Hoe beginnen met pap?

06-05-2010 19:40 205 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wordt op internet niet echt wijzer vandaar dat ik het hier eens vraag.

Met 4 maanden kan je rijstebloem van Bambix gaan toevoegen aan de melk zodat je kindje pap krijgt.

Nu vraag ik me af hoe de meeste mama's hiermee beginnen? Sochtends of savonds ipv de fles? In een fles of van een bordje? Of als extra hapje naast de standaard flessen?

Mijn dochter slaapt al heel lang door, dus het hoeft niet om haar te helpen door te slapen (ze slaapt van 20.30u-7.00u). Ze krijgt nu om 7-11-15.30 en 19.30u een fles. Hoe zouden jullie een papje inbouwen? Ik wil eigenlijk beginnen met een bordje pap bij 4 maanden en tussen de 5 en 6 maanden gaan starten met groente en fruit hapjes.
quote:molie schreef op 08 mei 2010 @ 20:30:

haha Aletta, eet je het dan zelf op?

Ja, verdorie zeg, ik heb een dag op al die bakjes staan zwoegen. Ik kan het niet over m'n hart verkrijgen om het weg te gooien
quote:AlettaJacobs schreef op 08 mei 2010 @ 20:31:

[...]

Goor, goor... Vooral heel suf. Mijn Surinaamse kip was stukken beter Ik vind het echt wel heel erg Onlekker. Trauma van vroeger; moederlief kookte (en nog ) wortels altijd in een schep suiker. Brrrrr.
Bruine bonen vinden veel kindjes ook lekker AJ.

Maar is ze nog te jong voor, vanaf 9 maanden zie ik nu.

En meneer Olvarit verkoopt ze vanaf 4.
Hey fanatic. Ik vind vijf mnd alweer anders dan 4 mnd. Ik ben zelf met ruim vijf mnd begonnen, achteraf wel spijt van.

Ik vind je opmerking:" ieder kindje is anders" wel suf. Tenslotte kan ieder kind wel anders zijn, maar wetenschappelijk onderzoek naar groei en rijping van de darmen zou ik gewoon voor waarheid aannemen. Als aan alle kanten dat de de adviezen zijn, snap ik niet waarom je je er dan niet aan zou houden en perse met vier maand rijstebloem in je kind stoppen.

Maar naast mijn onzin post, heb ik ook aan to de mogelijkheid geopperd om gewoon opvolgmelk van een lepeltje te geven. En ik hoop dat ze dat doet.
Maar soms is het ook onwetendheid Fanatic. Om even (als dat mag) Mariska als voorbeeld te geven. Ze wilde volgens mij starten met de bijvoeding maar nadat ze dit gelezen heeft ging ze met vriend praten en toen kwamen er allergieën van zijn kant aan het licht. Misschien, durf het niet te beweren, maar misschien voorkomt ze hiermee een allergie. Dan is het toch goed dat deze discussie er geweest is?
Echt waar? Bruine bonen? (Maar dat is een risico: die vind ik zelf heel goor, dus als Let ze niet eet, ben ik zwaar het bokje... )
Oh, 9 maanden, goddank, dat is ze nog lang niet!
Bruine bonen met appeltjes.
quote:fanatic schreef op 08 mei 2010 @ 20:31:

Ja, ik bedoelde het niet echt naar jou toe hoor (sorry)

Maar word gewoon altijd zo moe van die discussies... de ene moeder vindt nou eenmaal dit goed en de ander vindt dat goed.

En ik ben het eens met Yaya, je moet doen wat je hart je ingeeft... als jij denkt dat je kindje ergens aan toe is dan moet je dat gewoon doen...

En als je kind dan kramp krijgt, dan is het pech... maar dat is dan toch jouw probleem, jij zit dan toch met het huilende kind op schoot???!!??En in hoeverre trek je dat door dan? Geldt het alleen voor bijvoeding, of ook voor andere zaken? Vooral doen wat je hart je ingeeft..
quote:Star schreef op 08 mei 2010 @ 20:27:

[...]

Dat geloof ik ook wel, maar ik gebruik geen toevoegingen enzo als ik kook (suiker, zout, E-nummers), dat bedoelde ik meer.Ik heb speciaal even op de etiketjes in mijn voorraadla zitten kijken, maar in alle 6 verschillende 4-maanden potjes die ik heb gekocht (van Friso, Olvarit en Bonbébé) is geen conserveringsmiddel, zout of suiker te bespeuren. Alleen de betreffende groente of fruit, met soms wat water of rijstebloem of vitamine C. Ik geef dan ook gerust potjes aan mijn kind.
Ken je deze? http://www.keukenkikker.nl/recepten/?c=6

Mijn dochter vindt avocado erg lekker.
En daarom vind ik : wat je hart je ingeeft, bij veel babydingen een dijk van een tip. Maar met dingen waar onderzoek naar gedaan is, die een duidelijk ander advies geven en waar je schade aan je kind mee kan berokkenen door niet naar dat advies te luisteren , geen goede tip.
quote:Java schreef op 08 mei 2010 @ 20:36:

[...]

Ik heb speciaal even op de etiketjes in mijn voorraadla zitten kijken, maar in alle 6 verschillende 4-maanden potjes die ik heb gekocht (van Friso, Olvarit en Bonbébé) is geen conserveringsmiddel, zout of suiker te bespeuren. Alleen de betreffende groente of fruit, met soms wat water of rijstebloem of vitamine C. Ik geef dan ook gerust potjes aan mijn kind.Bedankt voor het nakijken
quote:Java schreef op 08 mei 2010 @ 20:36:

[...]

Ik heb speciaal even op de etiketjes in mijn voorraadla zitten kijken, maar in alle 6 verschillende 4-maanden potjes die ik heb gekocht (van Friso, Olvarit en Bonbébé) is geen conserveringsmiddel, zout of suiker te bespeuren. Alleen de betreffende groente of fruit, met soms wat water of rijstebloem of vitamine C. Ik geef dan ook gerust potjes aan mijn kind.Echt serieus, ik heb dat nooit begrepen dat je fruit in een potje koopt. Even prakken of beter nog in stukje en klaar toch.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Molie : Ik ben begonnen met groente geven sinds een weekje. Ik doe een half potje en meestal eet ze er nog geen kwart van op. Ze vindt het wel heel lekker, maar heeft er ook snel genoeg van. Als ze slaapt maak ik haar trouwens ook niet wakker op die tijd om groente te eten hoor... Wat die rijstebloem betreft, hier op het CB houden ze erg vast aan de 6 maanden, maar rijstebloem mocht in haar flesje bij ongeveer 4,5 maand. Ik vind het persoonlijk wel meevallen wat ik geef. Er zijn kindjes van mijn dochters leeftijd die : Pap,fruit,groente,liga,vlees,danoontjes krijgen.. en zelfs slagroomtaart op de dag dat ze 6 maanden zijn (om het te vieren...)

Aruba : Ik ben het wat de allergie helemaal met je eens en vind het in het geval van mariska ook goed dat ze niet begonnen is. Vriend heeft geen allergieen, en ik ook niet. Mijn dochtertje heeft nu 1 week boontjes gehad & 1 week wortel, en heb elke dag uitvoerig haar lijfje bekeken of ze geen vreemde plekjes kreeg (okee,, die kreeg ze wel maar dat waren waterpokken) en heb toen ook gelijk gezegd, als ze wel plekken krijgt stop ik er gelijk mee !!
# Aan de kwaliteit kan zelfs verse voeding niet altijd tippen: de potjes zijn gegarandeerd bereid met hormonenvrij vlees, ze zijn vrij van pesticiden en er zijn extra vitaminen en mineralen aan toegevoegd. Erg belangrijk als je bedenkt dat bestrijdingsmiddelen uiterst gevaarlijk zijn voor een baby.

# De potjes die het label 'babyvoeding bestemd voor zuigelingen en jonge kinderen' dragen, worden onderworpen aan strenge controles. De Europese wetgeving hieromtrent verbiedt bewaarmiddelen en kleurstoffen in babyvoeding en bepaalt in welke hoeveelheid bepaalde voedingsmiddelen (suiker, zout, eiwitten,...) mogen of moeten aanwezig zijn. De verse producten die je in de supermarkt vindt worden niet door deze wetgeving beschermd.

Misschien zijn potjes wel gewoon gezonder...
Ik ga ervan uit dat mijn dochters lichaam zo gebouwd is dat ze niets eet dat schadelijk voor haar is. Tot nu toe is dat ook zo. En ik hoop dat zolang we allebei naar haar lichaam luisteren, ze ook als ze later groot en bewust is in de gaten kan houden wat haar lichaam wil
Overigens was ik bij mijn eerste kind net zo idealistisch als Aletta. Maar als je een paar keer hebt staan zwoegen op zelfgekookte hapjes en je kind houdt het steevast na 2 theelepels voor gezien, dan kom je daar gauw van terug.

Dat zelf koken kwam vanzelf wel toen ze 1 jaar werd en met de pot mee mocht eten. Tot die tijd gaf ik voornamelijk potjes.
Ach, dat idealisme kost me een dag per maand, het valt me qua werk wel mee. Alleen zo jammer dat ze nog niks eet en dat ik dan haar restjes op moet eten . Maar: ik vind dat ze zelf mag bepalen wat ze wil. Tot nu toe is dat brood, en dus krijgt ze brood. En ik blijf groente gewoon aanbieden, er komt een moment dat ze het wel wil
quote:nouschi schreef op 08 mei 2010 @ 20:41:

[...]

Echt serieus, ik heb dat nooit begrepen dat je fruit in een potje koopt. Even prakken of beter nog in stukje en klaar toch.Ik ben nog maar net begonnen met bijvoeden bij mijn jongste kind. Zij heeft nog een zeer sterk kokhalsreflex waardoor het prakken van bijvoorbeeld een banaan zelfs nog te grof voor haar is. Daarom koop ik op dit moment 4-maanden potjes fruit voor haar, omdat die gladder zijn dan ik het ooit zelf kan maken. Zodra ze wat grover spul aankan, ga ik vers fruit geven.
quote:fanatic schreef op 08 mei 2010 @ 20:31:

Ja, ik bedoelde het niet echt naar jou toe hoor (sorry)

Maar word gewoon altijd zo moe van die discussies... de ene moeder vindt nou eenmaal dit goed en de ander vindt dat goed.

En ik ben het eens met Yaya, je moet doen wat je hart je ingeeft... als jij denkt dat je kindje ergens aan toe is dan moet je dat gewoon doen...

En als je kind dan kramp krijgt, dan is het pech... maar dat is dan toch jouw probleem, jij zit dan toch met het huilende kind op schoot???!!??

Nee dat is een probleem voor je kind.

Maar echt leg nou nog eens uit waarom je eerder dan 6 mnd wilt beginnen met bijvoeden
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:AlettaJacobs schreef op 08 mei 2010 @ 20:47:

En ik blijf groente gewoon aanbieden, er komt een moment dat ze het wel wil Ik wil je niet ontmoedigen, maar bij onze oudste kwam dat moment pas na 2,5 jaar. Tot die tijd: Brood, brood, brood...
quote:Java schreef op 08 mei 2010 @ 20:48:

[...]

Ik wil je niet ontmoedigen, maar bij onze oudste kwam dat moment pas na 2,5 jaar. Tot die tijd: Brood, brood, brood...

Ik stop nu mijn vingers in mijn oren en zing heeeeel hard dat stomme liedje van de Familie Robinson

*en in de hoofdrol Taaaaaamar Baruch*
quote:Aruba schreef op 08 mei 2010 @ 20:43:

# Aan de kwaliteit kan zelfs verse voeding niet altijd tippen: de potjes zijn gegarandeerd bereid met hormonenvrij vlees, ze zijn vrij van pesticiden en er zijn extra vitaminen en mineralen aan toegevoegd. Erg belangrijk als je bedenkt dat bestrijdingsmiddelen uiterst gevaarlijk zijn voor een baby.

# De potjes die het label 'babyvoeding bestemd voor zuigelingen en jonge kinderen' dragen, worden onderworpen aan strenge controles. De Europese wetgeving hieromtrent verbiedt bewaarmiddelen en kleurstoffen in babyvoeding en bepaalt in welke hoeveelheid bepaalde voedingsmiddelen (suiker, zout, eiwitten,...) mogen of moeten aanwezig zijn. De verse producten die je in de supermarkt vindt worden niet door deze wetgeving beschermd.

Misschien zijn potjes wel gewoon gezonder...

Daar ga je al Aruba, mijn oudste heeft tot haar eerste jaar helemaal geen vlees gehad

Jongste krijgt op het kdv biologisch potje fruit.
En bedankt hè!

* Bloemeeeeen met alle geureeeen, nodigen de bijen uit, maar Woef blijft thuis*

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven