Hoeveel tv/ipad kijkt jouw peuter?

26-03-2019 13:08 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben benieuwd. Ik heb een ondernemende peuter, lief, actief, ondernemend en kan zich kort zelf vermaken.

Hij is nu 3 jaar en 2 maanden. Gaat 1,5 dag per week naar psz/kdv en een familielid komt 1 of 1,5 dag per week thuis oppassen. De oppas thuis gaat altijd minimaal een uur naar buiten per dag en doet spelletjes/knutselen/lezen enz. Als ik zelf thuis ben doe ik dit ook, dagelijks naar buiten, af en toe een boekje/puzzel/spelletje en hij speelt ook wel even alleen. Maar ook huishoudelijke taken en zn broertje is er ook nog.

Hij kijkt op dagen dat hij naar het kdv gaat 45 min per dag totaal. Op dagen dat de oppas komt een uur totaal.
Dagen dat wij vrij zijn totaal wel 1,5 uur.
Ik voel me soms schuldig want ik vind het veel. Met name die 1,5 uur. Maar dan kan ik even wat doen, of gewoon even zitten of met zn baby broertje knuffelen :p
Het advies van 20-30 min per dag heb ik me lang aan gehouden maar sinds hij niet meer slaapt overdag lukt dit echt niet. De dag is ook lang voor hem.

Hoeveel kijkt jouw peuter ?
anoniem_233475 wijzigde dit bericht op 26-03-2019 13:19
0.93% gewijzigd
lilalinda schreef:
26-03-2019 14:19
dat lijkt me zulke onzin, dat ik er graag bewijs van zie
:)
Dit is volgens onze oogarts ook zo. Het gaat om het scherpstellen van dichtbij. Boek lezen, kleuren, telefoon of Ipad. Tv kijken is dam alweer een stuk minder erg voor je ogen.
Blauwkleedje31 schreef:
26-03-2019 19:55
Ik vernam laatst van een orthopedagoog dat tv/schermen an sich nooit bewezen zijn als slecht/schadelijk. Mits kind genoeg ruimte krijgt om zelf de wereld te ontdekken/spelen etc. Wat wel slecht schijnt te zijn. Alle ouders die continue op hun schermpjes aan het kijken zijn en daardoor maar "halve" aandacht hebben voor het kind. Oftewel zij zag liever ouders die kinderen 1,5 uur schermtijd gaven (en dat ouders dan zelf ook even aan 't scherm gingen) en de rest van de dag bewuste aandacht gaven.
Heel goed punt dit! Ik vind het echt erg om te zien, albdie ouders continu op hun schermpjes. Sommige ouders zien hun kind ook alleen maar door het scherm lijkt wel (te filmen/fotograferen). Kan me hier ook weleens zorgen over maken. Wat zal hiervan de gevolgen zijn voor deze generatie kinderen als ze groter zijn?
Alle reacties Link kopieren
Blauwkleedje31 schreef:
26-03-2019 19:55
Ik vernam laatst van een orthopedagoog dat tv/schermen an sich nooit bewezen zijn als slecht/schadelijk. Mits kind genoeg ruimte krijgt om zelf de wereld te ontdekken/spelen etc. Wat wel slecht schijnt te zijn. Alle ouders die continue op hun schermpjes aan het kijken zijn en daardoor maar "halve" aandacht hebben voor het kind. Oftewel zij zag liever ouders die kinderen 1,5 uur schermtijd gaven (en dat ouders dan zelf ook even aan 't scherm gingen) en de rest van de dag bewuste aandacht gaven.
Dit ben ik zeker met je eens en ik betrap(te) mijzelf ook vaker dan me lief is op "even" iets opzoeken/appen/soc media etc. Ik heb nu een timer op mijn tel gezet, als mijn schermtijd op is is ie ook echt op tot middernacht.
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
26-03-2019 19:50
En toch zijn de gamers meestal de beste chirurgen schijnbaar.
Bijzondere uitkomst van een onderzoek, bron? En zijn die dan ook al op tweejarige leeftijd begonnen?
Alle reacties Link kopieren
Blauwkleedje31 schreef:
26-03-2019 19:55
Ik vernam laatst van een orthopedagoog dat tv/schermen an sich nooit bewezen zijn als slecht/schadelijk. Mits kind genoeg ruimte krijgt om zelf de wereld te ontdekken/spelen etc. Wat wel slecht schijnt te zijn. Alle ouders die continue op hun schermpjes aan het kijken zijn en daardoor maar "halve" aandacht hebben voor het kind. Oftewel zij zag liever ouders die kinderen 1,5 uur schermtijd gaven (en dat ouders dan zelf ook even aan 't scherm gingen) en de rest van de dag bewuste aandacht gaven.
Want je kunt alleen bewuste aandacht geven als kind en jij beiden 1,5u per dag aan het scherm gaat tegelijkertijd? :roll: Ik vind dat een aparte redenatie. Ik denk dat hier een paar dingen door elkaar lopen: de behoefte van de ouder om op een scherm te loeren, de behoefte van de ouder om in alle rust iets anders te doen (koken, thee drinken) en de behoefte van het kind om oprechte aandacht te krijgen. Wat betreft dat laatste, super belangrijk! Net als dat het belangrijk is dat het kind allleen leert spelen. Alleen spelen is wel makkelijker als de ouder iets anders aan het doen is en niet thee aan het drinken is of op een schermpje kijkt helaas.... ik denk dat het helemaal niet goed is dat kinderen de hele dag vermaakt worden (hoewel ik niet denk te de orthopedagoog dat bedoelde) dus af en toe wat anders doen lijkt mij prima. Er altijd maar met de halve aandacht bij zijn lijkt me behoorlijk schadelijk voor kinderen... Wat betreft de behoefte van de ouder, denk ik dat die het beste s avonds vervuld kan worden, als de kinderen voldoende aandacht hebben gehad en in bed liggen. Of natuurlijk als de partner de kinderen over kan nemen. Dat is kut maar het hoort naar mijn idee bij (kleine) kinderen hebben.
Alle reacties Link kopieren
daniellel schreef:
26-03-2019 21:10
Bijzondere uitkomst van een onderzoek, bron? En zijn die dan ook al op tweejarige leeftijd begonnen?
God meteen weer zo überserieus, altijd gezellig hier op viva. Maar heb het even voor je opgezocht hoor, komt ie:

https://www.cbsnews.com/news/video-game ... -surgeons/

Pubmed mag je lekker zelf op :yes:

Oh nou de link onder die bovenstaande was er 1 naar een Pubmed artikel dus die krijg je er ook nog bij. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/17309970/

Maar zonder critical appraisal hoor, ben vrij.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Mijn 2 jarige houdt netflix kijken nog geen 10 minuten vol.
Mijn 4 jarige zou het een hele dag kunnen doen, maar mag het doordeweeks alleen tijdens dat ik kook. Dat is gemiddeld een half uur.

Op zondag is onze chill dag. Dan willen zijn vader en ik ook graag wat meer relaxen
dmv een scherm, en mag hij dat ook. Dan mag hij 2 uur onbeperkt ipad spelen / netflixen / switch spelen. Soms kijkt hij die volledige tijd en soms haakt hij op een gegeven moment af om met speelgoed te gaan spelen.
Alle reacties Link kopieren
daniellel schreef:
26-03-2019 21:10
Bijzondere uitkomst van een onderzoek, bron? En zijn die dan ook al op tweejarige leeftijd begonnen?
Heel vreemd misschien hoor maar ik zeg het toch. Ik mocht als kind nauwelijks tv kijken, heb het ook niet dagelijks gedaan in mijn leven. Mijn man daarentegen zat al vanaf peuter af aan tv te kijken en te gamen. Andere dingen deed hij niet echt.

En zijn ogen zien de kleinste dingetjes, met gamen ziet hij alles ook gelijk. En ik kan in het donker niet eens autorijden want ik zie dan niks, als ik met hem meekijk terwijl hij zit te gamen wordt ik er gewoon eng van want die beelden gaan echt veel te snel voor mijn ogen maar hij heeft nergens last van.
Alle reacties Link kopieren
Op dit moment niet zo veel... 2 jarige gaat 4x per week naar het KDV en daar wordt geen tv gekeken. Als hij dan 's avonds thuis ook geen tv. zou dat best even mogen onder het koken of zo maar het is niet echt de gewoonte dus daar vraagt hij ook niet om.

De dag dat er geen KDV is zijn man en ik afwisselend thuis met hem. We zijn dan veel buiten en de kinderen gaan mee als we boodschappen doen of andere bezigheden hebben. Met mooi weer gaan we veel naar het bos (ook fijn voor de honden). Eigenlijk dan ook weinig tv, Alleen met echt slecht weer vaak een paar filmpjes. Maar ik wil niet dat het een gewoonte wordt en dat hij zich zonder tv niet kan vermaken.

In het weekend als de oudere kinderen ook thuis zijn staat de tv veel vaker aan en dan kijkt hij ook vaak mee. Niet zoveel als de oudsten want veel programmas zijn niet geschikt voor hem dus dan stuur ik de oudsten naar boven om daar te kijken. Hij mag dan beneden ook een cartoon zien of zo (vaak inderdaad via netflix)
Weinig. We hebben geen tv of iPad, dus dat maakt het ook al wat makkelijker natuurlijk. Wij kijken 'tv' via de computer en dat doen de kinderen denk ik een keer of 2-3 per week.

Ik kan me voorstellen dat in een andere situatie kind er ook makkelijker om vraagt of dat de iPad op tafel ligt en peuter die dus zelf even pakt om lekker op de bank wat te kijken. Met een baby erbij is het logisch dat je soms je handen even vrij wil hebben en bij het ene kind is dat natuurlijk makkelijker dan bij het andere kind.
Alle reacties Link kopieren
Blauwkleedje31 schreef:
26-03-2019 19:55
Ik vernam laatst van een orthopedagoog dat tv/schermen an sich nooit bewezen zijn als slecht/schadelijk. Mits kind genoeg ruimte krijgt om zelf de wereld te ontdekken/spelen etc. Wat wel slecht schijnt te zijn. Alle ouders die continue op hun schermpjes aan het kijken zijn en daardoor maar "halve" aandacht hebben voor het kind. Oftewel zij zag liever ouders die kinderen 1,5 uur schermtijd gaven (en dat ouders dan zelf ook even aan 't scherm gingen) en de rest van de dag bewuste aandacht gaven.
Ik denk inderdaad dat je hiermee een spijker op zijn kop slaat. Ik doe ook echt mijn best om alleen op mijn scherm te zitten als mijn kinderen dat ook mogen, maar ik spreek mijn man er bijvoorbeeld regelmatig op aan. Zie het ook vaak in speeltuinen. Kinderen aan het spelen en ouders op hun telefoon.
Alle reacties Link kopieren
Ik mocht zelf overigens als kind vrijwel onbeperkt tv kijken en ik geef er nu als volwassene echt niet om. Ik lees veel liever een boek en kijk misschien vier uur tv per maand. Ook op mijn telefoon zit ik max. een uur per dag. En dat is dan meestal voor mijn werk.

Man daarentegen mocht als kind vrijwel geen tv kijken en hij zit iedere avond voor de buis en zit nu ook echt op een telefoondieet omdat ik er echt gek van werd.
Alle reacties Link kopieren
clifford schreef:
27-03-2019 18:25
Ik denk inderdaad dat je hiermee een spijker op zijn kop slaat. Ik doe ook echt mijn best om alleen op mijn scherm te zitten als mijn kinderen dat ook mogen, maar ik spreek mijn man er bijvoorbeeld regelmatig op aan. Zie het ook vaak in speeltuinen. Kinderen aan het spelen en ouders op hun telefoon.
Alsof die ouders vroeger allemaal naar de kinderen zaten te staren in de speeltuin. Dan lazen ze een boek/krant of kletsten met andere ouders. Of ze gingen helemaal niet mee maar lieten de oudere kinderen op de jongere passen.

Ik ben helemaal overtuigd van het belang van onverdeelde aandacht, maar ik denk eerlijk gezegd dat kinderen dat tegenwoordig eerder meer krijgen dan minder.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
27-03-2019 18:31
Alsof die ouders vroeger allemaal naar de kinderen zaten te staren in de speeltuin. Dan lazen ze een boek/krant of kletsten met andere ouders. Of ze gingen helemaal niet mee maar lieten de oudere kinderen op de jongere passen.

Ik ben helemaal overtuigd van het belang van onverdeelde aandacht, maar ik denk eerlijk gezegd dat kinderen dat tegenwoordig eerder meer krijgen dan minder.
Gaat me niet echt om de aandacht eigenlijk, maar meer om het voorbeeld dat je geeft. Ben het met je eens dat kinderen zichzelf ook moeten kunnen vermaken en niet altijd maar vermaakt moeten worden. Lijkt me doodvermoeiend.
Alle reacties Link kopieren
Whatsinaname1988 schreef:
26-03-2019 22:46
Heel vreemd misschien hoor maar ik zeg het toch. Ik mocht als kind nauwelijks tv kijken, heb het ook niet dagelijks gedaan in mijn leven. Mijn man daarentegen zat al vanaf peuter af aan tv te kijken en te gamen. Andere dingen deed hij niet echt.

En zijn ogen zien de kleinste dingetjes, met gamen ziet hij alles ook gelijk. En ik kan in het donker niet eens autorijden want ik zie dan niks, als ik met hem meekijk terwijl hij zit te gamen wordt ik er gewoon eng van want die beelden gaan echt veel te snel voor mijn ogen maar hij heeft nergens last van.
Dat is op zich natuurlijk niet heel raar... Je wordt goed in dat wat je veel oefent. Zijn hersenen zijn al van jongs af aan gewend aan dat soort input en hij heeft geleerd te filteren wat voor het gamen belangrijk is. Jouw hersenen zijn niet gewend dat soort info zo snel te kunnen verwerken. Ik hou er zelf ook helemaal niet van, word er ook gek van als bijvoorbeeld de tv aanstaat en er tegelijk een filmpje vanaf de laptop speelt/de muziek aanstaat. :bonk: Daarentegen ben ik wel goed in details, alleen op een iets trager niveau. ;)
Whatsinaname1988 schreef:
26-03-2019 22:46
Heel vreemd misschien hoor maar ik zeg het toch. Ik mocht als kind nauwelijks tv kijken, heb het ook niet dagelijks gedaan in mijn leven. Mijn man daarentegen zat al vanaf peuter af aan tv te kijken en te gamen. Andere dingen deed hij niet echt.

En zijn ogen zien de kleinste dingetjes, met gamen ziet hij alles ook gelijk. En ik kan in het donker niet eens autorijden want ik zie dan niks, als ik met hem meekijk terwijl hij zit te gamen wordt ik er gewoon eng van want die beelden gaan echt veel te snel voor mijn ogen maar hij heeft nergens last van.

Bij ons echt exact hetzelfde. Mijn man heeft als ik zijn verhalen mag geloven werkelijk zijn hele jeugd voor de tv gezeten of zitten gamen. Er is geen film of tekenfilm die hij niet gezien heeft of game die hij niet kent. Ik kan ook niet autorijden in het donker en moet altijd licht aan hebben, ook als de tv aan staat. En het harde geluid van de tv daar word ik ook helemaal gek van (echt), dat moet echt zacht staan anders word ik er echt onrustig door
Alle reacties Link kopieren
clifford schreef:
27-03-2019 18:25
Ik denk inderdaad dat je hiermee een spijker op zijn kop slaat. Ik doe ook echt mijn best om alleen op mijn scherm te zitten als mijn kinderen dat ook mogen, maar ik spreek mijn man er bijvoorbeeld regelmatig op aan. Zie het ook vaak in speeltuinen. Kinderen aan het spelen en ouders op hun telefoon.

Tja, ik was/ben zo’n moeder die in de speeltuin op haar telefoon zit. Maar dat komt dus omdat mijn kinderen tot 3 jaar nooit tv keken. Alleen op vakantie in de auto of uit eten kregen ze een schermpje. Wij kijken thuis zelf ook nooit tv. Juist in de speeltuin, als ze lekker zichzelf vermaken en toch niet op mijn aandacht zitten te wachten, kan ik een keer op mijn telefoon kijken.

Ik schrik echt van de grote hoeveelheid schermtijd die zulke kleine kinderen krijgen in dit topic! Er zijn wel degelijk sterke aanwijzingen dat overmatig schermtijd voor het tweede levensjaar slecht is voor de ontwikkeling. Daarnaast is het tot het 6e jaar essentieel voor de ogen dat kinderen minstens 2 uur per dag buiten spelen en niet teveel alleen maar dichtbij kijken.

Maar goed, ieder heeft zijn eigen idee van wat goed ouderschap is. Ik werd laatst afgemaakt in een topic dat ik een ontaarde moeder was omdat ik mijn kids na een lange dag wel eens soep met brood als avondmaaltijd durf voor te schotelen. Diezelfde mensen schrijven hier doodleuk dat ze hun peuter 2 uur per dag achter een scherm zetten. Tja, ieder zijn meug.
Alle reacties Link kopieren
Bedjeindezon schreef:
29-03-2019 21:49
[...]

Ik werd laatst afgemaakt in een topic dat ik een ontaarde moeder was omdat ik mijn kids na een lange dag wel eens soep met brood als avondmaaltijd durf voor te schotelen. Diezelfde mensen schrijven hier doodleuk dat ze hun peuter 2 uur per dag achter een scherm zetten. Tja, ieder zijn meug.
Vind ik ook schandalig. Geef die kinderen eens een bord patat joh. Ze mochten ook al geen tv kijken tot hun 3de.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Bedjeindezon schreef:
29-03-2019 21:49
Tja, ik was/ben zo’n moeder die in de speeltuin op haar telefoon zit. Maar dat komt dus omdat mijn kinderen tot 3 jaar nooit tv keken. Alleen op vakantie in de auto of uit eten kregen ze een schermpje. Wij kijken thuis zelf ook nooit tv. Juist in de speeltuin, als ze lekker zichzelf vermaken en toch niet op mijn aandacht zitten te wachten, kan ik een keer op mijn telefoon kijken.

Ik schrik echt van de grote hoeveelheid schermtijd die zulke kleine kinderen krijgen in dit topic! Er zijn wel degelijk sterke aanwijzingen dat overmatig schermtijd voor het tweede levensjaar slecht is voor de ontwikkeling. Daarnaast is het tot het 6e jaar essentieel voor de ogen dat kinderen minstens 2 uur per dag buiten spelen en niet teveel alleen maar dichtbij kijken.

Maar goed, ieder heeft zijn eigen idee van wat goed ouderschap is. Ik werd laatst afgemaakt in een topic dat ik een ontaarde moeder was omdat ik mijn kids na een lange dag wel eens soep met brood als avondmaaltijd durf voor te schotelen. Diezelfde mensen schrijven hier doodleuk dat ze hun peuter 2 uur per dag achter een scherm zetten. Tja, ieder zijn meug.
Ik vraag me af of dat dezelfde ouders zijn...maarrrrr...even serieus. Eigenlijk denk ik dat al deze onderwerpen zich in de marges van goed ouderschap bevinden. Natuurlijk is het niet goed dat kinderen de hele dag tv kijken en iedere dag pizza en grote zakken snoep naar binnen werken. Ik vermoed echter dat dit echt niet zo heel erg vaak voorkomt. Maar als je van iedere 24 uur iedere dag een uurtje tv kijkt en van de zeven dagen er eentje pizza eet. Tja, om eerlijk te zijn denk ik dat het niet erg veel uitmaakt in het grotere geheel. Kinderen zijn in mijn ogen vooral gebaat bij liefde, vertrouwen, hier en daar wat grenzen, wat aandacht (maar ook weer niet teveel, maar dat hangt weer samen met vertrouwen), af en toe wat rust en regelmaat. Oh ja, en ouders die relaxed zijn.
lux- schreef:
29-03-2019 22:22
Vind ik ook schandalig. Geef die kinderen eens een bord patat joh. Ze mochten ook al geen tv kijken tot hun 3de.
:HA:
Alle reacties Link kopieren
clifford schreef:
31-03-2019 19:24
Ik vraag me af of dat dezelfde ouders zijn...maarrrrr...even serieus. Eigenlijk denk ik dat al deze onderwerpen zich in de marges van goed ouderschap bevinden. Natuurlijk is het niet goed dat kinderen de hele dag tv kijken en iedere dag pizza en grote zakken snoep naar binnen werken. Ik vermoed echter dat dit echt niet zo heel erg vaak voorkomt. Maar als je van iedere 24 uur iedere dag een uurtje tv kijkt en van de zeven dagen er eentje pizza eet. Tja, om eerlijk te zijn denk ik dat het niet erg veel uitmaakt in het grotere geheel. Kinderen zijn in mijn ogen vooral gebaat bij liefde, vertrouwen, hier en daar wat grenzen, wat aandacht (maar ook weer niet teveel, maar dat hangt weer samen met vertrouwen), af en toe wat rust en regelmaat. Oh ja, en ouders die relaxed zijn.

Als het hebt ove 1x per week pizza en “een paar uur” per WEEK tv kijken (voor de hele kleintjes), dan ben ik het helemaal met je eens. Maar meer dan een uur PER DAG tv kijken voor kinderen onder de 3 jaar valt echt niet meer in de marges imo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven