Hoeveel kinderen en waarom?

30-01-2009 20:33 151 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel kinderen willen/hebben jullie en waarom?

Joy

Hoeveel kinderen?

Totaal aantal stemmen: 206

een (19%)
twee (35%)
drie (28%)
vier (12%)
vijf (3%)
zes (1%)
meer (2%)
Ik heb zelf drie kinderen gekregen. Allemaal jongens. En mijn vriend heeft ook drie kinderen, twee jongens en een meisje.

Waarom? Zoals Zoyla eerder al schreef: het liep zoals het liep.
quote:LouiseP schreef op 28 februari 2009 @ 15:36:

Vier! De eerste twee hebben negentien maanden verschil en nu zal de derde 3,5 jaar jonger zijn dan de middelste. Met dit verschil in leeftijd denk ik dat een vierde ook leuk zou zijn. Maar... eerst maar kijken hoe het eerste jaar met de derde erbij bevalt.

Is jouw man miljonair ofzo, dat je zoveel kinderen kan betalen? Inclusief uiteraard al hun kleding, de opvoeding, de hobbies, de sporten, de vakanties, de studies etc.

Het verbaast me behoorlijk dat ondanks dat zoveel mensen steeds minder te besteden krijgen ze nog wel zulke grote kostenposten als opgroeiende kinderen willen aan gaan.
Elninjoo, misschien is LouiseP zelf wel miljonair?
De secret miljonair onder ons
Ik heb 6 kinderen maar eigenlijk zou ik acht moeten stemmen want mijn man heeft ook nog 2 kinderen uit een vorige relatie.

Waarom zoveel? Omdat ik steeds het idee had dat nog een kindje erbij hetl leven nog leuker/gezelliger zou maken. Als ik jonger was geweest bij de eerste dan was er misschien nog wel een kindje meer geweest.

Maar nu ze groter worden en het leven niet alleen duurder maar vooral ook drukker wordt (en ik maar denken dat het leven rustiger zou worden met wat grotere kinderen) vind ik het ook wel goed zo.
Oe ik zie dat Elninjoo me al voor is, want ik wilde net Baukje ook al de hele brutale vraag stellen hoe je je zoveel kinderen kunt veroorloven. En uiteraard staat het je vrij niet te antwoorden! ;o)
Ik denk dat het aantal kinderen dat je je financieel kunt veroorloven niet zo zeer van je inkomsten afhankelijk maar maar meer van je manier van leven en in die zin dus je uitgaven. En natuurlijk brengen veel kinderen veel kosten met zich mee, maar kan me ook voostellen dat door de manier waarop we bewust met geld omgaan we met zes kinderen (de oudste twee wonen inmiddels zelfstandig en hebben en baan) we met minder rondkomen dan het gemiddelde gezin met twee kinderen.

We wonen heel goedkoop (goed gespaard voordat we aan kinderen begonnen dus geen torenhoge hypotheek), we doen bewust boodschappen, als het enigsinds kan staat de auto werkeloos voor de deur, op vakantie gaan we zelden (we wonen hier zo heerlijk dat we niet weten waarom we elders in een huisje of tent zouden moeten gaan zitten), we doen alle klussen/verbouwing in huis zelf en gebruiken meestal tweedehands materiaal.

Allemaal dingen die we overiges ook deden toen we alleen nog de twee kinderen van mijn man hadden en allebei een fulltime baan.
Wij hebben er vier. Allemaal jongens. (6,4,2 en 5 maanden). Het liefs wil ik er nog meer, ik ga ze alleen niet meer zelf baren. Wij willen graag pleegkinderen, als onze eigen kinderen wat groter zijn.

Financieel is het nu goed te doen. We hebben beiden een goede baan. We kunnen zelfs nog sparen voor later als we groot zijn...
Nou, dan is Baukje multi-miljonair met zes kinderen. :-)

Wij verdienen wel 3 keer modaal samen als we allebei werken, maar vaak stem je je uitgaven ook op je inkomsten af (boodschappen, hypotheek, auto-keuze). Wij hebben geen overstap gemaakt naar een twee onder een kap woning gemaakt. Ik ben het wel met je eens dat het veel kan gaan kosten, maar kleding van de H&M is ook prima en een tweede auto hebben we niet. Ik voel me eigenlijk best rijk.

Eerlijk gezegd zie ik de studie ook niet als iets wat wij per se moeten betalen. Ik heb een groot gedeelte van mijn studie ook bekostigt met bijbaantjes en daar ben ik echt niet slechter van geworden. Had gewoon geen zin om van 800 gulden per maand uitwonend te leven... Voor mij gaf dat juist die drive om te werken.
Wij hebben er nu drie. Onze twee oudsten zijn al 14 (jongen) en 10 (meisje). Na jaren van twijfel, bij mij mijn man wilde er jaren geleden al eentje bij, hebben we de knoop doorgehakt, en zijn we gaan proberen of er nog zo'n wondertje bij ons wilde "landen". Sinds september 2008 hebben we er een zoontje bij. Geweldig!! We genieten met volle teugen, allemaal, ook de twee oudsten! Echt zo ontzettend leuk om mee te maken. De oudste kinderen hebben de zwangerschap heel bewust meegemaakt, en hoe zij nu reageren op hun kleine broertje is echt heel erg leuk om te zien! Diep in ons hart zouden we er nog wel eentje willen..................
Wij hebben een dochter van 4 maanden, we twijfelen of we het hierbij laten of toch nog een tweede.

Zelf heb ik wel het gevoel dat mn gezin nog niet "af" is.

Maar 2 is voor ons wel het maximum, er is dan genoeg ruimte in huis, auto etc. en bovendien heb ik maar 2 handen

Drie of meer kids vind ik echt teveel, wordt al moe als ik eraan denk!
Wij hebben er twee, een jongen van 4 en een meisje van 2. Voor ons is het nu goed. Na de oudste kriebelde er nog iets, het was niet genoeg. We wilden graag nog een kindje erbij. We komen allebei uit een gezin van 4 en ervaren hoe leuk het is om met meerdere broers/zussen te zijn. Één kind was voor ons dus al snel vrijwel uitgesloten; en gelukkig was ons het geluk gegund dat er nog een tweede kwam.

Nu is het echt klaar. We genieten van ons gezin en vinden het druk genoeg-en prima zo. Bovendien waren er problemen in de zwangerschap met hoge bloeddruk.
Ik heb er twee, en wij vinden het goed zo.
pff... ik denk dat ik één blaag meer dan genoeg vind . Dan houd ik zelf ook nog ruimte over om te leven. Maar goed, eerst mijn uk maar eens uit zien te poepen over een tijdje .
quote:NoaLuna schreef op 28 februari 2009 @ 18:13:

[...]

Nee dat ben je niet.

Je legt toch geen voorraadje kinderen aan?! Voor het geval er eentje wegvalt. Trouwens, al heb je er 4 en er gaat er eentje dood (cru gezegd) dan is dat niet minder erg dan wanneer je er "maar" 2 had gehad. Er is een persoon weg, en niet een nummer!Ik vind dat helemaal geen rare gedachtegang. Het is mensen ook niet uit te leggen dat je de een niet als vervanger voor de ander ziet, mensen schijnen dit niet te begrijpen.
Ik weet nog steeds niet of ik een kind wil, maar 1 lijkt mij ideaal. Maar dat is misschien ook omdat mijn vriend er al twee heeft. Ik ben eind dertig en in eerdere relaties heeft het wel gespeeld, alleen vond ik die mannen niet leuk genoeg en de relaties niet stabiel genoeg. Maar ik weet het dus (nog) niet.
Ik ben nu hoogzwanger van nummer 4. En daar blijft het ook bij. Kinderen zijn duur, ja dat klopt, maar je kunt het zo duur maken als je zelf wilt. Mijn 3 zoontjes zijn toevallig allemaal in hetzelfde seizoen geboren, dus kleren die nog goed zijn, worden gewoon overgenomen door nummer 2 of 3. Geen moeite mee. Natuurlijk krijgen ze ook allemaal nieuwe kleren (wil ik even benadrukken voordat er hier een relletje losbarst), maar gewoon als het nodig is.

Verder is tot nu toe alleen de oudste op zwemles (helaas wel een dure hobby). Middelste wil nog nergens in en de jongste moet nog 2 worden.

Daarnaast hebben wij een melkveehouderij, dus vakantie zit er voor ons sowieso niet echt in, ook niet als we maar 1 kind zouden hebben. We proberen 1x in de 3 jaar op vakantie te gaan, als het niet lukt, ook goed. Vlees e.d. hebben we uit eigen gebruik, dus ook al niet duur en verder leven we eigenlijk vrij goed.

Zelf ben ik enig kind en ik heb mijn studie zelf moeten bekostigen, dus huur van de kamer, studieboeken, collegegeld, etc. (alhoewel mijn ouders toen ongeveer 2x modaal verdienden). Geen punt van gemaakt. Af en toe kreeg ik iets extra's toegestopt. Dus waarom zouden mijn kinderen dat niet kunnen? Het heeft mij wel erg bewust gemaakt van de waarde van het geld.
Helemaal eens met Ruma, je maakt het zo duur als je wilt. BV ipv FV scheelt een slok op een borrel (moet het wel lukken of willen natuurlijk), kleding (ken iemand die voor een kind meer heeft uitgegeven dan mijn moeder voor 5), spullen (ik heb zelfs liever een ouderwetse 2e hands kinderwagen dan lelijke zogenaamd trendy uber buggaboo). Vind die hoe veroorloof je je het vraag een beetje vreemd. Alsof je je zelf moet verantwoorden voor het aantal kinderen dat je hebt. Nou, dan net zo goed voor je uitgaven patroon als kinderloze. Beide gaat niemand behalve gene in kwestie zelf ook maar ene ruk aan.

En on topic. Ik ben nu zwanger van de 2e. Wil heel graag nog een derde. Vriend gelukkig ook. Misschien een vierde, sluit het niet uit, maar hangt af van hoe snel dat zou gaan, verdere ontwikkeling van ons leven etc. Ben nu 34 en zou het dan wel ruim voor mijn 40e willen.
Wat Supersmollie zegt vind ik ook :)
Mijn wens is 2 kindjes. Heb nu een zoontje van anderhalf.
quote:fleurtje schreef op 30 maart 2009 @ 10:00:

[...]

Ik vind dat helemaal geen rare gedachtegang. Het is mensen ook niet uit te leggen dat je de een niet als vervanger voor de ander ziet, mensen schijnen dit niet te begrijpen.Een kind krijgen nadat je een kind bent verloren, vind ik een ander verhaal. Ik zie dat inderdaad ook niet als vervanging van het overleden kind, een overleden kind kun je nooit vervangen. Maar 3 kinderen als ideaalplaatje, want "stel dat er eentje overlijdt, dan is 1 kindje zo weinig..." Ik vind het een heel vreemde reden.
quote:mar10tje schreef op 30 maart 2009 @ 19:53:

[...]

Een kind krijgen nadat je een kind bent verloren, vind ik een ander verhaal. Ik zie dat inderdaad ook niet als vervanging van het overleden kind, een overleden kind kun je nooit vervangen. Maar 3 kinderen als ideaalplaatje, want "stel dat er eentje overlijdt, dan is 1 kindje zo weinig..." Ik vind het een heel vreemde reden.Hier speelde dat argument toch echt mee. Ik had 1 kindje toen mijn zoontje overleed. En dat gat van moeder zijn naar geen moeder meer zijn (in elk geval niet zichtbaar) maakt het echt nog rauwer. Nu heb ik opnieuw 2 kidnjes en natuurlijk wilden we er gewoon graag 2 (wie weet in de toekomst wel een derde ook nog), maar ik wilde nooit meer alleen achter blijven en met twee kindjes is die kans in elk geval kleiner dan met 1..
4

eentje is zo alleen

twee is zo standaard

drie is een onhandig aantal, altijd eentje die 'er tussen in hangt'

vier, lekker makkelijk aan elke hand van mama 1 en aan elke hand van papa 1

Bovendien, kinderen zijn hét accessoire, je kan er dus nooit teveel van hebben
Whatever, I do what I want
nul of vijf kindjes. (of iets er tussenin)

Dit omdat ik zelf ook uit een gezin van vijf kom. Ik zie wel hoe t loopt.
quote:Sunemom schreef op 30 maart 2009 @ 20:55:

[...]

Hier speelde dat argument toch echt mee. Ik had 1 kindje toen mijn zoontje overleed. En dat gat van moeder zijn naar geen moeder meer zijn (in elk geval niet zichtbaar) maakt het echt nog rauwer. Nu heb ik opnieuw 2 kidnjes en natuurlijk wilden we er gewoon graag 2 (wie weet in de toekomst wel een derde ook nog), maar ik wilde nooit meer alleen achter blijven en met twee kindjes is die kans in elk geval kleiner dan met 1..En dat is wat ik bedoel. Schijnen veel mensen niet te begrijpen. Ze blijven er op hameren dat kind 2, nr 1 echt niet kan vervangen. Zo simpel, alsof je dat zelf ooit gedacht hebt.
Ik mis de optie 'geen'. Die gaat voor mij op. Omdat ik vind dat je eigen basis stabiel moet zijn om een kind gezond te kunnen laten opgroeien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven