Hoe gaan jullie om met stoeiende jongens?

18-10-2020 07:37 255 berichten
Onze kleuterzoon is nogal een rauwdouwer. Hij houdt van klimmen, rennen, springen en stoeien. Hij kan ‘tegen een stootje’ en over het algemeen gaat dat ook met andere kinderen prima. Ik merk alleen dat niet iedere ouder even oké is met stoeien. En dan bedoel ik niet uit de hand lopen tot vechten, maar gewoon echt het spel stoeien; over en weer.

Ondanks dat het soms wild gaat lachen beiden net zo hard en duiken net zo hard op elkaar. En als er eentje huilt stopt de ander en biedt zijn excuses aan. In mijn beleving een goede leerschool! Ik zie alleen dat een moeder van een vriendje het stoeien vaak al wil stoppen op het moment dat ze het beiden zichtbaar leuk hebben.

Hoe gaan jullie om met stoeiende kleuterjongens?
KamilleT schreef:
19-10-2020 12:20
Jij bent die enkele uitzondering, dat begrijp je zelf ook wel.
En de meeste mensen vinden een moeder die haar kinderen ‘achterlaat’ verwerpelijker dan een vader die hetzelfde doet.
Ik doe er geen onderzoek naar, ik kijk naar wat ik in mijn omgeving zie. En daar is het eigenlijk heel normaal dat vaders zeer aanwezig zijn.

Dus vandaar dat ik er vanuit ga dat het tegenwoordig echt wel anders is.

Dat moeders en vaders anders benaderd worden herken ik dan weer wel.
Positivevibes schreef:
19-10-2020 13:59
De echte cijfers zijn dat vrouwen wekelijks vele malen meer uren aan hun kinderen besteden, ongeacht werkuren. Dat is niet eens een klein beetje omstreden maar gewoon een feit. Dat jij toevallig de uitzondering bent (good for you, serieus!) maakt de feiten niet anders. Mijn man is ook zo'n vader maar de algehele tendens is simpelweg erg scheef.
Ook de cijfers over co-ouderschap en urenverdeling na scheiding laat zoiets zien.

Met dat tweede ben ik het overigens geheel eens, maar dan zichzelf én hun kinderen.
Ik ben wel benieuwd naar die cijfers. Wat het verschil echt is en waar dat door komt.

Er zijn immers ook veel vrouwen die deze zorgtaken naar zich toetrekken.
DS1971 schreef:
19-10-2020 16:48
Ik doe er geen onderzoek naar, ik kijk naar wat ik in mijn omgeving zie. En daar is het eigenlijk heel normaal dat vaders zeer aanwezig zijn.

Dus vandaar dat ik er vanuit ga dat het tegenwoordig echt wel anders is.

Dat moeders en vaders anders benaderd worden herken ik dan weer wel.
Ik woon ook in zo'n omgeving, er zijn hier vele klasse-vaders bijvoorbeeld.
Ook in de speeltuinen, peuterzwemmen etc veel vaders. Die ook gaan koken en kleding kopen en mantelzorg doen etc.
Maar van andere forummers hoor ik dan altijd dat ik een leugenaar ben of dingen verzin als ik gewoon vertel wat ik in mijn dagelijks leven zie, dus ik denk dat ik in een bubbel leef.
Geen witte trouwens.
Het-groepje schreef:
19-10-2020 17:02
Ook in de speeltuinen, peuterzwemmen etc veel vaders. Die ook gaan koken en kleding kopen en mantelzorg doen etc.
Maar van andere forummers hoor ik dan altijd dat ik een leugenaar ben of dingen verzin als ik gewoon vertel wat ik in mijn dagelijks leven zie, dus ik denk dat ik in een bubbel leef.
Geen witte trouwens.
Ik denk eigenlijk dat wij het nog niet zo verkeerd zien.

Als ik kijk naar de officiële cijfers is het 40% mannen, 60% vrouwen als het gaat om huishoudelijke taken en zorgtaken voor de kinderen. Niet 50/50, maar als je dat afzet tegen het feit dat vrouwen vaker part-time werken is dat op zichzelf geen vreemde verdeling en al helemaal niet zo eenzijdig als hier wordt beweerd.

En ik snap dat sommigen pas tevreden zijn als alles precies gelijk is verdeeld en ik zal zeker niet zeggen dat alles al optimaal is, maar hier in Nederland zijn we toch wel heel ver als het gaat om emancipatie lijkt mij.
Alle reacties Link kopieren
We zijn niet heel ver als je kijkt naar economische zelfstandigheid, ruim 1/3 van alle ouwen is niet financieel zelfstandig dus afhankelijk van een partner daarin
Vlaginvaas schreef:
20-10-2020 13:40
We zijn niet heel ver als je kijkt naar economische zelfstandigheid, ruim 1/3 van alle ouwen is niet financieel zelfstandig dus afhankelijk van een partner daarin
Ik vind alleen dat je op dat punt moet kijken naar de nieuwe generatie die nu gaat werken. Je gaat echt niets meer veranderen aan het verleden. Voor velen is dat zelfs te laat. De helft van onze bevolking is 50+. Dan is dat roer omgooien echt wel heel lastig.
Ouwen=vrouwen. Ben zelf 50, heb mn hele leven fulltime gewerkt maar mijn jongere vrouwelijke collega’s werken bijna allemaal part-time. Het verandert wel maar erg langzaam.
Het-groepje schreef:
19-10-2020 17:02
Geen witte trouwens.

Ja, het is op dit forum een enorm taboe dat vele mensen al jarenlang gewoon hun leventje leiden en werk, zorg en kinderen gewoon (ja, gewoon) verdelen. Daar mag je vooral niet over vertellen, want dan ben je blind voor de problemen en onsolidair met vrouwen die zich nog laten marginaliseren.
Perlala_Gadeon schreef:
21-10-2020 09:47
Ja, het is op dit forum een enorm taboe dat vele mensen al jarenlang gewoon hun leventje leiden en werk, zorg en kinderen gewoon (ja, gewoon) verdelen. Daar mag je vooral niet over vertellen, want dan ben je blind voor de problemen en onsolidair met vrouwen die zich nog laten marginaliseren.
beetje steek onder water, met 'vrouwen die zich nog laten marginaliseren'. Wat als zo'n vrouw en haar man (Gatver, een man? ja, zo traditioneel is mijn vriendin hierin) dit hebben afgesproken voordat ze kinderen kregen?

Ik werk zelf alleen tijdens schooltijden, breng dus wat meer tijd met ons kind door, maar man doet even veel of misschien wel meer in het huishouden dan ik. Naar bed brengen doen we keurig om de beurt, dit vinden we beiden leuk om te doen. We lezen altijd een half uur voor, zowel op papa- als op mamadagen (bedritueel) Ik regel iets vaker de speeldates dan man, maar met al die super actieve vaders, regelt hij het. Hij is trainer van het rugby team van zoon en hij kookt elke dag. Eens in de twee weken komt er een schoonmaker bij ons (ook een man ;)) ebn hij en ik doen dan het hele huis grondig. Ik bereid het zo voor dat hij het goed kan afmaken en ik help hem als dat nodig is. De schoonmaker komt op mijn vrije dag, dus dat is fijn)

Terug naar mijn vriendin, zij woont in een groot huis en kan doen en laten waar ze zin in heeft, financieel. Ze maakt wel heel veel schoon, iets wat ik niet zou doen als ik (de beschikking over) veel geld zou hebben. Maar zij is veel meer een huismus, doet ook allerlei projecten in en om het huis, verft eens een kast ofzo... Ik doe weer meer met kind zelf, zoals samen tekenen of ik ga met alle kinderen op pad (zij heeft er twee die vaak aansluiten). Spelen mag bij ons allebei, maar als we er niet op uitgaan, zitten wij vaak bij haar. Mijn zoon is er nu ook, man en ik moeten beide werken en het is herfstvakantie.

We zien beide de voordelen die de ander heeft: zij zou willen dat haar man weleens kookt of de kinderen in bed legt, ik denk weleens: hoe heerlijk dat je niet hoeft te werken en in een mooi huis woont etc. Ik denk dat wij beiden niet zitten te wachten op 'solidariteit' van vrouwen die we niet eens kennen. We doen over en weer dingen voor elkaar.....
Ceester schreef:
21-10-2020 10:39
beetje steek onder water, met 'vrouwen die zich nog laten marginaliseren'. Wat als zo'n vrouw en haar man (Gatver, een man? ja, zo traditioneel is mijn vriendin hierin) dit hebben afgesproken voordat ze kinderen kregen?

Nee, geen steek onder water. Dat lijkt me bij zo’n onderwerp ook echt helemaal niet zinvol.

En als mensen dit zelf afspreken en er tevreden mee zijn, ga ik me er niet mee bemoeien.

Ik heb het over het tegenovergestelde: de sneren die je hier krijgt als je zegt dat het heel goed mogelijk is om zorg, huishouden en werk in een relatie te verdelen zonder dat de vrouw daarbij al het regelwerk op zich neemt. Gewoon door het te dóen en niet zo bezig zijn met wat “de buitenwereld” voor druk zou leggen of voor mening zou hebben.
Perlala_Gadeon schreef:
21-10-2020 10:57
Nee, geen steek onder water. Dat lijkt me bij zo’n onderwerp ook echt helemaal niet zinvol.

En als mensen dit zelf afspreken en er tevreden mee zijn, ga ik me er niet mee bemoeien.

Ik heb het over het tegenovergestelde: de sneren die je hier krijgt als je zegt dat het heel goed mogelijk is om zorg, huishouden en werk in een relatie te verdelen zonder dat de vrouw daarbij al het regelwerk op zich neemt. Gewoon door het te dóen en niet zo bezig zijn met wat “de buitenwereld” voor druk zou leggen of voor mening zou hebben.
Gesneer over en weer is inherent aan dit forum. Niet alleen mbt de taakverdeling. Best jammer, want je hoeft je eigen ideeën en keuzes niet te verdedigen door die van anderen te bekritiseren. Er zijn 1001 manieren om het goed te doen. Het belangrijkste is dat jijzelf blij bent met hoe je het aanpakt.
Perlala_Gadeon schreef:

Onzin. Man en ik hebben het ook echt 50/50 verdeeld thuis en daar heb ik in al mijn jaren op het forum letterlijk nog nooit een sneer over gekregen.

Dat sneren is juist precies wat jij doet: impliceren dat een maatschappelijk patroon de schuld van het individu is 'die het niet goed regelt' of zich 'te veel van anderen aan zou trekken'.
Perlala_Gadeon schreef:
21-10-2020 09:47
Ook al onzin. Natuurlijk mag je daar gewoon over vertellen.

Het is alleen nogal onaardig om te doen alsof iedereen in exact dezelfde situatie zit en de problemen van anderen per definitie hun eigen schuld zijn omdat jij ze toevallig niet ervaart. Of om je beter te voelen of uit de hoogte te doen op basis van zoiets.

Dat is totaal iets anders dan een taboe.
Perlala_Gadeon schreef:

Bedoel je dat vrouwen die het eigenlijk niet willen, maar wel al het regelwerk en huishouden op zich nemen, zich laten marginaliseren? Als ik het zo goed begrijp, dan ben ik het wel met je eens ja...
Positivevibes schreef:
21-10-2020 11:28

Het is alleen nogal onaardig om te doen alsof iedereen in exact dezelfde situatie zit en de problemen van anderen per definitie hun eigen schuld zijn omdat jij ze toevallig niet ervaart. Of om je beter te voelen of uit de hoogte te doen op basis van zoiets.

Dat is totaal iets anders dan een taboe.

Ik zou bijna zeggen: I rest my case. Maar dat zou best flauw zijn.

Nog flauwer is dat je me van alles in de mond legt, want waar heb ik deze dingen allemaal gezegd?
Ceester schreef:
21-10-2020 11:29
Bedoel je dat vrouwen die het eigenlijk niet willen, maar wel al het regelwerk en huishouden op zich nemen, zich laten marginaliseren? Als ik het zo goed begrijp, dan ben ik het wel met je eens ja...

Ja, ik snap dat niet goed, omdat dat bij uitstek persoonlijke keuzes zijn.
Positivevibes schreef:
21-10-2020 11:28
Alleen krijg je dan wel dat je te horen krijgt dat je langs de feministische meetlat een onvoldoende scoort.
DS1971 schreef:
21-10-2020 13:46
Alleen krijg je dan wel dat je te horen krijgt dat je langs de feministische meetlat een onvoldoende scoort.

Ja, en dat vind ik onterecht. Weinig dingen werken emanciperender dan in de praktijk zien dat iets wél kan terwijl jou altijd verteld is dat het níet kan.
DS1971 schreef:
21-10-2020 13:46
Als je vertelt over dat je je zaken thuis evenredig verdeelt?

Daar ging het over.
Perlala_Gadeon schreef:
21-10-2020 13:37
Ik zou bijna zeggen: I rest my case. Maar dat zou best flauw zijn.

Nog flauwer is dat je me van alles in de mond legt, want waar heb ik deze dingen allemaal gezegd?
Jij hebt het over een taboe. Ik zeg dat dat geheel niet het geval is. Wat ik zie is dat uitsluitend de mensen die hooghartig en/of onaardig op anderen neerkijken dáár reactie op krijgen. Niet op de inhoud dat ze het huishouden evenredig verdelen of dat dat niet solidair zou zijn of zulks soort onzin.

En dit heb jij letterlijk gezegd: "Gewoon door het te dóen en niet zo bezig zijn met wat “de buitenwereld” voor druk zou leggen of voor mening zou hebben".

Daarmee bagatelliseer je het nogal en maak je van een macro-issue een micro-issue.
Positivevibes schreef:
21-10-2020 14:23
Jij hebt het over een taboe. Ik zeg dat dat geheel niet het geval is. Wat ik zie is dat uitsluitend de mensen die hooghartig en/of onaardig op anderen neerkijken dáár reactie op krijgen. Niet op de inhoud dat ze het huishouden evenredig verdelen of dat dat niet solidair zou zijn of zulks soort onzin.

En dit heb jij letterlijk gezegd: "Gewoon door het te dóen en niet zo bezig zijn met wat “de buitenwereld” voor druk zou leggen of voor mening zou hebben".

Daarmee bagatelliseer je het nogal en maak je van een macro-issue een micro-issue.

Het tegendeel is waar. Je vult wel een hoop voor me in!

Als je nog argumenten hebt, wil ik de discussie best aan. Maar niet op deze manier. Waarom doe je zo, als ik vragen mag?
Ik mis kennelijk heel wat sneren hier op het forum.
De enige sneer die ik op dit gebied regelmatig voorbij zie komen is: 'dat wist je van tevoren dus het is je eigen schuld, had je maar niet (... moeten samenwonen, een kind met hem krijgen, etc.).

Zo mooi, dat je eigenlijk alles al van tevoren kúnt weten op basis van de fase daarvoor, ook al woont hij op zichzelf of bij zijn ouders, heeft hij nog nooit een kind van dichtbij gezien - je hebt dan al alle informatie die je nodig hebt over hoe hij zal zijn als hij eenmaal partner of vader is, dus je doet het allemaal jezelf aan. En dan hoeft hij ook helemaal niks meer, want je wist het van tevoren.
Ik dacht dat dit topic over stoeien ging?

Ik zei hoogstens "Pas op, want de stenen vloer is hard".

Nooit gekke ongelukken gehad, wel een sporadische blauwe plek na het uitproberen of de vloer echt zo hard was.
snoesje666 wijzigde dit bericht op 24-10-2020 20:02
0.47% gewijzigd
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Zolang jongens dat onderling doen (kinderen dus) stoort het mij niets. Ik vind het wel vervelend als volwassenen heel fysiek met mijn jongens zijn.

Wil er ook niet echt elke keer wat van zeggen, zeker niet als het initiatief ook duidelijk bij de volwassene ligt en ik mijn kinderen ook verschillende mannelijke rolmodellen wil bieden, e. die hebben ze dan ook zijn in hun omgeving, maar iets daarin stoort mij soms dus wel. Al weet ik heel goed dat het gevoel van "ongepast" vanuit mij komt, niet vanuit mijn kind of iets verkeerds vanuit de fysieke oom.
Ohh Ik ben het zo eens met de meesten hier. Ik merk ook om mee heen dat de meningen zijn dat jongens druk zijn en stoeien. Oftewel lastig. En dat ik maar mooi in de aap gelogeerd ben met twee jongens. Ofzo. Terwijl ik echt lieve jongens heb. En ik herken veel van het gedrag van mijn oudste zoon in mijn eigen gedrag als kind. Ik ben toch echt wel een vrouw.

Ik was ook heel bewegelijk en klom overal op en zat geen seconde stil.

Ik laat ze beide gewoon zijn zoals ze willen zijn. Ze mogen van mij met van alles spelen en ik zeg niet zo snel dat iets meisjesachtig is of jongensachtig.

En stoeien, tja mijn oudste zoon doet dat wel wat maar niet zo dat hij over de grond ligt te rollen en dat ik het heel storend vind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven