Hoe doen jullie dat?
donderdag 23 januari 2020 om 22:42
We hebben met drie kinderen echt zo vreselijk veel afspraken dat ik niet meer weet hoe ik of we dat allemaal moeten doen. Ik doel op afspraken met cb, ziekenhuis, fysio, school, ggd etc. En dan nog zwemles, clubjes. We zullen vast wel bovengemiddeld veel afspraken hebben (met ziekenhuis en fysio) maar dat maakt dus ook dat ik het niet meer trek.
Ik werk parttime (24 uur in 4 dagen) en man meer dan fulltime. Op elke vrije dag of dagdeel heb in wel een afspraak voor een kind. En dan moet er weer opvang geregeld worden voor de andere 2 omdat die bij veel afspraken er niet bij mogen / horen te zijn. Man neemt er ook wel vaak vrij voor maar dat zorgt er voor dat we eigenlijk nog niet eens meer de helft van zin vrije dagen gebruiken voor vakantie of leuke dingen.
Hoe doen anderen dat? Ik zou echt zo graag meer rust willen.
Ik werk parttime (24 uur in 4 dagen) en man meer dan fulltime. Op elke vrije dag of dagdeel heb in wel een afspraak voor een kind. En dan moet er weer opvang geregeld worden voor de andere 2 omdat die bij veel afspraken er niet bij mogen / horen te zijn. Man neemt er ook wel vaak vrij voor maar dat zorgt er voor dat we eigenlijk nog niet eens meer de helft van zin vrije dagen gebruiken voor vakantie of leuke dingen.
Hoe doen anderen dat? Ik zou echt zo graag meer rust willen.
vrijdag 24 januari 2020 om 02:55
Heb er 7 waarvan 4 redelijk zorg intensief, 17, 11 en 5 en bijna 3 jaar. maar daar tussen dus nog 14 , 9 en 7.
17 + epilepsie, 11 + adhd , 5 + zuurstoftekort in zwangerschap (resultaat hersenbeschadiging) bijna 3 + hersenbloeding vlak na geboorte.
Dus ik ren me ook van hot naar her, en inderdaad, plannen plannen is het sleutelwoord, klinkt flauw misschien maar ik heb een mega white board aan geschaft, het ziet er niet uit halverwege mijn gang, maar werkt op zeker, en het is inderdaad soms vervelend om ' de rest mee te slepen' maar ik hanteer het motto; gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat '
17 + epilepsie, 11 + adhd , 5 + zuurstoftekort in zwangerschap (resultaat hersenbeschadiging) bijna 3 + hersenbloeding vlak na geboorte.
Dus ik ren me ook van hot naar her, en inderdaad, plannen plannen is het sleutelwoord, klinkt flauw misschien maar ik heb een mega white board aan geschaft, het ziet er niet uit halverwege mijn gang, maar werkt op zeker, en het is inderdaad soms vervelend om ' de rest mee te slepen' maar ik hanteer het motto; gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat '
romany wijzigde dit bericht op 24-01-2020 02:56
Reden: typfout
Reden: typfout
0.16% gewijzigd
vrijdag 24 januari 2020 om 03:01
Zelf assertiever worden en grenzen bewaken.
Dus kinderen gewoon mee naar ziekenhuis, fysio enzovoorts (een boek of tablet mee). Ik doe dat altijd en heb nog nooit vreemde blikken gehad, meestal is er een speelhoek. Het zit in je hoofd dat dit niet zou kunnen.
Afspraken verzetten als je man opeens wel tijd heeft of als het beter anders kan.
CB alleen voor de inentingen gaan.
Wachten met zwemles als je kind pas 5 is. Dat doen wij ook, als ze met 6 Jaar beginnen met zwemles gaat het veel sneller.
Sporten en clubjes om en om carpoolen met andere ouders en door bso laten brengen ala ze dat doen (en anders andere bso zoeken of een gastouder aan huis met auto, dat kan met 3 kids zwlfs voordeliger zijn).
Dus kinderen gewoon mee naar ziekenhuis, fysio enzovoorts (een boek of tablet mee). Ik doe dat altijd en heb nog nooit vreemde blikken gehad, meestal is er een speelhoek. Het zit in je hoofd dat dit niet zou kunnen.
Afspraken verzetten als je man opeens wel tijd heeft of als het beter anders kan.
CB alleen voor de inentingen gaan.
Wachten met zwemles als je kind pas 5 is. Dat doen wij ook, als ze met 6 Jaar beginnen met zwemles gaat het veel sneller.
Sporten en clubjes om en om carpoolen met andere ouders en door bso laten brengen ala ze dat doen (en anders andere bso zoeken of een gastouder aan huis met auto, dat kan met 3 kids zwlfs voordeliger zijn).
vrijdag 24 januari 2020 om 06:11
Johicequeen2000 schreef: ↑24-01-2020 00:14amai, en dat is waarom ik nooit aan kinderen wil beginnen, enfin een van de redenen zelfs. blijkbaar ben ik een van de weinigen die weet hoeveel werk je in kinderen moet steken en dan beseft dat het niks voor u is.

vrijdag 24 januari 2020 om 06:16
Ik word/werd er af en toe compleet gestoord van, maar het hoort er denk ik een beetje bij met meerdere kinderen.
Ik heb alle kinderen altijd meegenomen toen ze nog klein waren. Dat was eigenlijk nooit een probleem, ook bij medische afspraken niet. Ik had altijd spelletjes/boekjes bij me.
Als ze ouder worden, dan wordt het ook niet minder, dan moet je ze ook 's avonds laat ergens ophalen. Godzijdank kan ik dat meestal aan man overlaten (avondmens).
Ik heb alle kinderen altijd meegenomen toen ze nog klein waren. Dat was eigenlijk nooit een probleem, ook bij medische afspraken niet. Ik had altijd spelletjes/boekjes bij me.
Als ze ouder worden, dan wordt het ook niet minder, dan moet je ze ook 's avonds laat ergens ophalen. Godzijdank kan ik dat meestal aan man overlaten (avondmens).

vrijdag 24 januari 2020 om 06:38
Neem voor de medische afspraken kortdurende zorgverlof op. Bij ons is de helft van de tijd voor de werkgever en de andere helft voor de werknemer (inleveren van het salaris is ook een optie hier). Je kunt 2x je arbeidsduur per 12 maanden zorgverlof opnemen. Zo hou je wat dagen over voor vakantie.
Daarnaast zou ik 3x 8 uur gaan werken indien mogelijk. Dan heb je nog schuif mogelijkheden zodat het je niet meteen dagen kost.
Daarnaast zou ik 3x 8 uur gaan werken indien mogelijk. Dan heb je nog schuif mogelijkheden zodat het je niet meteen dagen kost.

vrijdag 24 januari 2020 om 06:43
Dan moet je nog steeds de mogelijkheid hebben om uren vrij te nemen om naar die afspraken te gaan. Dat kan in sommige banen heel makkelijk, in sommige totaal niet.

vrijdag 24 januari 2020 om 06:44
Altijd zo’n onzin dat ‘de man absoluut niet minder kan werken’.
Ik neem toch aan dat hij óók bewust voor 3(!) kinderen heeft gekozen?
Maar goed dit is natuurlijk iets wat je vooraf had moeten vastleggen, allebei 4 dagen werken bijv.
(Ik kan mijzelf niet voorstellen kinderen te nemen als het niet 50/50 verdeeld wordt, zou gillend gek worden)
Ik neem toch aan dat hij óók bewust voor 3(!) kinderen heeft gekozen?
Maar goed dit is natuurlijk iets wat je vooraf had moeten vastleggen, allebei 4 dagen werken bijv.
(Ik kan mijzelf niet voorstellen kinderen te nemen als het niet 50/50 verdeeld wordt, zou gillend gek worden)
vrijdag 24 januari 2020 om 07:03
vrijdag 24 januari 2020 om 07:19
Heb lange tijd 3 kinderen in m'n uppie gedaan en redelijk wat therapieafspraken en veel hommeles met school. Sleepte de hele bende altijd mee, want had geen achtervang. Mijn kinderen zijn absoluut niet makkelijk met flinke gedragsproblemen maar ze hebben wel geleerd om zich buitenshuis te gedragen. En soms moesten ze inderdaad een uur in een wachtruimte zitten omdat ik met een kind binnen was. Dat is dan maar zo.
Clubjes konden alleen als ze in het schema pasten.
Ik ben zelfstandige dus kon wel mijn eigen tijd indelen, maar heb in die jaren ook slechts minimaal verdiend.
Clubjes konden alleen als ze in het schema pasten.
Ik ben zelfstandige dus kon wel mijn eigen tijd indelen, maar heb in die jaren ook slechts minimaal verdiend.
vrijdag 24 januari 2020 om 07:32
Misschien moet man dan een andere baan zoeken waardoor hij het welFriezin71 schreef: ↑24-01-2020 07:03Je hebt je man nodig, maar die 'kan' niet minder werken. Dus moet iemand zijn plek innemen. Regel een vaste oppas, of een paar oppassers. Regel het met andere ouders. En schrap alle niet-nodige dingen. Ze hoeven niet op clubjes, dat kan ook een jaar, een paar jaar wachten.
kan ?
Je hoeft niet overal iets van te vinden.

vrijdag 24 januari 2020 om 07:42
Wij hebben samen drie kinderen en doen/deden dit ook samen.
Ook de dingen regelen deden we samen. Ieder zijn eigen deel. Man deed de tandarts, dat bemoeide ik me helemaal niet mee. Ik deed dingen die kortstondig waren zoals logopedie en fysiotherapie. Ik deed de trainingen, man de wedstrijden.
Man had een wekelijkse vrije dag. Werkte 3x9.
Eén clubje per kind. En goed plannen.
Kind één naar sport brengen en met kind twee precies dan naar logopedist, na afloop kind één weer halen. Kind twee moest dan mee en wachten in wachtkamer. Na paar keer maakte kind twee zelf steevast afspraak met vriendje omdat hij liever niet mee wilde.
Ook de dingen regelen deden we samen. Ieder zijn eigen deel. Man deed de tandarts, dat bemoeide ik me helemaal niet mee. Ik deed dingen die kortstondig waren zoals logopedie en fysiotherapie. Ik deed de trainingen, man de wedstrijden.
Man had een wekelijkse vrije dag. Werkte 3x9.
Eén clubje per kind. En goed plannen.
Kind één naar sport brengen en met kind twee precies dan naar logopedist, na afloop kind één weer halen. Kind twee moest dan mee en wachten in wachtkamer. Na paar keer maakte kind twee zelf steevast afspraak met vriendje omdat hij liever niet mee wilde.

vrijdag 24 januari 2020 om 08:42
Wat moet je echt zelf doen en wat kun je uitbesteden?
Werkster, oppas etc
Bij mij was het vooral accepteren dat dit het nu even is. Ik was alleen met vier kleine kinderen, 32 uur en geen familie....dan ben je blij als je de week rondkrijgt ....ik moest even slikken dat er bijna geen ruimte meer over was,
Geen leuke weekend uitjes meer maar een rondje lopen in de eigen wijk.
Ook kindervverjaardagen van vrienden geschrapt....veel teveel gedoe ....
Mijn gezin was een bedrijf ...
En zondag als absolute rustdag.
Uiteindelijk merkte ik dat het me ook heel veel voldoening gaf om de week rond te breiden....want alles wat ik deed was een bewuste keuze. Inmiddels zijn ze tieners en kijk ik met veel genoegen terug op die tijd. Het is ons maar mooi gelukt!
Wat mij ook hielp was contact met andere drukke moeders.
Werkster, oppas etc
Bij mij was het vooral accepteren dat dit het nu even is. Ik was alleen met vier kleine kinderen, 32 uur en geen familie....dan ben je blij als je de week rondkrijgt ....ik moest even slikken dat er bijna geen ruimte meer over was,
Geen leuke weekend uitjes meer maar een rondje lopen in de eigen wijk.
Ook kindervverjaardagen van vrienden geschrapt....veel teveel gedoe ....
Mijn gezin was een bedrijf ...
En zondag als absolute rustdag.
Uiteindelijk merkte ik dat het me ook heel veel voldoening gaf om de week rond te breiden....want alles wat ik deed was een bewuste keuze. Inmiddels zijn ze tieners en kijk ik met veel genoegen terug op die tijd. Het is ons maar mooi gelukt!
Wat mij ook hielp was contact met andere drukke moeders.

vrijdag 24 januari 2020 om 08:46
watdachtjehiervan schreef: ↑24-01-2020 07:46Ik vind het voor de kinderen ook heftig. Of ze zijn op school/opvang of ze hebben clubjes een afspraak ergens of er is oppas.
Ik zou kijken hoe dat minder kan.
Kunnen ze nog wel afspreken?
Daarom is een gastouder of nanny aan huis een goede oplossing voor TO. Het geeft meer rust voor de kinderen en is met 3 kinderen vaak goedkoper dan opvang en bso.
vrijdag 24 januari 2020 om 08:53
Als je geen kinderen hebt, heb je werkelijk geen idee. Rare opmerking.icequeen2000 schreef: ↑24-01-2020 00:14amai, en dat is waarom ik nooit aan kinderen wil beginnen, enfin een van de redenen zelfs. blijkbaar ben ik een van de weinigen die weet hoeveel werk je in kinderen moet steken en dan beseft dat het niks voor u is.
Hier draait man gelukkig mee in de afspraken. En ik laat hem ook steeds vaker dingen regelen. Dat scheelt. We hebben een thuiskapper, en nu ik weer aan het werk ben (na verlof), bestel ik eten weer bij ah.nl. Dat scheelt me een hoop. Kinderen gaan gewoon mee bij elkaars afspraken, of oma springt even bij. Nu scheelt het dat we op dit moment niet al te veel medische afspraken hebben, maar die zitten er binnenkort wel weer aan te komen. Ik zou het in ieder geval niet moeilijker maken dan nodig door steeds alleen het desbetreffende kind mee te nemen. Er zijn niet voor niets speelplekken in veel wachtkamers.
vrijdag 24 januari 2020 om 08:59
Ik denk ook dat een nanny aan huis veel rust zou brengen. Ik heb het 20 jaar gedaan, in een aantal zorgintensieve gezinnen.
Ik weet alleen niet wat 3 kinderen op de opvang kosten, maar nanny kost waarschijnlijk wel meer dan dat

Maar je hebt wel rust thuis, een opgeruimd huis, er kan een boodschapje gedaan worden enz.
Maar wat RB schrijft kan niet. Ze kan thuis blijven met de andere kinderen, maar je stuurt een nanny niet naar een medische afspraak.
vrijdag 24 januari 2020 om 09:02
Dit inderdaad. Het is heel opvallend dat de man vaak niet korter “kan” werken. Volgens mij is dat in 99% van de gevallen een door cultuur en testosteron gedreven k*tsmoes.puck-en-hans schreef: ↑24-01-2020 07:32Misschien moet man dan een andere baan zoeken waardoor hij het wel
kan ?
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)

vrijdag 24 januari 2020 om 09:05
Hier 3 kinderen, ik wil geen onzin van mijn partner van kan niet. We hebben deze kinderen samen, dus doen we het ook samen. Ik ga niet in mijn eentje ploeteren en hij "helpt" als het hem uitkomt.
En inderdaad, eerst zwemdiploma daarna elk 1 clubje. Andere kinderen mee naar afspraken. Zoveel mogelijk uitbesteden.
En inderdaad, eerst zwemdiploma daarna elk 1 clubje. Andere kinderen mee naar afspraken. Zoveel mogelijk uitbesteden.
vrijdag 24 januari 2020 om 09:08
Inderdaad. Mijn man werkt ook op een kantoor waar 40 uur normaal was. Tot wij kinderen kregen. Bij kind 1 ging hij terug naar 36 en bij kind 2 naar 32 uur, dat ging natuurlijk niet zonder een paar stevige gesprekken. Eerst met ouderschapsverlof, daarna niet meer opgebouwd. En hij doorbrak daarmee een patroon, want nu werken steeds meer collega's 36 of 32 uur.