Hoe 12-jarige te vermaken met Kerst?

09-12-2019 09:39 103 berichten
Alle reacties Link kopieren
Elk jaar komt met Kerstmis mijn schoonfamilie bij ons. Cadeautjes onder de boom, daarna uitgebreid tafelen. Er zijn 4 jongens onder de 8 en mijn nichtje van 12. Al een paar jaar valt nichtje een beetje tussen tafellaken en servet: te groot voor de kleintjes en te klein voor de groten. De jongens krijgen geen chic diner maar tomatensoep, patat en ijs en kijken een of andere kinderkerstfilm. Voor mijn nichtje is dat te kinderachtig, en bovendien wil haar moeder dat ze met ons aan tafel zit (terwijl ze stiekem veel liever die patat mee-eet). Voorgaande jaren zorgde ik bijvoorbeeld voor een mooi kleurboek voor volwassenen of ik vroeg of ze koekjes met me wilde bakken en versieren. Nu ze in de brugklas zit vrees ik dat ik haar daar geen plezier meer mee doe. Wat zou ik kunnen doen om haar ook een leuke avond te bezorgen zonder dat ze de hele tijd op haar telefoon zit?
O en als je na het eten eventueel een spel doet: wat mijn dochter van 10 leuk vindt en wij ook:

Trivial Pursuit Familie Editie
Uno
Skipbo
Spelletjes waarbij je moet tekenen, wij hebben Sketch maar gewoon Pictionary kan ook
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Waarom een kindertafel en kindermenu? Ze horen toch ook bij de groep? Ook jonge kinderen kunnen prima aan een tafel eten. Laat ze spelen en rennen tussen de verschillende gerechten. En als ze vol zitten en er echt genoeg van hebben dan een leuke film, die ook voor een 12-jarige te doen is. Iets van Pixar, Disney doet het dan vast wel goed. De zware volwassengesprekken kunnen ook bij het natafelen met kaas en wijn.

Qua eten zorg ik er voor dat er eten op tafel komt waar iedereen van kan pakken. Dus geen sjiek opgemaakte borden. Pommes duchesses en aardappelkroketjes lusten kinderen ook wel. En naast de spruitjes en wild kan er ook een schaaltje met zelfgemaakte appelmoes of stoofpeertjes en een schaal gehaktballetjes op tafel. Wie weet daagt het de jeugd uit tot proberen. Maar ik ben dan ook nooit blij met de kindermenukaart in een restaurant; waarom altijd de friet met een snack en geen halve porties van het normale menu? Je zou ook kunnen overwegen te gourmetten of zoiets. Zo hou je iedereen lang aan tafel en de jeugd bezig. En ook dat kan culinairder dan met een pakket van de supermarkt.

En grof gezegd, het is jouw huis en jouw regels. Dus als jij het prima vindt dat ze een film kijkt, boekje leest of een game speelt... Jij hoeft haar niet op te voeden daar zijn haar ouders voor. Dus als de kleintjes mogen spelen dan zij ook.
Ik kook dit jaar een 5 of 6 gangen diner met kerst. Onze kinderen zitten gewoon bij ons aan tafel/op schoot en eten gewoon mee met wat wij eten. Sommige dingen lusten ze wel, andere dingen lusten ze niet, maar alles is ‘kind-proof’. Ik heb dochter wel beloofd om ook poffertjes te serveren, dat lusten de volwassenen ook vast 😉
Mijn nichtjes vinden helpen fantastisch. Helpen koken, maar vooral uren tutten met het opmaken van de tafel, prachtig gevouwen servetten, menukaarten, servetringen, kaarsen en bloemstukjes, enzovoorts. Opmaken borden vinden ze ook leuk (wel beperken tot koude gerechten, snel zijn ze niet) Is dat niks voor haar?
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Ik zie het hier ook! Een nichtje van 9, daarna 2 neefjes van 6 en dan nog een nichtje van 3! De beide jongens vermaken zich prima samen. Nichtje van 9 wil best even met nichtje van 3 een spelletje doen/tekenen, maar op een gegeven moment is het klaar. Ze heeft nog geen eigen telefoon en van papa en mama mag ze niet de gehele tijd op de iPad tik tokken😀! Iets wat ze erg leuk vindt. En waar ze ook feeling voor heeft, al zeg ik het zelf! Maar goed dit snap ik ook. Wat kunnen we dan gaan doen? Misschien haar mits ze dat leuk vindt natuurlijk betrekken bij het eten voorbereiden. Laat haar iets maken. Geef haar één op één aandacht door een spelletje met haar te doen. Geef haar een kerstcadeautje waar ze zich die dag mee kan vermaken. Hier zit ik zelf ook aan te denken voor mijn nichtje. Wil eens gaan polsen wat ze leuk vindt om te doen ipv van Tiktok hahaha. Het zal uiteindelijk vast wel los lopen.
Rosalind schreef:
09-12-2019 10:05
Want tussen het "eten voor volwassenen" en patat met kipnuggets zit niks?
Daar begrijp ik niks van. Mijn kinderen hoeven inderdaad geen wild maar worden ook niet blij van kipnuggets.
Waarom is er überhaupt een kinder- en volwassenentafel? Waarom niet de hele familie samen aan tafel, met gerechten die voor iedereen toegankelijk zijn?
Eerder probeerde ik altijd gerechten te bereiden die voor iedereen toegankelijk waren maar dat leidde bij de kinderen toch steeds tot lange gezichten dus ben ik maar overgestapt op volledig kindproof. Hier houden ze wel van kipnuggets :) Ze zitten overigens wel gewoon bij ons aan tafel, maar eten dus patat terwijl wij nog aan het voorgerecht zitten en gaan daarna televisie kijken.

Stapel tijdschriften en spel doen met zijn allen zijn ook leuke ideeën!
Waarom kijken die jongsten bij voorbaat al een film? Leuk als je dat klaar hebt liggen, handig ook, maar zet ook spelletjes neer waar ze allemaal wat mee kunnen, ook die van 12. De twaalfjarige kan zich waarschijnlijk best aanpassen aan de jongsten, met mens-erger-je-niet of uno of halli galli. Bij onze familie zat vaak een groep van allerlei leeftijden en hadden met dat soort spelletjes reuze lol.

Eventueel een bordspel voor veel leeftijden, zoals slangen en ladders ofzo.
Later is nu
en van haar ouders moet ze aan tafel zitten bij de volwassenen, maar ik hoop dat hier wat losser mee omgegaan wordt, wanneer de jongsten film gaan kijken/spelletjes doen en die twaalfjarige zich zit te vervelen bij de volwassenen.
Later is nu
oneenietweer schreef:
09-12-2019 10:36
Eerder probeerde ik altijd gerechten te bereiden die voor iedereen toegankelijk waren maar dat leidde bij de kinderen toch steeds tot lange gezichten dus ben ik maar overgestapt op volledig kindproof. Hier houden ze wel van kipnuggets :) Ze zitten overigens wel gewoon bij ons aan tafel, maar eten dus patat terwijl wij nog aan het voorgerecht zitten en gaan daarna televisie kijken.

Dan gewoon lekker voor die van twaalf ook erbij maken wat ze het lekkerst vindt (dus patat en kipnuggets), anders valt ze met alles tussen wal en schip, dan eet iedereen wat hij of zij het lekkerste vindt, behalve zij. Ze hebben vast wel weer van die kipnuggets in de vorm van kerstboompjes en dergelijke, staat feestelijk genoeg tussen alle volwassen gerechten. En vooraf zou ik haar dan ook de optie van tomatensoep geven als ze dat liever heeft dan wat de volwassenen vooraf eten.
Ik snap serieus niet waarom de kinderen niet gewoon de maaltijd krijgen die de volwassenen ook eten. Waarom moeten die aan de junkfood?
Laat nichtje helpen bij het serveren, afruimen, etc.
ik geef mn bek ook maar een douw
Dreamer schreef:
09-12-2019 10:39
en van haar ouders moet ze aan tafel zitten bij de volwassenen, maar ik hoop dat hier wat losser mee omgegaan wordt, wanneer de jongsten film gaan kijken/spelletjes doen en die twaalfjarige zich zit te vervelen bij de volwassenen.
Eens.
redbulletje schreef:
09-12-2019 09:42
Een 12-jarige kan toch gewoon op haar telefoon om zich te vermaken? Netflixen op haar tablet met oortjes in.
Dit. Laat die kinderen lekker doen waar ze zin in hebben .
Wificode en toegang tot Netflix, Videoland en Disney+.

Wij doen afwisselend spelletjes met elkaar, koffie met de volwassene en de enige puber vloeit daar wat tussendoor en doet soms wat met de kleintjes en zit soms te netflixen. Eten doen we met zijn allen, tegelijk en aan tafel. Als de kinderen op bed liggen met zijn allen, incl. de puber spellen in volwassenmodus.
Calypso- schreef:
09-12-2019 10:42
Dit. Laat die kinderen lekker doen waar ze zin in hebben .
12 is echt geen leeftijd dat je tussen de volwassen wilt zitten in je uppie.
oneenietweer schreef:
09-12-2019 10:36

Je spreekt jezelf tegen in je vorige bericht.
Rosalind schreef:
09-12-2019 10:05
Want tussen het "eten voor volwassenen" en patat met kipnuggets zit niks?
Daar begrijp ik niks van. Mijn kinderen hoeven inderdaad geen wild maar worden ook niet blij van kipnuggets.
Waarom is er überhaupt een kinder- en volwassenentafel? Waarom niet de hele familie samen aan tafel, met gerechten die voor iedereen toegankelijk zijn?
nou dit dus?
Calypso- schreef:
09-12-2019 10:43
12 is echt geen leeftijd dat je tussen de volwassen wilt zitten in je uppie.
Eens, met twaalf ben je ook nog gewoon kind. Alle kinderen een aangepast programma en die van twaalf moet zich als een volwassene gedragen, dat werkt niet. Die ouders willen ook gewoon een kerstdiner dat ze zelf leuk vinden, dus waarom hun kind dan niet?
redbulletje schreef:
09-12-2019 09:42
Een 12-jarige kan toch gewoon op haar telefoon om zich te vermaken? Netflixen op haar tablet met oortjes in.
.
Inderdaad, gezelligheid ten top tijdens de Kerstbijeenkomst.
Niet geschoten is altijd mis
Niet alles gelezen dus misschien al voorbij gekomen.
Wij hebben een vergelijkbare situatie en spelen spelletjes tussen de gangen door (denk aan 30 seconds of we verzinnen ter plekke wat of 1 van de kleinere treedt op). Kerstmenu doen we redelijk kindvriendelijk en waar niet met en kleine aanpassing of vervangend gerecht voor de kinderen.
Jong en oud vinden het altijd een groot succes!
Madeliefjees schreef:
09-12-2019 10:40

Voor de meeste mensen is dat al een straf, laat staan voor een kind.
oneenietweer schreef:
09-12-2019 10:02
@Odense2: we hebben alle strips van Calvin&Hobbes, maar in het Engels. Is nog net een brug te ver...
Wat zijn ze leuk hè?
De titels alleen al. Scientific Progress Goes 'Boink'.
Misschien heeft de bibliotheek in je woonplaats wel de Nederlandse versie.
Bij de bieb kan je ook een stapel tijdschriften lenen.
Bijvoorbeeld het meidenblad 'Hoe overleef ik'.

Of
https://www.marktplaats.nl/q/casper+en+hobbes/
Lekker relaxed dat kinderen film kunnen kijken.
Ik moest van kinds af aan aan de grotemensentafel zitten en 'leuke verhalen over school' vertellen. Ik had nooit leuke verhalen. Ik zat op de klok te kijken tot ik naar huis mocht. Ik had gewild dat ik toen lekker Thea Beckman op de bank mocht lezen.
#firstworldproblem
Madeliefjees schreef:
09-12-2019 10:40
Ik snap serieus niet waarom de kinderen niet gewoon de maaltijd krijgen die de volwassenen ook eten. Waarom moeten die aan de junkfood?
Nog moeten helpen met de rotzooi ook? Je zou van minder gaan steigeren als puber.

Láát ze gewoon lekker met hun telefoon/tablet/boek hun eigen gang gaan. Voor de volwassenen ook leuker dat ze ongecensureerd met elkaar kunnen praten zonder dat er dreinende kleuters of pruilende puberella's aan tafel moeten zitten.
Wat het hier altijd goed deed waren Kahoot quizjes. Iedereen speelt dan gezellig mee. Ze kan er zelf maken, dus daar gaat dan ook wat tijd in zitten.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Mijn kinderen 14, 13 en 11 zitten de hele tijd aan tafel en vinden dit gewoon gezellig. Net zoals het helpen met voorbereiden, naamkaartjes maken enzo.
We zitten geen uuuuren aan tafel en gaan daarna lekker een rond lopen en wie niet mee wil ruimt de boel op.
Daarna een spelletje/tv kijken, waar je zin in hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven