Hoe lang tussen stoppen pil/mirena en vrijen voor baby?

02-09-2008 16:46 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi meiden,

Nadat jullie zijn gestopt (of willen stoppen) met pil of mirena, hoe lang (of kort?) wacht(t)en jullie dan voordat je gaat vrijen voor een baby en waarom?

Ik vertrouw niet zomaar op de fabrikanten van hormoonpilletjes en

-spiraaltjes, dus wil eerst (minstens) een jaar vrij zijn van hormoontjes (dus vrijen met condoom) voordat ik onbeschermde seks zou hebben.

Wat doen/deden jullie?
Wat bedoel je met "ik vertrouw de fabrikanten niet". Ben je bang dat er een baby met 2 hoofden van komt of zo?
Hoewel een aantal hier op het forum zeggen dat het onzin is, is het toch beter een maandje pilvrij te zijn. De kans op een miskraam is ietsiepietsie groter als je direct zwanger wordt.
??

Ik ben door de pil heen zwanger geworden, dus ik kan er niet over meepraten, maar als we er voor zouden kiezen voor een 2e te gaan (ik zeg nu noooooo way maar je weet nooit) dan gaat die mirena eruit en dan ga ik toch echt niet wachten hoor!
quote:Ainne schreef op 02 september 2008 @ 16:47:

Wat bedoel je met "ik vertrouw de fabrikanten niet". Ben je bang dat er een baby met 2 hoofden van komt of zo?

Dat staat er inderdaad misschien een beetje onhandig.

Ik bedoel daarmee dat ze misschien niet helemaal volledig zijn in de nadelen van (langdurig) pilgebruik (zoals evenwichtsstoornissen in vitamines en mineralen in het lichaam).

De farmaceutische industrie geniet nou niet bepaald een positief imago. Het is een keiharde business.
huh? wat een bizarre gedachten gang. Enfin, hier met huidige vriend nooit aan de pil geweest, al jaren niet meer, condooms gebruikt en daar na een paar maanden mee gestopt.
Dat je een maandje of mss 2 maanden vrij van hormonen wil zijn daar kan ik inkomen. Maar een heel jaar??

Bij vorige zwangerschap heb ik 1 natuurlijke cyclus afgewacht. Had het geluk dat ik meteen zwanger was.
Een heel jaar, das wel heel lang. Volgens mij kan het meteen, zeker in mirena zijn de hoeveelheden hormonen een stuk kleiner dan met de pil. Als je voor je geruststelling niet meteen wil, wacht dan een maandje.
Je kan de dag na het stoppen aan de slag volgens mij. Waarom zou je de pil anders elke dag moeten slikken?
Misschien is een jaar ook wel veel. Maar hoe lang zou het dan duren voordat alles 'weg' is?

Er komt de laatste tijd veel meer aandacht voor wat je kunt doen vóór de zwangerschap om de kans op een gezonde baby te vergroten. Bijvoorbeeld drie a zes maanden voordat je 'voor een baby gaat vrijen' is het goed om er extra op te letten dat je alle belangrijke voedingsstoffen binnenkrijgt en alchohol laat staan.

Het lijkt me dan zonde als je inspanningen dan teniet worden gedaan door de hormonen in pil of mirena. Niet dat je dan gelijk een ongezond kind krijgt natuurlijk...maar ja...wil het gewoon goed doen (en het beste voor een eventuele toekomstige baby)
Misschien moet je je wat minder gek laten maken door wat er allemaal te lezen valt w.b. dit onderwerp.

Bedoel ik trouwens echt niet lullig hoor, maar als je alles zou moeten geloven wat je leest dan is het een wonder dat er uberhaupt nog babies geboren worden. Twee in de 100 vrouwen of zo worden ondanks de pil tóch zwanger en voor zover ik weet zijn die kinderen over het algemeen normaal.
Ja Ainne,

Misschien heb je wel gelijk. En ik vatte het zeer zeker niet lullig op hoor. Als je het allemaal leest (de boekjes) snap je inderdaad niet meer dat er nog gezonde kinderen worden geboren. En ondanks slechte leefgewoonten van tegenwoordig, is de situatie nu toch wel 1000x beter dan vroeger (en toen hadden ze ook niet allemaal ongezonde kinderen). Misschien trek ik het me misschien wel aan.

Maar ja, een kind vraagt natuurlijk niet om zijn/haar leven, dus vind ik dat je je wel zo verantwoordelijk moet gedragen als maar kan. Al die blaadjes en boekjes kennen hun lezeressen kennelijk maar al te goed. hahaha. Hmm, ik ben hier vast nog lang niet over uitgedacht. haha.
Na 2 dagen is het hormoon uit je lichaam.

En fabrikanten dekken zich juist altijd extra in door vervelende bijwerkingen of gevolgen te vermelden omdat ze geen proces aan hun broek willen.
Aruba,

Hm, daar zit wel wat in, ja. Inderdaad even vergeten...ze hebben vast wel geleerd van die amerikaanse toestanden met schadeclaims.

Ben gewoon niet zo dol op pillen en medicijnen en best kritisch mbt wat ik eet en slik etc. Maar ben wel wat meer gerustgesteld.
eva, wanneer je zwanger wilt worden zijn er echt wel dingen waar je op moet letten, maar ik zou oppassen dat het je niet teveel gaat beheersen.

Wat nou als het bijvoorbeeld een jaar duurt voordat je zwanger raakt? Een bloedband met je kind is er pas na een maand zwangerschap. Nou wil ik niet zeggen dat je voor die tijd maar raak moet leven, maar raak niet geobsedeerd. Zolang jij gewoon leeft, en je niet zwaar te buiten gaat een drugs en alchohol, zal het allemaal wel meevallen.
Waarom gelooft niemand ooit een bijsluiter en hecht men zo veel waarde aan de huistuinenkeukengeleerdheid van ons forummers ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Hoe komt het toch dat wij allemaal wel gezond ter wereld zijn gekomen en dat wanneer je ene pilletkje vergeet je zomaar zwanger kan raken? Als je geen anti-conceptie gebruikt is de kans reeel dat je zwanger raakt en dat zal meestal een gezond kindje zijn.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Ik ben na het verwijderen van de Mirena, direct onbeschermd gaan vrijen en was binnen 1 maand zwanger.

Ik heb wel vertrouwen in het (zelfregulerende) mechanisme van mijn lijf.
quote:krokusje schreef op 02 september 2008 @ 18:34:

Een bloedband met je kind is er pas na een maand zwangerschap.

En tot die tijd groeit de vrucht van de lucht?

Na 5 weken zwangerschap (inclusief de 2 weken die je cadeau krijgt) is de vrucht een kleine 2 mm groot. Dat is nogal wat meer dan de maat van 1 eicel en 1 zaadcel, en die groeit is toch echt uit jouw lijf gekomen.

Helemaal aan het begin van de zwangerschap kan alcoholgebruik wel degelijk kwaad. Het "goede" (relatief dan) nieuws is dat als het heel vroeg misgaat, het meestal ook echt mis gaat: je krijgt geen kind met afwijkingen, maar een miskraam.

Fleur, heb jij ergens een bron voor dat verhoogde aantal miskramen bij zwanger worden direct na stoppen met de pil? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven