Hyperlactatie/lactose overload vragen

12-07-2019 14:32 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vanaf het begin van de borstvoeding al een ruime productie, na weken zoeken waarom m'n dochter zo onrustig was (ondanks inbakeren, rust/regelmaat/droomritme, prikkelreductie etc) en zo gulzig dronk bleek dat het helemaal niet normaal is dat je na weken nogsteeds stuwing hebt.

Probleem bleek dus hyperlactatie/lactose overload: gulzig drinken, gezichtje onder de melk, vaak verslikken, grote porties waarvan weer veel wordt uitgespuugd, explosief groeien, buikpijn/krampjes, groene ontlasting, volle borsten (een keer was mijn borst zelfs bijna paars). Na een keer goed leegkolven en blokvoeding ging het weer een stuk beter, maar langzaam lopen mijn borsten nu toch weer vol.

Inmiddels is dochter bijna 9 weken en ik heb vanochtend alles maar weer leeggekolfd omdat ze de laatste 2-3 dagen bij elke voeding aan het huilen was, weer krampjes kreeg. Tijdens en meteen na het voeden veel scheetjes en ontlasting. Zo zielig. Ook echt niet leuk, voel me soms echt schuldig als ik haar een volle borst aanbied.

Ik heb nog een paar paar praktische vragen waar ik op het internet niet helemaal uitkom (en de lactatiekundige niet helemaal vertrouw; die zei bij het eerste consult dat ik ze goed moest aftoppen want dan duurde het lekker lang tot de volgende voeding...).

Misschien dat hier iemand nog tips heeft, want ben er inmiddels wel achter dat je het toch allemaal een beetje zelf moet uitzoeken.

1. Nadat ik mijn borsten helemaal heb leeggekolfd leg ik haar daar bij de volgende voeding weer op aan; dan drinkt ze heel rustig, maar ook wel 'weinig. Misschien is dat omdat ik het niet gewend ben dat ze zo weinig hoeft te slokken en slikken, maar misschien is zij het ook niet gewend om wat meer te moeten werken voor de melk. Ik probeer als het drinken steeds stilvalt wel met borstcompressie het voor haar wat makkelijker te maken de vette achtermelk te drinken, maar het duurt allemaal veel langer. Vanochtend leek ze uiteindelijk wel verzadigd, maar ze valt dan ook wel halverwege in slaap en moet ik echt moeite doen haar wakker te houden.

2. Als ik incidenteel helemaal leegkolf (dit is nu de 4e keer geweest in 4-5 weken, waarbij de eerste 2 keer binnen 1 week), wat doe ik dan met die melk. Volgens de lactose-overload theorie zit in het eerste deel vooral veel melksuiker en is dat voor haar niet zo verzadigend als het laatste beetje melk. Tot nu toe heb ik die melk wel ingevroren, maar als ze die dan drinkt; krijgt ze dan niet alsnog last van het teveel aan melksuiker?

3. Ik probeer soms de heftige toeschietreflex wat voor te zijn (maar het lukt meestal niet om met de hand wat voeding te laten aflopen in een hydrofiel omdat de toeschietreflex nog niet op gang is gekomen), wel koppel ik haar na de eerste paar slokken af om wat melk weg te laten lopen. Hier komt hevig protest bij, want ze was net lekker begonnen. Het is natuurlijk ook niet heel veel wat je dan af kan laten lopen (ik gok nog geen 10 cc). Van te voren kolven vind ik lastig, want ik wil eigenlijk zodra ze wakker wordt haar voeden (ihkv ritme/voorspelbaarheid) en als ze dan moet wachten tot ik wat heb afgekolfd wordt ze ook onrustig. En ik kan niet goed voorspellen wanneer ze weer een voeding krijgt; zoveel regelmaat zit er (nog) niet in haar slaapjes. Iemand tips?

4. Volgende week ga ik weer werken; hoe kolf ik dan af? Ook 1 borst per keer? Of beide borsten met een groter interval?

Ik hoop dat iemand advies heeft!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zeker Niet steeds leegkolven maar wat ze drinkt. Anders geef je borsten juist seintje dat ze meer moeten maken want wat er in zit gaat op.
- zip -
anoniem_638fbb62d66fa wijzigde dit bericht op 29-07-2019 12:54
98.69% gewijzigd
mayolijn28 schreef:
12-07-2019 14:53
Ik heb zelf geen ervaring met deze problemen maar ik zou contact opnemen met La Leche League. Kan via de fb-pagina. Daar zitten veel (ervarings)deskundigen, je kan ook bellen met een leidster.
Dit wilde ik ook aanraden:
https://www.lalecheleague.nl/ouders/direct-hulp-nodig

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven