Hoe gaan jullie om met stoeiende jongens?

18-10-2020 07:37 255 berichten
Onze kleuterzoon is nogal een rauwdouwer. Hij houdt van klimmen, rennen, springen en stoeien. Hij kan ‘tegen een stootje’ en over het algemeen gaat dat ook met andere kinderen prima. Ik merk alleen dat niet iedere ouder even oké is met stoeien. En dan bedoel ik niet uit de hand lopen tot vechten, maar gewoon echt het spel stoeien; over en weer.

Ondanks dat het soms wild gaat lachen beiden net zo hard en duiken net zo hard op elkaar. En als er eentje huilt stopt de ander en biedt zijn excuses aan. In mijn beleving een goede leerschool! Ik zie alleen dat een moeder van een vriendje het stoeien vaak al wil stoppen op het moment dat ze het beiden zichtbaar leuk hebben.

Hoe gaan jullie om met stoeiende kleuterjongens?
Ellius schreef:
18-10-2020 14:46
Maar dat verklaart toch juist waarom de diagnose bij jongens veel vaker en eerder gesteld wordt.
Dat misschien wel. Maar in de wetenschappelijke artikelen lees ik juist dat vrouwen veel beter zijn in het mimieken van gewenst sociaal gedrag.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
18-10-2020 14:50
Ik heb er veel stukken over gelezen (in samenhang met autisme dan) en ik ben het echt 0 keer tegengekomen in echt wetenschappelijke artikelen daarover.

Dus ik denk dat zeker geen gangbare hypothese is, laat staan de meest gangbare.
ADHD bij kinderen is onderdeel van mijn werkgebied en dit is toch echt een heel groot onderwerp. De invloed van maatschappelijke verwachtingen, waaronder op basis van gender, is uberhaupt echt een heel groot issue mbt kinderen. Je ziet iets vergelijkbaars bv ook als het gaat om kinderen met overgewicht. De mate waarin we bepaalde ideeen internaliseren is ontzettend sterk en geeft hele negatieve invloeden.

Het is tegenwoordig zelfs een vrij standaard advies om bij jongens met ADHD ook hun zus te testen omdat meisjes heel vaak gemist worden.
Alle reacties Link kopieren
En waarom zijn ze beter in dat mimieken?
In dit artikel wordt o.a. iets gezegd over hoe verschillend er op afwijkend gedrag bij jongens en bij meisjes gereageerd wordt.
https://www.autisme.nl/wp-content/uploa ... utisme.pdf
Mind the gap
Positivevibes schreef:
18-10-2020 14:44
Zeker weten we dit nog niet maar het is wel de meest gangbare hypothese bij experts op dit gebied.

Er zijn ook niet voor niets enorm veel vrouwen waarbij tegenwoordig op volwassen leeftijd ADHD en/of autisme wordt vastgesteld.
Ik geloof direct dat stoornissen als ADHD en autisme zich bij vrouwen anders dan bij mannen uiten. Maar ik vind het nogal wat om te zeggen dat dit puur aan het opvoeding en maatschappij ligt.

Maar ik heb geen expertise op het dit gebied, dus met de kanttekening dat het puur mijn gevoel is.
Positivevibes schreef:
18-10-2020 15:00
ADHD bij kinderen is onderdeel van mijn werkgebied en dit is toch echt een heel groot onderwerp. De invloed van maatschappelijke verwachtingen, waaronder op basis van gender, is uberhaupt echt een heel groot issue mbt kinderen. Je ziet iets vergelijkbaars bv ook als het gaat om kinderen met overgewicht. De mate waarin we bepaalde ideeen internaliseren is ontzettend sterk en geeft hele negatieve invloeden.

Het is tegenwoordig zelfs een vrij standaard advies om bij jongens met ADHD ook hun zus te testen omdat meisjes heel vaak gemist worden.
Bij ADHD weet ik het niet, dus dat zou goed kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
18-10-2020 15:02
Ik geloof direct dat stoornissen als ADHD en autisme zich bij vrouwen anders dan bij mannen uiten. Maar ik vind het nogal wat om te zeggen dat dit puur aan het opvoeding en maatschappij ligt.
Niet per sé puur maar waarschijnlijk wel voor een behoorlijk deel. En omdát er zo'n verschil is in behandeling is het ongelofelijk moeilijk om dit te onderzoeken.

Het is net zo goed 'nogal wat' om te suggeren dat het puur aan je geslacht ligt terwijl je dat onmogelijk kunt zeggen binnen een maatschappij als de onze waarin we allemaal continu beïnvloed worden. En dat is wat er nu veel gebeurt. Iedereen die hamert op die omgevingsfactoren probeert daar nu juist tegenin te gaan, om een genuanceerder beeld te creëren dan "je bent man en dus ditofdat".

Wat ik al eerder zei: geslacht is maar 1 aspect van een persoon. Net zoals lichaamslengte. Laten we het nou in vredesnaam zo zien en niet zo allesbepalend want dat is het niet.
Alle reacties Link kopieren
Lafae schreef:
18-10-2020 11:42
Onderwijs was voor mannen een manier om te stijgen op de sociale ladder. Voor vrouwen die hoger op de sociale ladder stonden was het een beroep dat acceptabel was. Voor mannen die hoger op de sociale ladder stonden waren ook andere beroepen beschikbaar, dus zij kozen sowieso niet voor het onderwijs. En hoe meer vrouwen met een hogere sociale status gingen werken, en dus in het onderwijs terecht kwamen, hoe minder het voor mannen een manier werd om sociaal te stijgen. Vrouwen devalueren de sociale status van dingen. Ook van beroepen.

Sexisme, dus onderscheid maken naar geslacht, is aan de orde van de dag. Discriminatie op huidskleur mag niet meer, maar discriminatie naar geslacht is nog steeds geaccepteerd, want onzichtbaar. Of soms wel zichtbaar, maar dan wordt het overgoten met een biologisch sausje en dan is het opeens wel geaccepteerd. Ik vind dat vergelijkbaar met stellen dat mensen met een donkere huidskleur van nature minder intelligent en hardwerkend zijn dan mensen met een lichte huidskleur: heel erg ontzettend fout.
:worship:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Ellius schreef:
18-10-2020 15:00
En waarom zijn ze beter in dat mimieken?
In dit artikel wordt o.a. iets gezegd over hoe verschillend er op afwijkend gedrag bij jongens en bij meisjes gereageerd wordt.
https://www.autisme.nl/wp-content/uploa ... utisme.pdf
Dank voor het delen.

Wat wellicht een rol speelt is dat de medische wereld zich altijd op de man heeft gericht. Medicatie wordt voor mannen ontwikkeld. Dus diagnose waarschijnlijk ook.

Daar is nog zo’n wereld te winnen.
Alle reacties Link kopieren
Positivevibes schreef:
18-10-2020 11:59
Eens.

En ook eens met jouw eerdere post Lux. Ik quote hem even niet vanwege de lengte maar ik had het bijna kunnen schrijven. Mijn zoon is zo ongeveer vergroeid met zijn pop en de hoeveelheid opmerkingen die we daar toch over krijgen...
Hier sluit ik me bij aan.
Ik wilde ook die lange post van lux niet quoten, maar herkende er zoveel in.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
18-10-2020 12:17
Want feminisme houdt volgens jou in dat vrouwen die keuze niet meer mogen maken?
Feminisme betekent dat vrouwen die keuze niet meer willen maken.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
18-10-2020 15:13
Feminisme betekent dat vrouwen die keuze niet meer willen maken.
Dat klinkt redelijk dogmatisch.
Alle reacties Link kopieren
Ellius schreef:
18-10-2020 14:27
Volgens mij toch ook weer vanwege de verschillen in opvoeden Van jongens en meisjes en wat als acceptabel gedrag gezien wordt bij deze twee groepen. Fysieke drukte is zichtbaarder dan de drukte die zich in je hoofd afspeelt. En meisjes hebben vaker geleerd zich niet druk te gedragen, omdat ze meisje zijn. De drukte is er echter wel, alleen intern.
Net als dat autisme zich bij meisjes anders uit dan bij jongens. Meisjes leren van jongs af aan zich anders te gedragen dan jongens, waardoor in het geval van autisme de diagnose bij meisjes vaak veel later gesteld wordt.
En, een leuk weetje: meisjes zijn in de baarmoeder juist drukker dan jongetjes.
Uiteraard gemiddeld genomen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
18-10-2020 15:16
Dat klinkt redelijk dogmatisch.
De uitleg van lux is natuurlijk veel beter.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
18-10-2020 15:16
En, een leuk weetje: meisjes zijn in de baarmoeder juist drukker dan jongetjes.
Uiteraard gemiddeld genomen.
Niet alleen in de baarmoeder. Van wat ik begrijp zijn jongens de eerste jaren juist veel rustiger dan meisjes.

Overigens toont jouw voorbeeld eens temeer aan dat er dus verschillen zijn voordat opvoeding een rol kan spelen. ;)
Positivevibes schreef:
18-10-2020 15:08
Niet per sé puur maar waarschijnlijk wel voor een behoorlijk deel. En omdát er zo'n verschil is in behandeling is het ongelofelijk moeilijk om dit te onderzoeken.

Het is net zo goed 'nogal wat' om te suggeren dat het puur aan je geslacht ligt terwijl je dat onmogelijk kunt zeggen binnen een maatschappij als de onze waarin we allemaal continu beïnvloed worden. En dat is wat er nu veel gebeurt. Iedereen die hamert op die omgevingsfactoren probeert daar nu juist tegenin te gaan, om een genuanceerder beeld te creëren dan "je bent man en dus ditofdat".

Wat ik al eerder zei: geslacht is maar 1 aspect van een persoon. Net zoals lichaamslengte. Laten we het nou in vredesnaam zo zien en niet zo allesbepalend want dat is het niet.
Nee exact. Ik heb moeite met beide denkwijzen (dus het is nurture óf nature), want beide zijn te eenzijdig. Het is een complex web van factoren en we weten gewoon nog heel veel niet.

Ik vermoed dat iedere ouder bewust dan wel onbewust onderscheid maakt in de benadering van hun kinderen op basis van geslacht (ikzelf ongetwijfeld ik). Je kunt je afvragen wanneer dit problematisch wordt en waar er een omslagpunt ligt.
Je kinderen exact gelijk benaderen is gewoonweg niet mogelijk (een ouder kind wordt ook anders benaderd dan een jonger kind bijvoorbeeld).
DS1971 schreef:
18-10-2020 15:16
Dat klinkt redelijk dogmatisch.

Dat is onze kijk op mannen en vrouwen inderdaad: dogmatisch. En zelfs als vrouwen wèl een andere keus wíllen maken zijn de consequenties van die keus voor haar anders dan die voor haar partner.
Solomio schreef:
18-10-2020 15:19
De uitleg van lux is natuurlijk veel beter.
Toch vertegenwoordigt jouw samenvatting in al haar eenvoud wat ik hier vaak lees.

Een verhaal over een man die huisman is: o, wat goed, leuk geweldig! Een vrouw die dezelfde keuze maakt: omg, waarom zou je dat doen, wat dom, enz.

Dat is seksisme en doorgeschoten feminisme.

Vind ik dan.
DS1971 schreef:
18-10-2020 15:10
Dank voor het delen.

Wat wellicht een rol speelt is dat de medische wereld zich altijd op de man heeft gericht. Medicatie wordt voor mannen ontwikkeld. Dus diagnose waarschijnlijk ook.

Daar is nog zo’n wereld te winnen.
Dit is zeker een serieus probleem. Helaas heb ik dit aan den lijve ook ondervonden.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
18-10-2020 15:23
Niet alleen in de baarmoeder. Van wat ik begrijp zijn jongens de eerste jaren juist veel rustiger dan meisjes.

Overigens toont jouw voorbeeld eens temeer aan dat er dus verschillen zijn voordat opvoeding een rol kan spelen. ;)
Punt is dat ik nergens ontken dat er verschillen zijn.
Zoals er gewoon verschillen zijn tussen mensen.
En als je naar grote groepen kijkt zul je wrsch enig jongen-meisje-verschil vinden.

Maar zodra je dat op een individueel kind gaat plakken gaat het mis.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
18-10-2020 15:27
Toch vertegenwoordigt jouw samenvatting in al haar eenvoud wat ik hier vaak lees.

Een verhaal over een man die huisman is: o, wat goed, leuk geweldig! Een vrouw die dezelfde keuze maakt: omg, waarom zou je dat doen, wat dom, enz.

Dat is seksisme en doorgeschoten feminisme.

Vind ik dan.
Seksisme: mee eens.

Doorgeschoten feminisme: niet mee eens.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
18-10-2020 15:37
Punt is dat ik nergens ontken dat er verschillen zijn.
Zoals er gewoon verschillen zijn tussen mensen.
En als je naar grote groepen kijkt zul je wrsch enig jongen-meisje-verschil vinden.

Maar zodra je dat op een individueel kind gaat plakken gaat het mis.
Maar dat laatste ben ik natuurlijk roerend met je eens.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
18-10-2020 14:16
Dank voor jouw uitgebreide toelichting.

Voor mij hangt gelijkwaardigheid en keuzevrijheid wel samen, maar goed, dat is ook maar hoe je het wil zien.

Dat vrouwen voor hetzelfde werk minder betaald krijgen is overigens een hardnekkig verhaal, dat voortkomt uit het vergelijken van data, zonder appels van peren te scheiden.

In Nederland concludeert het CBS dat er geen data beschikbaar is waarmee die stelling aannemelijk kan worden gemaakt, laat staan bewezen. En als het CBS zegt dat die data er niet is in Nederland, dan zal dat wel kloppen, want niemand heeft meer data op dat gebied dan zij.
Er valt ook wat voor te zeggen dat ze juist teveel appels van peren scheiden, maar ook als je dat niet doet blijft er een - bij mijn weten door CBS erkend - verschil(letje).

Zie dit artikel, interessant daarover:

https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/ ... an-mannen/

Wb die keuzevrijheid: zolang wij als maatschappij ‘vrouwentaken’ niet waarderen op hetzelfde niveau als ‘mannentaken’ en dus basically van mannen vragen ‘zo door te gaan’ en van vrouwen te vragen ‘zoals mannen te worden’ (nl. full time werken zonder je te laten af te leiden door het gezin), kan er geen sprake zijn van gelijkwaardigheid. Want dat betekent dat vrouwen 2x zoveel taken in de schoenen krijgen geschoven, omdat haar traditionele taken niet op waarde en kostbaarheid worden geschat. Daarom is de individuele ‘keuze’ van vrouwen om parttime te werken wel heel begrijpelijk, vind ik. Maar ik zou dat geen vrijheid willen noemen.

Het is eigenlijk niet meer dan je als vrouw wederom schikken in het feit dat we niet als gelijkwaardig aan mannen worden gezien, maar alleen worden gewaardeerd op onze ‘mannelijke’ eigenschappen en taken. En ipv daartegen te ageren, offeren we ons wel op.

En daarom zou je, ook als parttime werkende vrouw of huisvrouw, moeten vechten voor de emancipatie, voor de waardering van jouw zorgtaken, en het valideren van dat wat niet te meten is in omzet of groei, en wellicht kun je dan zeggen, op de dag dat we gestopt zijn met vrouwen te vragen hetzelfde te zijn als mannen, maar mannen te vragen níét hetzelfde te worden als vrouwen, spreken van dat het feminisme heeft geleid tot ware keuzevrijheid. Voor zowel man als vrouw.
lux- wijzigde dit bericht op 18-10-2020 15:53
0.06% gewijzigd
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Solomio schreef:
18-10-2020 15:39
Seksisme: mee eens.

Doorgeschoten feminisme: niet mee eens.
Dat vind ik toch bijzonder, maar dat is dan ook omdat feminisme voor mij haaks staat op seksisme.

Maar goed, het is geen exacte wetenschap. Agree to disagree.
lux- schreef:
18-10-2020 15:42
Er valt ook wat voor te zeggen dat ze juist teveel appels van peren scheiden, maar ook als je dat niet doet blijft er een - bij mijn weten door CBS erkend - verschil(letje).

Zie dit artikel, interessant daarover:

https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/ ... an-mannen/

Wb die keuzevrijheid: zolang wij als maatschappij ‘vrouwentaken’ niet waarderen op hetzelfde niveau als ‘mannentaken’ en dus basically van mannen vragen ‘zo door te gaan’ en van vrouwen te vragen ‘zoals mannen te worden’ (nl. full time werken zonder je te laten af te leiden door het gezin), kan er geen sprake zijn van gelijkwaardigheid. Want dat betekent dat vrouwen 2x zoveel taken in de schoenen krijgt geschoven, omdat haar traditionele taken niet op waarde en kostbaarheid worden geschat. Daarom is de individuele ‘keuze’ van vrouwen om parttime te werken wel heel begrijpelijk, vind ik. Maar ik zou dat geen vrijheid willen noemen.

Het is eigenlijk niet meer dan je als vrouw wederom schikken in het feit dat we niet als gelijkwaardig aan mannen worden gezien, maar alleen worden gewaardeerd op onze ‘mannelijke’ eigenschappen en taken. En ipv daartegen te ageren, offeren we ons wel op.

En daarom zou je, ook als parttime werkende vrouw of huisvrouw, moeten vechten voor de emancipatie, voor de waardering van jouw zorgtaken, en het valideren van dat wat niet te meten is in omzet of groei, en wellicht kun je dan zeggen, op de dag dat we gestopt zijn met vrouwen te vragen hetzelfde te zijn als mannen, maar mannen te vragen níét hetzelfde te worden als vrouwen, spreken van dat het feminisme heeft geleid tot ware keuzevrijheid. Voor zowel man als vrouw.
Het CBS is echt heel duidelijk dat de data ontbreekt. Er zijn gewoon teveel variabelen. Als je naar het artikel kijkt zegt men dat iemand die deeltijd werkt relatief hetzelfde zou moeten verdienen. Maar dat is niet logisch. Want door fulltime te werken doe je iedere week meer ervaring op. Natuurlijk staat er dan een lagere beloning tegenover. Want ervaring is geld waard.

Wat zijn volgens jou traditionele vrouwentaken? Bedoel je het huishouden? Dat is ook meer en meer achterhaald toch? Ik ken heel veel stellen die beiden 4 dagen per week werken.

De bereidheid om part time te werken is bij vrouwen hoger, maar ze kiezen er ook vaker voor als daar geen zorgfunctie meer tegenover staat. Is dat vanwege de maatschappelijke druk bij mannen? Of dat vrouwen gemiddeld minder ambitie hebben? Of dat die ambitie dan inmiddels wel is gedood? Maar is het anders dan bij vrouwen zonder kinderen?

En zorgtaken thuis, daar staat geen beloning tegenover. Daarom ben ik ook een voorstander van binnen een duurzame relatie het geld op 1 hoop gooien en zie ik de huidige manier waarop het familierecht transformeert juist daar tegenin gaan. Met de beste bedoelingen, maar het gaat vooral ten nadele van vrouwen.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
18-10-2020 15:53
Het CBS is echt heel duidelijk dat de data ontbreekt. Er zijn gewoon teveel variabelen. Als je naar het artikel kijkt zegt men dat iemand die deeltijd werkt relatief hetzelfde zou moeten verdienen. Maar dat is niet logisch. Want door fulltime te werken doe je iedere week meer ervaring op. Natuurlijk staat er dan een lagere beloning tegenover. Want ervaring is geld waard.

Wat zijn volgens jou traditionele vrouwentaken? Bedoel je het huishouden? Dat is ook meer en meer achterhaald toch? Ik ken heel veel stellen die beiden 4 dagen per week werken.

De bereidheid om part time te werken is bij vrouwen hoger, maar ze kiezen er ook vaker voor als daar geen zorgfunctie meer tegenover staat. Is dat vanwege de maatschappelijke druk bij mannen? Of dat vrouwen gemiddeld minder ambitie hebben? Of dat die ambitie dan inmiddels wel is gedood? Maar is het anders dan bij vrouwen zonder kinderen?

En zorgtaken thuis, daar staat geen beloning tegenover. Daarom ben ik ook een voorstander van binnen een duurzame relatie het geld op 1 hoop gooien en zie ik de huidige manier waarop het familierecht transformeert juist daar tegenin gaan. Met de beste bedoelingen, maar het gaat vooral ten nadele van vrouwen.
Dat is juist precies wat ik bedoel; de zorgtaken thuis staat geen beloning tegenover, maar is ook geen aandacht voor. Want als we mannen en vrouwen gelijkwaardig willen maken, gaat het er bijna altijd over hoe we vrouwen ‘meer als traditionele mannen’ kunnen maken, en eigenlijk nooit hoe we mannen ‘meer als traditionele vrouwen’ kunnen maken. En dat komt omdat we traditionele mannentaken meer waarde toekennen dan traditionele vrouwentaken.

Zélfs nu 4 om 4 werken gebruikelijker wordt.

En daarom is het niet zozeer een probleem dat iemand die parttime werkt mínder verdient, maar wel dat er een heel deel van de bevolking systematisch parttime werkt en een ander deel systematisch niet. Dat haal je als vrouw dus nooit meer in. En als man denk je: ‘zonde, parttime werken, dat levert veel minder op.’ Want je vergeet wat dat parttimen je had opgeleverd: tijd met je kind, en tijd voor de taken die we niet belangrijk vinden in onze samenleving en ‘dus’ maar niet meenemen in de emancipatie. Daarom is het zo belangrijk dat we die traditioneel gezien vrouwelijke taken even belangrijk maken als de traditioneel gezien mannelijke taken, anders kunnen we simpelweg niet gelijkwaardig worden.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven