Hoe 12-jarige te vermaken met Kerst?

09-12-2019 09:39 103 berichten
Alle reacties Link kopieren
Elk jaar komt met Kerstmis mijn schoonfamilie bij ons. Cadeautjes onder de boom, daarna uitgebreid tafelen. Er zijn 4 jongens onder de 8 en mijn nichtje van 12. Al een paar jaar valt nichtje een beetje tussen tafellaken en servet: te groot voor de kleintjes en te klein voor de groten. De jongens krijgen geen chic diner maar tomatensoep, patat en ijs en kijken een of andere kinderkerstfilm. Voor mijn nichtje is dat te kinderachtig, en bovendien wil haar moeder dat ze met ons aan tafel zit (terwijl ze stiekem veel liever die patat mee-eet). Voorgaande jaren zorgde ik bijvoorbeeld voor een mooi kleurboek voor volwassenen of ik vroeg of ze koekjes met me wilde bakken en versieren. Nu ze in de brugklas zit vrees ik dat ik haar daar geen plezier meer mee doe. Wat zou ik kunnen doen om haar ook een leuke avond te bezorgen zonder dat ze de hele tijd op haar telefoon zit?
Vraag haar wat ze leuk vindt.
Mijn dochter van 12 houdt bijvoorbeeld erg van lezen en spelletjes doen.
Een 12-jarige kan toch gewoon op haar telefoon om zich te vermaken? Netflixen op haar tablet met oortjes in.
waarom zou ze niet op haar telefoon mogen als de anderen een film kijken?
Ik zou het vooral aan haar zelf laten. Waarschijnlijk vindt ze het juist fijn een tijdje met haar telefoon te pielen als de andere kinderen tv kijken.
Maak een buffet zodat iedereen kan kiezen wat hij/zij wil eten en maak voor de kinderen een hangplek: paar matrassen en een berg kussens ergens in een hoek met speelgoed/games/filmpjes.
oneenietweer schreef:
09-12-2019 09:39
Wat zou ik kunnen doen om haar ook een leuke avond te bezorgen zonder dat ze de hele tijd op haar telefoon zit?
12-jarigen zitten nu eenmaal de hele tijd op hun telefoon.

Je kan de film Frozen (deel 1 dus) opzetten. Dat vinden de kleintjes leuk en je nichtje hopelijk ook.

Of je haalt bij de bibliotheek een stapel stripboeken.
Noortje (strip die vroeger in de Tina stond).
Suske en Wiske.
Asterix en Obelix.
Renske (uit het NRC).
Maaike Hartjes. (Die vroeger strips tekende voor de VIVA)

Je avatar is van Calvin en Hobbes. Heb je daar ook de stripboeken van? Als tiener vond ik de strip ge-wel-dig.
anoniem_391135 wijzigde dit bericht op 09-12-2019 09:50
8.93% gewijzigd
Ik zou in elk geval ook lekker wat patat serveren aan de tafel van de volwassenen als zij dat lekker vindt, het lijkt me onzin dat zij alleen 'volwassen' eten mag eten terwijl die andere vier wel mogen eten wat ze lekker vinden. Ik weet niet of ze koken leuk vindt, maar misschien kan ze tussen de gangen door helpen in de keuken?

Overleg het anders even met haar, misschien vindt ze de dingen die je in de voorgaande jaren voor haar organiseerde nog steeds leuk, misschien heeft ze zelf ideeën.

Na het eten zou je misschien een spel kunnen spelen dat zij leuk vindt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Overigens zou ik overwegen een diner te koken dat geschikt is voor iedereen. Lekkere, maar kindvriendelijke gerechten.
Dan hoef je ook de kinderen niet van de volwassenen te scheiden en valt je nichtje minder buiten de boot.
forsyth schreef:
09-12-2019 09:43
waarom zou ze niet op haar telefoon mogen als de anderen een film kijken?
En dat. Ik zou haar daar gewoon vrij in laten.
Mijn zoon van 12 zou het nog steeds heel leuk vinden om te mogen helpen met koekjes bakken, of eventueel koken.
Een spelletje doen tussendoor is ook een goed idee.
Ik denk dat het ook meespeelt dat het een meisje is tussen 4 jongens.
Vrienden van ons hebben een dochter van 13 en een zoon van 15. Wij hebben jongens tussen de 4 en 12 en een meisje van 6. Hun dochter hangt er ook een beetje bij en zit meer bij ons. Als ze wat gaat doen trekt ze naar onze dochter.
Terwijl zoon van 15 gewoon tussen de "kleintjes" ploft en met hun meedoet,eet en film kijkt.
Wij vragen af en toe wat ze wil,en dat is meestal niet zoveel. Een glaasje cola,wat te knabbelen en kletsen, en dan vindt ze het gezellig genoeg.
Ik denk dat een 12 jarige prima zichzelf kan vermaken en als dat op de telefoon iets doen is, dan zij het zo. Ik zou geen activiteit voor haar bedenken, dat is toch een beetje kinderachtig. En net zoals je bij een volwassene zou doen, interesse in haar tonen en even kletsen. Voor de rest is denk ik niks nodig.
Ik vind het trouwens heel lief dat jij hiermee bezig bent, maar eigenlijk vind ik het de taak van haarzelf en haar ouders. Heb je al aan hun gevraagd hoe jullie gaan zorgen dat je nichtje niet buiten de boot valt?
Mag ze geen vriendinnetje meenemen?
Betrek haar bij dingen, misschien vindt ze het leuk om te helpen. Verder lijkt me dat ze gewoon aan gesprekken meedoet toch?

Op mijn 12e aten wij trouwens echt geen kindermenu, gewoon alles wat de volwassenen aten. Eigenlijk ver daarvoor al niet. Wij aten altijd kleinere porties van wat de volwassenen aten.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 09-12-2019 09:57
42.73% gewijzigd
redbulletje schreef:
09-12-2019 09:53
Mag ze geen vriendinnetje meenemen?
Vriendinnetje van 12 viert toch ook gewoon kerst met haar eigen familie?
Waarom echt heel verschillend eten voor de kleine kinderen?

Wanneer het bij jou thuis is, dan maak je toch zelf de tafelschikking. Een 12 jarige vindt het misschien wel leuke om bij de "kleintjes" aan tafel te zitten.

Jij bent natuurlijk niet de ouder van dit meisje, het dus aan de ouders en hun dochter om te zorgen dat ze iets bij zich heeft om zich te vermaken. Ze kan toch zelf ook een boek, tablet, knutselspullen etc meenemen. Laat haar zelf bepalen of dat ze even met de kleintjes wil spelen en daarna wil zitten bij de volwassenen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Nitflex schreef:
09-12-2019 09:54

Op mijn 12e aten wij trouwens echt geen kindermenu, gewoon alles wat de volwassenen aten.
Er staat dat ze het liefst gewoon patat zou eten, dus dat zou ik haar dan ook geven. Het is voor haar ook feest. Daarnaast kan ze altijd nog andere dingen eten, maar als zij patat het allerlekkerst vindt, vind ik het onzin dat alleen de kinderen van <8 dat mogen hebben.
Susan schreef:
09-12-2019 09:58
Er staat dat ze het liefst gewoon patat zou eten, dus dat zou ik haar dan ook geven. Het is voor haar ook feest. Daarnaast kan ze altijd nog andere dingen eten, maar als zij patat het allerlekkerst vindt, vind ik het onzin dat alleen de kinderen van <8 dat mogen hebben.
Oh, ik dacht dat TO dat alleen maar dacht. Ik kan me niet voorstellen dat een 12-jarige niet niet ook gewoon lekker wil eten van de “volwassen” gerechten. Ik had verkeerd gelezen zie ik nu.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 09-12-2019 10:01
3.36% gewijzigd
Vraag haar wat zij leuk vind om te doen.

Verander de manier van eten, dus niet uitgebreid tafelen. Zo krijg je ook geen kinder tafel en grote mensen tafel.

Misschien heeft zij een goede vriendin die mee kan/mag komen?

Wel lief van je dat je zo aan haar denkt.
Bij ons vonden de oudste neven/nichten het nog heel lang leuk om met de jongere kinderen op te trekken. Als ze het diner te lang vonden duren gingen ze in een andere ruimte een kersttoneelstukje verzinnen en dat na het eten opvoeren voor de volwassenen, of ze deden spelletjes. Laat nicht gewoon lekker kiezen waar ze het meeste zin in heeft, een 12-jarige trekt de hele avond ‘volwassen’ gesprekken ook niet in mijn ervaring hoor.
Dank voor de reacties! Jullie hebben ook gelijk, waarom zou ze ook niet op haar telefoon mogen terwijl de rest voor de televisie zit. Punt is een beetje dat mijn schoonzus graag wil dat haar dochter aan tafel erbij zit en het eten voor de volwassenen eet. Maar dat zou ik inderdaad op kunnen lossen door gewoon ook bij ons patat en desnoods kipnuggets op tafel te zetten.

@Odense2: we hebben alle strips van Calvin&Hobbes, maar in het Engels. Is nog net een brug te ver...
Ik zou het aan de ouders en het meisje zelf vragen. Maar waarom niet op de telefoon? Of ze nou tv kijkt met de kleintjes of in die tijd op haar telefoon zit, maakt niet zoveel uit lijkt me.

Je kunt ook met de volwassenen met z'n allen een spel doen, misschien doet ze mee?

Wij zijn met 13 personen, waarvan de "kinderen" nu 20, 16, 14, 12 en 10 jaar zijn. Die gaan, maar gingen ook altijd mee met iedereen aan tafel. Er staat voor iedereen wat bij wat ze lusten, ja ook frietjes, maar ook andere dingen. Na het eten doet iedereen wat ze willen....sommige wandelen, sommige kletsen, anderen doen een spel. Heel gezellig allemaal en niets moet. Als de kinderen op hun telefoon of tab willen ook prima, maar meestal gaan ze mee spellen doen.
oneenietweer schreef:
09-12-2019 10:02
Dank voor de reacties! Jullie hebben ook gelijk, waarom zou ze ook niet op haar telefoon mogen terwijl de rest voor de televisie zit. Punt is een beetje dat mijn schoonzus graag wil dat haar dochter aan tafel erbij zit en het eten voor de volwassenen eet. Maar dat zou ik inderdaad op kunnen lossen door gewoon ook bij ons patat en desnoods kipnuggets op tafel te zetten.
Want tussen het "eten voor volwassenen" en patat met kipnuggets zit niks?
Daar begrijp ik niks van. Mijn kinderen hoeven inderdaad geen wild maar worden ook niet blij van kipnuggets.
Waarom is er überhaupt een kinder- en volwassenentafel? Waarom niet de hele familie samen aan tafel, met gerechten die voor iedereen toegankelijk zijn?
Dan haal je toch wat strips in het Nederlands als ze nog niet goed Engels leest? Vaak hebben ze nog wel strips bij de kringloop.

Of misschien vindt ze Sudoku's of Logikwis of andere puzzeltjes wel leuk. Er zijn er zat.

Of gewoon een paar leuke tijdschriften voor die leeftijd. Veel tijdschriften hebben ook zo'n Winterboek, dat zou je kunnen nemen. Ik weet niet precies wat leuk is voor meisjes van twaalf, maar je kunt even wat inkijken in de winkel, of gewoon vragen wat ze leuk vindt om te lezen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven