Hoe gaan jullie om met stoeiende jongens?

18-10-2020 07:37 255 berichten
Onze kleuterzoon is nogal een rauwdouwer. Hij houdt van klimmen, rennen, springen en stoeien. Hij kan ‘tegen een stootje’ en over het algemeen gaat dat ook met andere kinderen prima. Ik merk alleen dat niet iedere ouder even oké is met stoeien. En dan bedoel ik niet uit de hand lopen tot vechten, maar gewoon echt het spel stoeien; over en weer.

Ondanks dat het soms wild gaat lachen beiden net zo hard en duiken net zo hard op elkaar. En als er eentje huilt stopt de ander en biedt zijn excuses aan. In mijn beleving een goede leerschool! Ik zie alleen dat een moeder van een vriendje het stoeien vaak al wil stoppen op het moment dat ze het beiden zichtbaar leuk hebben.

Hoe gaan jullie om met stoeiende kleuterjongens?
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
18-10-2020 15:25
Nee exact. Ik heb moeite met beide denkwijzen (dus het is nurture óf nature), want beide zijn te eenzijdig. Het is een complex web van factoren en we weten gewoon nog heel veel niet.

Ik vermoed dat iedere ouder bewust dan wel onbewust onderscheid maakt in de benadering van hun kinderen op basis van geslacht (ikzelf ongetwijfeld ik). Je kunt je afvragen wanneer dit problematisch wordt en waar er een omslagpunt ligt.
Je kinderen exact gelijk benaderen is gewoonweg niet mogelijk (een ouder kind wordt ook anders benaderd dan een jonger kind bijvoorbeeld).
Exact gelijk hoeft ook niet. We zijn allemaal mensen en allemaal feilbaar.

Maar juist daarom is het als ouder heel goed om jezelf af en toe eens af te vragen: "Zou ik dit bij het omgekeerde geslacht ook zo doen?". En als het antwoord nee is, waarom dan eigenlijk niet? Bewustwording is een prima stap :)
Wauw. Allereerst dank voor tips die ik eruit heb kunnen halen én het bevestigen van dat stoeien over het algemeen oké is. Mits grenzen aanhouden enzo.

En voor degene die de geslachtsdiscussie startte; in dit topic ging het over jongens, omdat ik een zoon heb. En dat heeft nul te maken met of meisjes stoeien of niet. Ik heb een zoon en volgens mij valt dat echt nog steeds onder jongen, evenals het andere kind waar de situatie over ging. Nul kwetsend, nul snerend, nul genderlastering; het gaat in dit geval gewoon om 2 jongens.
Alle reacties Link kopieren
KoekoekK schreef:
18-10-2020 16:11
Wauw. Allereerst dank voor tips die ik eruit heb kunnen halen én het bevestigen van dat stoeien over het algemeen oké is. Mits grenzen aanhouden enzo.

En voor degene die de geslachtsdiscussie startte; in dit topic ging het over jongens, omdat ik een zoon heb. En dat heeft nul te maken met of meisjes stoeien of niet. Ik heb een zoon en volgens mij valt dat echt nog steeds onder jongen, evenals het andere kind waar de situatie over ging. Nul kwetsend, nul snerend, nul genderlastering; het gaat in dit geval gewoon om 2 jongens.
Maar het gaat vooral om twee stoeiende kinderen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
lux- schreef:
18-10-2020 16:04
Dat is juist precies wat ik bedoel; de zorgtaken thuis staat geen beloning tegenover, maar is ook geen aandacht voor. Want als we mannen en vrouwen gelijkwaardig willen maken, gaat het er bijna altijd over hoe we vrouwen ‘meer als traditionele mannen’ kunnen maken, en eigenlijk nooit hoe we mannen ‘meer als traditionele vrouwen’ kunnen maken. En dat komt omdat we traditionele mannentaken meer waarde toekennen dan traditionele vrouwentaken.

Zélfs nu 4 om 4 werken gebruikelijker wordt.

En daarom is het niet zozeer een probleem dat iemand die parttime werkt mínder verdient, maar wel dat er een heel deel van de bevolking systematisch parttime werkt en een ander deel systematisch niet. Dat haal je als vrouw dus nooit meer in. En als man denk je: ‘zonde, parttime werken, dat levert veel minder op.’ Want je vergeet wat dat parttimen je had opgeleverd: tijd met je kind, en tijd voor de taken die we niet belangrijk vinden in onze samenleving en ‘dus’ maar niet meenemen in de emancipatie. Daarom is het zo belangrijk dat we die traditioneel gezien vrouwelijke taken even belangrijk maken als de traditioneel gezien mannelijke taken, anders kunnen we simpelweg niet gelijkwaardig worden.
Volgens mij is er juist wel heel veel aandacht voor dat mannen ook meer traditionele vrouwentaken op zich nemen. Daarom gaan nu ook mannen vaker part time werken.

Het zal best nog niet allemaal optimaal zijn, maar we zijn volgens mij wel veel verder dan jij nu schetst.
Alle reacties Link kopieren
KoekoekK schreef:
18-10-2020 16:11
Wauw. Allereerst dank voor tips die ik eruit heb kunnen halen én het bevestigen van dat stoeien over het algemeen oké is. Mits grenzen aanhouden enzo.

En voor degene die de geslachtsdiscussie startte; in dit topic ging het over jongens, omdat ik een zoon heb. En dat heeft nul te maken met of meisjes stoeien of niet. Ik heb een zoon en volgens mij valt dat echt nog steeds onder jongen, evenals het andere kind waar de situatie over ging. Nul kwetsend, nul snerend, nul genderlastering; het gaat in dit geval gewoon om 2 jongens.
Ik zag het woord 'jongens' staan en dacht al meteen ' uh oh'... Je had ' kinderen' moeten schrijven, TO.

Stoeiende kinderen m/v? Die mogen op de bank, ik schuif de salontafel opzij en doe je ding. Zelf heb ik 1 kind met een piemel, maar ook lang haar. Hij ( voor mij hij, voor mensen die hem niet kennen vaak zij 😅) stoeit met kinderen die ik als meisje herken, maar ook met kinderen die volgens mij jongen zijn. De kinderen met wie hij ' op de bank gaat' vinden dit allemaal leuk, anders krijg ik niet eens de kans de tafel opzij te zetten. Als één van de strijders er geen trek meer in heeft, dan stoppen ze en gaan ze wat anders doen.
Als er buiten gestoeid wordt, dan mag dat niet op de tegels, wél op het gras of het strand. Mijn kind is zeven jaar oud.
Hahahahaha Cerster blijkbaar! Wat een schande dat ik ons kind met piemel en balzak een zoon noem. En dat ook nog durf te typen, ín de titel! Maar bedankt voor je verhelderende blik, kan ik me volledig in vinden 🙃
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
18-10-2020 17:22
Volgens mij is er juist wel heel veel aandacht voor dat mannen ook meer traditionele vrouwentaken op zich nemen. Daarom gaan nu ook mannen vaker part time werken.

Het zal best nog niet allemaal optimaal zijn, maar we zijn volgens mij wel veel verder dan jij nu schetst.
Tuurlijk is die beweging wel gaande, en dat is ook goed. Maar we zijn er nog niet.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Ik zag van de week een aardig filmpje. Aan vaders werden vragen gesteld over de kinderen, wie hun beste vriend is, hoe heet de juf, hoe heet de tandarts, favoriete kledingstuk, lievelingseten, etc. Met veel moeite konden ze daar wel iets van beantwoorden. De meeste moeders hebben direct het juiste antwoord.
Zelfs bij een 4 om 4 werkweek zijn het de moeders die het gros van de zorg- en regeltaken op zich nemen. Ja, maar die zijn daar beter in, en dan schildert vader het tuinhek en brengt de auto naar de garage.
KamilleT schreef:
18-10-2020 21:17
Ik zag van de week een aardig filmpje. Aan vaders werden vragen gesteld over de kinderen, wie hun beste vriend is, hoe heet de juf, hoe heet de tandarts, favoriete kledingstuk, lievelingseten, etc. Met veel moeite konden ze daar wel iets van beantwoorden. De meeste moeders hebben direct het juiste antwoord.
Zelfs bij een 4 om 4 werkweek zijn het de moeders die het gros van de zorg- en regeltaken op zich nemen. Ja, maar die zijn daar beter in, en dan schildert vader het tuinhek en brengt de auto naar de garage.
Maar als die vrouwen liever voor de kinderen zorgen, dan schilderen en de auto repareren, dan kiezen ze voor zorgen voor de kinderen.

Overigens is dat vooral een gemis voor die vaders als je het mij vraagt.
DS1971 schreef:
18-10-2020 21:53
Maar als die vrouwen liever voor de kinderen zorgen, dan schilderen en de auto repareren, dan kiezen ze voor zorgen voor de kinderen.

Overigens is dat vooral een gemis voor die vaders als je het mij vraagt.

En als vrouwen níet liever voor de kinderen zorgen, kiezen ze ook voor zorgen voor de kinderen. Want een ander doet het niet.
Solomio schreef:
18-10-2020 08:10
Wat heb ik hier toch een hekel aan.

Hoe vaak ik niet te horen heb gekregen: ja, jongens hè........

En dus krijgen jongens veel meer ruimte om fysiek te worden......

Selffulfilling prophecy.

100.000% mee eens.

Het was al veel langer bekend maar in 2012 is in onderzoek aangetoond dat de hersenen van mannen en vrouwen niet verschillen. Gewoon niet.

Al die moeders (want ik zie alleen moeders altijd zo achterlijk onderscheid maken), creëren zelf dat jongens lekker fysiek mogen zijn en meisjes aan tafel mogen kleuren. Kap daarmee! Je zet je dochters op achterstand!
KamilleT schreef:
18-10-2020 21:17
Ik zag van de week een aardig filmpje. Aan vaders werden vragen gesteld over de kinderen, wie hun beste vriend is, hoe heet de juf, hoe heet de tandarts, favoriete kledingstuk, lievelingseten, etc. Met veel moeite konden ze daar wel iets van beantwoorden. De meeste moeders hebben direct het juiste antwoord.
Zelfs bij een 4 om 4 werkweek zijn het de moeders die het gros van de zorg- en regeltaken op zich nemen. Ja, maar die zijn daar beter in, en dan schildert vader het tuinhek en brengt de auto naar de garage.

Wat is dit nou weer? Dan moet die man zich meer met de kinderen gaan bezig houden en die vrouw het tuinhek gaan schilderen.

OT: ik laat stoeien tot het over gaat in vechten. Dat hoor je vanzelf aan de geluiden die ze maken dus e hoeft er niet eens bij gaan staan kijken. Laat kinderen kinderen zijn.
anoniem_637d84854bd0f wijzigde dit bericht op 19-10-2020 07:38
1.33% gewijzigd
DS1971 schreef:
18-10-2020 14:51
Dat misschien wel. Maar in de wetenschappelijke artikelen lees ik juist dat vrouwen veel beter zijn in het mimieken van gewenst sociaal gedrag.

Misschien moet je niet random wat artikelen lezen. De consensus in genderstudies is al heel lang dat vrouwen en mannen in de basis niet verschillen en dat verschillen cultureel en individueel zijn.

Neem 100 mannen en vrouwen die je gaat matchen naar persoonlijkheid en gedrag en je zal dat overeenkomsten en verschillen helemaal niet via de sekses verdeeld is.

Zet 10 Nederlandser in Cambodja en de Nederlandse vrouwen zullen veel meer gemeen hebben in persoonlijkheid en gedrag met de Nederlandse mannen dan met de Cambodjaanse vrouwen.

Cultuur, persoonlijkheid, sociaal economische achtergrond (sociale 'klasse'), is allemaal veel prominenter als je onderscheid en overeenkomsten zoekt tussen mensen, dan sekse is.

Bron: mijn opleiding.UvA.
Alle reacties Link kopieren
Bellyflop schreef:
19-10-2020 07:35
Misschien moet je niet random wat artikelen lezen. De consensus in genderstudies is al heel lang dat vrouwen en mannen in de basis niet verschillen en dat verschillen cultureel en individueel zijn.

Neem 100 mannen en vrouwen die je gaat matchen naar persoonlijkheid en gedrag en je zal dat overeenkomsten en verschillen helemaal niet via de sekses verdeeld is.

Zet 10 Nederlandser in Cambodja en de Nederlandse vrouwen zullen veel meer gemeen hebben in persoonlijkheid en gedrag met de Nederlandse mannen dan met de Cambodjaanse vrouwen.

Cultuur, persoonlijkheid, is allemaal veel prominenter als je onderscheid en overeenkomsten zoekt tussen mensen, dan sekse is.

Bron: mijn opleiding.UvA.
Er is in dit verband ook een leuk onderzoek naar de invloed van leefomstandigheden op de testosteronproductie. De onderzoekspopulatie bestond uit mannen uit Bangladesh, mannen uit Engeland en mannen uit Bangladesh die opgroeiden in Engeland. Het bleek dat de omgeving een grotere invloed had op de testosteronproductie dan genen of ras. Tussen beide groepen Aziaten was een duidelijk verschil. Ik kan me helaas niet meer herinneren welke specifieke omstandigheden (voeding, stress, klimaat, whatever?) er werden aangewezen die de hormoonproductie beïnvloedden.

Bron: internet, ondanks UVA :P
Alle reacties Link kopieren
Bellyflop schreef:
19-10-2020 07:24
100.000% mee eens.

Het was al veel langer bekend maar in 2012 is in onderzoek aangetoond dat de hersenen van mannen en vrouwen niet verschillen. Gewoon niet.

Al die moeders (want ik zie alleen moeders altijd zo achterlijk onderscheid maken), creëren zelf dat jongens lekker fysiek mogen zijn en meisjes aan tafel mogen kleuren. Kap daarmee! Je zet je dochters op achterstand!
Ik ben het ook eens met solo Mio, daar ligt het niet aan. Maar met jouw laatste opmerking kan ik het helaas niet eens zijn, Belly.
Met de huidige inrichting van de maatschappij en met name het PO, zet je juist jongens op achterstand door ze niet te leren stil te zitten.
De feminisering is in volle gang. Cultureel bepaalde ' mannelijke' kwaliteiten worden niet meer zo op prijs gesteld als in mijn tijd...
Bellyflop schreef:
19-10-2020 07:24
100.000% mee eens.

Het was al veel langer bekend maar in 2012 is in onderzoek aangetoond dat de hersenen van mannen en vrouwen niet verschillen. Gewoon niet.

Al die moeders (want ik zie alleen moeders altijd zo achterlijk onderscheid maken), creëren zelf dat jongens lekker fysiek mogen zijn en meisjes aan tafel mogen kleuren. Kap daarmee! Je zet je dochters op achterstand!
Echt? Ik heb juist de indruk dat In onze maatschappij de tolerantie naar druk en fysiek gedrag steeds minder wordt.
Bellyflop schreef:
19-10-2020 07:35
Misschien moet je niet random wat artikelen lezen. De consensus in genderstudies is al heel lang dat vrouwen en mannen in de basis niet verschillen en dat verschillen cultureel en individueel zijn.

Neem 100 mannen en vrouwen die je gaat matchen naar persoonlijkheid en gedrag en je zal dat overeenkomsten en verschillen helemaal niet via de sekses verdeeld is.

Zet 10 Nederlandser in Cambodja en de Nederlandse vrouwen zullen veel meer gemeen hebben in persoonlijkheid en gedrag met de Nederlandse mannen dan met de Cambodjaanse vrouwen.

Cultuur, persoonlijkheid, sociaal economische achtergrond (sociale 'klasse'), is allemaal veel prominenter als je onderscheid en overeenkomsten zoekt tussen mensen, dan sekse is.

Bron: mijn opleiding.UvA.
Mijn daar gaat het toch helemaal niet om? Wat heeft het nu voor zin in mannen in Cambodja te gaan vergelijken met Nederlandse mannen. En uiteraard is een sociale klasse van grote invloed. Maar dat is helemaal niet relevant voor deze discussie.
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
19-10-2020 08:32
Mijn daar gaat het toch helemaal niet om? Wat heeft het nu voor zin in mannen in Cambodja te gaan vergelijken met Nederlandse mannen. En uiteraard is een sociale klasse van grote invloed. Maar dat is helemaal niet relevant voor deze discussie.
Ik vond het wel leuke informatie. Dit topic is toch al foot loose sinds TO de algemene vraag naar het aanpakken van stoeiende jongens stelde, maar het bij nader inzien alleen over één specifiek jongetje wilde hebben.
Lafae schreef:
19-10-2020 07:07
En als vrouwen níet liever voor de kinderen zorgen, kiezen ze ook voor zorgen voor de kinderen. Want een ander doet het niet.
Je weet dat je dit zegt tegen een vader die na de scheiding de kinderen 5 dagen per week heeft en tijdens het huwelijk ook het merendeel van de zorg voor de kinderen op zich nam?
Bellyflop schreef:
19-10-2020 07:35
Misschien moet je niet random wat artikelen lezen. De consensus in genderstudies is al heel lang dat vrouwen en mannen in de basis niet verschillen en dat verschillen cultureel en individueel zijn.

Neem 100 mannen en vrouwen die je gaat matchen naar persoonlijkheid en gedrag en je zal dat overeenkomsten en verschillen helemaal niet via de sekses verdeeld is.

Zet 10 Nederlandser in Cambodja en de Nederlandse vrouwen zullen veel meer gemeen hebben in persoonlijkheid en gedrag met de Nederlandse mannen dan met de Cambodjaanse vrouwen.

Cultuur, persoonlijkheid, sociaal economische achtergrond (sociale 'klasse'), is allemaal veel prominenter als je onderscheid en overeenkomsten zoekt tussen mensen, dan sekse is.

Bron: mijn opleiding.UvA.
O, iemand met een andere mening heeft alleen maar at random wat gelezen.

Welke opleiding op de UVA heb je gedaan dat jij zoveel hebt gelezen over autisme?

En sowieso, aangezien jij geleerd hebt dat er geen enkel verschil zit tussen de hersenen van mannen en vrouwen, terwijl dat vooral over de samenstelling gaat, terwijl er weldegelijk verschillen in werking zijn geconstateerd, maakt dat ik bepaald niet onder de indruk ben van jouw autoriteitsargument.
Alle reacties Link kopieren
Bellyflop schreef:
19-10-2020 07:24
100.000% mee eens.

Het was al veel langer bekend maar in 2012 is in onderzoek aangetoond dat de hersenen van mannen en vrouwen niet verschillen. Gewoon niet.

Al die moeders (want ik zie alleen moeders altijd zo achterlijk onderscheid maken), creëren zelf dat jongens lekker fysiek mogen zijn en meisjes aan tafel mogen kleuren. Kap daarmee! Je zet je dochters op achterstand!
Ik ben het er niet mee eens dat alleen moeders zo achterlijk onderscheid maken: in mijn ervaring hebben met name vaders er moeite mee als hun zoon met nagellak op naar school wil (of andere ‘meisjesachtige’ voorkeuren heeft). Het onderscheid maken tussen geslachten/gender is dus ook niet gekoppeld aan geslacht ;-)
DS1971 schreef:
19-10-2020 09:13
Je weet dat je dit zegt tegen een vader die na de scheiding de kinderen 5 dagen per week heeft en tijdens het huwelijk ook het merendeel van de zorg voor de kinderen op zich nam?

Je weet dat veruit de meeste mannen veel minder uur steken in het zorgen voor hun kinderen en na een scheiding gemiddeld nóg minder uur voor hun kinderen zorgen? Het is fijn dat er mannen zijn die wèl voor hun kinderen zorgen, maar dat neemt niet weg dat mannen dat doorgaans gewoon niet doen zo lang er nog een vrouw is. En zelfs als die er onverhoopt niet meer is, kiezen de meeste mannen voor het regelen van een nieuwe vrouw in plaats van zelf te zorgen.
Lafae schreef:
19-10-2020 10:19
Je weet dat veruit de meeste mannen veel minder uur steken in het zorgen voor hun kinderen en na een scheiding gemiddeld nóg minder uur voor hun kinderen zorgen? Het is fijn dat er mannen zijn die wèl voor hun kinderen zorgen, maar dat neemt niet weg dat mannen dat doorgaans gewoon niet doen zo lang er nog een vrouw is. En zelfs als die er onverhoopt niet meer is, kiezen de meeste mannen voor het regelen van een nieuwe vrouw in plaats van zelf te zorgen.
Maar komt dat echt omdat mannen dat vertikken? En waarom dan? En wat zijn de echte cijfers? Want ik zie in mijn omgeving heel veel vaders die wel veel tijd besteden aan hun kinderen.

En nogmaals: ze snijden daarmee vooral zichzelf in de vingers, want het is gewoon erg leuk.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
19-10-2020 09:13
Je weet dat je dit zegt tegen een vader die na de scheiding de kinderen 5 dagen per week heeft en tijdens het huwelijk ook het merendeel van de zorg voor de kinderen op zich nam?
Jij bent die enkele uitzondering, dat begrijp je zelf ook wel.
En de meeste mensen vinden een moeder die haar kinderen ‘achterlaat’ verwerpelijker dan een vader die hetzelfde doet.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
19-10-2020 11:58
Maar komt dat echt omdat mannen dat vertikken? En waarom dan? En wat zijn de echte cijfers? Want ik zie in mijn omgeving heel veel vaders die wel veel tijd besteden aan hun kinderen.

En nogmaals: ze snijden daarmee vooral zichzelf in de vingers, want het is gewoon erg leuk.
De echte cijfers zijn dat vrouwen wekelijks vele malen meer uren aan hun kinderen besteden, ongeacht werkuren. Dat is niet eens een klein beetje omstreden maar gewoon een feit. Dat jij toevallig de uitzondering bent (good for you, serieus!) maakt de feiten niet anders. Mijn man is ook zo'n vader maar de algehele tendens is simpelweg erg scheef.
Ook de cijfers over co-ouderschap en urenverdeling na scheiding laat zoiets zien.

Met dat tweede ben ik het overigens geheel eens, maar dan zichzelf én hun kinderen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven