Hyperlactatie

14-11-2011 13:24 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,

Al vaker een topic geopend de laatste tijd, omdat ik een onrustig zoontje van 9 weken heb, maar nu lijkt het probleem toch wel de borstvoeding te zijn.

We zijn al zo'n 8 weken op zoek naar de reden voor de onrust en pijn die ons zoontje lijkt te hebben. Er is van alles geopperd: allergie, gevoeligheid voor voedsel, reflux, krampjes, hyperlactatie....

Vandaag weer op het cb geweest en het probleem weer besproken. De arts werd erbij gehaald omdat verpleegkundige dacht aan een allergie nav de pukkeltjes die zoontje heeft. Maar arts vond dat gewone pukkeltjes en voelde aan zijn buik. Conclusie: heel veel gas. Tip: opletten met wat ik eet en evt Omneo geven. Maar ik geef dus bv. Even later, toen ik hysterisch zoontje aan het troosten was, kwam verpleegkundige terug, omdat ze hem ook wel erg veel gegroeid vond. Morgen ga ik weer terug voor consult bij erg ervaren verpleegkundige.

Ik voldoe aan alle punten van de lijstjes over hyperlactatie (boek Borstvoeding van Kleintjes, ed), heb ook al contact gehad met lactatiekundige. Van alles geprobeerd, maar geen blijvende oplossing. Ik word best wel wanhopig. Wil graag bv blijven geven, maar niet als zoon er 'ziek' door wordt natuurlijk. Tot nu toe weigeert hij de fles, dus even een flesje proberen zit er niet in.

Kortom: Wie o wie heeft dé tip tegen hyperlactatie?
Hoi Sterre, op de kinderpijler is een topic over borstvoeding (borstvoedingsvragen). Misschien kunnen ze je daar helpen. Succes.
Wat heb je allemaal al geprobeerd wat het geven van een flesje afgekolfde melk betreft?

Mijn baby wilde bijvoorbeeld in het begin absoluut geen flesje van mij, maar hij pikte het flesje wel als mijn man het gaf en wanneer ik uit de buurt was. Tegenwoordig kan ik hem zelf ook wel een fles geven.

Mijn zoontje heeft ook veel last van gas in zijn buikje en is bovendien ook behoorlijk dik geworden, niet te dik hoor. Sinds hij af en toe een flesje krijgt gaat dat het een stuk beter qua gas, hij heeft alleen bij flesvoeding wel een grotere extra zuigbehoefte omdat hij over een flesje veel korter doet dan over bv, maar dan brengt een fopspeentje weer uitkomst.

Je zou ook eerst kunnen kolven en daarna bv geven.

Wij hebben ook een tijdje Infacol gebruikt, maar dat leek niet echt te werken.

Verder is het misschien handig om het hoofdeinde van zijn bedje te verhogen, dan heeft ie minder last van zijn buikje.
Meis wat vervelend dat het (nog) niet beter word. Ik heb geen tips, maar wel een ik weet hoe rot het is.
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
alvast dank!

Het bv-topic ken ik, maar dat gaat over heel veel andere dingen en dan is je vraag zo pagina's gezakt.

Bedje staat schuin, zoon slaapt soms ook op voedingskussen met deken eromheen (tegen het inzakken). Zacht ligt duidelijk beter voor hem.

Infacol deed ook niet veel, heb nu Sab Simplex, vandaag mee beginnen.

Kolven doe ik inderdaad voor het voeden, maar vermindert de productie natuurlijk niet, integendeel. ik kolf ook zo af en toe de hele boel leeg, heerlijk voor zoon en mij, maar ben bang dat ik daarmee ook de productie verhoog.

In flesje geven kunnen we nog van alles investeren, want nog niet heel vaak geoefend. Wil liever niet elke voeding gaan kolven, maar als het niet anders kan. Geef jij je zoontje afgekolfde melk of kv, Vl43inder?

Mijn zoon is ook flink gegroeid, maar ook niet te. In de grafiek van borstvoeding.com is hij helemaal niet erg gegroeid, in de gewone van het cb wel. Een kilo gegroeid in een maand.

Fopspeen weigert hij ook, pink tegenwoordig ook.....
Ik geef mijn zoontje (2,5 mnd) afgekolfde melk uit een flesje en ook live. Wanneer we buiten de deur zijn geef ik een flesje. Al voed ik tussen familie en vrienden ook gewoon live, maar in het bos of in een restaurant gebruik ik liever de fles. En op het KDV en als ik er niet ben dan krijgt hij natuurlijk ook een flesje.

Hij heeft nog niet vaker dan 2 x per dag een flesje gekregen, de meeste dagen krijgt ie alleen live voeding.

Als ik jou was zou ik dan nog wat investeren in het geven van de fles en dan is het het handigst als een ander dan jij daar mee begint (voor jou valt er dus nog niet zo veel te investeren ). Ik vond het heerlijk toen ie de fles goed pakte, had ik weer een stukje vrijheid terug. Ik denk dat zijn vader 'm 4 x buiten mijn bereik het flesje heeft gegeven en daarna nog een paar keer bij mij in de buurt, daarna pikte hij het flesje van mij ook.

De ene fles is ook de ander niet, dus als het niet gaat kun je ook eens een andere speen proberen. Mijn baby vindt die van Avent fijn en de gewone van Medela vindt ie ook prima maar de calma van Medela snapt ie niet.
Heb je je al eens verdiept in blokvoeden? Dus dat je binnen een bepaald blok tijd (3, of later 4) uur steeds dezelfde borst geeft.

http://www.borstvoeding.c ... lkproductie/veelmelk.html

In dit artikel kan je er meer over lezen.

Succes!
Sterre, heb je je vraag al eens gesteld op het borstvoedingsforum? Of op Dragen en Voeden? Daar zitten veel mensen met ervaring met hyperlactatie.

Met één keer per dag leegkolven en verder blokvoeden zou je productie volgens mij juist af moeten nemen en niet toenemen, maar blokvoeden doe je ook al toch? Misschien langere blokken maken?

Ik zou zeker de borstvoedingscurve aanhouden voor je interpretatie van de groei trouwens, die is realistischer dan die van het CB.

Balen dat het niet lekker loopt...
Ja, blokvoeden doe ik ook. Zeker in blokken van 3 uur. Na overleg met lk ook in blokken van 4 uur, maar ik raakte de tel een beetje kwijt , dus houd nu de 3 uur aan. Ik merk geen verschil in productie, terwijl ik al weeeeeeken in blokken voed en een paar keer per week leegkolf. Zal vanavond weer eens op d&v gaan kijken. Nu even peuter vermaken...

Eerste flesjes heb ik trouwens niet gegeven, maar partner. Wilde voor geen meter.... Misschien oma eens laten proberen. Melk zat in de vriezer :-)
Saliethee, met beleid uitproberen?
Ik heb op advies van de lactatiedeskundige de tijd waarin dl mag drinken vrij drastisch ingekort. Ze dronk eerst 10 a 15 minuten aan een borst en daarna 5 aan de andere. Ik kreeg t advies de 1e borst leeg ( soepel) te laten drinken en de 2e borst max 2min te geven. Daarna ging t een stuk beter. Ik gebruik trouwens ook sab simplex en dat werkt hier goed. Ik doseer zelfs lager 5 ipv 15 druppels.

Ik weet niet of je hier iets aan hebt veel succes iig. Btw wij hebben een bv fles van breastflow.
De 1e borst is al na 5 min soepel. Dus dat is vrij snel vond ikzelf.
Saliethee heb ik al in dubbele dosis moeten drinken, ook geen enkel effect. Ik had min moeten worden :-).

Zoon drinkt sowieso maar een paar minuten aan de borst, want dan is hij al volgepompt. De tien minuten halen we alleen als ik gekolfd heb. Hij drinkt ook elke voeding maar uit een borst. Het probleem is dan wel dat mijn borst helemaal niet soepel voelt. Dat voelen ze eigenlijk nooit, alleen als ik gekolfd heb. Even de druk eraf kolven betekent hier een fles van minimaal 80 cc. Helemaal leegkolven is zeker 200 cc (soms per borst).
Ben wel net met Sab Simplex begonnen. Hoop dat het werkt.
quote:Sterre75 schreef op 14 november 2011 @ 13:24:

Hallo dames,

Al vaker een topic geopend de laatste tijd, omdat ik een onrustig zoontje van 9 weken heb, maar nu lijkt het probleem toch wel de borstvoeding te zijn.

We zijn al zo'n 8 weken op zoek naar de reden voor de onrust en pijn die ons zoontje lijkt te hebben. Er is van alles geopperd: allergie, gevoeligheid voor voedsel, reflux, krampjes, hyperlactatie....

Ben je al naar een kinderarts geweest met je zoontje om (een aantal van) bovenstaande zaken uit te sluiten?

Vandaag weer op het cb geweest en het probleem weer besproken. De arts werd erbij gehaald omdat verpleegkundige dacht aan een allergie nav de pukkeltjes die zoontje heeft. Maar arts vond dat gewone pukkeltjes en voelde aan zijn buik. Conclusie: heel veel gas. Tip: opletten met wat ik eet en evt Omneo geven. Maar ik geef dus bv. Even later, toen ik hysterisch zoontje aan het troosten was, kwam verpleegkundige terug, omdat ze hem ook wel erg veel gegroeid vond. Morgen ga ik weer terug voor consult bij erg ervaren verpleegkundige.

Een kilo in een maand aankomen is echt niet teveel hoor! Mijn zoontje is in de eerste maanden zelfs tot 2x toe maar liefst 1,5 kilo aangekomen met alleen borstvoeding, daar deden ze op mijn CB niet moeilijk over (had trouwens ook geen nut gehad) Hou je zelf een BV curve bij via borstvoeding.com?

Ik voldoe aan alle punten van de lijstjes over hyperlactatie (boek Borstvoeding van Kleintjes, ed), heb ook al contact gehad met lactatiekundige. Van alles geprobeerd, maar geen blijvende oplossing. Ik word best wel wanhopig. Wil graag bv blijven geven, maar niet als zoon er 'ziek' door wordt natuurlijk. Tot nu toe weigeert hij de fles, dus even een flesje proberen zit er niet in.

Kortom: Wie o wie heeft dé tip tegen hyperlactatie?Voor je er vanuit gaat dat hyperlactatie de (volledige) oorzaak is van de onrust bij jouw kindje, zou ik je willen adviseren eerst een keer een lactatiekundige mee te laten kijken naar het aanleggen van je kindje. Misschien dat daar nog wat te verbeteren is, zodat hij minder lucht hapt voor/tijdens het drinken aan de borst (en dus minder last van gas in de darmpjes)
@STampertje, dank je wel voor het meedenken. De lk is langs geweest en zei dat zoon prima drinkt en aangelegd is.

Ik ben niet bij de kinderarts geweest. De huisarts gaat er ook nog vanuit dat het probleem bij de bv ligt en verwijst me (nog) niet door.

Ik heb inderdaad vanmorgen zoon ook toegevoegd in de curve van borstvoeding.com. Hij wijkt in geen enkel opzicht af qua groei.
Sterre, je zegt dat de vriezer vol ligt. Oefenen met een flesje, doe je dat ook met die melk? Sommige kinderen vinden bevroren melk heel vies, dus misschien dat t met verse melk beter gaat.

Ik ben geen expert, maar kolven om de druk eraf te halen als je dat aansluitend op een voeding doet of pal ervoor heeft toch niet zoveel effect op de productie? Ik dacht dat váák voeden/kolven productieverhogend werkt, en láng voeden/kolven eigenlijk niet zo. Werkt dat bij jou anders?
Blokvoeden doe je al. Ik zou toch proberen die 4 uur per borst aan te houden. Kolf je je borsten ook leeg? Dagelijks? Om de dag? Want daarin kun je afbouwen, dat je eerst dagelijks leegkolft en daarna om de dag, etc.

Verder kunnen de krampjes ook van een overschot aan lactose komen (zit voornamelijk in de voormelk, dus dan zou je eerst even af moeten kolven voor je aanlegt) of door het te snelle drinken. Heb je ook een sterke toeschietreflex? Wat daarbij helpt, is je adem even inhouden als je aanlegt. Dat vermindert de melkstroom, waardoor je kind de kans krijgt de melk weg te drinken (juist bij die eerste overvloed kan er heel veel lucht mee komen). Wat je ook kunt doen, is je kind tijdens die toeschietreflex loskoppelen en de overvloedige melk weg laten lopen. Maar adem inhouden hielp bij mij ook al heel effectief.

Wat Miffy zegt, snijdt ook hout: sommige kinderen lusten geen melk die in de vriezer gezeten heeft. Je zou kunnen voeden met melk uit een flesje dat je op kamertemperatuur bewaart. Bijvoorbeeld door na een voeding je borst leeg te kolven en in het daarop volgende blok de melk uit dat flesje aan te bieden. Je zou de precieze bewaartermijn even na moeten kijken, maar wat me bij staat, is dat dat op kamertemperatuur uren is. Wellicht lust je kind het gewoon op kamertemperatuur, anders kleine porties opwarmen.

Per borst 200 ml of meer, dat klinkt voor mij als een bekende hoeveelheid. Ik had flessen van 200 ml aan mijn kolf hangen en moest soms tijdens een kolfbeurt wisselen omdat de fles vol was. Bij mij is het allemaal goed gekomen. De eerste drie, vier maanden had ik een productie als een tierelier, daarna normaliseerde het. Maar ik heb tot laat in mijn borstvoedingsperiode stuwing gehouden (pas na een jaar ging dat een beetje over).

Houd moed dus!
Sterre, wat naar dat het nog niet beter gaat. Ik heb gelukkig geen ervaring met hyperlactatie, maar het lijkt me heel frustrerend.

Het borstvoedingsforum is een goede plaats om eens te kijken voor tips, daar schrijven ook lactatiekundigen en vrijwilligers van bv-organisaties mee. Je zou ook een second opinion kunnen vragen bij Eurolac, een heel goede lactatiekundige. Een emailconsult kost niet zo veel en meestal binnen een dag antwoord.

Bewaartijd melk op kamertemperatuur is (met gesteriliseerde spullen) 6-8 uur. En een kilo per maand lijkt me normale groei bij bv, mijn dochter groeide ook zo veel de eerste drie maanden en dat was prima. Er zijn trouwens ook andere manieren om de melk aan te bieden dan in een flesje, met een spuitje, cupfeeding, lepeltje, etc.Hier staan ook tips over flesweigeren.
Ik heb 2 van mijn kinderen een jaar lang gevoed. 1 van hen dronk zo gulsig dat ze ook veel lucht binnen kreeg. Ik gaf haar infacol. Kan je gewoon bij de drogist kopen. Heel goed tegen krampjes door lucht. Werkelijk geweldig spul
Nog een tip als je je niet gerust voel,. kan je bij je huisarts eisen dat hij je door stuurt naar de kinderarts. Als moeder voel je aan als er iets mis is. Mijn dochter spuugde maar en huilde maar, maar kwam wel goed aan. Ik steeds maar naar de huisarts en consultatie bureau. maar omdat ze goed groeide deden ze niks. Na acht maanden heb ik geeist dat ik door gestuurd werd naar de kinderarts. Toen ik er aan kwam zag hij gelijk dat ze reflux had. Haar hele middenrif was geirriteerd. Nadat ze maagzuurremmers heeft gekregen was het in 1 dag een ander kind. Van een baby die spuugde , huilde en wel 15 keer per nacht wakker werd. Naar een vrolijk goed slapend en tevreden grietje. Luister altijd naar je eigen gevoel en laat je niet afschepen. Beter een keer te veel naar de arts dan achter af balen dat je het niet gedaan hebt.
Infacol heb ik al gebruikt, maar ik merkte geen verschil. Ik heb sinds vandaag Sab Simplex en de eerste spuitluier en dikke winden zijn al voorbij gekomen. Hoop dat dat zo blijft. De luier zegt natuurlijk niet heel veel bij bv, maar toch, het is er maar lekker uit.

De flesjes die we geprobeerd hebben, waren vers. Zal ze ook voorlopig vers blijven geven, dat we geen gedoe met vriezervoeding hebben. Ik heb nog tig soorten flesjes van dochter die ook altijd de fles (alle soorten) heeft geweigerd (handig ook op kdv :-)).

Qwertu: De vorige keer, toen ik zelf de klos was met tig ontstekingen, heb je me ook uitgebreid geadviseerd. En daar ben je weer :-). Als ik in blokken van 4 uur voed, dan betekent dat toch het volgende bijv:

6.00 links

7.30 links

10.30 rechts

Ik raakte opeens de draad kwijt, wist niet of ik nou gewoon de dag in blokken van 4 uur moest verdelen of dat ik vanaf de 'eerste' voeding moest tellen.

Ik kolf zo min mogelijk leeg, ongeveer twee a drie keer per week. Maar het lucht wel heel erg op en zoon drinkt veel rustiger, dus het is verleidelijk het elke dag te doen.

Verder, dat kolven voor een voeding stimuleert misschien niet extra, maar mijn lijf denkt natuurlijk wel dat er meer gedronken is dan daadwerkelijk is gebeurd. Toch?

Adem inhouden deed ik, maar hielp niet. Nu haal ik hem steeds even van de borst. Soms wordt ie wel heel boos en dan gaat ie er erg druk weer aan. Is natuurlijk ook niet handig met luchthappen. Tsr is wel erg sterk ja, moet wel even op mijn tanden bijten. Het spuit er dan ook uit. Als ik de boel laat druppen, valt het trouwens reuze mee. Ik lees ook wel verhalen van mensen die er een bakje onder hangen. Niet nodig hier.

Nog een gekke vraag misschien: ik las ergens dat je gemiddeld 4 tot 8 straaltjes melk krijgt uit de tepel. Ik heb er wel 14 volgens mij. Dat zal ook niet helpen.... Kan moeilijk de boel dichtkitten.

Ik ga moed houden ja. Ik wil gewoon echt heel graag blijven voeden en van dochter weet ik dat het goed komt (toen 14 maanden gevoed). Maar ik vind het erg moeilijk om te zien hoe zwaar zoon het heeft met mijn melk. Dan gaat het effect van die relaxte bv ook wel een beetje verloren...

Dank weer allemaal voor het meedenken.
Sterre, als het leegkolven zo helpt, zou je dat niet een tijdje dagelijks kunnen blijven doen en die melk als voorraad opslaan? Het is een beetje symptoombestrijding, maar als het nou helpt? Kolven voor iedere voeding stimuleert denk ik meer dan 1x per dag een "extra" voeding (=leegkolven), maar dat weet ik niet zeker. Kolven na iedere voeding werkt in ieder geval sterk productieverhogend, vooral als er een half uurtje tussen zit, dus als je van te voren kolft zou ik het wel direct van te voren doen.

Volgens mij is blokvoeden vanaf de eerste voeding. Dus iedere keer dat je met een nieuwe borst "begint" begint ook de 4 uur te lopen. Je kunt zelfs 5 uur doen, als je dat trekt zonder al te veel pijn.
Blokvoeden is inderdaad vanaf de eerste voeding.

Leegkolven zou ik zo veel mogelijk vermijden. Als je dat nu 3x in de week doet, zou ik het niet vaker gaan doen, daar vererger je het probleem alleen maar mee.

Met kolven voor de voeding bedoel ik: 20 ml kolven en meteen daarna aanleggen. (Of nou ja, 20... net hoeveel er met drie keer pompen uit komt dus... 't kan ook meer zijn. ) Dat valt dus binnen één voeding en daarmee krik je niet zomaar je productie op.

Na het loskoppelen hapt hij lucht, zeg je. Hoe hapt hij aan dan? Slobbert hij je tepel naar binnen? Dan komt er lucht mee inderdaad. Ik bood op zo'n moment de "hamburgerhap" aan, zodat ze meteen goed aanhapte en ook niet van mijn tepel af gleed. Al gebiedt de eerlijkheid me te zeggen dat mijn dochter al ouder was toen ze dat eindelijk goed door had (maar ja, prematuur, geen eerlijke vergelijking).

Ik zit nog even diep in mijn geheugen te graven hoor... de lactatiekundige adviseerde mij op een bepaald moment om te koelen vóór het voeden. Dat hielp ook wel om de druk wat te verlagen en de stroom wat te vertragen.

Verder heb ik de eerste maanden met mijn beha aan geslapen tegen de stuwing en met douchen vermeed ik teveel "slingeren" en te warm water, omdat ik ook daar een toeschietreflex (en dus: stuwing) van kreeg. Ik weet niet hoe dat bij jou zit, maar dat soort dingen maakten bij mij ook nog uit dus.

Oh en het aantal straaltjes heb ik nooit geteld, maar ik neem het zomaar aan, dat het uit kan maken of je meer melkkanaaltjes hebt of minder.

Ik dacht vanmiddag al, volgens mij heb ik jou eerder advies gegeven. Maar nu je het hebt over al die ontstekingen, weet ik het weer. Hopelijk rol je er nu voor wat betreft die ontstekingen wat soepeler doorheen!
Wat fijn dat jullie zo meedenken, daar heb ik veel aan.

Ik kolf nooit na de voeding, dan laat ik het maar zo, ook al is de boel niet soepel. Ik zal proberen niet vaker dan 3 keer per week leeg te kolven. Zo blijft het ook een cadeautje :-)).

Als ik zoon even loskoppel tijdens de tsr, dan wil hij natuurlijk doordrinken (het ging net zo lekker :-)) en gaat ie huilen. Ik denk dat ie tijdens het huilen ook wel lucht binnen krijgt, zou het niet? Op zich hapt ie wel goed weer aan hoor. Ik doe ook de hamburgerhap. Vorige keer van lk geleerd omdat ik vrij kleine tepels heb. (waar je je al niet mee bezig moet houden....)

Zoon is nu snotverkouden en hoest en proest heel wat af. Heel zielig, maar gek genoeg lijkt het drinken beter te gaan. Hij hapt wel lucht omdat ie steeds loslaat, maar hij drinkt rustiger en minder. Ik gebruik sinds gisteren Sab Simplex en heb een heel rustige avond gehad: geen krampjes....

Nog even voor de zekerheid hoor, dat blokvoeden: ik heb vanmorgen om 7.00met rechts gevoed. Dan krijgt ie dus tot 11 uur rechts, vanaf 11 links. En daarna dus vanaf 15uur weer rechts, toch? Niet als ie om 8.00 nog eens rechts drinkt dat het blok doorschuift tot 12.00?

@Reglisse: ik zat er ook aan te denken: als het nou helpt, waarom dan niet gewoon doen? Maar ben ook bang zelf weer met ontstekingen te komen zitten. Dus ik probeer het maar uit te zingen. En dat lukt wel aardig. Maar dan moet ik dus voor de voeding wel even kolven. Wat een gedoe he, ik dacht ooit dat bv geven zo handig was :-). (is het uiteindelijk ook, maar het duurt even hier).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven