Hoe 12-jarige te vermaken met Kerst?
maandag 9 december 2019 om 09:39
Elk jaar komt met Kerstmis mijn schoonfamilie bij ons. Cadeautjes onder de boom, daarna uitgebreid tafelen. Er zijn 4 jongens onder de 8 en mijn nichtje van 12. Al een paar jaar valt nichtje een beetje tussen tafellaken en servet: te groot voor de kleintjes en te klein voor de groten. De jongens krijgen geen chic diner maar tomatensoep, patat en ijs en kijken een of andere kinderkerstfilm. Voor mijn nichtje is dat te kinderachtig, en bovendien wil haar moeder dat ze met ons aan tafel zit (terwijl ze stiekem veel liever die patat mee-eet). Voorgaande jaren zorgde ik bijvoorbeeld voor een mooi kleurboek voor volwassenen of ik vroeg of ze koekjes met me wilde bakken en versieren. Nu ze in de brugklas zit vrees ik dat ik haar daar geen plezier meer mee doe. Wat zou ik kunnen doen om haar ook een leuke avond te bezorgen zonder dat ze de hele tijd op haar telefoon zit?

maandag 9 december 2019 om 23:01
maandag 9 december 2019 om 23:13
Zet die jongens en het meisje allemaal aan tafel. Tomatensoepje voor ze in plaats van de garnalencocktail en de rest eten ze gewoon mee. Patat en een kroket met kerst is toch geen opvoeding???
Wij zaten vroeger met de hele familie incl alle neven en nichten, hoe klein we ook waren aan tafel in een restaurant met de volwassenen. mochten we nog net kiezen vlees of vis en we aten gewoon alles mee. Tussen de gangen door mochten we even buiten sneeuwballen gooien of kattenkwaat uithalen ofzo. Tot onze tante boos werd en ons aan tafel riep.
Was altijd erg gezellig op wat ruzietjes met die ene tante na.
Wij zaten vroeger met de hele familie incl alle neven en nichten, hoe klein we ook waren aan tafel in een restaurant met de volwassenen. mochten we nog net kiezen vlees of vis en we aten gewoon alles mee. Tussen de gangen door mochten we even buiten sneeuwballen gooien of kattenkwaat uithalen ofzo. Tot onze tante boos werd en ons aan tafel riep.
Was altijd erg gezellig op wat ruzietjes met die ene tante na.
#doeslief
maandag 9 december 2019 om 23:31
“Zonder dat ze de hele avond op haar telefoon zit”.
Van wie mag dat niet dan? De ‘kleintjes’ mogen wel een kinderkerstfilm. Puberellas worden doorgaans érg blij van hun telefoon.
Met veel verschillende mensen gaan we hier ook vaak over op een wandeling en een spelletje. ‘Weerwolven en waaghalzen’ en ‘exploding kittens’ staan al op de verzoeklijst. Anders één van de andere 160 spellen die we hebben, we komen de tijd wel door
Van wie mag dat niet dan? De ‘kleintjes’ mogen wel een kinderkerstfilm. Puberellas worden doorgaans érg blij van hun telefoon.
Met veel verschillende mensen gaan we hier ook vaak over op een wandeling en een spelletje. ‘Weerwolven en waaghalzen’ en ‘exploding kittens’ staan al op de verzoeklijst. Anders één van de andere 160 spellen die we hebben, we komen de tijd wel door

maandag 9 december 2019 om 23:41
laat haar lekker doen waar ze zin in heeft.Wil ze liever friet ?Lekker friet laten eten.. Overigens is 12 wel de leeftijd dat het makkelijk kan, mee ana tafel.. Wij serveren niets anders met kerst dan dat wij eten
. GEen friet .. maar lekker eten met kerst .. Maar goed.. als dat bij jullie de gewoonte is.. dan haar laten kiezen
Met 12 is het vaak netflix oid en dat is het wel

Met 12 is het vaak netflix oid en dat is het wel

dinsdag 10 december 2019 om 08:24
In een restaurant krijg je ook frietjes bij het hoofdgerecht van de zoveel-gangen maaltijd, waarom bij een thuisgekookt maal niet?lisa_ schreef: ↑09-12-2019 23:01Aan de ene kant sneu dat dat meisje niet aan de tafel mag zitten waar ze wil zitten maar aan der andere kant snap ik dat ouders liever zien dat hun kinderen gewoon mee eten.
Ik vind het zelf ook verschrikkelijk, dan ga je gezellig met z’n allen eten en dan geef je de kinderen patat met kroket.![]()
dinsdag 10 december 2019 om 13:52
Ik denk niet dat de frietjes het probleem zijn. Inderdaad, zeker bij een maaltijd waar ook kinderen aan tafel zitten is het juist vaak slim om ergens wat frietjes bij te serveren. Zelfs als ze niks lusten herkennen ze die tenminste. Maar er is natuurlijk nogal een verschil tussen 'een kindertafel met friet, kipnuggets en tomatenketchup', en een diner met meerdere gangen, waarbij het hoofdgerecht bestaat uit een vleesgerecht met serie bijgerechten, waaronder zelfgemaakte frietjes, waarbij de kinderen mee-eten.redbulletje schreef: ↑10-12-2019 08:24In een restaurant krijg je ook frietjes bij het hoofdgerecht van de zoveel-gangen maaltijd, waarom bij een thuisgekookt maal niet?
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
dinsdag 10 december 2019 om 17:40
Mermedina schreef: ↑09-12-2019 23:31“Zonder dat ze de hele avond op haar telefoon zit”.
Met veel verschillende mensen gaan we hier ook vaak over op een wandeling en een spelletje. ‘Weerwolven en waaghalzen’ en ‘exploding kittens’ staan al op de verzoeklijst. Anders één van de andere 160 spellen die we hebben, we komen de tijd wel door![]()
Exploding kittens?!?! Dat klinkt als echt een spel voor mij!! Ik ga meteen even googlen

woensdag 11 december 2019 om 00:54
Mijn 12jarige zou dat toch een stuk liever willen dan tussen de ‘ukkies’ zitten.
TO, je zegt dat ze stiekem liever het kindermenu wil. Weet je dat zeker, of zit jij misschien stiekem ook niet te wachten op een 12jarige aan tafel?

woensdag 11 december 2019 om 01:03
Ik vind het kleurboek voor volwassenen eigenlijk wel een leuk idee. En geef er een goed boek bij, voor na het eten. Verder kan ze toch gewoon meepraten met de volwassenen? Ik vond dat altijd gezellig op die leeftijd!
En ik zou tegen haar moeder zeggen dat je het liever niet hebt dat ze de hele avond op haar telefoon zit. Dat vind ik niet kunnen, en niet nodig met kerst.
En ik zou tegen haar moeder zeggen dat je het liever niet hebt dat ze de hele avond op haar telefoon zit. Dat vind ik niet kunnen, en niet nodig met kerst.
woensdag 11 december 2019 om 01:13

woensdag 11 december 2019 om 07:42
Volwassenen praten liever ongecensureerd dan rekening te moeten houden met een 12-jarige. Volwassen humor wordt ook nog niet altijd begrepen.FunnyFace8 schreef: ↑11-12-2019 01:03Ik vind het kleurboek voor volwassenen eigenlijk wel een leuk idee. En geef er een goed boek bij, voor na het eten. Verder kan ze toch gewoon meepraten met de volwassenen? Ik vond dat altijd gezellig op die leeftijd!
En waarom zou je een puber een boek opdringen terwijl ze liever met haar telefoon bezig gaat? Zolang ze oortjes gebruikt heeft niemand er last van.
woensdag 11 december 2019 om 09:18
Misschien vind ze het ook leuk om mocktails te maken voor iedereen ? Vraag het eens en laat haar een boodschappenlijstje maken of neem er mee boodschappen halen hiervoor. Zorg voor leuke rietjes en parapluutjes en lekker fruit voor op een prikker enzo. Kan ze de creaties mooi instagrammen achteraf.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.â€

woensdag 11 december 2019 om 09:53
Mocktails? Volwassenen willen toch gewoon normale cocktails met drank mag ik hopen. Het is geen kinderfeestje.belgali schreef: ↑11-12-2019 09:18Misschien vind ze het ook leuk om mocktails te maken voor iedereen ? Vraag het eens en laat haar een boodschappenlijstje maken of neem er mee boodschappen halen hiervoor. Zorg voor leuke rietjes en parapluutjes en lekker fruit voor op een prikker enzo. Kan ze de creaties mooi instagrammen achteraf.
woensdag 11 december 2019 om 10:01
euhm er zijn toch andere kinderen ook ? En moet in elk glas een shot ?redbulletje schreef: ↑11-12-2019 09:53Mocktails? Volwassenen willen toch gewoon normale cocktails met drank mag ik hopen. Het is geen kinderfeestje.
Tuurlijk kunnen de volwassenen ook aan de drank, maar dat hoeft toch niet aldoor ? Er zijn mocktails die hartstikke lekker zijn - het hoeft niet allemaal zoete zooi te zijn.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.â€
woensdag 11 december 2019 om 10:51
Hier eten de 9-jarige en 13-jarige gewoon mee wat wij eten, zoals altijd eigenlijk. Makkelijke eters gelukkig. De 9-jarige is het op een gegeven moment wel zat, pakt een boek of haar telefoon en amuseert zich wel. Soms gaat ze aan een andere tafel tekenen. De 13-jarige mist het liefst geen woord van wat de volwassenen zeggen en d’r hoofd draait met iedere zin naar degene die hem uitsprak, dus die sturen we na het eten met een boek of telefoon naar de bank. Dan hebben we in onze ooghoeken wel genoeg “tenniswedstrijdje kijken” gezien en kunnen wij natafelen en ook eens iets zeggen wat níet voor hun oren is.
woensdag 11 december 2019 om 11:23
Echt? Je hebt een geinteresseerde 13-jarige, en die stuur je weg? Welke boodschap probeer je in dat hoofdje te krijgen? "Jij hoort er niet bij"? "We houden je graag klein"?-Red- schreef: ↑11-12-2019 10:51De 13-jarige mist het liefst geen woord van wat de volwassenen zeggen en d’r hoofd draait met iedere zin naar degene die hem uitsprak, dus die sturen we na het eten met een boek of telefoon naar de bank. Dan hebben we in onze ooghoeken wel genoeg “tenniswedstrijdje kijken” gezien en kunnen wij natafelen en ook eens iets zeggen wat níet voor hun oren is.
Een 13-jarige die weg wil en die saaie volwassenen liever inruilt voor een telefoon of boek op de bank, logisch en prima. Maar een 13-jarige die er liever bij zit en vol interesse luistert wegsturen omdat je zo nodig gesprekken wil voeren die haar niet aangaan? Doe dat lekker 's avonds laat als ze al op bed ligt...
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
woensdag 11 december 2019 om 11:31
Eens.handigmetgeld schreef: ↑11-12-2019 11:23Echt? Je hebt een geinteresseerde 13-jarige, en die stuur je weg? Welke boodschap probeer je in dat hoofdje te krijgen? "Jij hoort er niet bij"? "We houden je graag klein"?
Een 13-jarige die weg wil en die saaie volwassenen liever inruilt voor een telefoon of boek op de bank, logisch en prima. Maar een 13-jarige die er liever bij zit en vol interesse luistert wegsturen omdat je zo nodig gesprekken wil voeren die haar niet aangaan? Doe dat lekker 's avonds laat als ze al op bed ligt...
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

woensdag 11 december 2019 om 11:36
Als volwassene wil je wellicht niet dat een nieuwsgierige puber mee luistert terwijl jij bepaalde dingen bespreekt die je wél met de volwassenen wil delen.handigmetgeld schreef: ↑11-12-2019 11:23Echt? Je hebt een geinteresseerde 13-jarige, en die stuur je weg? Welke boodschap probeer je in dat hoofdje te krijgen? "Jij hoort er niet bij"? "We houden je graag klein"?
woensdag 11 december 2019 om 11:36
Niet alles gaat een 13 jarige aan. En als je moet wachten tot een 13 jarige naar bed is, is het bezoek onderhand ook naar huis. Daarbij, kun je 13 zijn wat je wilt, je bent nog steeds een kind en daarmee hoef je niet je snuit tussen alle volwassen zaken te steken. Want het is niet gewoon “vol interesse” luisteren, het is ook voortdurend ertussen willen komen met dingen die de plank misslaan en het gesprek doodslaan. En dat is helemaal prima voor een groot deel van de avond, dat hoort er ook bij, maar op een gegeven moment is het genoeg geweest.handigmetgeld schreef: ↑11-12-2019 11:23Echt? Je hebt een geinteresseerde 13-jarige, en die stuur je weg? Welke boodschap probeer je in dat hoofdje te krijgen? "Jij hoort er niet bij"? "We houden je graag klein"?
woensdag 11 december 2019 om 11:52
Ik weet nog dat ik vroeger ook wel de neiging had om het hoogste woord te voeren bij de visite van mijn ouders omdat ik dat dan ook heel gezellige mensen vond, daar hadden we wel afspraken over, dat mocht dan als ze er net waren, maar op een gegeven moment was het klaar en werd het een gesprek tussen de volwassenen. Maar ik geloof niet dat ik dan ook niet meer aanwezig mocht zijn. En tijdens een kerstdiner zou dat sowieso niet aan de orde zijn geweest.
Don't waste your time on jealousy,