het leed dat kolven heet
zondag 12 april 2009 om 19:52
zijn er hier ook meiden die net als ik kolven en wel heel vaak?
de eerste acht weken, zoon is nu tien weken, kolfde ik alleen maar om de drie uur zo ongeveer werd er krankjorum van.
nu doe ik af en toe kunstvoeding voel me er niet zo heel prettig bij borst is beter ik merk daarnaast nu ook wel dat mijn melkproductie naar beneden gaat dus moet ik steeds meer kunst geven dat voelt niet zo prettig
de eerste acht weken, zoon is nu tien weken, kolfde ik alleen maar om de drie uur zo ongeveer werd er krankjorum van.
nu doe ik af en toe kunstvoeding voel me er niet zo heel prettig bij borst is beter ik merk daarnaast nu ook wel dat mijn melkproductie naar beneden gaat dus moet ik steeds meer kunst geven dat voelt niet zo prettig
zondag 12 april 2009 om 19:57
bambi, waarom kolf je? wil je zoontje niet aan de borst drinken? of kan het niet om bepaalde redenen?
Borst is beter, dat klopt, maar borst is niet zaligmakend / heilig etc. En je moet het wel hebben, als er geen melk te kolven is, is er geen melk te kolven simpel gezegd. Heb je al eens met een lactatie kundige gepraat?
Borst is beter, dat klopt, maar borst is niet zaligmakend / heilig etc. En je moet het wel hebben, als er geen melk te kolven is, is er geen melk te kolven simpel gezegd. Heb je al eens met een lactatie kundige gepraat?

zondag 12 april 2009 om 19:58
Ik heb bij mijn eerste twee kindjes ruim vier maanden alleen gekolfd en af en toe ze live aan de borst gelegd. Leuk was anders, maar ik wilde per sé geen kunstvoeding geven.
Ik kolfde in principe om de drie uur, alleen liet ik er 's nachts wel iets langer tussen zitten. De rest van de tijd kolfde ik of met een baby aan de ene borst en de kolf op de andere, of ik kolfde terwijl ik iets ontspannends deed. (boekje lezen, buizen, forummen)
Waarom kolf je eigenlijk? Wil je je baby niet aan de borst of heb je een andere reden?
Ik kolfde in principe om de drie uur, alleen liet ik er 's nachts wel iets langer tussen zitten. De rest van de tijd kolfde ik of met een baby aan de ene borst en de kolf op de andere, of ik kolfde terwijl ik iets ontspannends deed. (boekje lezen, buizen, forummen)
Waarom kolf je eigenlijk? Wil je je baby niet aan de borst of heb je een andere reden?
zondag 12 april 2009 om 20:09
mijn zoon wilde idd niet aan de borst heb hier thuis nog een uur een lactatiedeskundige gehad maar die had het ook al snel bekeken, het ging echt niet.
ik voel me vaak schuldig als ik dan water pak en hop vier scheppen nutrilon erin, maar nu het wat beter weer wordt merk ik ook dat er nog meer is dan binnenzitten en kolven enz. ik heb het al zolang volgehouden. nou moet ik erbij vertellen dat ik in mijn zwangerschap misschien vijf nachten heb doorgeslapen omdat ik heel veel heb overgegeven ook snachts wel elke nacht vier keer. rust is dus ook belangrijk maar toch...
ik voel me vaak schuldig als ik dan water pak en hop vier scheppen nutrilon erin, maar nu het wat beter weer wordt merk ik ook dat er nog meer is dan binnenzitten en kolven enz. ik heb het al zolang volgehouden. nou moet ik erbij vertellen dat ik in mijn zwangerschap misschien vijf nachten heb doorgeslapen omdat ik heel veel heb overgegeven ook snachts wel elke nacht vier keer. rust is dus ook belangrijk maar toch...
zondag 12 april 2009 om 20:17
Belangrijk is denk ik om voor jezelf af te wegen wat je wilt. Wil je nog eenmaal proberen je baby aan de borst te krijgen, schakel dan een (andere) lactatiekundige in. Wil je dat niet meer proberen en je word het kolven zat kan je mogelijk ook kijken of je het een tijdje kan combineren met kv. Uit je verhaal begrijp ik dat je het kolven een beetje zat word, maar voel je niet schuldig! Kolven en daarna een flesje geven is meer werk dan wanneer je je kindje volledig aan de borst hebt. Kan je evt hulp inschakelen van je vriend of familie om de boel wat te verlichten?
zondag 12 april 2009 om 20:18
waarom voel je je schuldig? is dat alleen omdat er een stemmetje in je hoofd zegt dat borstvoeding beter is dan kunstvoeding? Borstvoeding is prachtig en geweldig en gezond, maar het moet er wel zijn, als het er niet is, en de moeder raakt gefrustreerd, verdrietig, ongelukkig en doet wat ze kan maar dan nog is het niet genoeg, dan is dat het niet waard. Je kindje is maar zo kort klein en deze tijd is zo bijzonder en snel voorbij, als de dagen in het teken staan van kolf stress, schuldgevoel en verdriet om flesjes kunstvoeding is dat zo zonde! Elke slok die jij geeft is goed voor hem en je hebt hem al heel wat weken mee gegeven. En het is niet zo dat elke slok kv slecht is, helemaal niet. Je kindje moet eten en groeien en gelukkig is er nutrilon.
zondag 12 april 2009 om 20:22
het komt ook een beetje door het volgende heb een vriendin en wij waren tegelijk zwanger. ik deed alles best wel "goed" zeg maar klinkt misschien dom om zo van jezelf te zeggen maar leefde gewoon heel bewust zo kan ik het beter zeggen. goed eten, rusten enz. zij daarentegen nam nog weleens een wijntje, blondeerde haar haar elke week en ga zo maar door. het maakte haar werkelijk allemaal helemaal niets uit. haar zoon pakte ook de borst niet en zij is hup aan de kunst gegaan ook niet kolven. haar manier van zwanger zijn stond mij persoonlijk niet echt aan en dus logischerwijs kreeg ik ook nogal een vervelend gevoel bij hup nutrilon

zondag 12 april 2009 om 20:31
Tja jouw vriendin doet het op haar manier, haar kind, haar leven.
En jouw vriendin heeft de keuze voor kunstvoeding was misschien snel, maar ze heeft een keuze gemaakt die goed voor haar is. Kunstvoeding is een prima alternatief voor borstvoeding. Het is geen wedstrijd wie geeft zijn kind het beste.
En waarom je dan logischerwijs een vervelend gevoel kreeg bij hup nutrilon snap ik echt niet. Er zijn ook zat vrouwen die vanaf dag 1 kunstvoeding geven.
Stop met vergelijken, en doe wat goed is voor jezelf. Je hoeft je echt niet schuldig te voelen over het geven van kunstvoeding.
En jouw vriendin heeft de keuze voor kunstvoeding was misschien snel, maar ze heeft een keuze gemaakt die goed voor haar is. Kunstvoeding is een prima alternatief voor borstvoeding. Het is geen wedstrijd wie geeft zijn kind het beste.
En waarom je dan logischerwijs een vervelend gevoel kreeg bij hup nutrilon snap ik echt niet. Er zijn ook zat vrouwen die vanaf dag 1 kunstvoeding geven.
Stop met vergelijken, en doe wat goed is voor jezelf. Je hoeft je echt niet schuldig te voelen over het geven van kunstvoeding.
zondag 12 april 2009 om 20:35
nou ja kan het niet oz goed uitleggen voel het niet als wedstrijd hoor absoluut niet maar meer zo van nutrilon is de makkelijke weg en borstvoeding misschien iets moeiljker als het niet lukt maar wel het beste. nu ik het zo uitspreek klinkt het wel heel zwaar natuurlkjk maar het is meer een achterliggende gedachte

zondag 12 april 2009 om 20:41
bambi baby als je had gekozen voor de makkelijkste weg was je tien weken geleden wel gestopt of nooit begonnen met kolven. Dus dat doe je sowieso niet, en wanneer het genoeg is kan je alleen zelf bepalen, ik wil je alleen op je hart drukken deze begin tijd niet te laten verpesten door melk stress. Het schuldgevoel, de druk etc, kan je dag zo bepalen en dat is zo zonde voor nu. Als je door wil gaan met kolven, moet je dat vooral doen en kunnen allerlei tips je goed helpen, maar als je alleen maar bezig bent met kolven, als je niet trots bent op wat je wel kolft maar je alleen maar schuldig voelt over wat je te weinig kolft, dan ben je m.i. niet goed bezig en vraag je te veel van jezelf.

zondag 12 april 2009 om 20:42
Borstvoeding is misschien het beste, maar niet ten koste van alles. En zo vaak kolven en dan een fles geven, dan ben je al dubbel bezig. En je ook nog schuldig voelen als je een flesje kunstvoeding geeft. Dat schuldgevoel heb je onterecht. Je hoeft je daar niet schuldig over te voelen.
Ik krijg het gevoel uit je andere reacties dat je het afkeurt dat je vriendin zich hier niet schuldig over voelt en de makkelijke weg gekozen heeft. Maar ik vind dat ze zich daar ook niet schuldig over hoeft te voelen. Kunstvoeding is een prima keuze.
Ik krijg het gevoel uit je andere reacties dat je het afkeurt dat je vriendin zich hier niet schuldig over voelt en de makkelijke weg gekozen heeft. Maar ik vind dat ze zich daar ook niet schuldig over hoeft te voelen. Kunstvoeding is een prima keuze.
zondag 12 april 2009 om 20:55
ja nou ja ik moet het ook bij mezelf houden natuurlijk
het is daarnaast ook zo dat ik een beresterke zoon heb. woog bij de geboorte 4550 gram en is nu na tien weken al bijna 6,5 kilo. hij heeft enorm veel kracht weet niet waar hij het vandaan haalt maar schopt keihard met zijn benen altijd en knijpt hard in mijn vingers enz. dus het is sowieso niet een kleintje waarvoor ik alle zeilen bij moet zetten
het is daarnaast ook zo dat ik een beresterke zoon heb. woog bij de geboorte 4550 gram en is nu na tien weken al bijna 6,5 kilo. hij heeft enorm veel kracht weet niet waar hij het vandaan haalt maar schopt keihard met zijn benen altijd en knijpt hard in mijn vingers enz. dus het is sowieso niet een kleintje waarvoor ik alle zeilen bij moet zetten

zondag 12 april 2009 om 21:05
Ik herken je schuldgevoel trouwens wel hoor. Ik heb het bij mijn eerste ook gehad. Ik heb het me ook laten aanpraten. Als je voor kunstvoeding kiest dan heb je niet genoeg geprobeerd, iedereen kan borstvoeding geven en anders kan je kolven. Inmiddels ben ik 3 1/2 jaar verder en heb ik nog een dochter en ben snap ik niet dat ik me daar zo door op de kast heb laten jagen. Het beheerste heel mijn dagen en zoals Arwen ook al schreef, het is zonde om daar zoveel stress over te hebben. De kleine babytijd is maar kort!
maandag 13 april 2009 om 11:18
Ik kom hier niet zoveel maar moet nu toch even reageren.
Kunstvoeding? Toen mijn kinderen geboren werden had je de keuze uit borstvoeding en flessevoeding.Beide kinderen 3maand borstvoeding gegeven. Ik was blij dat dat lukte maar heb gezegd 3maand dan zijn mijn borsten weer van mij!
Borstvoeding werkt allergieen tegen dat dan wel maar is duurder dan flesvoeding! Ik heb heel wat moeten eten om te blijven voeden. Kolven heb ik wel geprobeerd maar was niet mijn ding!
Kunstvoeding? Toen mijn kinderen geboren werden had je de keuze uit borstvoeding en flessevoeding.Beide kinderen 3maand borstvoeding gegeven. Ik was blij dat dat lukte maar heb gezegd 3maand dan zijn mijn borsten weer van mij!
Borstvoeding werkt allergieen tegen dat dan wel maar is duurder dan flesvoeding! Ik heb heel wat moeten eten om te blijven voeden. Kolven heb ik wel geprobeerd maar was niet mijn ding!
maandag 13 april 2009 om 11:27
Eens met quertu, ik heb bij mijn 1e ook alles uit de kast getrokken om de bv te laten slagen en bij mijn 2e ging het ook niet lekker en ben ik na 2,5 week overgestapt op fv. Ik had het er in het begin moeilijk mee, maar ik voelde me lichamelijk een stuk beter dan bij de 1e, dus ik kon veel meer genieten. Bij de 1e bestond de begintijd alleen uit voeden kolven voeden etc. en dat is al supervermoeiend, laat staan dat je fulltime moet kolven omdat je kindje niet aan de borst drinkt. Ik zou zeggen, als je er zelf doorheen zit, geef gewoon lekker een flesje kv erbij zodat je een beetje aan je rust toekomt, wie weet wordt je productie dan ook weer beter en als het echt niet gaat kun je ook alleen fv geven. je hebt je zoontje in ieder geval een goede start gegeven!
maandag 13 april 2009 om 11:46
Ik heb ca. de eerste drie maanden me helemaal suf gekolfd. Dochter kreeg BV, maar dta ging steeds slechter met een huilend en gefrustreerd kind en en gefrustreerde moeder tot gevolg. Er is toen een lactatiedeskundige bijgeweest, die constateerde dat ik (inmiddels) veel te weinig melk had. Ik moest daarom een soort wurgschema volgen met kolven en voeden. Dit werden voor mij weken waarin ik het gevoel had dat ik niks anders meer deed dan voeden (en de hele boel omspoelen en steriliseren, de regels zijn nu wat minder streng geloof ik) om daarna bijna weer toe te zijn aan voeden.
Ik kan me dus goed indenken dat je er krankjorum van wordt! Bij mij begon het rustige leventje een beetje toen ik noodgedwongen moest stoppen met BV. Er kwam na een maand of drie nog nauwelijks wat uit, dus huilend heb ik me 'gewonnen' gegeven zeg maar. Pffff, wat was ik een idioot dat ik koste wat kost BV heb willen geven. Toen de fles volledig werd geintroduceerd kwam pas mijn rust een beetje terug!
Ik kan me dus goed indenken dat je er krankjorum van wordt! Bij mij begon het rustige leventje een beetje toen ik noodgedwongen moest stoppen met BV. Er kwam na een maand of drie nog nauwelijks wat uit, dus huilend heb ik me 'gewonnen' gegeven zeg maar. Pffff, wat was ik een idioot dat ik koste wat kost BV heb willen geven. Toen de fles volledig werd geintroduceerd kwam pas mijn rust een beetje terug!
anoniem_3473 wijzigde dit bericht op 13-04-2009 12:18
Reden: weken verandert in maanden
Reden: weken verandert in maanden
% gewijzigd

maandag 13 april 2009 om 12:33
Wat ontzettend vervelend dat de bv zo moeizaam voor je verloopt!
Er is ook nog een tussenweg als je de borstvoeding niet volledig op wil geven. Ga anders minder kolven (zeg 3 keer per dag) en vul de rest aan met flesvoeding. Zo heb je toch nog de voordelen van de borst, maar maak je jezelf niet helemaal gek door elke 3 uur te moeten kolven. Dan hou je het ook makkelijker vol. Ik heb mij laten vertellen dat de bv dan geconcentreerder wordt en dat je - ook al voed je dus minder in mililiters - niet in hoeft te boeten qua antistoffen.
En om volledig weer aan de borst te krijgen is een bezoek van een andere lactatiekundige misschien toch nog een optie. Bij mij was lk 1 en lk 2 een wereld van verschil. Ik heb bij mijn zoontje de eerste 9 weken erg veel pijn gehad bij en na het voeden (spruw en raynaud) en lk1 heeft mij achteraf gezien niet goed begeleid. Als het niet aan lk2 had gelegen was ik misschien ook wel (deels) afgebouwd en ik heb toch nog tot 17 maanden doorgevoed.
Heel veel sterkte, wat je ook besluit!
Er is ook nog een tussenweg als je de borstvoeding niet volledig op wil geven. Ga anders minder kolven (zeg 3 keer per dag) en vul de rest aan met flesvoeding. Zo heb je toch nog de voordelen van de borst, maar maak je jezelf niet helemaal gek door elke 3 uur te moeten kolven. Dan hou je het ook makkelijker vol. Ik heb mij laten vertellen dat de bv dan geconcentreerder wordt en dat je - ook al voed je dus minder in mililiters - niet in hoeft te boeten qua antistoffen.
En om volledig weer aan de borst te krijgen is een bezoek van een andere lactatiekundige misschien toch nog een optie. Bij mij was lk 1 en lk 2 een wereld van verschil. Ik heb bij mijn zoontje de eerste 9 weken erg veel pijn gehad bij en na het voeden (spruw en raynaud) en lk1 heeft mij achteraf gezien niet goed begeleid. Als het niet aan lk2 had gelegen was ik misschien ook wel (deels) afgebouwd en ik heb toch nog tot 17 maanden doorgevoed.
Heel veel sterkte, wat je ook besluit!

maandag 13 april 2009 om 14:15
Bambi, ik kan me jouw gevoel heel goed voorstellen. Heb dat gevoel ook gehad, en nog steeds wel. Maar 100% overstappen op Nutrilon heeft mij wel heel veel rust gegeven. Ik wil niet zeggen dat ik dat 'veel eerder had moeten doen', absoluut niet. Maar ik ben wel blij dat ik uiteindelijk die stap wél heb gezet.
maandag 13 april 2009 om 17:40
Ik kolf ook vanaf het begin alles omdat mijn zoontje een paar weken in het ziekenhuis lag en bij thuiskomst niet meer kon wennen aan de borst. Hij is nu 20 weken en ik kolf nog steeds, alleen minder, zoals Appeltje78 schrijft. Ik kolfde om de 3 uur en had het idee dat ik met het kolven, de fles geven en verschonen nergens meer aan toe kwam. Ik kolf nu 3 keer per dag en zonder op de klok te kijken. Voorheen was het hup, snel even een boodschap doen en vooral snel weer terug want er moet gekolfd worden. Nu ik dat niet meer doe, merk ik dat ik veel relaxter ben geworden. Ik red het met 3 keer kolven om 3 voedingen te produceren en de overige 1 a 2 voedingen zijn nutrilon. Ik voel me meer ontspannen en heb meer tijd en energie om simpelweg te genieten van ijn zoontje en, ook belangrijk, voor wat meer tijd voor mezelf. Ik weet niet wat voor jou de goede manier is, maar bedenk dat een tevreden, relaxte moeder heel wat waard is.