Hoe leer je dat af?

02-01-2011 12:35 184 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van bijna 1,5 jaar heeft erg veel plezier bij een paar spelletjes die ik niet zo leuk vind. Ze trekt de kat bijvoorbeeld graag hardhandig aan zijn staart of ze duwt hem tegen de vloer en zit hem hardop lachend door het hele huis achterna om hem weer lastig te vallen. Kat vindt het niet leuk, maar is ook nogal goedig en haalt nooit uit, probeert alleen te ontsnappen (waar hij kennelijk ook niet zo handig in is, maar hij is dan ook al best oud).

Nu is ze natuurlijk nog te jong om zich in te kunnen leven in andere mensen en dieren. Zeggen dat het niet leuk is voor de kat heeft dus niet zoveel zin, al zeggen we het wel. Eigenlijk zijn we nu de hele tijd bezig met het bevrijden van de kat (of we zetten de kat apart in de hal, maar dat vindt hij niet leuk, dan gaat ie mauwen bij de deur). Luisteren en handelen naar opdrachten als: 'nee', 'loslaten', 'zachtjes aaien', etc doet ze niet, daar is ze kennelijk ook nog te jong voor. Maar we zeggen het wel de hele tijd.

Hebben jullie misschein tips? En vanaf hoe oud kunnen kinderen normaal met huisdieren omgaan?
Nou, ik vind 1,5 niet te jong om te leren dat haar gedrag een huisdier pijn doet. Gewoon een flinke tik uitdelen of aan haar haar trekken als ze aan de staart van de kat trekt. Jammer dat de kat niet uithaalt, dan hield ze er snel genoeg mee op.

Er zijn genoeg kleine kinderen die wel zachtaardig met een huisdier om kunnen gaan.
Inderdaad. Ik ken een kind met kat, en het kind deed precies hetzelfde. Totdat de kat ineens een krab uitdeelde, over haar arm. Kind heeft nooit meer aan de staart getrokken.

Dus als de kat zich niet verweert, misschien zelf een straf geven?
Streng "nee" zeggen wanneer ze de kat lastig valt. Als ik het zo lees pakken jullie het te zachtaardig aan. Nee is nee, en daarmee klaar. Wie is er nou de baas in huis? Een 1,5 jarige of jullie?

Niet: Oh gut, ze luistert niet, daar is ze zeker nog te jong voor. Maar: Peuters moeten leren luisteren, nee is nee. Spreek haar krachtig toe en haal vervolgens je kind weg bij de kat en leid haar af.

En consequent zijn.
Arme kat trouwens, wat een ontzettend lief beest dat hij/zij niks doet.
quote:TheEmpress schreef op 02 januari 2011 @ 12:55:

Arme kat trouwens, wat een ontzettend lief beest dat hij/zij niks doet.

Inderdaad.

Ik maak me kwaad om dit soort topics. Je laat die arme kat gewoon treiteren en dat kind kan ermee door gaan. Dan maar eenmalig je kind even pijn doen, want dat doet ze nu steeds opnieuw bij de kat.

Laat haar maar voelen dat een huisdier een levend wezen is dat ook pijn voelt en bang kan zijn.
Ik zou kind weghalen bij kat. Zet haar maar eens even in de gang.
Haren trekken en slaan lijkt me nou geen geweldig voorbeeld Ikbenanoniem. Dat is precies het gedrag wat je wilt afleren tenslotte.
Gewoon streng nee zeggen, dat werkte bij ons ook gewoon. En als ze dan niet luistert even in de box, zo moet ze leren dat sommige dingen niet mogen.
Wilde net zeggen wat Pammie zegt, niet kat op de gang, maar kind op de gang. Met anderhalf weten ze echt wat wel en niet mag en bij doorgaan met wat niet mag = straf. Bij deze leeftijd werkt 'lik op stuk beleid het beste' : straf volgt direct op hetgeen wat niet mag. Zo gaat ze haar gedrag koppelen aan een negatieve ervaring (bv op de gang zetten) en laat ze het op een gegeven moment wel uit dr hoofd.
quote:Pammie schreef op 02 januari 2011 @ 12:58:

Haren trekken en slaan lijkt me nou geen geweldig voorbeeld Ikbenanoniem. Dat is precies het gedrag wat je wilt afleren tenslotte.Juist! Is mijn man ook zo'n ster in, gaatie keihard schreeuwen dat ze niet mogen gillen....
Zelf een flinke tik uitdelen of aan haar haren trekken, zou ik nooit doen. Fysieke straf wil ik nooit aan gaan doen, daarmee geef je in mijn ogen totaal het verkeerde voorbeeld, namelijk dat slaan kennelijk mag.

We zijn wel consequent in zeggen dat het niet mag en 'nee' zeggen met strenge stem. Maar het is behoorlijk aan dovemansoren gericht. En inderdaad proberen we natuurlijk ook af te leiden, maar als ze eenmaal iets in haar hoofd heeft...

Verder is de ontwikkeling van een kind van bijna anderhalf over het algemeen nog niet zover ontwikkeld dat het zich kan inleven in anderen. Kinderen van die leeftijd die zachtaardig met dieren omgaan, zijn waarschijnlijk wat zachtaardiger van aard dan mijn dochter
quote:Pammie schreef op 02 januari 2011 @ 12:58:

Haren trekken en slaan lijkt me nou geen geweldig voorbeeld Ikbenanoniem. Dat is precies het gedrag wat je wilt afleren tenslotte.Och, ik heb een kind dat andere kinderen beet op die manier wel duidelijk kunnen maken dat gebeten worden pijn doet. Ze heeft het daarna niet meer gedaan.
Inderdaad kind op de gang en niet de kat! Kat heeft niks misdaan dus waarom de kat straffen?

Een kindje van anderhalf mag je best nee verkopen en de gevolgen van ongewenst gedrag laten ondervinden.

Wanneer wilde je anders gaan beginnen met opvoeden?
quote:Ikbenanoniem schreef op 02 januari 2011 @ 13:03:

[...]

Och, ik heb een kind dat andere kinderen beet op die manier wel duidelijk kunnen maken dat gebeten worden pijn doet. Ze heeft het daarna niet meer gedaan.Knappe meid. Ik hoop wel dat het je eigen kind was.
Ben overigens ook niet voor lichamelijke straffen want dan laat je inderdaad zien dat wat zij doen wel mag.

Maar geduld is een schone zaak en na 99 keer heel duidelijk nee zeggen en het kindje even een time out geven (in de kinderstoel bijvoorbeeld) snapt ze het de 100ste keer misschien wel.

En zelf overduidelijk het goede voorbeeld geven! Lekker met de kat kroelen en aaien!

Kindje waar ik thuis oppaste vond het ook leuk om de hond te slaan. Ik heb erg veel tijd gestoken in het handje vastpakken en aai aai aai doen, maar het heeft wel geholpen!
Inderdaad, je kunt een kind van 1,5 echt wel wat leren hoor. Dit is echt bezopen.
Laat het duidelijk zijn dat ik dit zielig vind voor de kat. Het hele doel van dit topic is juist wat tips te krijgen om het gedrag af te leren, daarmee laat ik toch wel zien dat ik bezig ben met opvoeden. Of het althans probeer... het is niet dat we haar haar haar gang maar laten gaan...
quote:Pammie schreef op 02 januari 2011 @ 13:06:

[...]

Knappe meid. Ik hoop wel dat het je eigen kind was.

Nee. Ik wil geen kinderen. Vind het over het algemeen onopgevoede apen en niet leuk in de omgang. Dit topic bevestigt dat maar weer eens.

Je kat laten treiteren en mishandelen en dan de dader ermee laten wegkomen. Omdat het een kind is. Bah.
quote:Pipoo schreef op 02 januari 2011 @ 13:08:

Laat het duidelijk zijn dat ik dit zielig vind voor de kat. Het hele doel van dit topic is juist wat tips te krijgen om het gedrag af te leren, daarmee laat ik toch wel zien dat ik bezig ben met opvoeden. Of het althans probeer... het is niet dat we haar haar haar gang maar laten gaan...En als de softe manier niet werkt, wat dan? Hoe lang laat jij die kat nog terroriseren?
quote:Ikbenanoniem schreef op 02 januari 2011 @ 13:09:

[...]

Nee. Ik wil geen kinderen. Vind het over het algemeen onopgevoede apen en niet leuk in de omgang. Dit topic bevestigt dat maar weer eens.

Ik snap wat je bedoelt, maar dat ligt niet aan de kinderen, maar des te meer aan de ouders. Zoals je dus ook in dit topic ziet.
Jammer dat ik nu meteen word weggezet als slechte opvoeder.

Nogal een negatieve benadering. Jullie hebben zeker engeltjes van kinderen die nooit iets stouts doen? En die meteen luisteren als je zegt dat iets niet mag. Ik geloof er helemaal niets van....
En och ja, de pedagogisch verantwoorde tik...is altijd een omstreden iets. Vroeger overigens heel normaal. Ik vind niks mis met een pedagogische tik, die uitsluitend in de peuter/kleuter leeftijd nodig kan zijn. Soms moeten kinderen even voelen dat iets niet mag, dan is het direct klaar.

En dat is echt totaal wat anders dan slaan en kinder mishandeling. Hele generaties zijn groot geworden met de tik.

Het moderne opvoeden is m.i. echt doorgeslagen in het milde.
quote:Ikbenanoniem schreef op 02 januari 2011 @ 13:09:

[...]

Wat naar dat jij alleen zulke kinderen kent. Ik geloof meteen dat je er dan geen zin meer in hebt, in kinderen krijgen. Wel een beetje generaliserend trouwens, wat je schrijft.

quote:Je kat laten treiteren en mishandelen en dan de dader ermee laten wegkomen. Omdat het een kind is. Bah.

Nou ja ehhh.... 'dader'.... het is een kind, een peuter, die doen dingen die je ze af moet leren en met anderhalf kan dat best. Maar 'mishandelen' en 'treiteren', zo bedoelt een kind dat natuurlijk helemaal niet.

TO, mijn eigen dochter heeft nooit naar de katten gegraaid o.i.d. maar wilde ze wel graag dragen. Dat mocht niet. En dat leerden we haar door 'nee' te zeggen en als het moest ferm op te treden en haar even op de gang te zetten.
Iedere keer dat ze wat doet bij de kat, kind op de gang, die heeft straf verdiend, niet de kat

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven