeeeel veel van die kleine auto'tjes. Diverse autobanen ook. Hij heeft al een fiets en step. Zoontje krijgt van ons waarschijnlijk lego (politie), maar wat we aan andere familie kunnen vragen vind ik lastig. Zoontje zelf zegt alleen lego te willen, maar ik denk dat er misschien meer is waar we nu niet aan denken.
Misschien een abo op een puzzeltijdschrift? Hier staat ook een modelbouwauto van Revell Junior op het lijstje, en een flikflak. Verder misschien legowegenplaten? Volgens mij kan je nooit te veel lego hebben, die duplo gaat toch nog maar korte tijd mee.
Goede ideeën Maartje! Had ik zelf nooit op gekomen. Ga die modelbouwauto en flikflak eens googlen.
Alle reacties Link kopieren
Morgenstond_ schreef:
13-02-2020 11:00
Goede ideeën Maartje! Had ik zelf nooit op gekomen. Ga die modelbouwauto en flikflak eens googlen.
Even in een pb verpakt ;-)
maartje2016 wijzigde dit bericht op 13-02-2020 11:13
Reden: Pb van gemaakt
30.14% gewijzigd
Voor met 4 jaar:

* verkleedkleren (hij gaat straks ook naar school en die van mij is sinds september al 2 keer verkleed naar school geweest, wel bij halloween en carnaval dagen op school)
* way to play wegdelen
* lego, lego en nog eens lego (heb je echt niet snel te veel van hoor)
* playmobil
* bioscoopbon (die van mij vind de bioscoop iig geweldig) of een ander uitje zoals monkeytown. Net wat een beetje in de buurt zit.
* Nieuwe rugzak, beker, trommel of fruitbakje
* Rolschaatsen, schaatsen of een skateboard?
* Boeken, geen prentenboeken maar met verhaaltjes. (Bijvoorbeeld vos en haas of agent en boef
* Dinosaurussen
* (Bord)spel: monopoly junior wordt hier veel gespeeld en smartgames zijn ook erg leuk. 4 op een rij gaat hier goed, rolit junior is nog lastig dus die zou ik niet doen
* Puzzel met meer stukjes (zoon kreeg met 54 stukjes en met 100 stukjes, die laatste is wel nog te moeilijk zonder hulp)
* Een racebaan (mijn 4 jarige wil er graag een van carrera go)
Alle reacties Link kopieren
Voor de 4-jarige sluit ik me aan bij degenen hiervoor en daarnaast:
- walkie talkie (een echte van Alecto, geen speelgoedwinkel prutskwaliteit)
- Tiptoi
- Kapla
- skippybal
- knikkerbaan
- dartbord (met klittenband balletjes)
- basket die je met spanbanden aan een paal of boom kunt hangen (en dus makkelijk in hoogte kunt verstellen, meenemen naar de camping, etc), verkrijgbaar bij Decathlon
- bestuurbare robot

En als hij Lego wil gewoon veel Lego. In alle prijsklassen verkrijgbaar en heb je nooit teveel van!
Ah ja kapla is idd geweldig en een knikkerbaan ook. We hebben beide en er wordt vaak mee gespeeld.

Een robot hebben we niet dus zou ik niet weten. Een bestuurbare auto wel en dat is met vlagen leuk. Wat voor robot hebben jullie Nicole?

Walkie talkie gaat hier ook op het lijstje, goed idee. Ik hou het hele jaar een lijstje bij zodat ik dingen in de aanbieding kan kopen als ze voorbij komen en ik voor een verjaardag oid genoeg ideeën heb.
Dank voor de tips! Ken niet alles, maar geeft weer wat inspiratie. Spelletjes vind ik ook een leuk idee!
Alle reacties Link kopieren
Wij vragen vaak veel knutsel spul, dat gaat tenminste ook weer op. Denk aan nieuwe klei, gips figuurtjes maken, strijkkralen, stickers.

Ook leuk met 4 jaar: een vriendenboekje.

Wat heeft hij qua buiten speelgoed? Denk aan klossen, hoepel, springtouw, kubb, jeu de boules, kegelspel, stoepkrijt.
Alle reacties Link kopieren
Of stelten of een skippybal.
Stelten met 4 jaar "al"? Had ik niet verwacht. Stickers is inderdaad altijd goed. We hebben ook super veel klei en geen strijkijzer, maar volgens mij heb je zoiets ook met water? Klossen vind ik een leuk idee!
Alle reacties Link kopieren
Meeste van wat ik wilde zeggen is al genoemd en idd, Lego is juist leuker naarmate je er meer van hebt!

Bestuurbare auto is leuk voor 4-jarige, wel opletten dat hij makkelijk te bedienen is. Die met leeftijdsindicatie vanaf 8 jaar zijn vaak wat lastig, vanaf 6 jaar gaat prima.

Mijn jongste is gek van botten en dinos, die was op zn 4e verjaardag helemaal in de wolken met een uithak-skelet. Officieel vanaf 8 jaar maar met wat hulp prima te doen, al heeft kind wel wat geduld/doorzettingsvermogen nodig.

Verder een zaklamp, cd/usb speler (vooral voor luisterverhalen). Abonnement op Bobo. Play doh was hier met 4 jaar ook nog een hit, evenals Aquabeads.

Walkie talkie zou ik nog een jaartje mee wachten. Veel 4-jarigen snappen het indrukken=praten, loslaten=luisteren nog niet goed. En volgend jaar moet je weer iets verzinnen ;)
Met 4 zou ik denk ik eerder klossen doen dan stelten, maar het ligt ook aan je kind misschien. Wij hebben ze niet dus ik weet niet of hij het zou kunnen, maar er zijn (los van kinderen met beperkingen) kinderen die met 6 leren fietsen en die met 6 op een eenwieler fietsen dus het verschilt echt per kind.

Het indrukken = praten kennen mijn oudste 2 (van 4 en 2 jaar) al van de babyfoon monitor (die praten dan soms opeens via de babyfoon tegen me als ik de was opruim oid) dus ik denk dat dat hier niet zo'n probleem is, maar kan me voorstellen dat niet ieder kind dat al weet.

Ik heb 1 keer klei gevraagd nou dat hebben we geweten. We hebben nu nog nieuwe potjes staan want ondanks het afstreepbare lijstje hadden 3 mensen klei gehaald. Playdoh met een app, playdoh met een machientje, playdoh met vormpjes, doosje met potjes klei, nog een doosje met potjes klei en foam klei :hyper: Vorige keer wel nieuwe potloden gevraagd en een pen, beide met een driehoeksgrip. Dat vond ik fijn omdat ik zelf een verkeerde grip heb en hoop dat bij hem te voorkomen. Hij kreeg de potloden en vind het zelf, blijkt nu, ook fijner vasthouden. Wie weet dat dat voor andere kinderen ook geldt? Iig ben ik het eens met dat knutselspullen fijn zijn omdat ze op gaan.
Plaktatoeages zijn wat dat betreft ook leuk, zijn niet duur en de meeste kinderen zijn er voor zo ver ik weet gek op.
Alle reacties Link kopieren
Fishing hero vinden ze trouwens ook echt geweldig.

Ik heb trouwens ook vaker leuke dingen voor op hun kamer gevraagd. Een mooi wandlampje dat ik te duur vond om zo te kopen, een speelkleed, een tipi.
Goed idee van die potloden! Zoontje vindt grip inderdaad lastig. Dank voor het meedenken weer.
Weten jullie misschien een leuk cadeautje voor een 2,5 jarige peuter die vrij pienter is. Hij houdt van puzzelen.

De ouders hebben alles al qua klei, play doh, speelzand, potloden, boeken en duplo.
(Nep) Hubelino om met die Duplo een knikkerbaan te puzzelen?
Alle reacties Link kopieren
Marloesjuh51 schreef:
15-02-2020 11:44
Weten jullie misschien een leuk cadeautje voor een 2,5 jarige peuter die vrij pienter is. Hij houdt van puzzelen.

De ouders hebben alles al qua klei, play doh, speelzand, potloden, boeken en duplo.

Smart games? Iets als Roodkapje vond mijn oudste al vroeg heel leuk... enige nadeel als ze zo klein zijn is dat je wel een beetje moet helpen.
ShaunTheSheep schreef:
15-02-2020 11:50
(Nep) Hubelino om met die Duplo een knikkerbaan te puzzelen?
Dat hebben ze ook al. Dat was het eerste waar ik mee kwam :P
Smartgames inderdaad. Roodkapje, de biggetjes, erg leuk! Miniloco kan ook al wel.
Alle reacties Link kopieren
Op stelten kan ik nog steeds niet lopen, volgens mij moet je een behoorlijk motorisch talent zijn om dat als kleuter al te kunnen! Loopklossen kan al wel prima, al vinden die van mij daar weinig aan.

Sowieso vinden mijn kinderen (7 en net 5) het lastig om zich buiten te vermaken. Ze spelen het liefst in een speeltuin, in een voetbalkooi of met een gevonden tak in het park, maar ja, daar mogen ze nog niet zelfstandig heen. Dochter van 5 houdt van in de zandbak spelen. En bij mooi weer is met water spelen altijd een hit, maar dat is met dit weer ook geen optie natuurlijk. Wat doen jullie kinderen buiten, waar spelen ze mee / wat spelen ze?
Alle reacties Link kopieren
Ik lees ook iets over een cd/mp3speler. Hebben jullie suggesties welke? Makkelijk bedienbaar voor kinderen, niet te duur, aardige kwaliteit (hoeft geen topkwaliteit te zijn), geluidsniveau zodanig in te stellen dat er afspraken over mogelijk zijn (hij mag niet harder dan stand 5 oid).

En hebben jullie het idee dat muziek op de kamer kinderen kan verleiden om wat vaker op hun kamer te spelen? Daar ben ik nog steeds naar op zoek namelijk. Het zou zoveel schelen in de rust in huis (broer en zus zitten elkaar nu heel vaak in de haren beneden) en met een dreumes die alles in haar mond stopt en alles sloopt is beneden spelen met heel veel dingen lastig/onmogelijk. Maar als je het speelgoed boven op de kamers neerzet dan wordt het niet aangeraakt, want ze vinden het boven niet gezellig. Of helpt hier niks voor en is het een kwestie van afwachten? (tot ze (pre)puber zijn en opeens juist altijd op de eigen kamer hangen).
Alle reacties Link kopieren
Mijn 4-jarige (bijna 5) speelt totaal niet met zijn Lego. Heeft hij wel veel gekregen toen. Hij vindt Duplo en Kapla veel leuker.

Verder zijn een hit:
- treinbaan en dan vooral uitbreidingen als ophaalbrug, bestuurbare trein etc.
- kleien en dan liefst de betere uitbreiding waarmee je echt wat moois kan maken. Zo'n pers enzo.
- Donald Duck junior. Het €15 euro abonnement (iets van 5 edities, gedurende 10 weken) vond hij z'n leukste verjaardagscadeau.
- bestuurbare auto. Heeft ie zelf nog niet maar speelt ie enorm graag mee bij anderen
- spelletjes. De Smart games heeft hij ook maar komen ook terug op school. Dus juist liever spellen die hij met ons kan spelen.
- verkleedkleding van Spiderman. De hele klas is daar lijp van.

Mijne kan ook nog altijd heel erg genieten van een nieuwe trui, nieuw beddengoed, nieuwe laarzen, nieuw boek, gave badjas of sloffen, een versiering voor op z'n kamer, etc.
Zo heeft hij een wereldbol op z'n kamer die licht kan geven en zodoende sinds zijn 4e als nachtlampje fungeert.

Een walkie talkie ga ik zelf noteren voor z'n vijfde verjaardag. Dat zal hij ook te gek vinden.
nicole123 schreef:
15-02-2020 22:22
Op stelten kan ik nog steeds niet lopen, volgens mij moet je een behoorlijk motorisch talent zijn om dat als kleuter al te kunnen! Loopklossen kan al wel prima, al vinden die van mij daar weinig aan.

Sowieso vinden mijn kinderen (7 en net 5) het lastig om zich buiten te vermaken. Ze spelen het liefst in een speeltuin, in een voetbalkooi of met een gevonden tak in het park, maar ja, daar mogen ze nog niet zelfstandig heen. Dochter van 5 houdt van in de zandbak spelen. En bij mooi weer is met water spelen altijd een hit, maar dat is met dit weer ook geen optie natuurlijk. Wat doen jullie kinderen buiten, waar spelen ze mee / wat spelen ze?
Zandbak (die doen we niet altijd open), trampoline en stoepkrijt zijn voor het lange vermaak buiten. Soms leidt stoepkrijt tot een prachtige fleurige stoep, soms zitten ze uren 'poeder' te maken, wat dan weer nat gemaakt moet en dan met zand er door en dan wordt het nagellak etc.
Soms wordt er kort met een bal, hoepel of belleblaas gespeeld.
En voor op de eigen kamer spelen: hier gaat de bijna 7-jarige nu soms even boven spelen. Ze heeft net een nieuwe inrichting in de kamer, beetje kleuter af, grotere meiden kamer van gemaakt. Met een kleed en een zitzak. Daar zit ze graag op.
Bovendien zijn er een paar spullen boven die echt van haar zijn, waar klein zusje niet mee mag spelen. Speelgoed in de huiskamer mag iedereen mee spelen is een beetje de stelling hier. Soms gaat ze nu dus even met de glitterschatkist ofzo spelen met de deur dicht. Of rustig een boekje lezen zonder zusje die dan mee wil kijken of voorgelezen wil worden.
Bedankt voor de tip, ik ga zeker even kijken naar smart games. Daar hebben ze nog niets van hoorde ik!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven