Hoe 12-jarige te vermaken met Kerst?

09-12-2019 09:39 103 berichten
Alle reacties Link kopieren
Elk jaar komt met Kerstmis mijn schoonfamilie bij ons. Cadeautjes onder de boom, daarna uitgebreid tafelen. Er zijn 4 jongens onder de 8 en mijn nichtje van 12. Al een paar jaar valt nichtje een beetje tussen tafellaken en servet: te groot voor de kleintjes en te klein voor de groten. De jongens krijgen geen chic diner maar tomatensoep, patat en ijs en kijken een of andere kinderkerstfilm. Voor mijn nichtje is dat te kinderachtig, en bovendien wil haar moeder dat ze met ons aan tafel zit (terwijl ze stiekem veel liever die patat mee-eet). Voorgaande jaren zorgde ik bijvoorbeeld voor een mooi kleurboek voor volwassenen of ik vroeg of ze koekjes met me wilde bakken en versieren. Nu ze in de brugklas zit vrees ik dat ik haar daar geen plezier meer mee doe. Wat zou ik kunnen doen om haar ook een leuke avond te bezorgen zonder dat ze de hele tijd op haar telefoon zit?
redbulletje schreef:
11-12-2019 11:36
Als volwassene wil je wellicht niet dat een nieuwsgierige puber mee luistert terwijl jij bepaalde dingen bespreekt die je wél met de volwassenen wil delen.
Daar heb ik nou echt geen last van. Dingen die ik niet met mijn 13-jarige wil delen gaan mijn (schoon-)familie zeker niet aan.

Volgens mij voel je heel goed aan als kind dat men je weg wil hebben en blijf je dan lekker zitten ;-)
Haha, die van mij zou juist de oren spitsen als ze letterlijk naar de bank verwezen zou worden. Als het aan tafel gebeurt met toch vaak verschillende gesprekken door mekaar, dan gaat het het ene oor in het andere uit. Gevoelige dingen horen niet aan een kersttafel, dan roddel je maar een eind weg in de keuken of bij de rokers in de tuin ;)
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Susan schreef:
11-12-2019 11:52
Ik weet nog dat ik vroeger ook wel de neiging had om het hoogste woord te voeren bij de visite van mijn ouders omdat ik dat dan ook heel gezellige mensen vond, daar hadden we wel afspraken over, dat mocht dan als ze er net waren, maar op een gegeven moment was het klaar en werd het een gesprek tussen de volwassenen. Maar ik geloof niet dat ik dan ook niet meer aanwezig mocht zijn. En tijdens een kerstdiner zou dat sowieso niet aan de orde zijn geweest.
Tja, deze puberella lukt het dus (nog) niet om haar mond te houden en dan gaat ze dus uiteindelijk maar voor in de kamer zitten. Het gaat tenslotte niet alleen maar om haar de hele dag, ook anderen moeten eens hun verhaal kunnen doen.
En als we nou iedereen wekelijks zouden zien zou het nog anders zijn waarschijnlijk, maar het gros zien we maar een keer of acht per jaar, meesten wonen aan de andere kant van het land.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven