Hoe oud is jullie oppas?

22-04-2025 17:33 53 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
De titel zegt het eigenlijk al: hoe oud is jullie oppas, en tot hoelaat past hij/zij op en ook weleens een nachtje?

De reden dat ik het vraag is onze puberdochter van bijna 13. Zij past namelijk zelf graag op onze jongste kinderen van 3 en 5. Overdag laat ik ze daarom weleens kort even alleen om naar de buren te gaan, en ‘s avonds zitten wij weleens achterin de tuin een paar uur en managed zij de boel binnen.

Ze wil alleen heel graag zelf echt oppassen, als in dat wij echt een paar uur de deur uitgaan. Qua verantwoordelijkheid zou ze dat makkelijk aankunnen. Maar ik merk dat ik, juist omdat het onze eigen dochter betreft, lastig in kan schatten wat nou een normale leeftijd is om tot later en wellicht ook uiteindelijk nachtje weg op te passen.

Ik snap dat het afhankelijk is van hoe verantwoordelijk een kind is. Maar het leek mij wel goed om eens te horen hoe oud jullie oppas is en tot hoe laat die blijft.
Bij mijn eigen kinderen alleen volwassen familie. Maar zelf paste ik op mijn 9e al op op een baby. Dan kreeg ik het telefoonnummer van het restaurant waar de ouders waren en een dienblad met cola en chips. Vanaf mijn 16e paste ik op op twee kinderen van kennissen van toen 8 en 11.
Nu vind ik dat veels te jong, maar toen stond ik er niet bij stil, ik dacht meer aan het geld dan aan de mogelijke gevaren.
Als je minder wil moeten, moet je minder willen.
feow schreef:
22-04-2025 17:54
Ik zou er dus geen enkel probleem mee hebben. Jij kent jouw dochter, je andere kinderen én hun interactie het beste.

Op mijn dertiende paste ik tot diep in de nacht op. Uiteraard andere tijden: geen mobieltjes en baby’s kregen nog stoffen luiers. En de oppas mocht roken in huis.
Vanaf mijn 14e zorgde ik grotendeels voor mezelf.

Mijn oudste is rond de tien jaar ouder dan de twee jongsten, zij was ook wel eens thuis als wij er niet waren. Met één kleintje had ze zelfs een wekelijkse afspraak om hem eerder van de BSO te halen en samen ‘Hoe tem ik een draak’ te kijken op t.v :heart:

Toen ze 18 was en op kamers ging, zijn de kleintjes wel eens een nachtje bij haar gaan logeren. Voor de leuk, zoals ik vroeger bij mijn tante ging logeren.

Als jij denkt dat ze het kan en ze wil het zelf graag, dan kan je toch prima een keer in de buurt uit eten gaan, gaan klaverjassen in een wijk verderop of welke activiteit dan ook waarbij je vertrouwen kunt opbouwen gaan doen?

Als je aan andere mensen gaat vragen wat kan kun je er vergif op innemen dat je het hoe dan ook FOUT doet. Te vroeg, te laat, nooit, uiteraard, ze ontspoort terwijl ze oppast omdat ze die verantwoordelijkheid helemaal niet aan kan, ze ontspoort omdat ze nooit op mag passen en geen vertrouwen en verantwoordelijkheid krijgt enz.
Dat lijkt mij een leuk idee.
Marianneke schreef:
22-04-2025 18:23
Maar straks is de oudste 15/16 en heeft ze geen plannen om van huis te gaan als pa en ma weg zijn. Dan laat je toch ook geen andere oppas komen?
Omgekeerd lijkt het me ook minder dat de jonge garde de oudere broer/zus in die rol boven hen hebben. Het is hun zus, niet hun moeder.

Maar vroeger was dit natuurlijk heel normaal.
Mijn dochter van 13 begon op haar 12e met oppassen op 2 kleine meisjes (1 en 3). Soms tot een uur of 1 ‘s nachts. Maar bijna altijd pas vanaf een uur of 8, als de kinderen al in bed liggen. Ze worden dan altijd thuisgebracht. Dit doet ze vrijwel altijd samen met een vriendin en de ouders van haar vriendin en de kleintjes zijn bevriend en wonen vlakbij elkaar.

Als jouw dochter rustig en verantwoordelijk is en de kleinere kinderen goed naar haar luisteren dan zou ik het best een avond proberen, wel eerst zelf in de buurt blijven en het zo opbouwen.
Onze jongste oppas is 21. De oudste 70 😁 Ik zou niet snel een 13 jarige laten oppassen. Ook niet in de avond. Ze zullen het vast kunnen maar ik vind de verantwoordelijkheid te groot, met name in mogelijke noodsituaties. Je hoopt natuurlijk dat dat niet voorkomt, maar uiteindelijk heb ik toch vooral een oppas voor het handelen in die zeldzame gevallen.
Nija schreef:
22-04-2025 17:33
De titel zegt het eigenlijk al: hoe oud is jullie oppas, en tot hoelaat past hij/zij op en ook weleens een nachtje?

De reden dat ik het vraag is onze puberdochter van bijna 13. Zij past namelijk zelf graag op onze jongste kinderen van 3 en 5. Overdag laat ik ze daarom weleens kort even alleen om naar de buren te gaan, en ‘s avonds zitten wij weleens achterin de tuin een paar uur en managed zij de boel binnen.

Ze wil alleen heel graag zelf echt oppassen, als in dat wij echt een paar uur de deur uitgaan. Qua verantwoordelijkheid zou ze dat makkelijk aankunnen. Maar ik merk dat ik, juist omdat het onze eigen dochter betreft, lastig in kan schatten wat nou een normale leeftijd is om tot later en wellicht ook uiteindelijk nachtje weg op te passen.

Ik snap dat het afhankelijk is van hoe verantwoordelijk een kind is. Maar het leek mij wel goed om eens te horen hoe oud jullie oppas is en tot hoe laat die blijft.
Niet verder gelezen maar hier mogen neefjes en nichtjes alleen oppassen als wij er ook zijn. Mijn vriend werkt op woensdag altijd een halve dag en ik een hele. In de vakantie laten we mijn neefjes en nichtjes vaak een halve dag "oppassen", als in, de kinderen vermaken en voederen. Eén van ons werkt die dag thuis en checkt ook even regelmatig in of alles goed gaat. NU iedereen wat ouder is zijn ze niet alleen maar meer in huis maar gaan ze ook naar de bibliotheek, maar dat mag mijn oudste ook zelf zonder mij, en d ejongste is bijna zover, dus het is niet perse dat mijn nichtjes en neefjes heel veel aanvullende verantwoordelijkheid krijgen.

En dat is dus omdat ik ze in de ogen wil kunnen kijken als er iets gebeurt en er geen spijt van krijgen. Ik denk niet dat ik het mijn ouders kqalijk neem als mijn kinderen iets overkomt, maar als je een 13 jarige vernatwoordelijk maakt voor 2 enthousiaste kinderen vind ik dat toch anders.
Mijn dochter is net 14 en past al een tijdje op (vanaf 13 dus). Inderdaad in het weekend ook wel eens tot een uur of 23/24. Doordeweeks tot 22, bij uitzondering 22.30. Maar mijn dochter heeft niet zoveel slap nodig, dus die gaat normaal ook niet voor 22.30 naar bed.
Bbubbels schreef:
22-04-2025 18:45
Dat zou ik met zo’n leeftijdsverschil juist wel doen. Je wil toch niet dat je 15 jarige indirect verantwoordlijk is voor de zorg van haar broers en zussen puur omdat ze geen eigen plannen heeft?

Ik kan me niet herinneren dat er vroeger op mij iemand anders heeft gepast. Mijn oudere siblings waren thuis als mijn ouders niet thuis waren. Het leeftijdsverschil tussen de jongste en de oudste is ongeveer 10 jaar. En dat heeft nooit problemen opgeleverd. Ze pasten overigens niet alleen op ons als kleintjes, maar ook op de veestapel op onze boerderij.
Coffee is never my cup of tea
pina schreef:
22-04-2025 19:47
Omgekeerd lijkt het me ook minder dat de jonge garde de oudere broer/zus in die rol boven hen hebben. Het is hun zus, niet hun moeder.

Maar vroeger was dit natuurlijk heel normaal.

Het ging dan ook anders dan met moeder. Iets later naar bed, een tweede koekje bij de chocolademelk, dat soort dingen. Oudere siblings zijn geen ouders, net zo min als oppassende buurkinderen dat zijn.
Maar meestal gingen mijn ouders pas weg als de kleinsten op bed lagen, en dan wisten wij niet eens dat de oudste sibling(s) oppaste(n).
marianneke wijzigde dit bericht op 22-04-2025 21:47
12.98% gewijzigd
En qua leeftijd van de oppas, het eerste jaar van onze oudste was de oppas meestal een van onze broers of zussen die dan vet blij was dat ze tijd mochten doorbrengen met ons guppie Later vonden we iemand in de studentenflat hier om de hoek. Dus eigenlijk altijd een ouder iemand. We betalen daar ook meer voor dan een 14 jarige die de babyfoon bemand en haar ouders als achterwacht heeft (zoals ik had op die leeftijd). En we gaan tegenwoordig dus ook vaak een borrel doen in de stad en dan uit eten en dan redelijk op tijd weer naar huis, kan de oppas nog gewoon op stap (en owh my wat voel ik me dan oud en saai....)
Marianneke schreef:
22-04-2025 21:45
Ik kan me niet herinneren dat er vroeger op mij iemand anders heeft gepast. Mijn oudere siblings waren thuis als mijn ouders niet thuis waren. Het leeftijdsverschil tussen de jongste en de oudste is ongeveer 10 jaar. En dat heeft nooit problemen opgeleverd. Ze pasten overigens niet alleen op ons als kleintjes, maar ook op de veestapel op onze boerderij.
Fijn als dat werkte. Maar je oudere broers en zussen hebben dat achteraf nooit vervelend gevonden dat ze dan al “verplichtingen” hadden jegens zusje?

Nou heb ik maar 1 kind dus zal het sowieso geen optie zijn maar persoonlijk zou ik daar dus niet voor kiezen.
Bbubbels schreef:
22-04-2025 21:54
Fijn als dat werkte. Maar je oudere broers en zussen hebben dat achteraf nooit vervelend gevonden dat ze dan al “verplichtingen” hadden jegens zusje?

Nou heb ik maar 1 kind dus zal het sowieso geen optie zijn maar persoonlijk zou ik daar dus niet voor kiezen.

Nooit iets over gehoord. Ook niet in een grapje met ondertoon jaren later of zo. Niemand die het gek of vervelend vond. Ik denk dat het ook niet zo vaak voorkwam, en bovendien waren er meerdere, was het niet altijd dezelfde die oppaste. En ik was een heel lief jong zusje natuurlijk :angel:
Dank allemaal voor de reacties tot nu toe. Ze lopen uiteen, maar da’s alleen maar goed. Het is ook goed om bij dit soort dingen alle kanten te belichten en meerdere meningen te horen. Wel grappig dat de tijden zijn veranderd, vroeger kon er idd veel meer maar daar heb ik soms ook wel m’n vraagtekens bij :-D
kaartje1 schreef:
22-04-2025 18:45
Mijn oudere broers en zus paste vroeger regelmatig op ons. En ik heb daar hele leuke herinneringen aan. Hun ook!!
Wat leuk dat jullie dochter dat ook graag wil.
Mijn zus is 8 jaar ouder dan ik ben. Toen zij 13 was vond zij het nog wat spannend om alleen op ons te passen. Dat hoefde ze dan ook niet te doen . Broertje 3 en ik 5.
Maar broers van 16 en 17 pasten toen al wat langere tijd op.
Vanaf dat zus 15 was heeft ze regelmatig op gepast.
Ze ging met 18 de deur uit. Op kamers. Wij 10 en 8. En wat mochten we..logeren bij zus in de studenten stad! Echt hele mooie jeugd herinneringen.
Bovenstaande bij broer 3 jaar ouder ook een keer gedaan. Harstikke leuk!
Hopelijk heb je wat aan mijn verhaal.
Want hier veel negatieve berichten. Niet doen..maar als zij het leuk vind en je andere kinderen vind haar als oppas ook leuk. Waarom niet! Ik heb er echt super goede herinneringen aan.
Dit klinkt echt zo warm en gezellig, heerlijk. Ik merk ook dat mn dochter heel graag wil, die probeert ons echt weg te sturen en dan de grootste lol. Met z’n drieën in het grote bed met een filmpje enzo, heel schattig. De kleintjes vinden het ook echt geweldig, die exclusieve aandacht van zus.

Ik hoop dat dat zo blijft, zou erg leuk zijn.

Omdat ze het zo leuk vind gaan we de komende maanden gewoon heel rustig wat opbouwen. We hebben een restaurant super dichtbij, dus dat kunnen we uiteindelijk wel proberen. Dan kunnen we altijd meteen terug als er wat is. Maar we hebben geen haast, dus we zien wel wanneer dat komt.
Mijn oudste heeft vanaf een jaar of 12 wel eens ‘opgepast’ op de jongste, maar dat noemde ik niet zo. Ze waren dan gewoon met zijn tweeën thuis. Vanwege het leeftijdsverschil (5j 8mnd) was oudste dan wel in charge. Dat werd zonder problemen door beide kinderen geaccepteerd.
Door dit topic herinner ik me opeens de eerste keer dat mijn bovenbuurmeisje niet kon oppassen, wat mij op het idee bracht (geadviseerd door vrienden) om een oppascentrale te bellen. Geen probleem, er werd meteen een oppas geregeld voor ons avondje uit. Vlak voor ons vertrek ging de bel: een geheel getatoeëerde jongeman met lang zwart haar, neusringen, piercings enzovoort. Oké, moest kunnen. Ik legde hem uit waar de luiers lagen en wat hij nog meer moest weten, en wij gingen uiteten (om de hoek, gelukkig.)

Al bij het voorgerecht zat het me niet lekker, dus ik besloot de oppas te bellen. Hij nam meteen op, in het Engels. Ik stelde hem een vraag die hij niet begreep; hij sprak alleen Engels, zei hij. Ik had hem voor ons vertrek alles uitgelegd in het Nederlands en hij had ook gewoon in het Nederlands geantwoord. Maar nu sprak hij nog uitsluitend Engels O_O

Meteen terug naar huis geraced, gelukkig was alles goed met ons kind, maar de oppas heb ik snel de deur uitgewerkt (in het Nederlands, hij was opeens toch niet meer Engelstalig) en sindsdien heb ik nooit meer een vreemde laten oppassen.
Claire45 schreef:
22-04-2025 22:11
Door dit topic herinner ik me opeens de eerste keer dat mijn bovenbuurmeisje niet kon oppassen, wat mij op het idee bracht (geadviseerd door vrienden) om een oppascentrale te bellen. Geen probleem, er werd meteen een oppas geregeld voor ons avondje uit. Vlak voor ons vertrek ging de bel: een geheel getatoeëerde jongeman met lang zwart haar, neusringen, piercings enzovoort. Oké, moest kunnen. Ik legde hem uit waar de luiers lagen en wat hij nog meer moest weten, en wij gingen uiteten (om de hoek, gelukkig.)

Al bij het voorgerecht zat het me niet lekker, dus ik besloot de oppas te bellen. Hij nam meteen op, in het Engels. Ik stelde hem een vraag die hij niet begreep; hij sprak alleen Engels, zei hij. Ik had hem voor ons vertrek alles uitgelegd in het Nederlands en hij had ook gewoon in het Nederlands geantwoord. Maar nu sprak hij nog uitsluitend Engels O_O

Meteen terug naar huis geraced, gelukkig was alles goed met ons kind, maar de oppas heb ik snel de deur uitgewerkt (in het Nederlands, hij was opeens toch niet meer Engelstalig) en sindsdien heb ik nooit meer een vreemde laten oppassen.
Jeetje wat een situatie ook, ik zou ook zeker naar huis zijn geraced. Vooral dat niet/wel Engels spreken, heel vreemd.

Dit doet me wel denken aan vreemden wel of niet oppassen. Want in dit topic komt veel terug dat men liever iemand anders (niet perse een vreemde hoor, maar wel buiten het kerngezin) laat oppassen dan een eigen kind, voor het geval er wat gebeurt en je je kind niet meer aan kunt kijken.

Maar eigenlijk klinkt dat mij best gek: de kans dat mijn eigen kind (van straks 15/16) oppast en er wat ernstigs gebeurt, lijkt mij kleiner dan wanneer een buitenstaander oppast. Gewoon vanwege statistieken. Dus bij een eigen kind die oppast wordt wel worst-case scenario aangehouden, terwijl dat dus niet standaard gebeurt bij oppas buiten het gezin.

Dat is geen verwijt naar de rest hoor, maar wel een interessant gegeven. Ik laat dus inderdaad veel liever mijn eigen kind oppassen, dan een vreemde van de oppascentrale of zelfs een buurvrouw. Volwassenen binnen familie zijn hier overigens ook geen optie.

Maar los van dat alles: ik zie het sowieso alleen zitten voor zolang oudste dochter dit leuk vindt en zelf wil. En ze is nu ook net wat te jong, maar op- en uitbouwen kunnen we wel mee beginnen natuurlijk
Lady*Voldemort schreef:
22-04-2025 17:37
Ik zou mijn eigen kind nooit verantwoordelijk maken voor haar broertjes en zusjes. Ook niet als ze straks 18 en 10 en 8 zijn.
Dit.
Ik heb zelf ook wel eens opgepast via de oppascentrale, en hoewel ik mezelf wel vertrouwde vond ik het toch wel wat: Vreemde mensen die mij, na een gesprek van amper 3 minuten, vertrouwden met hun kleine baby.
Ik heb er zelf geen gebruik van gemaakt tot nu toe, toch net iets te anoniem.

Onze oppas is 13 en past op die van 7. (Die van 11 is er ook, maar 'die hoeft geen oppas' zegt ie zelf. Hij legt wel alles uit aan de oppas, zoals waar ze spullen kan vinden en hoe de kookplaat werkt. Verder brengt hij zichzelf naar bed, maar hij vind het wel fijn dat hij niet in zijn eentje voor zijn zusje verantwoordelijk is.) Vanwege haar leeftijd zijn we redelijk op tijd thuis.

Onze dochter van 7 is helemaal verkikkert op de oppas. Altijd feest als ze wil komen.
Daadkracht is mooi, even rustig ademhalen ook
Ik kreeg op mijn 12e een zusje en daar heb ik vrijwel vanaf het begin regelmatig op gepast. Mijn ouders gingen op zich niet ver weg en ook niet tot heel laat (bijbelstudiegroep ofzo) Op een gegeven moment kreeg ik er ook vijf gulden per keer voor ofzo omdat ik bij anderen ook betaald zou kunnen oppassen, wat ik weleens deed. Ik heb het altijd graag gedaan eigenlijk en me ook niet afgevraagd of het wel verantwoord was.
Nija schreef:
22-04-2025 17:33
[…]

[…]
Dat zou ik echt heel erg onwenselijk vinden, een oudere zus die de baas gaat spelen over de jongere kinderen in het gezin. Met een jonge oppas heb ik niet per se moeite, met een kind dat de jongere gezinsleden gaat managen wel. Dat zou ik niet toelaten. Met z’n drieën iets leuks doen; prima. Maar niet met de oudste zus in de rol van leidinggevende.
In mijn optiek hoort een 13 jarige ' s nachts niet alleen thuis te zijn. Laat staan nog de verantwoordelijkheid te hebben voor kleine kinderen. Vanaf een jaar of 15 kan ik me voorstellen dat sommige kinderen wel een nachtje of weekend alleen thuis kunnen blijven. Of met 14 als er een oudere broer of zus is.

Dus dat nachtje zou ik voorlopig uit je hoofd zetten. Ik denk dat afhankelijk vd zelfstandigheid van een 13 jarige wel wat uurtjes opgepast kan worden. Maar dan max 3 uur ofzo. En elk jaar een uur erbij. Zeker als ze wakker zijn en er moet vanalles mee gedaan worden.

Als je dochter het oprecht leuk vindt en serieus wil oppassen, zou ik haar ervoor betalen trouwens. Dat is niet voor een uurtje een oogje in het zeil houden als jij even op en neer moet naar een oudergesprek. Maar wel als je met je partner samen naar de film wil. Ik zou dan zorgen dat de kleintjes op bed liggen en je altijd bereikbaar bent als ouder en bijv. buren hebt waar je dochter in geval van nood op kan terugvallen.
NomenNesci0 schreef:
23-04-2025 01:39
In mijn optiek hoort een 13 jarige ' s nachts niet alleen thuis te zijn. Laat staan nog de verantwoordelijkheid te hebben voor kleine kinderen. Vanaf een jaar of 15 kan ik me voorstellen dat sommige kinderen wel een nachtje of weekend alleen thuis kunnen blijven. Of met 14 als er een oudere broer of zus is.

Dus dat nachtje zou ik voorlopig uit je hoofd zetten. Ik denk dat afhankelijk vd zelfstandigheid van een 13 jarige wel wat uurtjes opgepast kan worden. Maar dan max 3 uur ofzo. En elk jaar een uur erbij. Zeker als ze wakker zijn en er moet vanalles mee gedaan worden.

Als je dochter het oprecht leuk vindt en serieus wil oppassen, zou ik haar ervoor betalen trouwens. Dat is niet voor een uurtje een oogje in het zeil houden als jij even op en neer moet naar een oudergesprek. Maar wel als je met je partner samen naar de film wil. Ik zou dan zorgen dat de kleintjes op bed liggen en je altijd bereikbaar bent als ouder en bijv. buren hebt waar je dochter in geval van nood op kan terugvallen.
Je omschrijft ongeveer hoe wij het ook in ons hoofd hebben. Met deze leeftijd kort en niet te laat, en opbouwen natuurlijk. Maar nu zeker nog niet ‘s nachts enzo, vind ik haar echt te jong voor. Maar over een paar jaar wellicht, als alles goed gaat en ze het nog leuk vindt.

Qua salaris is ze al in onderhandeling, ik zou een externe oppas ook moeten betalen dus voor de ‘echte’ oppas van haar vind ik het ook logisch om haar ervoor te betalen. Dat is dus inderdaad ook het plan.

Het moet allemaal nog een beetje vorm krijgen hier.
Sniral schreef:
23-04-2025 00:58
Dat zou ik echt heel erg onwenselijk vinden, een oudere zus die de baas gaat spelen over de jongere kinderen in het gezin. Met een jonge oppas heb ik niet per se moeite, met een kind dat de jongere gezinsleden gaat managen wel. Dat zou ik niet toelaten. Met z’n drieën iets leuks doen; prima. Maar niet met de oudste zus in de rol van leidinggevende.
Ik bedoel met manager niet dat ze erbinnen overheen zit te blaffen of van alles zit te bepalen, gelukkig gaat dat niet zo. Ik bedoel dat ze gewoon dan zonder ons ook gewoon verantwoordelijk is en die rol pakt. Ze zou met ons in de tuin natuurlijk ook passief op haar mobiel kunnen zitten, maar dat doet ze niet. Ze zijn echt samen en ja soms moet er wat geregeld worden, zoals hulp bij wc of wat te drinken/snacken. Daar doelde ik op.
Zelf een berichtje geplaatst in deze discussie en de andere berichten gelezen. Wat ik opvallend vind is dat sommige heel negatief zijn, maar de mensen die het zelf hebben meegemaakt (als oppas of als oppaskind) heel positief zijn.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven