Hoe beginnen met pap?

06-05-2010 19:40 205 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wordt op internet niet echt wijzer vandaar dat ik het hier eens vraag.

Met 4 maanden kan je rijstebloem van Bambix gaan toevoegen aan de melk zodat je kindje pap krijgt.

Nu vraag ik me af hoe de meeste mama's hiermee beginnen? Sochtends of savonds ipv de fles? In een fles of van een bordje? Of als extra hapje naast de standaard flessen?

Mijn dochter slaapt al heel lang door, dus het hoeft niet om haar te helpen door te slapen (ze slaapt van 20.30u-7.00u). Ze krijgt nu om 7-11-15.30 en 19.30u een fles. Hoe zouden jullie een papje inbouwen? Ik wil eigenlijk beginnen met een bordje pap bij 4 maanden en tussen de 5 en 6 maanden gaan starten met groente en fruit hapjes.
Pfff gezellig hier...
Ik miep niet en ben niet beledigd. En nee, ik begin niet morgen. Geen idee waar dat soort opmerkingen vandaan komen. Ik heb alleen gezegd dat ik het jammer vind dat er opmerkingen geplaatst worden om me belachelijk te maken, die moeten dan vast grappig overkomen. Maar ondertussen...

En dat ik pap smerig vind (ja want ik vind het ook echt goor) wil niet zeggen dat mijn dochter dat ook vindt! Ik ga haar toch niet de dingen die ik zelf niet lust, niet geven? Rare redenatie... Pap wordt al jaaaaaaren aan kinderen gegeven en er zijn er genoeg die het wel lekker vinden!
quote:nero schreef op 07 mei 2010 @ 08:28:

Pfff gezellig hier...Vond ik dus ook niet echt nee... dus wat mij betreft laten we dit topic rusten!
TotallyLoose, goed idee om met steeds een beetje meer te beginnen in de fles. Hopelijk krijgt ze het door de speen heen!
Je wordt niet belachelijk gemaakt, _Sabine_. De richtlijnen zijn echter anders. dan is het toch niet zo gek dat je daar op gewezen wordt?
quote:Hemera schreef op 07 mei 2010 @ 08:35:

Je wordt niet belachelijk gemaakt, _Sabine_. De richtlijnen zijn echter anders. dan is het toch niet zo gek dat je daar op gewezen wordt?Precies.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
En je vraag is: hoe beginnen met pap, nou als ze 6 maanden is en dan met een lepeltje.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Als het om het lepeltje gaat, geef je toch voor de leuk gewoon een beetje flesvoeding van een lepeltje?
Of je geeft gewoon een lepeltje. Uren plezier kun je daarmee hebben.
Ik vraag Hoe... en dus niet Wanneer.

Is volgens mij toch iets heel anders...
quote:molie schreef op 07 mei 2010 @ 09:02:

Als het om het lepeltje gaat, geef je toch voor de leuk gewoon een beetje flesvoeding van een lepeltje?Dat zou ook kunnen om mee te beginnen ja!
quote:_Sabine_ schreef op 07 mei 2010 @ 09:21:

Is volgens mij toch iets heel anders...Je vraagt idd hoe en niet wanneer. Maar hee, je wilt met vier maanden gaan beginnen en de adviezen zijn tegenwoordig dat je vanaf 6 maanden gaat bijvoeden. Is toch niet raar als mensen je daar op wijzen? En aangezien je niet van plan bent om te wachten tot 6 maanden vraag ik me af waarom je nog gaat wachten tot 4 maanden, dat is dan toch een schijndatum?
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
quote:_Sabine_ schreef op 07 mei 2010 @ 09:21:

Is volgens mij toch iets heel anders...Je vraagt idd hoe en niet wanneer. Maar hee, je wilt met vier maanden gaan beginnen en de adviezen zijn tegenwoordig dat je vanaf 6 maanden gaat bijvoeden. Is toch niet raar als mensen je daar op wijzen? En aangezien je niet van plan bent om te wachten tot 6 maanden vraag ik me af waarom je nog gaat wachten tot 4 maanden, dat is dan toch een schijndatum?
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Het is echt nadelig voor de darmontwikkeling van je kind als je voor 6 maanden begint met bijvoeding. Vergelijk de darmen van je kind met een panty: voor de 6 maanden is het nog een grove netpanty waar alle grote eiwitten die nog niet geschkt zijn voor het spijverteringstelsel van je kind gewoon nog doorheen schieten. Moedermelk en babymelk is zo gemaakt dat die geen schade aanrichten. Pas na 6 maanden zijn de gaatjes van de panty (lees: de darmen) zo verkleind, dat ze schadelijke stoffen kunnen vangen en ze dus geen kwaad meer kunnen.

Te vroege toediening van voedingstoffen kunnen op de lange duur schade aanrichten bij je kind. Denk aan allergieen, die hoef je niet vanaf het moment van verkeerd voedsel toedienen te bemerken.

Dit wetende, lijkt het mij erg belangrijk als je ervoor kiest om gewoon nog even te wachten met het geven van iets anders dan babymelk. Ook al kun je in de supermarkt genoeg voeding kopen voor je kind waarop staat dat het kan vanaf 4 maanden, het is nog niet gezegd dat het ook beter is.

De meeste onderzoeken die er bekent zijn over dit onderwerp, geven aan dat het voor je kind echt het beste is om pas vanaf 6 maanden (bij prematuren zelfs gecorrigeerd) te gaan beginnen met bijvoeden.

Als het je echt gaat om het oefenen met een lepeltje, kun je natuurlijk ook proberen om haar flesvoeding met een lepeltje te geven.

Daarbij is het voor een kind pas het juiste moment om te beginnen met bijvoeden als ze goed rechtop kunnen zitten, in een kinderstoel en niet in een wippertje en als ze zelf in staat zijn om zelf voesel van een bordje te pakken. Je kind is niet toe aan eten als het smakt als jullie zitten te eten of als het het eten uit je mond kijkt.
Hoe kan het dat mijn CB heeft gezegd dat we met ons zoontje best mogen kijken of hij wat fruit of groente wil. Is niet verplicht vanaf 6 maanden is wel wel nodig, maar dat we het vooral van hem af moeten laten hangen. Vroeger was het toch ook al vanaf 4 maanden.

Mijn zoontje heeft deze week voor het eerst fruit gehad en is net 4 maanden en hij smult er ontzettend van.

Laat iedereen het nou doen zoals hij of zij het zelf wil doen met hun kinderen.
@Katherina: Ik heb zelf een folder gekregen over bijvoeding waarin een lijstje staat wanneer een kindje eventueel toe is aan bijvoeding en daar staat ook bij het eten uit je mond kijken. Wat jij omschrijft is die methode waar ik even de naam van kwijt ben. Dat je ook eten zo geeft en niet pureert.

Iedereen doet het op zijn manier. Wat ik wel een vreemde reden vind is omdat je het zelf leuk vind. Als je baby het niet lust, is dat ook niet leuk.
quote:Mariska79 schreef op 07 mei 2010 @ 18:43:

Hoe kan het dat mijn CB heeft gezegd dat we met ons zoontje best mogen kijken of hij wat fruit of groente wil. Is niet verplicht vanaf 6 maanden is wel wel nodig, maar dat we het vooral van hem af moeten laten hangen. Vroeger was het toch ook al vanaf 4 maanden.

Mijn zoontje heeft deze week voor het eerst fruit gehad en is net 4 maanden en hij smult er ontzettend van.

Laat iedereen het nou doen zoals hij of zij het zelf wil doen met hun kinderen.

Maar inmiddels is dmv onderzoek bekend geworden dat bijvoeden voor 6 maanden de kans op een allergie vergroot.

En vroeger rookte mijn oma ook 6 pakjes sigaretten per dag en is daarmee toch 108 geworden.
quote:Mariska79 schreef op 07 mei 2010 @ 18:45:

@Katherina: Ik heb zelf een folder gekregen over bijvoeding waarin een lijstje staat wanneer een kindje eventueel toe is aan bijvoeding en daar staat ook bij het eten uit je mond kijken. Wat jij omschrijft is die methode waar ik even de naam van kwijt ben. Dat je ook eten zo geeft en niet pureert.

Iedereen doet het op zijn manier. Wat ik wel een vreemde reden vind is omdat je het zelf leuk vind. Als je baby het niet lust, is dat ook niet leuk.En je bedoelt Rapley.
Nee ik bedoel Katherina haar laatste alinea.

En is het niet zo dat kans op allerigieen vergroot wordt bij bijvoeden voor 6 mnd bij borstvoeding?
En ik bedoel met VROEGER eigenlijk meer, dat er nu om zoveel dingen gezeverd wordt. Dit is slecht en dit is slecht en dat is niet goed.

Wil neit zeggen dat ik ook niet zoiets heb van, het je kind niet opdringen. Gaat mij er meer om dat er altijd voor en tegenstanders zo te keer gaan tegen elkaar.
quote:Mariska79 schreef op 07 mei 2010 @ 19:22:

En is het niet zo dat kans op allerigieen vergroot wordt bij bijvoeden voor 6 mnd bij borstvoeding?

Die methode waarbij je niet pureert maar stukken geeft heet Rapley.

En dat van die allergieen geldt sowieso.
quote:Mariska79 schreef op 07 mei 2010 @ 19:22:

En is het niet zo dat kans op allerigieen vergroot wordt bij bijvoeden voor 6 mnd bij borstvoeding?Tuurlijk meid. Wat jij wil....
quote:Mariska79 schreef op 07 mei 2010 @ 19:24:

En ik bedoel met VROEGER eigenlijk meer, dat er nu om zoveel dingen gezeverd wordt. Dit is slecht en dit is slecht en dat is niet goed.

Wil neit zeggen dat ik ook niet zoiets heb van, het je kind niet opdringen. Gaat mij er meer om dat er altijd voor en tegenstanders zo te keer gaan tegen elkaar.

Weet je waarom er meer GEZEVERD (als jij gaat schreeuwen..) wordt? Omdat er steeds meer onderzoeken gedaan zijn. Simpel geval van "ze wisten vroeger niet beter".

Feit: de darmen van een baby zijn pas na 6 maanden toe aan ander voedsel dan (moeder)melk. Dit is door onderzoeken bewezen.

Dus als je zo stomhardleers bent je kind eerder fruit, pap, whatever te geven ben je dus gewoon niet snugger bezig.
@Suze: Vervelend dat het overkomt dat ik schreeuw, want dat is zeker zo niet de bedoeling. Ik ben vooral info aan het inwinnen over bijvoeden. Ik geef nu iets, maar is niet eens wat te noemen.

Jij noemt mensen stom en hardleers en niet snuggers als ze eerder dan 6 mnd hun kindje fruit etc geven. Ik vind dit wat overdreven eerlijk gezegd. Mag iedereen toch zelf weten. Oke er staat dat het voor 6 maanden niet hoeft, maar wel mag. Het wordt niet geadvieseerd, maar mag wel. Dan is het toch prima als mensen het doen.

Ik geef mijn zoontje volledige flesvoeding en laat hem daarnaast wat fruit van een lepeltje eten. Heeeel weinig. Vanaf 6 maanden ga ik 'echt' beginnen.
Zie hier de adviezen van de WHO

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven