Het wel en wee als alleenstaand ouder

22-08-2019 16:27 233 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allen,

Zoals de titel al doet vermoeden ben ik alleenstaand moeder :)
Ik heb 2 zoontjes in de basisschoolleeftijd.
Geen co-ouderschap, vader wel in beeld en daar gaan ze om het weekend heen en af en toe een weekje in de vakanties.

Graag zou ik met andere alleenstaande ouders hier lekker wegkletsen over wat fijn is, wat goed gaat, wat juist moeilijk is, waar je tegenaan loopt en wat je maar kwijt wil.
Het staat dan wel op de kinderpijler, maar wat mij betreft praten we over alle onderwerpen, zoals werk, huishouden, eigen studies, eventuele nieuwe liefdes, hobby's, noem maar op.

Wat dat betreft had het op elke pijler kunnen staan, maar heb voor de kinderpijler gekozen omdat je toch veelal vanuit je rol en verantwoordelijkheid als ouder de keuzes maakt in je leven.

Dus kom maar op en laten we ons wel en wee delen!
Alle reacties Link kopieren
Zo zullen er verschillende onderwerpen door elkaar lopen en het laatste wat ik zou willen en wat ik overigens ook helemaal niet alleen maar teruglees is dat het alleen maar gaat over tegenwerkende expartners.
Ik heb al verschillende onderwerpen voorbij zien komen.
Alle reacties Link kopieren
maar bij gescheiden mensen gaat het altijd over DE ex.
bij zowel mannen als vrouwen, soms na 40 jaar nog steeds.

dus is het geen topic over het wel en wee van de alleenstaande ouder maar over de ex.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
valentinamaria schreef:
23-08-2019 23:03
maar bij gescheiden mensen gaat het altijd over DE ex.
bij zowel mannen als vrouwen, soms na 40 jaar nog steeds.

dus is het geen topic over het wel en wee van de alleenstaande ouder maar over de ex.
Sorry maar waar haal je dat vandaan? Dat oordeel komt voort uit je eigen vooroordeel.
Ik zie onderwerpen voorbij komen over wat als kind 18 is en toeslagen vallen weg, wat doe je met kind die bij jou in bed wil slapen, wel of geen behoefte aan een nieuwe relatie, hoe een nieuwe relatie vormgeven als je de meeste tijd 24/7 de zorg hebt voor de kinderen, en zoals ik zelf inbracht hoe een nieuw leven opbouwen als je weinig tijd voor jezelf hebt.
Volgens mij zijn er meer post gegaan over andere onderwerpen.
Overigens zijn de meeste posts nog voorstelposts waar een aantal keer wordt benoemd dat er sprake is van een moeilijke expartner, maar die info lijkt me bet zo waardevol om mede te delen dat je alleen bent vanwege overlijden partner.
Alle reacties Link kopieren
Soumis schreef:
23-08-2019 23:08
Sorry maar waar haal je dat vandaan? Dat oordeel komt voort uit je eigen vooroordeel.
Ik zie onderwerpen voorbij komen over wat als kind 18 is en toeslagen vallen weg, wat doe je met kind die bij jou in bed wil slapen, wel of geen behoefte aan een nieuwe relatie, hoe een nieuwe relatie vormgeven als je de meeste tijd 24/7 de zorg hebt voor de kinderen, en zoals ik zelf inbracht hoe een nieuw leven opbouwen als je weinig tijd voor jezelf hebt.
Volgens mij zijn er meer post gegaan over andere onderwerpen.
Overigens zijn de meeste posts nog voorstelposts waar een aantal keer wordt benoemd dat er sprake is van een moeilijke expartner, maar die info lijkt me bet zo waardevol om mede te delen dat je alleen bent vanwege overlijden partner.
we hebben allemaal weinig tijd voor onszelf, en dat blijft lange tijd zo.

verder gaan de meeste posts hier over de ex, zeker die van jou.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het erg jammer dat jullie het zo zien, want dat is helemaal niet mijn intentie van het topic.

Ik vind het dan weer jammer dat er wordt geoordeeld over wie zich wel alleenstaand mag noemen en wie niet.

Dit topic is wat mij betreft voor een ieder die zich een alleenstaande ouder voelt, die voor een groot deel van de zorg er alleen voor staat. Met alle bijbehorende leuke dingen en moeilijke dingen.
Alle reacties Link kopieren
ik zou niet weten hoe een alleenstaande ouder zich hoort te voelen.

ik voel me een ouder, hou zielsveel van mijn kinderen en ben enorm blij dat ik ze een fijne jeugd kan geven.

gebrek aan tijd voor mezelf, nouja, dan had ik niet aan kinderen moeten beginnen.

voor je het weet zijn het pubers die je alleen nog beneden ziet om drinken en chips te halen.
en in het voorbijgaan tegen je zeggen;,, love you mam,,
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Valentinamarina fijn dat het voor jou allemaal goed voelt en jij je weg er al in hebt gevonden.
Alle reacties Link kopieren
Soumis schreef:
23-08-2019 23:13
Met alle bijbehorende leuke dingen en moeilijke dingen.
Bedenk me ineens iets dat ik ook heel lastig vond.
Met welk kind ga je mee naar de wedstrijden?
Ik deed het om en om (voor zover dat mogelijk was) maar miste daardoor soms wel belangrijke wedstrijden.
Ze speelden dezelfde sport maar je zal net zien dat ze nooit tegelijk thuis speelden.
Alle reacties Link kopieren
mijn kinderen zitten gelukkig niet op team sporten.
maar zaten wel op verschillende basisscholen.
ze mochten zelf de school van hun voorkeur uitzoeken.

was soms rampzalig met studiedagen en het kerstdiner.

ik vond de basisschool sowieso de meest intensieve periode.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Soumis schreef:
23-08-2019 22:20
Ik had het wel gewild, co-ouderschap. Ook deels uit egoïstische keuze, ik vind het heel moeilijk om vrijwel geen tijd voor mezelf te hebben, ik kan voor mijn gevoel niet een 'nieuw' leven opbouwen, ik zou bijvoorbeeld wel een relatie willen uiteindelijk en zie de moeilijkheid daar nu wel van in. Dit is wel iets waar ik mee worstel.

Ik ben ook niet bewust alleenstaand moeder, dit is niet wat ik voor ogen had.
Ben ook wel benieuwd hoe de moeders die bewust alleenstaand een kindje (of meer) hebben gekregen dat ervaren?

Daarnaast zou ik ook gewoon willen dat mijn zoons hun vader vaker zien. Al gaat de communicatie moeilijk en heb ik momenteel ook echt moeite met hem, ik slik heel bewust dingen en laat dus bijvoorbeeld de alimentatie zitten met als enig doel dat mijn kinderen zoveel mogelijk tijd kunnen doorbrengen met hun vader en dat die tijd ook rustig verloopt.
Zijn situatie is verre van ideaal nu...maar doet, mijn inziens, weinig moeite om die situatie te verbeteren. Maar vooralsnog gaan mijn kinderen met plezier naar hun vader en dat is mijn doel.
Hoe we wat precies ervaren?

Ik had en heb in ieder geval geen behoefte aan een relatie, dus ben heel bewust alleen ouder geworden. Ja, ik heb weinig tijd voor mezelf maar dat heb ik er graag voor over. Mijn sociale leven draait nu meer om de kinderen i.p.v. om mezelf en dat is voor nu prima. Als ze wat ouder zijn huur ik een leuk oppasmeisje hier uit de buurt in en krijg ik weer wat meer eigen sociaal leven terug. Maar ik heb dus ook niet het gevoel een ‘nieuw’ leven op te moeten bouwen, ik had een leuk leven dat alleen maar is verrijkt met de komst van mijn kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,
Ik vind het erg leuk dat dit topic gemaakt is. Want wat is het fijn om een hoop herkenbare dingen te lezen. Dan voel ik me weer gesterkt en kan ik er weer tegenaan.
Ik ben sinds 1,5 jaar alleenstaande moeder. Pappa heeft steeds minder tijd voor de kinderen. Heeft het veel te druk met zijn nieuwe gezin. Wat ik voor mijn kinderen 2 en 4 erg moeilijk vind om aan te zien want vooral de oudste is gek op pappa. Ik werk fulltime maar gelukkig heb ik de mogelijkheid om vrij te nemen wanneer dat nodig is. En heb ATV dagen dus kan er goed zijn voor alle dingen die nodig zijn. Want ik vind het heel erg moeilijk om mijn netwerk aan te spreken en doe dat dus ook liever niet. Ik ben gek op mijn baan vind het alleen jammer dat het niet parttime kan.
Ik heb hiervoor wel allerlei parttime baantjes gehad en daar werd ik niet gelukkig van. Dat had een grote doorwerking hoe ik met mijn kinderen om ging. Ondanks dat ik nu meer werk heb ik wel meer "quality time".
De kinderen gaan 4 dagen naar BSO op kdv en 1 dag naar oma.
Alle reacties Link kopieren
Mijn jongste is 4 en zit nog niet op een sport, dus nog niet tegenaan gelopen, oudste doet een sport waarbij hij niet wekelijks wedstrijden heeft dus misschien gaat dat bij mij wel meevallen :)

Kinderen gaan bij mij ook naar een verschillende school, gelukkig schelen ze 4 jaar, dus oudste kan ook zelf naar school. Zelf uit school vorig schooljaar nog niet gedaan, maar zal dit jaar wel gaan gebeuren denk ik.

Zie dat ik daarin ook wel sneller ben dan andere ouders, omdat het ook soms niet anders kan.
Is dat ook jullie ervaring dat je eerder moet 'loslaten' in vergelijking met andere kinderen uit de klas, omdat het praktisch soms gewoon niet anders kan.
Alle reacties Link kopieren
valentinamaria schreef:
23-08-2019 23:34

ik vond de basisschool sowieso de meest intensieve periode.
Echt wel!
Speelafspraakjes, partijtjes, kijkavonden, studiedagen, sportdagen , rekening houden met fruitdagen (om 07.30 naar de buurvrouw rennen omdat je nog maar 1 banaan hebt)

En dan had ik nog de "mazzel" dat ik in de ziektewet zat.
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
23-08-2019 23:42
Echt wel!
Speelafspraakjes, partijtjes, kijkavonden, studiedagen, sportdagen , rekening houden met fruitdagen (om 07.30 naar de buurvrouw rennen omdat je nog maar 1 banaan hebt)

En dan had ik nog de "mazzel" dat ik in de ziektewet zat.

ja vreselijk!!!

en dat bakken en braden voor het kerstdiner, paasbrunch en weetikveel wat nog meer.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Soumis schreef:
23-08-2019 23:40


Zie dat ik daarin ook wel sneller ben dan andere ouders, omdat het ook soms niet anders kan.
Is dat ook jullie ervaring dat je eerder moet 'loslaten' in vergelijking met andere kinderen uit de klas, omdat het praktisch soms gewoon niet anders kan.
Zeker weten maar ik zie dat niet per definitie als iets slechts.

Ik vind juist dat sommige ouders hun kinderen te lang klein houden.

Ik weet dat de wereld nu heel anders is maar ik liep met 7 jaar alleen maar school en mijn moeder (72) moest in Den Haag 8 haltes met de tram toen ze 5 was.
Alle reacties Link kopieren
en je kinderen alleen thuislaten tijdens de 10 minuten gesprekken.....

ging hier altijd heel goed gelukkig.
wij slapen nooit.
Ik vond juist de basisschooltijd veel relaxter.
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
23-08-2019 23:46
Zeker weten maar ik zie dat niet per definitie als iets slechts.

Ik vind juist dat sommige ouders hun kinderen te lang klein houden.

Ik weet dat de wereld nu heel anders is maar ik liep met 7 jaar alleen maar school en mijn moeder (72) moest in Den Haag 8 haltes met de tram toen ze 5 was.
Ik zie dat ook zeker niet als slecht. Het geeft mijn zoon ook juist heel veel zelfvertrouwen.
Alle reacties Link kopieren
valentinamaria schreef:
23-08-2019 23:46
ja vreselijk!!!

en dat bakken en braden voor het kerstdiner, paasbrunch en weetikveel wat nog meer.
Dat vond ik juist geweldig.
Wist op mijn 40ste eindelijk wat ik wilde worden als ik groot was.
Helaas gooide lichaam roet in het eten.
Alle reacties Link kopieren
Welkom miss_piggy_sam!
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochtertje van 4 is al heel zelfstandig voor haar leeftijd en helpt mamma veel. Vind ze ook leuk om te doen. Zo is het haar taak geworden om de vaatwasser voor een groot deel in te ruimen behalve de scherpe messen 😉.
En kan ze het ook aanzetten. Als ik alles alleen moet doen red ik het niet met de tijd. En ik vind het ook veel gezelliger om samen de klusjes te doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik kies gewoon altijd voor (stok)brood of een pak drinken ;-D
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
23-08-2019 23:52
Dat vond ik juist geweldig.
Wist op mijn 40ste eindelijk wat ik wilde worden als ik groot was.
Helaas gooide lichaam roet in het eten.
mijn oudste was altijd zo slim om als laatste op de lijst iets aan te kruisen, dus kreeg ik altijd die shit dingen.
keertje scones met room, ik s,ochtends heel vroeg die krengen gebakken omdat ze dan nog vers zijn.

en ik ben dol op koken , maar ik haat bakken.

bij mijn jongste op school mochten de kinderen zelf beslissen wat ze meenamen, binnen de richtlijnen dan, ideaal.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
miss_piggy_sam schreef:
23-08-2019 23:55
Mijn dochtertje van 4 is al heel zelfstandig voor haar leeftijd en helpt mamma veel. Vind ze ook leuk om te doen. Zo is het haar taak geworden om de vaatwasser voor een groot deel in te ruimen behalve de scherpe messen 😉.
En kan ze het ook aanzetten. Als ik alles alleen moet doen red ik het niet met de tijd. En ik vind het ook veel gezelliger om samen de klusjes te doen.
Geniet ervan.
Het gaat over helaas.
Alle reacties Link kopieren
Chica-1983 schreef:
23-08-2019 23:38
Hoe we wat precies ervaren?

Ik had en heb in ieder geval geen behoefte aan een relatie, dus ben heel bewust alleen ouder geworden. Ja, ik heb weinig tijd voor mezelf maar dat heb ik er graag voor over. Mijn sociale leven draait nu meer om de kinderen i.p.v. om mezelf en dat is voor nu prima. Als ze wat ouder zijn huur ik een leuk oppasmeisje hier uit de buurt in en krijg ik weer wat meer eigen sociaal leven terug. Maar ik heb dus ook niet het gevoel een ‘nieuw’ leven op te moeten bouwen, ik had een leuk leven dat alleen maar is verrijkt met de komst van mijn kinderen.
Bedankt voor je antwoord. Ging me vooral om hoe het ervaart wordt dat je savonds moeilijk weg kan om bijvoorbeeld te sporten of een hobby te doen.
Maar kan me voorstellen dat dat meer ingecalculeerd en overdacht is als je er bewust voor kiest om alleen voor een kind te gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven