hoelang mag ex erkennen na uitspraak rechter?

14-07-2009 17:43 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
quote:Zwieber schreef op 14 juli 2009 @ 18:42:

Weet hij het misschien allemaal niet, omdat jij het hem ook niet vertelt?Ik zou net zeggen... heb jij geen informatieplicht?
oh that purrrrrrrrrfect feeling
quote:narutah schreef op 14 juli 2009 @ 18:45:

aan poezewoes, ik waardeer je reacties, dat meen ik echt.

Maar ik kan niet alles duidelijk, al probeer ik dat wel zo even op zwartwit te zetten, dus als t misschien voor jullie anders lijkt dan ik het bedoelt heb is dan onvermijdelijk.

Ik vind het wel erg hard om te zeggen dat ik me weinig intereseer voor de belangen van mij dochter, daar ken je mij noch de situatie niet genoeg voor dus ga ik er verder ook niet op in.

En ik ga er echt niet van uit dat de relatie overgaat hahaha, als ik niet zo zeker zou zijn van mijn vriend dan zou ik er nog niet eens over na denkenIk zeg niet dat jij geen interesse hebt in de belangen van je kind, goed lezen. Ik zeg dat ik me afvraag of jij goed voor ogen hebt waar de belangen van je kind precies liggen. Als jij zegt dat als jullie uit elkaar gaan, de erkenning zo weer nietig verklaart kan worden dan zet ik daar vraagtekens bij.

Natuurlijk ga je er niet vanuit dat je relatie over gaat. Maar als hij wel overgaat, houdt deze man dus zijn juridische band met jouw dochter en heb je dus twéé vaders waar je wat mee moet.....
Vindt je die erkenning echt zo belangrijk? Is het ouderlijk gezag gevoelsmatig niet belangrijker? Dat je huidige partner beslissingen mag nemen over je dochter? Dat de bio-vader de vader is is heel mooi, maar laat hem dan geen ouderlijk gezag uitoefenen. Je kan bij Postbus 51 (op internet) heel veel info hierover vinden.

Voorwaarden toekennen gezamenlijk gezag

De rechter kan gezamenlijk gezag onder de volgende voorwaarden toekennen:

Op het moment dat u het verzoek doet, oefent u alleen het gezag uit.

Uw partner staat in een nauwe persoonlijke betrekking tot uw kind en u heeft een nauwe persoonlijke betrekking met uw partner. Dit is belangrijk zodat uw kind kan opgroeien in een veilige en vertrouwde omgeving. De rechter beoordeelt of u aan deze voorwaarde voldoet.

Het belang van het kind mag niet in gevaar komen. Dit betekent dat de ontwikkeling van het kind niet mag worden geschaad. Maar het betekent ook dat de relatie tussen het kind en de andere ouder niet in gevaar mag komen. Kinderen van 12 jaar en ouder worden door de rechter altijd gehoord.

Als er nog een andere ouder is, bijvoorbeeld de man die het kind heeft erkend of de ex-partner na een scheiding, gelden nog twee andere voorwaarden:

U (ouder) en uw partner hebben voorafgaand aan het verzoek minstens een jaar samen voor het kind gezorgd.

De ouder heeft voorafgaand aan het verzoek minstens drie jaar alleen het gezag uitgeoefend.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Ik was in de veronderstelling (maar ben niet zeker) dat de kleine, na overlijden van moeder, naar vader gaat omdat er al omgang is. Of heb ik dat verkeerd?
quote:narutah schreef op 14 juli 2009 @ 18:45:

aan poezewoes, ik waardeer je reacties, dat meen ik echt.

Maar ik kan niet alles duidelijk, al probeer ik dat wel zo even op zwartwit te zetten, dus als t misschien voor jullie anders lijkt dan ik het bedoelt heb is dan onvermijdelijk.

Ik vind het wel erg hard om te zeggen dat ik me weinig intereseer voor de belangen van mij dochter, daar ken je mij noch de situatie niet genoeg voor dus ga ik er verder ook niet op in.

En ik ga er echt niet van uit dat de relatie overgaat hahaha, als ik niet zo zeker zou zijn van mijn vriend dan zou ik er nog niet eens over na denken lijkt mij dat je dat ook ooit dacht over de relatie met de vader van je kindje
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:narutah schreef op 14 juli 2009 @ 18:40:

Een van de redenen dat ik haar door mijn vriend wil laten erkennen is als mij iets gebeurt, ik krijg bijv een ongeluk en lig in t ziekenhuis, noem maar iets,

dan weet ik dat mijn dochter t goed heeft bij me vriend, en dat er geen getouwtrek ontstaat. Ik wil dat ze een stabiele factor heeft waar ze op terug kan vallen. Ik heb niet veel familie die haar op zou kunnen vangen helaas. En daarom is het voor mij zo belangrijk. Haar biovader woont in een andere stad, hij weet ook niet wat het is om voor haar te zorgen, hij weet niet waar ze op school zit, hij weet zelfs niet eens dat ze dadelijk naar groep 3 gaat, jullie die dit lezen weten het nu dus eerder, mijn dochter gaat ook naar de bso, daar weet me ex ook niks van.

Ze zit nu al twee jaar op school en ga zo maar door.

En ook voor mijzelf, we doen al alles samen, we zijn samen ouder, ik vertrouw mijn vriend er blind in dat hij de juiste keuzes zou maken voor mijn dochter, meer dan mijn vriend en dan ook voornamelijk door gebrek aan kennis over mijn dochter en het gezinsleven.

Wat ik zelf denk waarom hij haar nog niet erkend heeft is omdat hij vanaf dat moment ook allimentatie moet betalen en dat het dus een financiele kwestie is.Mmmm, je hebt er weinig kaas van gegeten. Je kind is geen speelbal. Ook al erkend wie dan ook je kind, hij heeft geen gezag zolang er geen voogdij is geregeld. Dan staat er alleen vast dat jij hebt bepaald dat die man d evader is, en dat hoeft nog geeneens de bio-vader te zijn. Dus als jij onverhoopt komt te overlijde3n wil dat niet zeggen dat het kind automatisch naar d eerkenner gaat. Het kind komt dan nog eerder bij familie terecht dan bij de erkenner. Wat wil je nu eigenlijk???
quote:princessofthefnggalaxy schreef op 14 juli 2009 @ 18:58:

Ik was in de veronderstelling (maar ben niet zeker) dat de kleine, na overlijden van moeder, naar vader gaat omdat er al omgang is. Of heb ik dat verkeerd?Dat hangt er vanaf. Als dat kind onderdeel is van een nieuw gezin, zeker als daar andere kinderen zijn, dan wordt er gekeken of dit wel in het belang van het kind is. De vader houdt overigens wel zijn bezoekrecht, mocht het kind bij stiefvader blijven wonen.

Deze vader is geen juridisch vader en heeft geen gezag, dus dat maakt zijn aanspraak ook anders.
TO, wat je overigens wel zou kunnen overwegen, is om het gezag te gaan delen met je vriend. Ook een niet-ouder, kan als partner van moeder delen in het gezag. Dit is wél te veranderen, als je uit elkaar mocht gaan. Is je vriend ook de juridisch vader, dan is dat veel lastiger.
quote:narutah schreef op 14 juli 2009 @ 19:03:

.

Ik vind t zoiezo maar raar inelkaar zitten, voogdij, ouderlijk gezag, erkenning etc etc.Het gaat alleen maar om het belang van het kind, en juist ter voorkoming dat het kind als oorlogswapen wordt gebruikt tussen ouders en aanverwante die niet normaal met elkaar kunnen communiceren.
Het zit ook niet makkelijk in elkaar al die zaken. Het is daarom juist wel belangrijk dat je je goed laat informeren. Want levert erkennen wel hetgeen op wat jij beoogt? Weet je wel dat je ook geen toestemming meer hoeft te geven voor ouderlijk gezag? Dat kan de biologische vader ook via de rechter krijgen als hij dat graag zou willen.
Vernietiging van erkenning.

De regels voor het aanvragen van vernietiging zijn als volgt:

de erkenner kan vernietiging aanvragen als blijkt dat hij onder dwang, door bedrog, of door misbruik van omstandigheden het kind destijds heeft erkend;

(De biovader dus alleen als blijkt dat het kind niet van hem is.)

de moeder kan vernietiging aanvragen wanneer zij kan aantonen dat haar toestemming tot erkenning destijds heeft plaatsgevonden onder invloed van bedreiging, bedrog, dwaling, of een geestelijke stoornis.

Het verzoek kan ook namens het kind of door het kind worden gedaan, maar dat is hier even niet aan de orde.

Als je wilt, kan ik morgen voor je uitzoeken hoe het zit met erkennen door stiefvader, terwijl er wel een biologische vader in beeld is. Volgens mij zit daar een addertje, dat de biologische vader daar toestemming voor moet geven ofzo.
Het is ook complex. Maar één advies zou ik wel willen herhalen en dat is om eens te gaan praten met een ontwikkelingspsycholoog, over wat de gevolgen op langere termijn kunnen zijn als je je kind door een ander laat erkennen terwijl haar eigen vader gewoon in beeld is.

Ik ga morgen even voor je graven.

Edit: Overmorgen. Morgen ben ik lekker vrij!
Volgens mij zit er geen addertje hoor. Als TO en haar vriend naar het gemeentehuis gaan en zeggen: ik ben de moeder van X en deze man wil haar graag erkennen, dan kan dat gewoon. Bij het gemeentehuis weten ze tenslotte niet dat er nog een bio.vader in het spel is. En bio.vader zal er pas achter komen dat ze erkend is door iemand anders als hij een recente geboorte-akte van haar in handen krijgt.
Ik hoop dat ik mijn vraag in deze topic mag plaatsen. Ik heb een meerling die niet zijn erkend door hun vader en ook geen contact mee.

Waar ik nu mee zit is als ik onverwachts komt te overlijden, waar ze dan heen mogen.

Is de mogelijkheid er, dat ik het op papier vast laat leggen dat ze bv. bij mijn zus gaan wonen? Of zijn daar regels aan verbonden?

En als de vader hier lucht van krijgt, dat hij ze dan weg kan halen bij mijn zus ondanks hij niet erkend heeft etc.?

Groetjes
Herfstvogel, is de vader bij de zwangerschap en bevalling betrokken geweest? Heeft hij nog mee gezorgd voor de meerling?

Als hij nooit in beeld is geweest en niet erkend heeft, kun je gewoon je zus toewijzen als voogd als jou iets mocht gebeuren. Ik zou dat wel even regelen bij de notaris.
Bedankt voor je reactie.

Mijn zus was bij de bevalling, zij heeft ze ook aangegeven bij de gemeente.

Tijdens de zwangerschap hebben we, met onderbrekingen, wel samengeleefd. Na de bevalling toch nog paar maandjes geprobeerd en toen dat ze vier maanden waren, ben ik er definitief mee gestopt.

Hij heeft nooit wat bijgedragen, hij was financieel van mij afhankelijk.
Naruta, de veravngende toestemming van de rechter is niet gebonden aan een termijn en blijft dus geldig, ook al is de erkenning niet ingeschreven. Je vriend kan het kind niet erkennen. Dat zou pas kunnen als je ex weer afstand doet van de vervangende toestemming.
Herfstvogel, hoe lang is vader al uit beeld? En is dat op jouw initiatief? Heeft vader nog pogingen gedaan om zijn kinderen te zien?

Of hij heeft bijgedragen maakt niet uit voor de beoordeling of vader familylife heeft gehad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven