Hoe doen jullie dat?

23-01-2020 22:42 99 berichten
Alle reacties Link kopieren
We hebben met drie kinderen echt zo vreselijk veel afspraken dat ik niet meer weet hoe ik of we dat allemaal moeten doen. Ik doel op afspraken met cb, ziekenhuis, fysio, school, ggd etc. En dan nog zwemles, clubjes. We zullen vast wel bovengemiddeld veel afspraken hebben (met ziekenhuis en fysio) maar dat maakt dus ook dat ik het niet meer trek.

Ik werk parttime (24 uur in 4 dagen) en man meer dan fulltime. Op elke vrije dag of dagdeel heb in wel een afspraak voor een kind. En dan moet er weer opvang geregeld worden voor de andere 2 omdat die bij veel afspraken er niet bij mogen / horen te zijn. Man neemt er ook wel vaak vrij voor maar dat zorgt er voor dat we eigenlijk nog niet eens meer de helft van zin vrije dagen gebruiken voor vakantie of leuke dingen.

Hoe doen anderen dat? Ik zou echt zo graag meer rust willen.
Wortelsap91 schreef:
24-01-2020 11:06
Man heeft inderdaad wel recht op ouderschapsverlof maar omdat hij regelmatig naar het buitenland moet zou hij dat niet op een vast moment in de week kunnen inzetten.
Dan zet hij de dag flexibel in.
Dat maakt toch niet uit? Al is het op een dag dat je kind op de opvang en op school zit. Dan kan hij kind een dag thuis houden van de opvang en de andere van school halen. Dat geeft je kinderen ook rust. Of hij doet het huishouden, de boodschappen en haalt cadeautjes voor verjaardagen.
Ik zie ook vooral een 'partner'-probleem en dan in die zin dat er wel erg weinig kan bij je man qua aanpassingen voor zijn eigen kinderen. Ik zou er een stevige ruzie voor over hebben om hier eens de vinger achter te krijgen, want dit zou mij niets bevallen. Ik ken ook zat mensen die regelmatig naar het buitenland moeten, met bijvoorbeeld een dag ouderschapsverlof per week actief, en die in de buitenlandweken dus niet kunnen inzetten en deze dus 'inhalen' in de Nederlandweken. Bijv: 2 weken Seattle is 2 dagen ouderschapsverlof niet kunnen inzetten. In de 3 weken thuis worden er dus in plaats van 1 dag ouderschapsverlof 2 dagen in de eerste twee weken ingezet. De derde week is weer normaal.

Dit gaat allemaal over communicatie en verwachtingen bijstellen van beide kanten. Ik vind het van de zotte dat je man niet weet hoe laat afspraken zijn, bijvoorbeeld. Kom op, je bent volwassen en hebt drie kinderen, je informeert jezelf maar.

En ik vind dat jij je niet stevig genoeg opstelt: wil je minder werken, doe dat dan als dat financieel kan. Kan dat niet, dan moeten jullie samen hieruit komen. Dit zijn anders nog wel ergere tropenjaren dan het normaalgesproken al is.
Wortelsap91 schreef:
24-01-2020 11:06
Man heeft inderdaad wel recht op ouderschapsverlof maar omdat hij regelmatig naar het buitenland moet zou hij dat niet op een vast moment in de week kunnen inzetten. Andere baan kijkt ie inderdaad wel voor rond, maar er is niet veel in zijn vakgebied en dan moet je eerst een jaar ergens werken voordat je ouderschapsverlof in kan zetten. Daarnaast zou je met een 9-5 baan weer inleveren op flexibiliteit...
Ik zou proberen om iets meer out of the box te denken. Ouderschapsverlof hoeft niet op een vast moment in de week, je kunt dat zelf met je werkgever afspreken. Ik ken diverse mensen die 4-8 uur per week ouderschapsverlof hebben, maar die uren opsparen om in de schoolvakanties langer vrij te nemen. Dat kan je man ook doen: het verlof inzetten wanneer dat voor jullie goed uitkomt. Dan kan hij meer van de afspraken doen én het gaat dan niet ten koste van vakantie. Wel in combinatie doen met een goede gedeelde agenda, want als hij steeds al een werkafspraak heeft staan als er een kind iets moet dan heb je er nog niks aan.

Mooi dat hij naar een andere baan uitkijkt! Dat het niet handig is als hij dan heel inflexibel is dat snap ik, dan kom je van de regen in de drup. Maar ook daarbij: kijk wat mogelijk is. Mijn man en ik hebben beiden 9 tot 5 kantoorbaan en, maar zijn toch allebei ook flexibel. Zolang je niet met diensten werkt waarbij je strikt aanwezig moet zijn op bepaalde tijden (bijv in de zorg of omdat je de telefoon moet aannemen) is er vaak veel mogelijk.
Wat ik verder zou doen is de verantwoordelijkheden meer verdelen, ook al is je man niet altijd in Nederland. Dat man bijv de verantwoordelijkheid gaat dragen voor bijv de wekelijkse sportles en jij voor het cb en de medische afspraken bijv of hoe je het ook maar verdeelt. En dat zowel hij als jij als het jezelf niet lukt het dan de ander vraagt of iets anders regelt. Anders ben jij nog steeds de enige die alle verantwoordelijkheid op je schouders draagt en blijft hij in de rol van 'hulpouder' die afwacht tot hij een verzoek krijgt. Of jullie plannen een wekelijks moment in waarop je de afspraken van de komende week doorneemt, dat kan ook en zorgt er ook voor dat de mentale last en organisatie niet meer puur op jouw schouders rust.
nicole123 schreef:
24-01-2020 13:13
Wat ik verder zou doen is de verantwoordelijkheden meer verdelen, ook al is je man niet altijd in Nederland. Dat man bijv de verantwoordelijkheid gaat dragen voor bijv de wekelijkse sportles en jij voor het cb en de medische afspraken bijv of hoe je het ook maar verdeelt. En dat zowel hij als jij als het jezelf niet lukt het dan de ander vraagt of iets anders regelt. Anders ben jij nog steeds de enige die alle verantwoordelijkheid op je schouders draagt en blijft hij in de rol van 'hulpouder' die afwacht tot hij een verzoek krijgt. Of jullie plannen een wekelijks moment in waarop je de afspraken van de komende week doorneemt, dat kan ook en zorgt er ook voor dat de mentale last en organisatie niet meer puur op jouw schouders rust.

Dat doen wij, helpt echt.

Mijn partner werkt nu 36 uur ( omdat ik helaas niet meer zo veel kan werken, maar hij heeft een dag vrij) maar heeft daarnaast 1x per zoveel weken storingsdienst naast dat werk en soms werkt hij weekenden en dan neemt hij die uren liefst zelfde maand nog ergens weer op. Dat doen we met de agenda erbij. Elke week even overleggen.

Ik werk raar en ben ziek, ik was eerste helft van ons samenzijn de hoofdkostwinner, helaas lukt zelfde uren maken niet meer, mijn lichaam moet echt herstelperiodes hebben. Dus ik kan niet en naar school, naar ziekenhuis voor mezelf, dan werken en dan ook nog boodschappen doen en dan naar zwemles ect op 1 dag. Dan kan ik een week niets meer. Dus het is soms een gepuzzel.

Alles is zo gepland dat ik kan herstellen en dat hij op zijn vrije uren dingen met en voor de kinderen en in huis kan doen. Of wat voor zichzelf. Net als ik ook wel eens wil. Of dingen samen doen. Ook leuk zo af en toe :-)
Dus dat houden we daar ook een beetje voor vrij.

Boodschappen worden bijna allemaal bezorgt, blijkt ook nog vaak goedkoper te zijn.
Doordat ik menu's maak met de aanbiedingen van 2 winkels. En om en om bestel bij ze.

Omdat we nu dit al een tijdje doen en we vaste klusjes in huis hebben verdeeld en zorgdingen voor kinderen elke week bespreken gaat het ook steeds sneller en door de gewenning van beiden is het ook rustiger in ons beider hoofd.
Wortelsap91 schreef:
24-01-2020 10:09
Staan wel wat goede tips bij.

Zwemles op zaterdag doen we inderdaad al. Verder heeft oudste 1 sport. De rest nog niks (kids zijn 6, 4 en 2).

Ja goed plannen dat is het ‘m denk ik. Toch maar weer op zoek naar hoe je zo’n gedeelde agenda maakt op je telefoon. Want nu hou ik steeds alles bij en dat is misschien ook wel het lastige. Man weet niet altijd wie hoe laat waar moet zijn.

En enerzijds is hij flexibel maar anderzijds moet hij regelmatig naar het buitenland en dan sta ik er dus dag en nacht alleen voor. Dat is ook de reden van geen vaste vrije dag en van ouderschapsverlof inzetten heeft weinig nut.

Ik denk dat plannen de sleutel gaat zijn.

Ik neig ook wel naar tijdje thuis zijn (heb bijna al m’n ouderschapsverlof nog, deels betaald) maar of dat de optie is. Dan is het na een half jaar thuis misschien nog erger om weer te moeten beginnen. Iemand die dat ooit zo heeft gedaan?

Tja, dat weet hij nog steeds niet als niemand hem dat vertelt.

Wij legden destijds elke zondag even onze agenda's langs elkaar. Keken twee weken vooruit, spraken af wie wat ging regelen en hielden ons aan deze afspraken.

Nu nog staan mijn cursusavonden (16:00 tot 19:00 zeven keer per jaar) in zijn agenda. Hij is dan op tijd thuis om met onze pubers te eten.
Hier hoe wij het doen, misschien heb je er iets aan. Kinderen zijn 1, 3 en 6.
Ik werk 32u (4u thuis) en man 40+

Een ochtend oma (eigen huis)
Een ochtend andere oma
2,5 dag kinderopvang / bso.

Ik ben 3 middagen thuis en moet dus in die 3 middagen of s avonds nog ongeveer 4u werken.

We zitten allebei in diverse clubs / commissies met regelmatig vergaderingen doordeweeks s avonds.

Boodschappen wekelijks bestellen
Rondje bakker / slager doet man, vriezen we in.
Weekmenu maken. Ik kook bijvoorbeeld de maandag voor 2 dagen omdat we dan maar 3 kwartier de tijd hebben tussen thuiskomen en voetbal.
En de woensdag zet ik alles gereed voor de donderdag, of we eten een overschotel die ik dan op woensdag zo goed als klaar heb.

Voetbaltraining: man om en om met buurman/zoon, flexibel, red buurman het niet gaat man en anders week om week.
Zwemles; neem ik ze alledrie mee na school. Hopelijk snel naar het volgende bad dan kan ik de 2 kleintjes op het kdv laten. Nu gaat dat niet ivm sluitingstijd kdv. Eten en drinken en iPad in de aanslag.

Schoonmaakster 1x per week.
Was afhalen = was opvouwen = was insteken. Niks laten liggen.

Kapper / tandarts: man neemt 1of 2 kinderen mee en ik het andere deel. Ongeveer om de beurt mogen ze alleen mee, ze vinden dat dan erg leuk even quality time met mama of papa alleen.

Iedere zondagavond even ‘vergadering’ om de week door te nemen. Regelmatig avond activiteiten zoals vergaderingen van vrijwilligerswerk enz.

Heilig: 1 avond sport ik, zaterdag middag sport man. Is er dan een verjaardag of iets anders dan gaat de ander alleen.

Met 1 kind naar ziekenhuis of arts enz; ik kan soms schuiven met mijn werkdagdelen. Mijn man neemt dan vrij om op de andere 2 te passen en ik wissel van werkdag, of man doet dat en ik neem vrij. Soms oma en we hebben 4 oppasmeisjes uit de buurt in een groepsapp die we regelmatig vragen. Bijvoorbeeld als we beiden een vergadering hebben op dezelfde avond of als we een feestje hebben. Hoeven we de oma’s daar niet mee te belasten.

Oudste heeft veel vriendjes in de buurt met eveneens drukke ouders en ik druk ouders op het hart om man of mij in schakelen indien nodig. Zo zijn er al vriendjes hier wezen logeren toen hun ouders een bruiloft / personeelsfeest enz hadden, maar andersom kan mijn kind daar terecht op hun parttime dag als er weer gestaakt word. En nee ik zit er op zaterdag echt niet altijd op te wachten, maar zoon vind het erg leuk en ik ben ook blij als ik ergens terecht kan als mijn planning spaak loopt.
Betreft opnemen ouderschapsverlof zou ik kijken naar het toekomstbeeld. Is het nu even enorm druk met de medische afspraken maar is de prognose dat dit over een paar maanden klaar is, of blijft dit zo?

En man hoeft niet altijd dezelfde dag oudersschapsverlof op te nemen. Als de afspraak maandag is, maar hij zit dan in het buitenland kan hij toch een andere dag opnemen die week. Kwestie van goed communiceren.

Ohh en de andere kinderen kunnen best wachten en zichzelf tijdens een afspraak leren vermaken. Niet alles hoeft altijd leuk te zijn, sommige dingen horen bij t leven.
Bedankt voor de vele reacties.

Ik denk dat het ook komt doordat ik overal verantwoordelijk voor ben of me voel. Dit komt ook heel simpel doordat school, clubje, ziekenhuis allemaal mijn telefoonnnummer / mailadres hebben dus ik als eerste hoor wat er moet gebeuren zegmaar. Dan moet ik dat weer doorspelen naar man.

Rainbow bij sommige ziekenhuisafspraken mogen toch echt geen andere kinderen aanwezig zijn helaas. Of althans niet in dezelfde ruimte. En die van 2 kan ik nog niet alleen in de wachtkamer laten.

Ja het is nu een drukke tijd, dat zal over ongeveer 1-1,5 jaar wel een stuk minder zijn. Stomme is ook dat ik wat meer ben gaan werken sinds oktober. Had ik niet moeten doen, maar dat kan ik niet meteen terugdraaien.

Verbaas me er wel over hoe jullie mijn man zo snel zo negatief wegzetten. Hij kijkt uit naar een andere baan maar dat is lastig in zijn sector en zeker voor hetzelfde salaris wat toch wel wenselijk is. Hij is echt wel flexibel als hij in het land is. Maar die verdomde reisjes maken het dat ie toch wel rond blijft kijken.

Morgen ook weer. ‘s ochtend werken, snel kind ophalen en door naar ziekenhuis. Kids ophalen en dan hebben middelste en oudste zwemles. Ene van 17.00-17.45 andere van 17.45-18.30. En ik weet ook wel dat ik niet de enige ben die met dit bijltje hakt hoor. Alle respect dan ook voor alleenstaande ouders of ouders met een gehandicapt/ziek kind.
En flexibel ouderschapsverlof voor je man? Je hebt het weer alleen over een andere baan, maar inmiddels hebben diverse mensen hier geopperd dat hij best ouderschapsverlof kan combineren met zijn huidige baan, als hij dat flexibel inzet. Nogmaals, je hoeft dat niet op een vaste dag in de week op te nemen als je dat niet wilt. Heeft je man het hier al eens met zijn werkgever over gehad, of vullen jullie zelf in dat het niet mogelijk zou zijn?

Verder maak je het jezelf ook wel een beetje moeilijk vind ik als ik eerlijk ben. Waarom moet je kind van 4 al op zwemles? Ze leren het veel sneller als ze pas vanaf 5,5 a 6 erop gaan. Als je het nou zou kunnen combineren, dus die van 4 en 6 tegelijk zwemles, dan snap ik het, dat is juist handig. Maar twee zwemlessen na elkaar, doordeweeks op die tijden zo vlak voor het avondeten? Waarom doe je dat jezelf en je kinderen aan? Ik zou in jouw geval de oudste op zaterdag op zwemles doen, oudste pas op een clubje als de zwemles afgerond is en de middelste (en jongste) nog nergens op. Als oudste klaar is met zwemles kan de middelste erop en zit de jongste inmiddels op school en is er sowieso weer wat meer lucht daardoor. Op deze manier hebben jullie het nog druk zat met medische afspraken enzo, maar niet met allerlei extra’s die nog helemaal niet nodig zijn.
nicole123 schreef:
27-01-2020 09:57
En flexibel ouderschapsverlof voor je man? Je hebt het weer alleen over een andere baan, maar inmiddels hebben diverse mensen hier geopperd dat hij best ouderschapsverlof kan combineren met zijn huidige baan, als hij dat flexibel inzet. Nogmaals, je hoeft dat niet op een vaste dag in de week op te nemen als je dat niet wilt. Heeft je man het hier al eens met zijn werkgever over gehad, of vullen jullie zelf in dat het niet mogelijk zou zijn?

Verder maak je het jezelf ook wel een beetje moeilijk vind ik als ik eerlijk ben. Waarom moet je kind van 4 al op zwemles? Ze leren het veel sneller als ze pas vanaf 5,5 a 6 erop gaan. Als je het nou zou kunnen combineren, dus die van 4 en 6 tegelijk zwemles, dan snap ik het, dat is juist handig. Maar twee zwemlessen na elkaar, doordeweeks op die tijden zo vlak voor het avondeten? Waarom doe je dat jezelf en je kinderen aan? Ik zou in jouw geval de oudste op zaterdag op zwemles doen, oudste pas op een clubje als de zwemles afgerond is en de middelste (en jongste) nog nergens op. Als oudste klaar is met zwemles kan de middelste erop en zit de jongste inmiddels op school en is er sowieso weer wat meer lucht daardoor. Op deze manier hebben jullie het nog druk zat met medische afspraken enzo, maar niet met allerlei extra’s die nog helemaal niet nodig zijn.
+1. Je kunt ook andere keuzes maken.
Wortelsap91 schreef:
26-01-2020 20:18
Bedankt voor de vele reacties.

Ik denk dat het ook komt doordat ik overal verantwoordelijk voor ben of me voel. Dit komt ook heel simpel doordat school, clubje, ziekenhuis allemaal mijn telefoonnnummer / mailadres hebben dus ik als eerste hoor wat er moet gebeuren zegmaar. Dan moet ik dat weer doorspelen naar man.

Rainbow bij sommige ziekenhuisafspraken mogen toch echt geen andere kinderen aanwezig zijn helaas. Of althans niet in dezelfde ruimte. En die van 2 kan ik nog niet alleen in de wachtkamer laten.

Ja het is nu een drukke tijd, dat zal over ongeveer 1-1,5 jaar wel een stuk minder zijn. Stomme is ook dat ik wat meer ben gaan werken sinds oktober. Had ik niet moeten doen, maar dat kan ik niet meteen terugdraaien.

Verbaas me er wel over hoe jullie mijn man zo snel zo negatief wegzetten. Hij kijkt uit naar een andere baan maar dat is lastig in zijn sector en zeker voor hetzelfde salaris wat toch wel wenselijk is. Hij is echt wel flexibel als hij in het land is. Maar die verdomde reisjes maken het dat ie toch wel rond blijft kijken.

Morgen ook weer. ‘s ochtend werken, snel kind ophalen en door naar ziekenhuis. Kids ophalen en dan hebben middelste en oudste zwemles. Ene van 17.00-17.45 andere van 17.45-18.30. En ik weet ook wel dat ik niet de enige ben die met dit bijltje hakt hoor. Alle respect dan ook voor alleenstaande ouders of ouders met een gehandicapt/ziek kind.
Nou en, dan doe je dat toch? Wat is nou een grotere moeite, even een datum door-appen naar je man, of álle verantwoordelijkheid bij jezelf houden? Sommige dingen hou je ook wel echt zelf in stand zo, hoor.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ow, wij zetten man lelijk weg. Dat is het probleem.
Ik werkte de ene week twee dagen, de andere week 3 dagen. Zo genoeg tijd voor logo, fysio, oogarts, zwemles, turnen, enz.
Nadat zwemles en fysio en logo afgerond waren is het een tijd rustiger geweest en toen kwamen de ortho afspraken......
Susan schreef:
27-01-2020 10:14
Nou en, dan doe je dat toch? Wat is nou een grotere moeite, even een datum door-appen naar je man, of álle verantwoordelijkheid bij jezelf houden? Sommige dingen hou je ook wel echt zelf in stand zo, hoor.
Ik snap wel dat dat belastend is hoor, dat al die dingen in eerste instantie bij TO terechtkomen. Op zich kost zo’n appje per keer niet zoveel tijd, maar puur de mentale druk van overal voor verantwoordelijk zijn (of dat zo voelen) voor 3 kinderen + jezelf kan in je hoofd veel ruimte innemen. Zeker als je dingen zelf ad hoc regelt en geen goed systeem samen hebt, zoals bijv een gezamenlijke kalender plus wekelijks overlegmoment samen. Dan schieten er voortdurend dingen door je hoofd als ‘Oh had ik man nou al gevraagd of hij met Sjakie naar de dokter kan donderdag?’ ‘En het cb, was dat nou ook alweer deze week of volgende week?’ ‘Hé, er komt een vraag binnen of we zaterdag kunnen rijden voor een voetbalwedstrijd, even checken of dat kan en doorsturen naar man, of zat hij dan alweer in het buitenland, ook dat even checken.’ ‘Oh help, Keesje heeft morgen een feestje van een vriendje en er moet nog een cadeautje komen’ ‘En hoe doen we dat met het ophalen van het feestje als de afspraak met Marietje in het ziekenhuis uitloopt? Daar moeten we ook nog wat voor regelen.’ etc etc. In sommige topics wordt deze ‘mental load’ ook wel derde shift genoemd. Deze shift wordt nog weinig meegenomen in de taakverdeling tussen mannen en vrouwen, omdat het grotendeels onzichtbaar is en schijnbaar weinig werk is. Heel erg vaak doen vrouwen het voor het overgrote deel bij, naast hun andere taken in het gezin. En als dat één regeldingetje per week is dan is dat prima te doen, maar als het er tig zijn en je je in je eentje verantwoordelijk voelt ervoor dan kan je hoofd er aardig van overlopen.
Ik snap ook wel dat het belastend kan zijn, maar het is nog belastender om dan maar te besluiten dat dan dus álle verantwoordelijkheid voor die afspraak bij jezelf ligt. Dan is het terugkoppelen aan hem toch echt minder werk dan ook daadwerkelijk die hele afspraak op je nemen en er naartoe gaan omdat jij nou eenmaal degene bent die gebeld was. Of je het hem doorbelt of doorstuurt of het inderdaad in een gezamenlijke kalender zet, het maakt niet uit hoe je het doet, maar dat jij die datum als eerste hoort is een deel van de hele verantwoordelijkheid en het is niet nodig dat je dan dus de gehele verantwoordelijkheid van het onthouden, het er naartoe rijden en het op tijd zijn op je zou moeten nemen. Als hij het eenmaal weet kan hij het overnemen.

En ik weet wat de derde shift is, ja.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Susan schreef:
27-01-2020 10:53
Ik snap ook wel dat het belastend kan zijn, maar het is nog belastender om dan maar te besluiten dat dan dus álle verantwoordelijkheid voor die afspraak bij jezelf ligt. Dan is het terugkoppelen aan hem toch echt minder werk dan ook daadwerkelijk die hele afspraak op je nemen en er naartoe gaan omdat jij nou eenmaal degene bent die gebeld was. Of je het hem doorbelt of doorstuurt of het inderdaad in een gezamenlijke kalender zet, het maakt niet uit hoe je het doet, maar dat jij die datum als eerste hoort is een deel van de hele verantwoordelijkheid en het is niet nodig dat je dan dus de gehele verantwoordelijkheid van het onthouden, het er naartoe rijden en het op tijd zijn op je zou moeten nemen. Als hij het eenmaal weet kan hij het overnemen.

En ik weet wat de derde shift is, ja.
Volgens mij bedoelt TO dat ze het dus juist wél doorspeelt naar haar man en ze schrijft dat hij ook regelmatig afspraken voor zijn rekening neemt. Het is niet zo dat ze dan maar alles zelf doet. Maar dat alles bij haar binnenkomt en zij degene is die de zaken moet organiseren / delegeren en daardoor zich in haar eentje verantwoordelijk voelt dat het goed geregeld is, dat valt haar zwaar. En dat begrijp ik heel goed.
Fysio, ergo en logo kunnen bij ons vaak in overleg met school onder schooltijd. Fysio huurt om vrijdagmiddag (13.00-15.00 u) zelfs een deel van de gymzaal naast school om daar met de kinderen oefeningen te kunnen doen. Ergo is iedere donderdag middag op school aanwezig. Logo op maandagochtend. Ideaal. (Gewone school, geen speciaal onderwijs)
Ja precies Nicole dat gevoel.

Sorry dat ik niet gereageerd heb op het ouderschapsverlof van man. Op de momenten dat hij in Nederland is is hij zo flexibel dat het niet nodig is. Hij kan dan 3 middagen thuis zijn, of een hele dag thuisblijven of thuiswerken. Alles kan als hij niet in het buitenland zit. Ik probeer ook wel in die weken meer te plannen, maar dat is niet altijd makkelijk.

Middelste heeft altijd zwemles op zelfde tijd als oudste gedaan, vandaar dat hij er al vroeg bij zat. Helaas nu ff niet tegelijk omdat oudste A heeft gehaald. Paar maandjes nog en dan heeft oudste B en is ie klaar.

Ik heb al besloten dat er voor oudste geen clubje meer bijkomt en durf gelukkig zowat z’n hele team te vragen hem thuis te brengen als man in buitenland zit. Voelt alleen nog veel als nemen zonder te geven omdat andere geen hulp nodig hebben.
En ik speel het inderdaad wel door naar man, maar ik ben dan degene die de afspraak maakt en daarbij bedenkt wie dat gaat doen en of man dan dus tijd heeft moet ik dan ook weten.
Helaas liggen zijn buitenlandreizen niet zo heel lang vantevoren vast (week of 2) dus alle controles waar langer tussen zit moet ik verzetten of op mijn rekening nemen als het toevallig slecht uitkomt.
Wortelsap91 schreef:
27-01-2020 13:37
Op de momenten dat hij in Nederland is is hij zo flexibel dat het niet nodig is. Hij kan dan 3 middagen thuis zijn, of een hele dag thuisblijven of thuiswerken. Alles kan als hij niet in het buitenland zit. Ik probeer ook wel in die weken meer te plannen, maar dat is niet altijd makkelijk.
Oh dat klinkt heel relaxed, dat hij in die periodes alles kan. Hoe groot is het deel van de tijd dat hij in het buitenland zit? Een klein percentage of een heel groot deel? En dat hij in de tijd in Nederland alles kan, betekent dat ook dat hij alles doet? Of doe jij het dan toch maar, omdat je hem toch liever niet ermee belast / hij net aan belangrijke dingen werkt / het zelf doen makkelijker lijkt dan hem te vragen? Krijgt je man wel zijn werk af / uren gemaakt op deze manier en zijn die vakantiedagen waar je het over had niet meer een probleem? Want dat was waarom ik begon over flexibel ouderschapsverlof. Niet omdat eens inspringen anders niet mogelijk zou zijn, maar om het niet ten koste te laten gaan van het werk of jullie vakantie.

Fijn dat de oudste bijna klaar is met zwemles! Dat scheelt weer. Ik zou overwegen om je 4-jarige ook van zwemles te halen en pas over een jaar verder te laten gaan. Ik zou dat zelf in jouw situatie denk ik al gedaan hebben zodra de lestijden uiteen gingen lopen. Je kind zal dat misschien niet leuk vinden, maar het valt best uit te leggen denk ik. Natuurlijk is het jammer van de ervaring die dan weer wat wegzakt, maar als je zelfs overweegt om een half jaar verlof op te nemen (en spijt hebt van meer uren werken) dan lijkt me dat een veel groter offer (persoonlijk en financieel) dan een kleuter die een jaartje pauze heeft van zwemles.
Verder snap ik niet helemaal dat je eerst schreef dat ze zwemles hebben op zaterdag en nu het ineens hebt over maandag. Hebben ze 2x per week les dan? Daar zou ik zeker 1x van maken, alleen die zaterdag erin houden. Dan doen ze er maar wat langer over, maar is het wel stukken beter behapbaar. Op maandag van 17:00 tot 18:30 in het zwembad zitten met een peuter die zich al die tijd maar moet vermaken én nog een kind dat lijkt mij echt verschrikkelijk, ook nog zonder de rest van alle afspraken die je zoal hebt in een week.
TO, even heel praktisch:

-bijna alle ziekenhuizen hebben kinderopvang waar je je kind zonder aankondiging kan achterlaten. Zorg dat de afspraken op tijden zijn dat de opvang open is!

- Spreek met je man af dat hij 100% verantwoordelijk is voor bepaalde onderdelen van het leven van de kinderen. Hij mag om hulp vragen, het uitbesteden als hij niet kan maar hij Regelt het, hij is eindverantwoordelijk.

Zo is bij ons mijn man verantwoordelijk voor de sport van de oudste. Dus afspraken, kleding, carpoolen, kijken bij wedstrijden, douchen na de sport, zorgen dat de sportkleding in de wasmand belandt, de tas klaarstaat, álles.

Ik heb er geen omkijken naar. Soms krijg ik een hulpvraag, of ik een keer kan brengen en halen bijvoorbeeld. Prima maar dan ben ik dus de hulpouder en hoef ik verder nergens over na te denken.
anoniem_394429 wijzigde dit bericht op 27-01-2020 21:25
34.56% gewijzigd
Als ik google op zwemles zomer krijg ik o.a. dit te zien:
In schoolvakanties organiseren wij vakantie snelcursussen / turbozwemmen voor zwemdiploma A. De kinderen krijgen 10 dagen, 4 uur zwemles per dag. Er zijn 2 pauzes tijdens de zwemles om te eten en te drinken.
Zou die kids dus pas in de zomer op zo'n snelcursus zetten. Dan kost het je niet maandenlang wekelijks tijd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven