Huiswerk basisschool

24-02-2009 10:31 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een vraag ter info voor mijn broer omdat ik hier zelf geen ervaring mee heb. Mijn neefje is 7 en zit in groep 4. De laatste 2 maanden hoor ik mijn broer regelmatig verzuchten vanwege huiswerk. Elke week is het strijd. Nu vroegen wij ons af of dit op andere basisscholen ook voorkomt, huiswerk in groep 4. Mijn eigen kinderen zitten boven die leeftijd ( jongste eronder) en ik heb dit nooit meegemaakt gedurende hun groep 4 -tijd.

Mijn neefje krijgt elke week huiswerk mee, dit begon meteen vorig jaar na de zomervakantie. Op woensdag krijgt hij het mee naar huis, op vrijdag moet het ingeleverd worden. Nu is het zo dat hij vaak liever gaat spelen en/of televisie kijken. Dit kan op die dagen niet, want het huiswerk moet af. Het kost vaak veel moeite om hem er toe aan te zetten en er is geen tijd bij mijn broer voor zijn andere kind op die dagen.

Mijn broer is al gaan praten met de meester een tijd geleden, om aan te geven dat het veel spanning oplevert elke week. Dat het misschien wat teveel is voor kinderen van 8 jaar en dat hij het zo jammer vond dat hij mijn neefje moet verbieden te spelen omdat zijn huiswerk af moet. De meester reageerde hier kort en duidelijk op dat het nu eenmaal erbij hoort en mijn broer heeft zich dus erbij neergelegd. Nu begint mijn neefje lichamelijke klachten te vertonen wat ook al een tijd aanhoudt. De klachten beginnen als hij naar school moet en als mijn neefje uit school komt. Broer zit eigenlijk nu met zijn handen in het haar, moet hij dit jaar uitzingen ( het wekelijkse huiswerk zal tot de zomeravkantie duren daarbij af en toe ook nog extra huiswerk) en de kiezen op elkaar of kan hij hierin iets verbeteren voor mijn neefje? Ervaringen gevraagd!
Als wij onze weektaak niet af kregen, moesten we dat idd mee naar huis nemen. Was in de jaren tachtig.

Kwam bij mij nooit voor, bij broer wel.
Ik had vroeger ook huiswerk. Tafels en topografie.
OP zich is het goed denk ik, want op de middelbare zal het niet anders zijn, beter dat ze er dan aan gewend zijn. Is het misschien zo dat het werk dat mee gaat naar huis, het restant is van wat in de klas niet afkomt? Wellicht is het mogelijk dat hij het werk al op maandag krijgt, zodat hij er langer over kan doen? Ik zou gewoon weer een gesprek met meester en anders hoofd van school aanvragen, en gesprek met kind aangaan. Vindt hij het gewoon niet leuk, moeilijk, vindt hij lezen moeilijk (misschien dyslexie), etc.
Hier ook een zoon in groep 4, ze krijgen 1 stencil per week mee naar huis, dus dat is echt makkelijk te doen, moeten ze wel iedere dag oefenen(woordjes).

Lopen ze achter of driegen ze achter te gaan lopen krijgen ze 2 tot 3 stencils mee.

Tja het hoort erbij, zoonlief heeft soms ook geen zin erin, dikke pech voor hem, het hoort gewoon bij het leven.

We bespreken wel samen, wanneer hij het wil maken.
In groep 5 krijgt je neefje nog meer huiswerk, dus het is gewoon een kwestie van aanleren en deze aan deze werkjes zitten ze minder dan een half uur per dag.
Nee het gaat niet om zijn weektaak, die hij wel of niet afkrijgt op school. De weektaken worden op school gedaan.

Het gaat om huiswerk, wat niet op school gemaakt mag worden, maar dus thuis moet gebeuren.

Mijn oudste kinderen hadden ook weleens huiswerk in groep 4, met de nadruk op , weleens. Topografie inderdaad, dictee, noem maar op. Mijn neefje krijgt elke week huiswerk, vanaf begin van het schooljaar. Daar bovenop krijgt hij ook weleens extra huiswerk mee , dat is ook huiswerk, geen onafgemaakte weektaken enzov.
Huiswerk op de basisschool klinkt mij niet vreemd in de oren.

Ik kan me niet voorstellen dat dat huiswerk dusdanig veel voostelt dat neefje woensdag en donderdag helemaal niet zou kunnen spelen; het lijkt er meer op dat neefje er een machtsstrijd van maakt. Hij heeft er geen zin in en gooit alle wapens in de strijd.

Eerlijk gezegd snap ik niet dat je broer met zijn handen in het haar zit, zoals jij schrijft. Ik zou zeggen dat het nou eenmaal moet en helpen met een schema; maar me absoluut niet laten verleiden om in discussie te gaan of het nou wel of niet moet.

Neefje voelt feilloos de twijfels van je broer aan!
Lijkt me heel normaal, huiswerk in groep 4. Is neefje een beetje traag dat het zo lang duurt? En hoezo is er geen aandacht voor het andere kind? Ik vind het een beetje overdreven klinken. Huiswerk hoort er toch gewoon bij? Mits het geen hele boekwerken zijn die ze door moeten werken. Maar wij moesten ook elke week iets uit ons hoofd leren, kregen aardrijkskunde en geschiedenis en leesboekjes mee naar huis, en woordjes om te oefenen.
Ik vind het persoonlijk wel een beetje vroeg omin groep 4 al met huiswerk te beginnen. Het lijkt me me in het geval van TO al helemaal nix omdat er strijd over is. Zo kweek je een levenslange weerstand tegen huiswerk. Ik vind dat in groep 4 als er al huiswerk gegeven wordt het vooral leuk moet zijn voor het kind om het mee te geven dat je thuis ook kan leren.

De houding van de meester getuigd niet echt van inzicht, m.i.

Ik kan me trouwens echt niet herinneren dat ik huiswerk kreeg in groep 4. volgens mij was dat pas in groep 5 (tafels en topo) en werd dat vooraf ook al duidelijk aangegeven aan ons.
En eens met Pauline, neefje heeft dus wel mooi voor elkaar dat paps aan de meester gaat vragen of het wat minder kan en weet dus ook dat pa het onzin vindt dat het gedaan moet worden. Geen wonder dat hij niet wil.
Is het misschien een idee dat je broer meteen op woensdagmiddag samen met je zoon gaat zitten om dat huiswerk te doen? Het zal geen uren in beslag nemen. Zo is er geen stress, en is 't lekker snel klaar.
quote:zusenzo schreef op 24 februari 2009 @ 10:37:

Hier ook een zoon in groep 4, ze krijgen 1 stencil per week mee naar huis, dus dat is echt makkelijk te doen, moeten ze wel iedere dag oefenen(woordjes).

Lopen ze achter of driegen ze achter te gaan lopen krijgen ze 2 tot 3 stencils mee.

Tja het hoort erbij, zoonlief heeft soms ook geen zin erin, dikke pech voor hem, het hoort gewoon bij het leven.

We bespreken wel samen, wanneer hij het wil maken.Jouw zoon moet dus echt oefeningen doen neem ik aan? Niet opdrachten maken, invullen enzovoorts? Ik heb bij mijn broer niet het idee dat het makkelijk te doen is, ik ken mijn broer als iemand die de lat best hoog legt maar zelfs hier krijgt hij de kriebels van...
Ik kan me niet herinneren dat ik vroeger huiswerk kreeg op de basisschool....
Op onze school zeggen ze pas in de bovenbouw huiswerk mee tegeven, maar helaas is er zoveel stof dat ze nu dus wel huiswerk meekrijgen in groep 4.

Mijn zoon probeerde er ook onderuit te komen, boos worden, huilen , zielig zijn etc... gewoon door gezet, op een vast tijdstip huiswerk aan te bieden en geen gezeur er over.

Na een paar weken ging het vanzelf, hoefde ik zelfs niks meer te zeggen.
quote:Stoeptegel schreef op 24 februari 2009 @ 10:43:

[...]

Jouw zoon moet dus echt oefeningen doen neem ik aan? Niet opdrachten maken, invullen enzovoorts? Ik heb bij mijn broer niet het idee dat het makkelijk te doen is, ik ken mijn broer als iemand die de lat best hoog legt maar zelfs hier krijgt hij de kriebels van...

Stoeptegel het zijn dicteewoordjes, die overgeschreven worden en in zinsverband gebruikt moeten worden bv.

Het is geen zware kost igg.

Als je broer er echt zo mee zit moet hij eens met andere ouders praten, hoe die dit ervaren.

Mochten die dit niet zo ervaren, kan hij er vanuit gaan dat zoonlief er onderuit probeert te komen.
quote:Eowynn_ schreef op 24 februari 2009 @ 10:43:

En eens met Pauline, neefje heeft dus wel mooi voor elkaar dat paps aan de meester gaat vragen of het wat minder kan en weet dus ook dat pa het onzin vindt dat het gedaan moet worden. Geen wonder dat hij niet wil.

Neefje heeft helemaal niks voor elkaar, mijn broer drilt hem vanaf begin dit schooljaar om zijn huiswerk te maken. Broer vind het al sowieso geen onzin dat er huiswerk gemaakt moet worden, waar je dat vandaan haalt!

Mijn zoon is een erg ijverig jongetje en doorloopt zijn school heel goed. Ook zijn huiswerk maakt hij keurig zonder fouten. Mijn broer steekt er veel energie in, hij begint woensdagmiddag al meteen vanuit school mijn neefje te helpen, stimuleren, enzov. De volgende dag zelfde verhaal. Tot huilens toe want mijn broer bespreekt niet met mijn neefje wat zijn twijfels en/of vragen hierover zijn en laat daar niks over merken dat kind is 8 ! En daar zijn volwassenen voor toch?

Mijn broer is pas nu gaan nadenken nu er een half jaar voorbij is hoe hij die spanning bij mijn neefje kan verminderen.
quote:Nelladella1 schreef op 24 februari 2009 @ 10:43:

Is het misschien een idee dat je broer meteen op woensdagmiddag samen met je zoon gaat zitten om dat huiswerk te doen? Het zal geen uren in beslag nemen. Zo is er geen stress, en is 't lekker snel klaar.

Nee joh, nog een beter idee: broer doet het 's avonds als neefje op bed ligt!

Sorry hoor, maar wat is dit nou voor advies?

In het begin begeleiden om te kijken hoe neefje het het best kan aanpakken en iets van een schema maken (half uur huiswerk dan een poosje spelen); maar hij zal het verder toch echt zelf moeten doen.
Ik kreeg ok huiswerk op de basisschool. Een rijtje sommen of wat ontleedzinnen. Later inderdaad topografie leren of een spreekbeurt voorbereiden.

Ik vind het eigenlijk een beetje verontrustend dat je neefje lichamelijke klachten van de huiswerkstress krijgt.

Ik kan me niet voorstellen dat hij zoveel huiswerk krijgt, dat hij de hele woensdagmiddag en donderdag na school geen tijd heeft om te spelen. Ik maakte mijn huiswerk altijd zelfstandig, maar als je neefje er wel moeite mee heeft, moet je broer maar gewoon een uurtje vrijmaken om samen het huiswerk te maken. En asl je neefje eenmaal doorheeft dat hij na dat uurtje weer helemaal vrij is om te spelen, zal hij leren om het huiswerk meteen op woensdag te doen en dan is hij ervan af.

@ Pauline: samen het huiswerk doen vind ik dus wel een goed advies. Dit is nl ook begeleiden. Zijn vader moet het natuurlijk niet helemaal voorkauwen, maar gewoon samen aan tafel zitten, neefje werkt en vader zit erbij en kijkt ernaar, maar is beschikbaar voor vragen. Als dit een tijdje goed gaat, kan hij meer afstand nemen, totdat het kind het zlef kan.
*
quote:zusenzo schreef op 24 februari 2009 @ 10:48:

[...]

Stoeptegel het zijn dicteewoordjes, die overgeschreven worden en in zinsverband gebruikt moeten worden bv.

Het is geen zware kost igg.

Als je broer er echt zo mee zit moet hij eens met andere ouders praten, hoe die dit ervaren.

Mochten die dit niet zo ervaren, kan hij er vanuit gaan dat zoonlief er onderuit probeert te komen.Hij heeft dit een tijd geleden al besproken met de andere ouders, om eens te peilen. Neefje is geen uitzondering dat was meteen duidelijk. Alle kinderen reageren ook zo thuis en veel ouders zijn er gespannen over. Mijn broer is een nuchter persoon en heeft dit weer achter zich gelaten, met de instelling, huiswerk is vervelend, maar moet gebeuren, discipline is belangrijk. Mijn neefje overigens is ook een kind wat erg belangrijk vind dat hij doet wat er gevraagd word en had er vaak juist plezier aan opdrachten te maken en een sticker te krijgen enzov. Zo kennen we mijn neefje, gedisciplineerd, zorgvuldig en erg gemotiveerd. Nu beginnen we een ander jongetje te zien en dat is juist wat mijn broer en wij als familie ons een beetje zorgen baart.
quote:Stoeptegel schreef op 24 februari 2009 @ 10:48:

[...]

Neefje heeft helemaal niks voor elkaar, mijn broer drilt hem vanaf begin dit schooljaar om zijn huiswerk te maken. Broer vind het al sowieso geen onzin dat er huiswerk gemaakt moet worden, waar je dat vandaan haalt!

Mijn zoon is een erg ijverig jongetje en doorloopt zijn school heel goed. Ook zijn huiswerk maakt hij keurig zonder fouten. Mijn broer steekt er veel energie in, hij begint woensdagmiddag al meteen vanuit school mijn neefje te helpen, stimuleren, enzov. De volgende dag zelfde verhaal. Tot huilens toe want mijn broer bespreekt niet met mijn neefje wat zijn twijfels en/of vragen hierover zijn en laat daar niks over merken dat kind is 8 ! En daar zijn volwassenen voor toch?

Mijn broer is pas nu gaan nadenken nu er een half jaar voorbij is hoe hij die spanning bij mijn neefje kan verminderen.Volgens mij wordt dat kind zo gedrild dat hij er geen zin meer in heeft. En terecht.
Zoals jij het nu stelt klinkt idd anders als een kind dat paps om zijn vinger windt.

Ik zou he tneerleggen, samen met wat andere ouders bij de directie, huiswerk geven in groep 4 is namelijk erg discutabel.
Stoeptegel als ik je laatste reactie lees, krijg ik meer de indruk dat je broer er veel te veel mee bezig is en daardoor de druk alleen maar groter maakt.

@Starshine: er bij zitten en begeleiden vind ik heel iets anders dan 'samen huiswerk maken, zodat het lekker snel klaar is' zoals Nelladella schrijft. Want vooral uit het laatste deel van die zin kan ik niets anders maken dan dat broer ook daadwerkelijk dingen doet.
Idd, als ik je tweede bericht lees is het zo dat je broer hem drilt. En daarvan gaan de hakken in het zand, zeker als de druk zo groot is .

Waarom direct uit school? Waarom niet eerst een uurtje ontspannen en daarna huiswerk maken? Het is vast niet zoveel dat hij er van 's middags 4 tot 's avonds 8 mee bezig is?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven