Hoe leer je dat af?

02-01-2011 12:35 184 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van bijna 1,5 jaar heeft erg veel plezier bij een paar spelletjes die ik niet zo leuk vind. Ze trekt de kat bijvoorbeeld graag hardhandig aan zijn staart of ze duwt hem tegen de vloer en zit hem hardop lachend door het hele huis achterna om hem weer lastig te vallen. Kat vindt het niet leuk, maar is ook nogal goedig en haalt nooit uit, probeert alleen te ontsnappen (waar hij kennelijk ook niet zo handig in is, maar hij is dan ook al best oud).

Nu is ze natuurlijk nog te jong om zich in te kunnen leven in andere mensen en dieren. Zeggen dat het niet leuk is voor de kat heeft dus niet zoveel zin, al zeggen we het wel. Eigenlijk zijn we nu de hele tijd bezig met het bevrijden van de kat (of we zetten de kat apart in de hal, maar dat vindt hij niet leuk, dan gaat ie mauwen bij de deur). Luisteren en handelen naar opdrachten als: 'nee', 'loslaten', 'zachtjes aaien', etc doet ze niet, daar is ze kennelijk ook nog te jong voor. Maar we zeggen het wel de hele tijd.

Hebben jullie misschein tips? En vanaf hoe oud kunnen kinderen normaal met huisdieren omgaan?
Dader? Een kind van anderhalf? Beetje overdone. Wat niet wegneemt dat je van kleins af aan een kind al moet opvoeden, zodat hij of zij leert rekening te houden met anderen (incl dieren) Als je dat pas gaat doen op het moment dat hersenen rijp zijn voor geweten, dan ben je te laat.
quote:TheEmpress schreef op 02 januari 2011 @ 13:15:

En och ja, de pedagogisch verantwoorde tik...is altijd een omstreden iets. Vroeger overigens heel normaal. Ik vind niks mis met een pedagogische tik, die uitsluitend in de peuter/kleuter leeftijd nodig kan zijn. Soms moeten kinderen even voelen dat iets niet mag, dan is het direct klaar.

En dat is echt totaal wat anders dan slaan en kinder mishandeling. Hele generaties zijn groot geworden met de tik.

Het moderne opvoeden is m.i. echt doorgeslagen in het milde.

Helemaal mee eens. Bepaalde kinderen moeten gewoon even voelen. Waar denk je anders dat dat spreekwoord (wie niet horen wil moet maar voelen) vandaan komt?

Na -tig vruchteloze pogingen en waarschuwingen is een eenmalige tik/beet/etc. vaak vele malen effectiever dan doorgaan met de zachte hand. Juist bij hele jonge kinderen met weinig inleveingsvermogen.
quote:TheEmpress schreef op 02 januari 2011 @ 13:15:

En och ja, de pedagogisch verantwoorde tik...is altijd een omstreden iets. Vroeger overigens heel normaal. Ik vind niks mis met een pedagogische tik, die uitsluitend in de peuter/kleuter leeftijd nodig kan zijn. Soms moeten kinderen even voelen dat iets niet mag, dan is het direct klaar.

En dat is echt totaal wat anders dan slaan en kinder mishandeling. Hele generaties zijn groot geworden met de tik.

Het moderne opvoeden is m.i. echt doorgeslagen in het milde.EENS! Ik ben vroeger nog lekker over de knie geweest, en daar ben ik niets minder van geworden.
quote:Pipoo schreef op 02 januari 2011 @ 13:14:

Jammer dat ik nu meteen word weggezet als slechte opvoeder.

Nogal een negatieve benadering. Jullie hebben zeker engeltjes van kinderen die nooit iets stouts doen? En die meteen luisteren als je zegt dat iets niet mag. Ik geloof er helemaal niets van....

Nee, geen slechte opvoeder, je leest niet goed. Wel te mild, en dat heeft als gevolg dat je kind niet goed luistert.

En zeker deden mijn kinderen toen ze klein waren ook stoute dingen, maar die drukte ik toch echt gelijk de kop in, mijn kinderen luisterden erg goed, omdat ik vrij streng was, en consequent, dan weten ze snel dat nee nee is.

Overigens heb je ook van die ouders die consant 'nee' roepen, dan verliest het totaal z`n waarde. Nee moet je alleen gebruiken als het echt nodig is, in overige onschuldige gevallen werkt afleiden beter.
Ik vind het overigens wel apart dat sommige mensen niks van kinderen kunnen hebben en het zelfs hebben over een dader, terwijl volwassenen zelf niet eens heilig zijn. Een kind moet leren. Door middel van fouten maken. Net als diegene die zo een hekel hebben aan die onopgevoede kleide daders.
Eens met de mensen die zeggen dat je dochter op de gang moet ipv de kat. Met 1,5 jr snappen ze dat echt wel hoor, helemaal als je er bij verteld waarom ze in de gang staat. Leert ze snel af. (Nanny methode werkt hier heel goed)
Eisen aan het inlevingsvermogen van een kind van anderhalf.

Ikbenanoniem, heb jij inlevingsvermogen in een kind van anderhalf?
Maar pipoo, je reageert helemaal niet op veel verschillende goede tips die worden gegeven. Niet de tips over slaan of haren trekken, maar die over je kind direct zelf op de gang zetten en zelf het goede voorbeeld geven over hoe je met een dier omgaat. Het feit dat een kind zich nog niet in een ander in kan leven is geen geldig excuus om de dingen dan maar gewoon te laten gebeuren. Als het wat ouder is kun je dit alsnog uitleggen. Leer het kind dat bepaald gedrag niet ok is, door een 'straf' te geven. Met straf bedoel ik een maatregel die voor het kind niet leuk is. Dit moet direct na het ongewenste gedrag gebeuren en je moet hier consequent in zijn.
quote:robdevries schreef op 02 januari 2011 @ 13:21:

Ikbenanoniem, heb jij inlevingsvermogen in een kind van anderhalf?

Ja hoor Rob. Maar ook in de kat. Dat is een dier met gevoel, dat je niet ongestraft zo kunt laten behandelen.

Bij situaties waarin een dier de dupe wordt van kindergedrag trek ik de grens sneller. Omdat het niet om iets levenloos gaat.
quote:robdevries schreef op 02 januari 2011 @ 13:18:

Dader? Een kind van anderhalf? Beetje overdone. Wat niet wegneemt dat je van kleins af aan een kind al moet opvoeden, zodat hij of zij leert rekening te houden met anderen (incl dieren) Als je dat pas gaat doen op het moment dat hersenen rijp zijn voor geweten, dan ben je te laat.

Daar zijn we dus druk mee bezig. het is heus niet dat ik vandaag opeens bedenk 'laten er eens wat aan doen'. Nee, vanaf het moment dat de kat haar begon te interesseren, minstens een half jaar geleden al, hebben we gezegd dat ze zachtjes moet aaien en lief moet doen etc. Haar eerste woordje na papa en mama was 'aai'...

Haar op de gang zetten als straf vind ik wel een goede tip.
quote:Ikbenanoniem schreef op 02 januari 2011 @ 13:23:

[...]

Ja hoor Rob. Maar ook in de kat. Dat is een dier met gevoel, dat je niet ongestraft zo kunt laten behandelen.

Bij situaties waarin een dier de dupe wordt van kindergedrag trek ik de grens sneller. Omdat het niet om iets levenloos gaat.Ik ben van mening dat je een kind wel moet opvoeden en respect moet leren voor dieren. Inderdaad, net als ieder ander zegt, kind naar de gang, niet kat. Je komt wat hard over naar een kind. Harder dan een kind verdiend. Vandaar de vraag.
quote:Ikbenanoniem schreef op 02 januari 2011 @ 13:19:

[...]

Helemaal mee eens. Bepaalde kinderen moeten gewoon even voelen. Waar denk je anders dat dat spreekwoord (wie niet horen wil moet maar voelen) vandaan komt?

Na -tig vruchteloze pogingen en waarschuwingen is een eenmalige tik/beet/etc. vaak vele malen effectiever dan doorgaan met de zachte hand. Juist bij hele jonge kinderen met weinig inleveingsvermogen.

En hoe weet jij dat?

Hoe weet jij hoe dat werkt en of dat bij ieder kind zo werkt?

Jij hebt geen kinderen toch?

Werk je met kinderen of heb je een studie gedaan waarbij je met kinderen werkte?

Mensen zonder kinderen weten het doorgaans zo goed voor mensen die wel kinderen hebben maar ik heb nieuws voor je; je hebt geen idee waar je het over hebt.
quote:Pipoo schreef op 02 januari 2011 @ 13:14:

Jammer dat ik nu meteen word weggezet als slechte opvoeder.

Nogal een negatieve benadering. Jullie hebben zeker engeltjes van kinderen die nooit iets stouts doen? En die meteen luisteren als je zegt dat iets niet mag. Ik geloof er helemaal niets van....

Die van mij luisteren helemaal niet meteen als er wat gezegd wordt, net als die van jou. En vele anderen. Vandaar de gang op na waarschuwen. Allen praten of uitleggen en niet straffen heeft vooral tussen de anderhal en drie weinig zin is mijn ervaring.

Hier geen pedagogische tikken, gang is effectief genoeg. (plus positief gedrag belonen trouwens, als ze de kat wel lief aaien geef ik ze een compliment of een kus om te laten zien dat het fijn is dat ze lief zijn voor de kat)
quote:eleonora schreef op 02 januari 2011 @ 13:25:

[...]

En hoe weet jij dat?

Hoe weet jij hoe dat werkt en of dat bij ieder kind zo werkt?

Jij hebt geen kinderen toch?

Werk je met kinderen of heb je een studie gedaan waarbij je met kinderen werkte? Bingo.

Mensen zonder kinderen weten het doorgaans zo goed voor mensen die wel kinderen hebben maar ik heb nieuws voor je; je hebt geen idee waar je het over hebt.En heel veel opgepast en ook medeopgevoed bij familie.
Een heel klein kind moet nog leren luisteren. Dit betekent dat het 1000 keer de fout in zal gaan voor het zal indalen en het kind zal luisteren. Dat hoort bij de ontwikkeling. Die iedere volwasse ook heeft mogen doormaken. En nog doormaakt, zie de vele fouten die wij zelf ook nog maken, keer op keer.
Ik zou toch behoorlijk uit mijn plaat gaan als een volwassene mijn kind bijt.

En ik vind net doen alsof TO niet opvoedt ook behoorlijk overdreven. Het is juist wel lekker dat TO eerst om tips vraagt, ipv klakkeloos een mep te geven en over drie maand een topic te openen dat het zo uit de hand loopt...

Niks mis mee toch, met een beetje nadenken over hoe je het aanpakt?

TO, ik zou voor de time out gaan. Plus samen voordoen (en daarbij benoemen wat je doet) dus haar handje pakken en dan samen de kat aaien. En hierbij heel vrolijk en positief op je dochter reageren als ze het goed doet.

Ow en ook elke keer leren dat ze niet zelf naar het dier mag gaan, maar het dier naar haar toe moet komen. Ook door benoemen dus/ samen de kat roepen/tegenhouden/time outs.

Wij hebben zelf destijds langer de box in de kamer gehad, omdat het niet te doen was kind en hond continu in de gaten te houden.
quote:robdevries schreef op 02 januari 2011 @ 13:29:

Een heel klein kind moet nog leren luisteren. Dit betekent dat het 1000 keer de fout in zal gaan voor het zal indalen en het kind zal luisteren. Dat hoort bij de ontwikkeling. Die iedere volwasse ook heeft mogen doormaken. En nog doormaakt, zie de vele fouten die wij zelf ook nog maken, keer op keer.Dus mag het kind de kat 1000 maal treiteren en pijn doen? Is dat wat jij zegt?
Ikbenanoniem: Ik heb er alle begrip en respect voor dat jij niets met kinderen hebt, maar het stoort me wel dat je dan op een topic als dit post alsof je de wijsheid is pacht hebt.

Schoenmaker blijf bij je leest zou ik zeggen, als we het toch over oude spreekwoorden hebben.
The time is now
quote:Ikbenanoniem schreef op 02 januari 2011 @ 13:31:

[...]

Dus mag het kind de kat 1000 maal treiteren en pijn doen? Is dat wat jij zegt?Nee, ik zeg dat een kind de ruimte moet krijgen voor een leercurve. Dat kan je doen met opvoeden en het beschermen van een dier.
Volgens mij bedoelt Rob dat je dus 1000 keer moet ingrijpen..
Zouden de ouders die hier zitten nog zo blij zijn met de herhaling van het gedrag van het kind van TO als dat kind een ander kind pijn zou doen en bang zou maken?

Of is dan op een gegeven moment de laat vol en grijp je eenmalig strenger in?

(even als uitgangspunt nemen dat het kind dat getreiterd word nergens heen kan en steeds aan het treitergedrag word blootgesteld)
quote:Banba schreef op 02 januari 2011 @ 13:32:

Ikbenanoniem: Ik heb er alle begrip en respect voor dat jij niets met kinderen hebt, maar het stoort me wel dat je dan op een topic als dit post alsof je de wijsheid is pacht hebt.

Schoenmaker blijf bij je leest zou ik zeggen, als we het toch over oude spreekwoorden hebben.Ik heb met kinderen gewerkt Banba. Ik weet wel degelijk waar ik het over heb.
quote:Ikbenanoniem schreef op 02 januari 2011 @ 13:34:

Zouden de ouders die hier zitten nog zo blij zijn met de herhaling van het gedrag van het kind van TO als dat kind een ander kind pijn zou doen en bang zou maken?

(even als uitgangspunt nemen dat het kind dat getreiterd word nergens heen kan en steeds aan het treitergedrag word blootgesteld)Tuurlijk zou ik strenger optreden, maar dat kan ook prima zonder fysiek geweld te gebruiken.
The time is now
quote:Ikbenanoniem schreef op 02 januari 2011 @ 13:34:

(even als uitgangspunt nemen dat het kind dat getreiterd word nergens heen kan en steeds aan het treitergedrag word blootgesteld)

OPVOEDEN!!! Dat doen deze waardeloze ouders heus wel.

Je hebt wel een hele lage dunk van ouders en hun kinderen.
quote:robdevries schreef op 02 januari 2011 @ 13:32:

[...]

Nee, ik zeg dat een kind de ruimte moet krijgen voor een leercurve. Dat kan je doen met opvoeden en het beschermen van een dier.En ben je het dan met me eens dat de leercurve die TO nu gebruikt niet werkt en dat daardoor een dier nog steeds bloot staat aan pestgedrag, dat het pijn wordt gedaan en dat dat dier angstig zal zijn?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven