Huiswerk basisschool

24-02-2009 10:31 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een vraag ter info voor mijn broer omdat ik hier zelf geen ervaring mee heb. Mijn neefje is 7 en zit in groep 4. De laatste 2 maanden hoor ik mijn broer regelmatig verzuchten vanwege huiswerk. Elke week is het strijd. Nu vroegen wij ons af of dit op andere basisscholen ook voorkomt, huiswerk in groep 4. Mijn eigen kinderen zitten boven die leeftijd ( jongste eronder) en ik heb dit nooit meegemaakt gedurende hun groep 4 -tijd.

Mijn neefje krijgt elke week huiswerk mee, dit begon meteen vorig jaar na de zomervakantie. Op woensdag krijgt hij het mee naar huis, op vrijdag moet het ingeleverd worden. Nu is het zo dat hij vaak liever gaat spelen en/of televisie kijken. Dit kan op die dagen niet, want het huiswerk moet af. Het kost vaak veel moeite om hem er toe aan te zetten en er is geen tijd bij mijn broer voor zijn andere kind op die dagen.

Mijn broer is al gaan praten met de meester een tijd geleden, om aan te geven dat het veel spanning oplevert elke week. Dat het misschien wat teveel is voor kinderen van 8 jaar en dat hij het zo jammer vond dat hij mijn neefje moet verbieden te spelen omdat zijn huiswerk af moet. De meester reageerde hier kort en duidelijk op dat het nu eenmaal erbij hoort en mijn broer heeft zich dus erbij neergelegd. Nu begint mijn neefje lichamelijke klachten te vertonen wat ook al een tijd aanhoudt. De klachten beginnen als hij naar school moet en als mijn neefje uit school komt. Broer zit eigenlijk nu met zijn handen in het haar, moet hij dit jaar uitzingen ( het wekelijkse huiswerk zal tot de zomeravkantie duren daarbij af en toe ook nog extra huiswerk) en de kiezen op elkaar of kan hij hierin iets verbeteren voor mijn neefje? Ervaringen gevraagd!
quote:Star schreef op 24 februari 2009 @ 10:56:

[...]

Volgens mij wordt dat kind zo gedrild dat hij er geen zin meer in heeft. En terecht.

Drillen is weer wat overdreven gesteld van mij ik benoemde dit zo omdat er ineens gesteld werd dat mijn neefje gewoon geen zin heeft en vader om zijn vinger wind dat wilde ik even weerleggen omdat dit niet de realiteit is. Nu heb ik het kennelijk weer te overdreven benoemt zodat er nu gedacht wordt dat mijn broer neefje weer te hard aanpakt ZUCHT

Dit is dus ook niet zo, mijn broer begeleid hem hierbij, met drillen bedoelde ik, dat hij zeker wel mijn neefje stimuleert ipv het erbij laat zitten en nu naar de meester wil rennen om het huiswerk af te schaffen! Mijn broer probeert echt er wat leuks van te maken ook en dat doet hij met alle energie en veel geduld, ondanks dat hij nog een kind heeft wat thuis is en zorg nodig heeft. Ik ben vaak op woensdagmiddag bij hem thuis dus heb goed zicht op hoe mijn broer het aanpakt. Dus samen aan tafel zitten, stimuleren, even helpen, dan even zelf laten doen, afpsraak maken daarna mag je spelen enzov, prijzen dat hij het heel goed doet etc.

Ik lees wel dat het kennelijk erg kan verschillen per school wat er aan huiswerk gegeven wordt.
Maar meteen op woensdagmiddag uit school met huiswerk beginnen, dat vind ik best drillen. Laat, zoals Eow al zegt, het kind eerst even lekker buiten spelen, dat huiswerk duurt vast geen uren?

Misschien krijgt je neefje wel buikpijn omdat hij van papa moet?
Misschien werkt het voor je neefje beter om er niet zo bovenop te zitten? Stimuleren kan ook heel verkeerd werken, want je bouwt de druk daardoor wel op. Red je neefje het niet alleen?
Dochter van 7 jaar, ook in groep 4.

Krijgt ook huiswerk mee, zoals de tafel sommen.

Op maandag is het oefen toets, en op vrijdag de échte toets.

Eventueel de week er na een herkansing.

Ook wel andere dingen, of als ze iets niet af hebben gekregen, of ze mogen tussen de middag 10 minuten eerder de klas in (ipv spelen op het schoolplein) om hun werkje af te maken.

In de vakantie krijgen ze een boekje mee, die ze mogen maken (hoeft niet) maar kinderen die graag extra willen oefenen (of het kunnen gebruiken) mogen er mee werken.

Kinderen die niet mee kunnen komen krijgen begeleiding, in lezen of sommen oid, speciale RT mensen in school.

Misschien eens informeren naar trainingen voor zelfvertrouwen, of iets anders? Lijkt me niet dat het per se aan het huiswerk ligt, maar misschien faalangst oid (hier heb je ook allemaal trainingen ter beschikking, zoals kanjer training)

Hier is het dat heel veel kinderen om de week schoolziek zijn, echt een wonder!!! Altijd buikpijn, armpijn, voetpijn, hoofdpijn, en dat valt ook toevallig samen met school zwemmen ;)
Op het dak zie je kleine musjes,
je weet; ze krijgen wormen ... maar het lijken kusjes!
Misschien het maar even laten gaan en er een aantal weken helemaal geen druk opzetten / er geen aandacht aan besteden.

Je schrijft dat neefje het verder hartstikke goed doet op school, dus het is niet zo dat hij dat huiswerk moet doen om 'bij te blijven'.
Arm kind. Heel zielig dit.

Is het neefje het jongetje dat alles goed moet maken?
Ik heb zelf nooit huiswerk gehad in groep 4, voor het eerst in groep 7. Maar mijn oppaskidje kreeg ook huiswerk mee in groep 4. Als dat toevallig gemaakt moest worden op de dag dat ik er was mocht hij altijd eerst spelen uit school en gingen we er later even ca 20 minuten voor zitten. Ik ging er dan bij zitten om hem te ondersteunen als hij vastliep, maar hij maakte het zelf. Hij vond dit het prettigste, kan natuurlijk dat dat bij andere kinderen anders is.

Mijn neefje zit in groep 3 en krijgt ook huiswerk mee, maar dat is volgens mij omdat hij wat moeite heeft met de fijne motoriek (moet hij schrijfoefeningen doen) en krijgen niet alle kinderen dit.

Stoeptegel: zoals jij het schrijft klinkt het wel wat tegenstrijdig. begrijp me niet verkeerd, het is niet dat ik je niet geloof. Maar je schrijft dat je neefje het heel goed doet op school en normaal heel gedisciplineerd is en goed luistert, maar ook dat dit heel veel strijd oplevert tot huilens toe en hij door het huiswerk die dagen niet kan spelen.

Het huiswerk kan nooit zoveel zijn dat hij er de hele woensdagmiddag en donderdag uit school mee bezig is. Dan zouden alle kinderen uit de klas er problemen mee hebben. Meestal zijn het juist kleine hoeveelheden alleen bedoeld om de kinderen te laten wennen aan het idee van huiswerk.

Zoals jij het beschrijft klinkt de aanpak van je broer goed, maar blijkbaar werkt het toch niet. Misschien een andere aanpak proberen? (voor mij part even alleen apart laten zitten ofzo). Is de omgeving niet te druk (lawaai, zijn speelgoed erg dicht bij de hand, etc) zodat hij teveel afgeleid wordt?

Of misschien een ander persoon die erbij is en hem begeleid (moeder, oppas, ect) omdat het met je broer nu al zo'n negatieve lading heeft dat neefje bij voorbaat al gestressed is.

Ook een kind van 8 moet het op kunnen brengen om ca 10 minuten geconcentreerd aan iets te werken, dat moeten ze op school ook, dus zou dat thuis ook moeten kunnen.

Als dat nu al zo'n probleem is hoe moet dat dan als hij straks naar het voorgezet onderwijs gaat. Dan is hij idd ouder, maar krijg je ook veeeeeeel meer huiswerk. Hij is echt niet te jong om hier al spelenderwijs op voorbereid te worden met kleine beetjes huiswerk.
Ik vind het aan de vroege kant, huiswerk in groep 4.

Wij kregen zelf pas huiswerk mee toen we in groep 6 t/m 8 zaten. Is vroeg genoeg om te wennen aan het huiswerk van de middelbare school vind ik.

Wel kwam het natuurlijk wel eens voor (heb ik zelf volgens mij nog nooit gehad) dat je een rijtje met sommen nog niet af had en dat je dat dan thuis moest afmaken (mijn broertje heeft dat weleens meegemaakt), maar echt huiswerk... nee...

Kom op... Laat kinderen nog even kind zijn... Ze moeten al lang genoeg dingen. Laat ze lekker spelen op woensdagmiddag, zonder de stress van huiswerk.
Vreemd hoe je broer hiermee omgaat. Leg toch niet zo'n enorme druk op dat mannetje, laat hem eerst even bijkomen van school, daarna pas huiswerk. Lukt dat ook niet, om zijn zoon dan aan het werk te zetten, laat hem er dan een prettig moment van te maken, ongedwongen. Het is nu eenmaal iets wat die kinders moeten leren, huiswerk zal er nog tig jaren bij gaan horen.

Mijn zoon van 8 (ook groep 4) krijgt ook huiswerk trouwens, geen enkel probleem. Soms moeten dingen nu eenmaal, toch?
Zoon zit in groep 7 en heeft wel wekelijks huiswerk, maar in groep 4 echt nog niet. In groep 5 af en toe een klein beetje, en weer iets meer in groep 6. Ik vind het nog best heel jong om huiswerk mee te krijgen. Wel hadden ze in groep 4 al een spreekbeurt (zonder cijfer).
Volgens mij hebben de kinderen niet voor niets vrij op woensdagmiddag. En dat moet ook blijven zo vind ik vrij is vrij dus ook huiswerkloos.

Als ze huiswerk willen geven vind ik prima op zich ondanks 8 jarige leeftijd. Maar geef het op maandag of dinsdag mee, om het vervolgens op vrijdag in te leveren. Zodat ze woensdagmiddag lekker kunnen spelen met vriendjes.

Het is prima plan om vast te gaan wennen aan huiswerk.

Maar op woensdagmiddag mee geven beetje belachelijk dus.
Mijn stiefkinderen, groep 3 en 4, krijgen ook gewoon huiswerk mee. Op vrijdag gaat het mee, op woensdag moet het ingeleverd worden. Ik vind het niet weinig, maar ook niet heel veel. Vaak gaan ze zelf op vrijdagmiddag aan de slag, of op zaterdag- en zondagochtend. En soms ook niet, dan moeten ze op dinsdag voor het eten nog aan de bak, met soms een beetje dwang van papa. Maar hij heeft het ook wel eens gelaten voor wat het is, kijken wat er gebeurt als ze het niet afhebben. Leren ze ook van.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
quote:fleurtje schreef op 24 februari 2009 @ 11:25:

Arm kind. Heel zielig dit.

Is het neefje het jongetje dat alles goed moet maken?

Wat een reactie! Het blijft soms moeilijk een beeld te schetsen vanachter een beeldscherm

En nee, mijn neefje is niet het jongetje wat alles goed moet maken ...( eh, heeft hij iets goed te maken?!)

Mijn broer is ook geen slavendrijver, wat ik bedoel met als mijn neefje uit school komt en huiswerk moet maken, is ( en dan zal ik even wat duidelijker zijn want dat ben ik blijkbaar niet) dat er een afspraak gemaakt wordt met mijn neefje (onderweg naar huis in de auto) ( ik ben even heel specifiek om duidelijkheid te scheppen ) dat er eerst een tosti gegeten wordt ( lievelingskostje van mijn neefje) dan even zitten, bijkomen (tv kijken, leo) en daarna aan de slag met het huiswerk....hij mag gaan spelen als hij het af heeft ( dwz gedeelte 1, mijn broer verdeeld het in 2 gedeeltes, volgende dag gedeelte 2). Mijn broer vind dat huiswerk erbij hoort doet hier niet krampachtig of pusherig over, het hoort erbij, ik help je, het komt allemaal goed.

Ok, als ik hier had geschreven dat mijn broer NIET mijn neefje stimuleert om huiswerk te maken had ik waarschijnlijk het hele forum over me heen gekregen dat mijn broer zijn kind verwaarloosd en een slappe zak is etc.

Maar goed, dat doet hij niet, en nu is hij dus een slavendrijver en mijn neefje het arme kind wat alles goed moet maken....

Ik begrijp wel dat het lastig is om het helder te typen en dat het lastig is om alles juist te interpreteren vanachter een beeldscherm hoor dus het is iedereen vergeven

Ik heb aan andere reacties zeker wel veel gehad, ik denk dat het bij mijn neefje ook wel wat meespeelt dat hij alles zo goed mogelijk wil doen. Mijn broer voelt mijn neefje al vanaf zijn geboorte goed aan dus speelt hier altijd zover wij kunnen zien goed op in, door hem te complimenteren en een makkelijke nuchtere niet-pushende houding aan te nemen tov mijn neefje.

Mijn broer heeft inderdaad nog een kind maar maakt zeker tijd voor mijn neefje omdat school gewoon verwacht dat het huiswerk af is. Hij kan dit niet overlaten aan zijn vrouw ( moeder van neefje) omdat deze niet leeft.

Inderdaad zoals iemand anders beschreef ook bij mijn neefje een klas vol huilende buikpijn-keelpijn-alles-pijn- kinderen.....

Ik denk nu nu ik alle reacties gelezen hebt dat mijn neefje zeker wel aardig wat huiswerk krijgt, bij de meeste kinderen gaat het toch meer om af en toe topo, oefeningen, weektaken die niet af zijn en naar huis mee gaan enzov, mijn neefje heeft dit natuurlijk ook, maar bovenop zijn wekelijkse huiswerk. Maar verschillen zijn er nu eenmaal denk ik.

Bedankt voor alle reacties ik kan er zeker wat mee en mijn broer ook denk ik !
Hoelang is je neefje er echt mee bezig? Alleen de tijd dat hij echt werkt? Vorig jaar gaf ik mijn groep 4 leerlingen ook huiswerk mee, dat was een half uurtje werk, meestal 3 of 4 werkbladen.
Mijn dochter krijgt pas vanaf groep 7 huiswerk mee. Op donderdag en het moet de week erop op donderdag ingeleverd worden.

In totaal doet ze er ongeveer een half uur over.

Het huiswerk mag van mij wel iets meer zijn, maar zoals TO omschrijft vind ik absurd.

Die kleintjes moeten buiten spelen en niet huiswerk maken. In ieder geval niet zoveel in zo`n korte tijd.

Ik zou hem lekker laten spelen en zelf bepalen wat hij moet maken van de opgaves. En als de leerkracht moeilijk doet, de direkteur inschakelen.
Hier begint het huiswerk in groep 6 en dan is het nog maar een klein beetje (1x per week woordjes overschrijven, zoiets). In groep 7 wordt het wat meer, maar nog niet iets waar ze serieus rekening mee moeten houden, qua tijdsplanning.
Tja, dat hij liever televisie wil kijken lijkt me niet zo vreemd.. Naar mijn idee hoort huiswerk er gewoon bij, goed om te oefenen voor plannen.
Je kunt pas leren,als je het leuk vind.

Zo is het niet leuk en zou ook niet zo moeten.

Ik zou toch weer met de meester gaan praten.
Oja ik heb 3 kids op de basisschool met huiswerk.

Maar als het te veel werd ,was er wel overleg mogelijk.
Bij ons wordt het huiswerk voor een week meegegeven, vanaf groep 6 overigens.

Kind heeft dan de hele week de tijd om zijn huiswerk in te delen. Je zou zo iets kunnen overleggen met de meester, dat lijkt me wel zinvol. Dagelijks of tweedagelijks huiswerk kan nog zijn hele middelbare schooltijd.

Zelf vind ik het wel zinvol dat zoon nu een ritme aanleert om thuis iets te doen. Hier was dat vrij simpel opgelost door hem het werk te laten doen op de tijd dat andere zoontjes naar bed gaan. Als hij geen huiswerk heeft gaat hij lezen, maar hij heeft maar iets nuttigs te doen na pakweg half acht.

Ik zou er ook geen moeite mee hebben als mijn zoon in groep 4 (ik heb er eentje) huiswerk zou meekrijgen. Die zou dan op dezelfde tijd van de dag wat zinnigs kunnen doen. Maar hij krijgt het niet.

Ben zelf opgegroeid met alleen huiswerk op de middelbare school, en totaal eigen verantwoordelijkheid voor het maken daarvan, en ik heb wat ouderlijk toezicht daarop gemist getuige mijn schoolcarriere. Vandaar dat ik er niet echt moeite mee heb dat mijn kinderen dit ritme op jonge leeftijd aanleren. En ik als ouder dus ook.
quote:Suzeli schreef op 24 februari 2009 @ 10:43:

Ik vind het persoonlijk wel een beetje vroeg omin groep 4 al met huiswerk te beginnen. Het lijkt me me in het geval van TO al helemaal nix omdat er strijd over is. Zo kweek je een levenslange weerstand tegen huiswerk. Ik vind dat in groep 4 als er al huiswerk gegeven wordt het vooral leuk moet zijn voor het kind om het mee te geven dat je thuis ook kan leren.

De houding van de meester getuigd niet echt van inzicht, m.i.

Ik kan me trouwens echt niet herinneren dat ik huiswerk kreeg in groep 4. volgens mij was dat pas in groep 5 (tafels en topo) en werd dat vooraf ook al duidelijk aangegeven aan ons.

Mijn kinderen kregen echt huiswerk in groep 6 ,meestal wat sommetjes,soms werkstuk,en aardrijkskunde ,was niet echt veel .

Groep 4 en 8 jaar is veels te vroeg voor veel kinderen jaar ,merk dat ook aan buurkinderen .

Er moet voor kinderen al zoveel op de basisschool,dan ook nog zo jong huiswerk maken ,vind dat slecht voor de ontwikkeling voor het gemiddelde kind .Geen tijd meer voor andere hobby's en sport .Juist dat is zo belangrijk !!

Ben het met je eens dat de houding van de leerkracht weinig betuigd van inzicht . Vind het voor kinderen belangrijk dat ze de ruimte krijgen op school om zoveel mogelijk werk te doen zodat huiswerk tot het minimum beperkt wordt op zo'n jonge leeftijd
quote:lola68 schreef op 24 februari 2009 @ 13:24:

Ik zou hem lekker laten spelen en zelf bepalen wat hij moet maken van de opgaves. En als de leerkracht moeilijk doet, de direkteur inschakelen.Daar zou ik dus echt niet aan beginnen. Dan geef je je kind het idee dat huiswerk een keuze is, en dat idee krijgt ' ie zelf echt nog wel hoor op de middelbare school.
quote:Stoeptegel schreef op 24 februari 2009 @ 12:33:

[...]

Wat een reactie! Het blijft soms moeilijk een beeld te schetsen vanachter een beeldscherm

En nee, mijn neefje is niet het jongetje wat alles goed moet maken ...( eh, heeft hij iets goed te maken?!)

Nou, misschien alle niet gegrepen kansen van zijn vader? Hij zal niet de eerste zijn,
Stoeptegel geef (zoals door meerdere al gevraagd) eens aan hoeveel het is. Hoe lang is hij er echt mee bezig(dus min de zeur/huiltijd, echt de netto tijd), wat moet hij allemaal doen, hoeveel werkbladen, wat voor werk(sommen, woordjes, etc). Uit je omschrijving van nu valt alleen te halen dat jij het teveel vindt, maar wat hij moet doen is voor ons totaal niet duidelijk.
Ik denk dat broer wel wat ruimte kan scoren door van tevoren met neefje af te spreken hoe laat hij die dag aan zijn huiswerk begint. Neefje zal het prettiger vinden als hij (binnen een bepaald tijdsbestek) de ruimte heeft om te kiezen wanneer hij zijn werk doet.

Mijn zoontje van acht 'moet' trouwens elke dag (hmm, laten we zeggen vier dagen per week) een klein half uurtje trommel oefenen. Vindt 'ie ook niet leuk. Kinderen vinden eigenlijk maar heel weinig leuk buiten tvkijken en spelen. Moet je je daar wat van aantrekken?

Zowel dat huiswerk als die trommeloefeningen zijn saaaai want herhalingen van al geleerde dingen. Kinderen willen steeds iets nieuws doen(alleen de eeuwige herhalingen van Nickelodeon verdragen ze). Als broer dat soort gevoel benoemd kan krijgen bij neefje (dat neefje zich gehoord voelt) wordt het ook makkelijker om toch een regime erdoor te krijgen.

Zielig is neefje zeker niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven